https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op zondag 22 maart 2026 16:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat jij hier schrijft is echt het tegenovergestelde van wat ik schreef. De enige reden dat die mensen hoeven te vluchten komt door achterlijk extreem rechts dat aan de macht is in de VS en Israël en ook in Europa een te grote vinger in de pap heeft om deze onnodige oorlog te stoppen. Die miljoenen mensen op de vlucht zijn een westerse keuze. We hebben minder dan 48 uur om het te stoppen.
Sommige mensen kunnen niet thuis werken.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:45 schreef Bredemug het volgende:
Het enige positieve aan dit alles is dat als straks brandstof prijzen naar 5 euro en hoger per liter stijgen dat we dan minder last van files hebben tijdens de spits.
En dat is na ~3 weken oorlog...quote:
miljoenen nee, eerder duizenden, maar ook in de VS kunnen duizenden het verschil maken.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Want? Laat me raden, jij gelooft in ‘t sprookje dat er miljoenen illegalen stemmen?
Nou heeft Oekraïne zich na de eerste inval in 2014 natuurlijk wel behoorlijk voorbereid, juist op die fortificaties in de Donbas bijt Rusland zich al jaren stuk.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zie formaat Oekraïne geprojecteerd op Iran.
En Iran heeft zich al die jaren wél voorbereid op een oorlog én is een stuk groter en onherbergzamer.
En ondertussen bijt een land als Rusland zich al 4 jaar stuk op Oekraïne.
Kan je nagaan hoe lang dat in Iran kan duren.
[ afbeelding ]
We de westerse medemens. Minder dan 48 uur omdat Trumpie dan start met het opblazen van energiecentrales en Iran dan hetzelfde gaat doen.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:47 schreef OllieA het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee?
Andersgevraagd: Wie zijn 'we', hoe kunnen 'we' het stoppen, en waarom minder dan 48 uur?
--> POLquote:Op zondag 22 maart 2026 16:51 schreef theguyver het volgende:
[..]
miljoenen nee, eerder duizenden, maar ook in de VS kunnen duizenden het verschil maken.
geen sprookje.
Bekijk deze YouTube-video
Dit was bijvoorbeeld gisteren.
en zo zijn er wel meer voorbeelden van dit soort schimmige manieren!
Ik wil niet vervelend doen door vragen te blijven stellen, maar doe het toch: hoe kunnen wij westerse medemensen dit stoppen? Ik zie het niet.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We de westerse medemens. Minder dan 48 uur omdat Trumpie dan start met het opblazen van energiecentrales en Iran dan hetzelfde gaat doen.
Ik moet een beetje gniffelen dat bronnen die neigen naar links (zoals The Guardian) hier betwist worden, maar dat slop zoals The National News Desk (Sinclair, met een hele grote bias richting Trump) voor waarheid aangenomen worden.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:51 schreef theguyver het volgende:
[..]
miljoenen nee, eerder duizenden, maar ook in de VS kunnen duizenden het verschil maken.
geen sprookje.
Bekijk deze YouTube-video
Dit was bijvoorbeeld gisteren.
en zo zijn er wel meer voorbeelden van dit soort schimmige manieren!
Een MAGA excursie naar het witte huis om de president aan zijn vredesbelofte te herinneren.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:59 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen door vragen te blijven stellen, maar doe het toch: hoe kunnen wij westerse medemensen dit stoppen? Ik zie het niet.
Ik: "De hele wereld in economische puin storten"quote:Op zondag 22 maart 2026 15:41 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dus een interventie waarvan de uitwerking nog onbekend is mag alleen als het geen economische gevolgen heeft? Dat is best handig om te weten voor deze schurkenstaten. Interventies doen altijd pijn. De sancties tegen Rusland waren en zijn nog steeds gewoon een prijs die betaald moet worden voor een betere wereld.
Er is vast wel wat voorbereiding maar je ziet wel hoe lang je er zoet mee kan zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou heeft Oekraïne zich na de eerste inval in 2014 natuurlijk wel behoorlijk voorbereid, juist op die fortificaties in de Donbas bijt Rusland zich al jaren stuk.
Zeker. Kunnen we ook hetzelfde zeggen over het Iraanse regime?quote:Op zondag 22 maart 2026 16:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Egoïstisch en naïef tegelijkertijd.
[..]
Ja ik vind de oorlog in Oekraïne een probleem. Geen straf is zwaar genoeg voor het Poetin regime voor wat ze daar nog steeds flikken.
Nee, omdat ze actief worden toegelaten. Dat is iets anders.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn hier altijd opvallend veel mensen die denken dat we hier alleen vluchtelingen hebben omdat we ze actief naar Europa toe halen ofzo.
Nu nog niks, maar naarmate de crisis verergert en meer mensen op het randje van overleven zitten dan kan je als mensen alles omver gooien en iets nieuws beginnen. Maar voordat het zover komt moet er helaas nog wel veeeel meer verderf, ellende en crisis plaats vinden. Misschien wanneer brood 10 euro kost en 1 liter benzine 15 euro, en warm water en verwarming alleen nog voor de super rijken te betalen is, misschien dan pas.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:59 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen door vragen te blijven stellen, maar doe het toch: hoe kunnen wij westerse medemensen dit stoppen? Ik zie het niet.
quote:Iran sluit de Straat van Hormuz volledig af als Iraanse energiecentrales worden aangevallen. De Amerikaanse president Donald Trump gaf Iran zaterdag een ultimatum om binnen 48 uur de Straat van Hormuz te heropenen, anders zou de VS Iraanse energiecentrales "vernietigen".
Oh, zeker. Iran “even” veroveren is kansloos.quote:Op zondag 22 maart 2026 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is vast wel wat voorbereiding maar je ziet wel hoe lang je er zoet mee kan zijn.
En dan is Iran nog fors groter.
In deze oorlog is Trump de Poetin van het verhaal.quote:Op zondag 22 maart 2026 17:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker. Kunnen we ook hetzelfde zeggen over het Iraanse regime?
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |