abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220393798
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:46 schreef mschol het volgende:
iedereen vergeet volgens mij dat het om malta gaat: een eiland van ongv 27 km lang :')
en de vraagstelling is niet of je in nederland je rijbewijs zou in leveren :!
TS doelt op Nederland. Lees anders even post #2 :!
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220393803
Ik vond de bussen overigens op Malta in de winter al druk. Tijdens Corona ook nog.
Wil niet weten hoe druk dat nu is, nu het gratis is geworden, met dan óók nog mensen die de auto inleveren.
En dan heb je nog een hoogseizoen met toeristen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 09:06:30 #28
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220393809
Ik gebruik mijn rijbewijs vooral als ID-kaart. Dan koop ik van dat geld wel een ID-kaart. Ik zorg wel dat ik kom waar ik wil komen met bus en fiets. En mijn man houdt zijn rijbewijs dan wel, dus als we echt een auto nodig hebben, kan dat ook.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 09:26:54 #29
18653 crew  D.
pi_220394125
Nee

Want ‘nodig’
pi_220394487
Ik vergeet vaak mijn rijbewijs, maar rijden lukt dan nog steeds.
pi_220394523
Als je in Amsterdam, Rotterdam en of Utrecht woont, dan loont het.
Daarbuiten is niet te doen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220394621
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:01 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
TS doelt op Nederland. Lees anders even post #2 :!
post #2 (mening van TS) is irrelevant tot vraagstelling in post #1 :!
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220394696
Nederland: Nee
Malta: Ja, mits het een beetje veilig is om te fietsen.
pi_220394740
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:33 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Ja
Ik heb geen rijbewijs :)
+1
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 11:24:15 #35
441859 crew  Lenny77
pi_220394996
Nee zeker niet, dan geraak ik nergens.
Plus een auto staat voor vrijheid!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220395019
Nee ben je maf. Veel te waardevol voor die "paar" centen.
pi_220395056
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:24 schreef Lenny77 het volgende:
Nee zeker niet, dan geraak ik nergens.
Plus een auto staat voor vrijheid!
Probeer eens te rijden zonder rijbewijs, het zal je verbazen maar je merkt er niks van en rijden lukt gewoon.
pindazakje
pi_220395188
Ik heb geen rijbewijs, dus die ¤25000 is mooi meegenomen.

Wat malta zou moeten doen is grof investeren in openbaar vervoer. Ik denk dat dat de wegen een stuk minder druk maakt - mits ze de busroutes goed uitstippelen.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 12:11:32 #39
441859 crew  Lenny77
pi_220395373
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Probeer eens te rijden zonder rijbewijs, het zal je verbazen maar je merkt er niks van en rijden lukt gewoon.
Tot ik de boete ervoor moet betalen ;(
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220395481
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Kweenie hoor. Heb hier en daar genoeg berichten gezien van mensen MET rijbewijs die er niks van bakken.
pi_220396015
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemde maatregel van de regering van Malta. Het geldt dus alleen voor inwoners tot en met 30 jaar met eigen personenauto en ten minste zeven jaar rijervaring. Dat zullen er niet heel veel zijn die daar gebruik van kunnen maken.

In het artikel staat niets over wat ze dan met hun eigen auto moeten doen. Moeten ze die dan wegdoen, of mogen ze die dan houden?

Het inleveren van het rijbewijs heeft natuurlijk ook ongewenste neveneffecten of levert een belemmering op voor mensen die in principe wel aan de regeling mee willen doen. Met het inleveren van je rijbewijs mag je dus geen voertuig meer besturen. Je mag dan ook geen scooter of motor meer rijden. Je mag ook geen auto meer huren. Mensen die voor hun werk moeten rijden, kunnen dus ook niet aan de regeling meedoen.

Al met al lijkt het me een heel slechte maatregel waar heel slecht over nagedacht is.
pi_220396084
Mijn vrijheid en de gezondheid van mijn kinderen en mijn vrouw en mezelf zijn me meer dan 5000 euro per jaar waard. Hoe kom ik bij een ziekenhuis zonder auto als het spoed is? De ambulance komt echt niet voor een gebroken arm, nierstenen of een hersenschudding.

Verder kan ik zonder auto niet meer naar mijn schoonfamilie, dat zullen ze me niet in dank afnemen. En de vakantie wordt misschien wel duizenden euro's duurder als je niet alleen geen auto hebt, maar ook geen auto kunt huren. Dus ik vraag me af of ik er financieel wel op vooruit zou gaan: 5 OV kaarten om nog ergens te komen + duurdere vakantie.

