abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 00:20:09 #1
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220393162
DE regering van EU lidstaat Malta beloond mensen die 5 jaar hun rijbewijs inleveren voor 25K

Mijn vraag aan jullie is zouden jullie dat overwegen?

POLL

quote:
De regering van eilandstaat Malta geeft automobilisten een flink bedrag als zij tijdelijk stoppen met autorijden. Bestuurders die hun rijbewijs vijf jaar lang inleveren, kunnen in totaal ¤25.000 ontvangen.

De nieuwe regeling is volgens The Malta Times ingegaan op 6 januari en moet helpen om het groeiende aantal auto’s op de wegen terug te dringen. Het voorstel maakt deel uit van een bredere reeks maatregelen om de verkeersdrukte te verminderen. Transportminister Chris Bonett weigert vooralsnog te zeggen hoeveel automobilisten gebruik hebben gemaakt van de regeling, maar zal naar eigen zeggen zeer binnenkort een update geven.

Malta is een van de dichtstbevolkte landen van Europa en ondanks een bevolking van iets meer dan een half miljoen staan ​​er meer dan 400.000 auto’s geregistreerd. Dat is ongeveer 20 procent meer dan tien jaar geleden. Malta is volgens de meest recente TomTom Traffic Index het land met de op één na drukste verkeersstromen ter wereld, na Colombia. Dat leidt tot veel files, ongevallen, luchtvervuiling en economische schade.

De voorgestelde regeling geldt alleen voor inwoners tot en met 30 jaar, met een eigen personenauto en minstens zeven jaar rijervaring in Malta. Zij ontvangen vijf jaar lang jaarlijks ¤5.000 in ruil voor het tijdelijk inleveren van hun rijbewijs. De regeling geldt alleen voor bestuurders van personenauto’s en dus niet voor motoren, bedrijfswagens en andere voertuigen.

Potje van 25 miljoen
Toegelaten aanvragers ontvangen hun eerste termijn van ¤5.000 bij inlevering van hun rijbewijs. Wie wordt betrapt op rijden zonder rijbewijs, moet een extra boete van ¤5.000 betalen boven op de strafrechtelijke sancties die gelden voor bestuurders zonder rijbewijs. Ze moeten ook het resterende subsidiebedrag terugbetalen vanaf de datum van de overtreding tot het einde van hun rijbewijsschorsing.

Na vijf jaar kunnen aanvragers een nieuw rijbewijs aanvragen, mits zij 15 uur rijles hebben gevolgd bij een erkende rijschool. Aanvragers die hun rijbewijsopschorting willen opheffen voordat de periode van vijf jaar is verstreken, moeten eerst het resterende subsidiebedrag terugbetalen. Er is in totaal 25 miljoen euro vrijgemaakt voor het beloningssysteem.

Bus is al gratis
De regering investeerde de afgelopen jaren al veel in wegen en besloot het openbaar vervoer per bus gratis te maken. Toch bleef het aantal auto’s groeien. Voorstellen om automobilisten af te schrikken met maatregelen zoals hoge parkeertarieven, rekeningrijden of het afschaffen van brandstofsubsidies stuitten op veel weerstand en werden niet doorgezet.

Beleidsmakers erkennen dat de premie van ¤25.000 niet alle verkeersproblemen kunnen oplossen. Volgens hen is het vooral een onderdeel van een bredere strategie om minder auto’s op de weg te krijgen. Minister Bonett opperde eerder ook andere ideeën, zoals jongeren ontmoedigen om überhaupt een rijbewijs te halen, het gebruik van veerboten vergroten en een nieuw type kenteken invoeren waarmee auto’s alleen op bepaalde dagen of tijdstippen mogen rijden.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)AC25.000%20ontvangen.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 00:22:42 #2
Belg
pi_220393170
persoonlijk denk ik van wel. Ik woon op 500 meter van mijn werk en dat doe ik altijd met de fiets en met enige aanpassing zou het wel moeten lukken.(andere dingen zoals boodschappen)

Het zou sukkelen zijn in het begin maar het went snel denk ik.

[ Bericht 18% gewijzigd door capuchon_jongen op 21-03-2026 00:32:07 ]
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220393172
Ik heb mijn rijbewijs al meer dan 5 jaar niet gebruikt. Geef me mijn geld.
pi_220393177
Als de bus al gratis is en het aantal auto's blijft groeien, dan kunnen ze misschien beter de kwaliteit van de dienstverlening rondom de bus verbeteren.
pi_220393182
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 00:22 schreef capuchon_jongen het volgende:
persoonlijk denk ik van wel. Ik woon op 500 meter van mijn werk en met enige aanpassing zou het wel moeten lukken. Het zou sukkelen zijn in het begin maar het went snel denk ik.
500 meter is een wandelingetje van 5 minuten.
Gebruik je hier echt de auto voor?

Ontopic: Ik denk dat het gros van de automobieltjes het niet zal doen.
pi_220393184
geen idee hoe heuvelachtig malta is maar een (e-)bike kan ik prima mee overweg
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 00:31:16 #7
Belg
pi_220393186
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 00:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
500 meter is een wandelingetje van 5 minuten.
Gebruik je hier echt de auto voor?

Ontopic: Ik denk dat het gros van de automobieltjes het niet zal doen.
Nee bedoel sukkelen voor boodschappen enzo. en andere dingen , ik fiets naar het werk
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 21 maart 2026 @ 00:32:36 #8
284411 crew  heywoodu
pi_220393189
Al zeker 10 jaar niet gebruikt, en daarvoor ook maar een enkele keer in het begin. Kom maar met dat geld :9
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 00:35:22 #9
Belg
pi_220393193
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 00:32 schreef heywoodu het volgende:
Al zeker 10 jaar niet gebruikt, en daarvoor ook maar een enkele keer in het begin. Kom maar met dat geld :9
OV gebruiker? of fiets je naar het werk?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 00:37:42 #10
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220393197
Ik heb niet eens een rijbewijs.

Krijg ik ook doekoe dan? :P
pi_220393211
Bijna ¤420 per maand! Dat is FOK!ing veel geld jonguh. :o Doe dan ook gelijk je auto schorsen, bespaar je nog meer. Gimme!
  Forum Admin zaterdag 21 maart 2026 @ 00:52:47 #12
35723 crew  GGMM
pi_220393217
Nee, mensen zonder auto zijn ontzettend pauper.

Dat zullen dus voornamelijk de mensen zijn die ja stemmen.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
<a href="http://puu.sh/3kNmL" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Nicki Minaj en ik</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3BTsY1HAW_c target=_blank rel=nofollow" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Mijn vissen in actie.</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')