Nou zou het misschien een optie zijn dat mijn vrouw hem inlevert en ik niet, aangezien ik bijna altijd rij en altijd thuis ben om naar het ziekenhuis te rijden in geval van nood. Maar dat is vast niet de bedoeling. Dan scheelt het vrijwel geen kilometer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220396137
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:11 schreef Lenny77 het volgende:
Tot ik de boete ervoor moet betalen ;(
Het gaat je misschien verbazen, maar in Nederland kun je redelijk goed wegkomen met rijden zonder rijbewijs. Je kunt er inderdaad een behoorlijk hoge boete voor krijgen en zelfs gevangenisstraf, maar het openbaar ministerie hanteert een recidiveregeling waarbij je, als je voor het eerst gepakt wordt, hooguit een boete van zo'n 400 euro krijgt.

Volgens de recidiveregeling is sprake van recidive als je binnen vier jaar opnieuw gepakt wordt. Als je dus vier jaar lang niet gepakt wordt en je wordt opnieuw gepakt, dan is het weer alsof het de eerste keer is.

Zolang je niet de aandacht van de politie trekt door opvallend rijgedrag, is de kans dat je gepakt wordt voor rijden zonder rijbewijs ook maar heel gering.

Het risico van rijden zonder rijbewijs is vooral dat je dan ook niet verzekerd bent. Als je zonder rijbewijs toch brokken maakt, moet je dus zelf de schade betalen.
pi_220396199
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het gaat je misschien verbazen, maar in Nederland kun je redelijk goed wegkomen met rijden zonder rijbewijs. Je kunt er inderdaad een behoorlijk hoge boete voor krijgen en zelfs gevangenisstraf, maar het openbaar ministerie hanteert een recidiveregeling waarbij je, als je voor het eerst gepakt wordt, hooguit een boete van zo'n 400 euro krijgt.

Volgens de recidiveregeling is sprake van recidive als je binnen vier jaar opnieuw gepakt wordt. Als je dus vier jaar lang niet gepakt wordt en je wordt opnieuw gepakt, dan is het weer alsof het de eerste keer is.

Zolang je niet de aandacht van de politie trekt door opvallend rijgedrag, is de kans dat je gepakt wordt voor rijden zonder rijbewijs ook maar heel gering.

Het risico van rijden zonder rijbewijs is vooral dat je dan ook niet verzekerd bent. Als je zonder rijbewijs toch brokken maakt, moet je dus zelf de schade betalen.
Als je 25.000 euro krijgt voor niet rijden en daarna rij je toch, dan denk ik dat je iig die 25.000 euro in mag leveren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220396296
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:33 schreef Hanca het volgende:
Als je 25.000 euro krijgt voor niet rijden en daarna rij je toch, dan denk ik dat je iig die 25.000 euro in mag leveren.
Dat hangt ervan af.

Uit het artikel begrijp ik dat je voor het inleveren van je rijbewijs 5000 euro per jaar krijgt gedurende een periode van maximaal 5 jaar, maar dat je die periode van 5 jaar niet hoeft vol te maken. Dus als je bijvoorbeeld na 2 jaar je rijbewijs weer terug wil, dan mag je de 10.000 euro die je inmiddels hebt gekregen, wel houden, maar krijg je uiteraard niet de resterende 15.000 euro.

En ik begrijp uit het artikel dat iets dergelijks ook geldt voor het rijden zonder rijbewijs tijdens de periode dat je aan de regeling meedoet, met dat verschil dat je dan ook een boete krijgt voor het rijden zonder rijbewijs plus nog een extra boete van 5000 euro.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:44:57 #46
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_220396307
Idioterie..5 jaar? :o dat wordt hem niet.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_220396315
Zeker niet. Ik woon in een klein dorpje waar het enige OV een belbus is die tussen 7:00 en 18:00 rijdt en in het weekend in het geheel niet. Supermarkt is bijvoorbeeld ook 6km verderop, dus voor de weekboodschappen is de auto de enige optie. Daarbij is m'n werk 65km enkele reis, m'n ouders 80km en de dichtstbijzijnde vriend 100km.

Maar ook in een grote stad zou ik het niet doen. M'n vrouw en ik hebben zeker geen topsalaris ofzo, maar wel beiden bovenmodaal dus het huishoudinkomen is een stuk boven de 100k per jaar. Dan is 5k extra gewoon een druppel op een gloeiende plaat die de grote hoop op gaat. Het is gewoon een bedrag dat totaal geen impact zou hebben op ons dagelijks leven, terwijl het niet meer hebben van een rijbewijs wél een grote impact zou hebben. Daar moet dus veel meer geld tegenover staan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:48:31 #48
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_220396332
Okee.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 14:21:04 #49
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220396698
Verbaasd me dat maar 30% dat zou overwegen. We zijn echt gehecht aan ons rijbewijs
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220397339
Om een lang verhaal kort te maken: Wat vindt de Nederlander belangrijker?
Principes of geld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')