Wat heeft dit allemaal met schaduw, Shakti en dat rijmpje te maken? Ik vind dit een hoogst merkwaardige uitleg die eerder de mist verder doet optrekken dan klaarheid schenken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:01 schreef Mijk het volgende:
[..]
Omdat dit gaat om iets wat niet op die manier aan te wijjzen is waarop jij wilt dat het aangewezen wordt, daar ga je scheef.
Als jouw hamster dood gaat, waaraan je extreem gehecht was,of een kat, of whatever, name it. Dan komt er een emotie right? Kun je zo een emotie meten? Kun je die aantonen met je materiële meetlinten? Kun je dit bewijzen? Nee?! Bestaat het dan niet?
Veel eenvoudiger kan ik het niet maken.
Klopt als een wetenschappelijk in elkaar gezette bus.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen?
sterke emoties zijn zeker meetbaar in zowel hormonen als hersenactiviteit, maar nooit 100% “sluitend” of als een eenvoudige “emotiemeter”.
Tijdens sterke emoties (zoals angst, opwinding, liefde of woede) schieten er hormonen door je bloed, zoals:
• Cortisol en adrenaline bij stress, angst of spanning.
• Dopamine en oxytocine bij plezier, verbondenheid en liefde.
Door bloed‑, speeksel‑ of urine‑bepalingen kunnen onderzoekers deze hormoonspiegels kwantificeren en verbanden leggen met emotionele toestanden, hoewel dezelfde hormoonniveau’s bij verschillende mensen verschillende emoties kunnen verschillen
Sterke emoties laten ook duidelijke patronen zien in de hersenen:
• Neuro‑imaging (zoals fMRI of PET) laat zien welke gebieden oplichten, bijvoorbeeld de amygdala bij angst of spanning, en de prefrontale cortex bij het remmen of beheersen van emoties.
• EEG meet elektrische hersengolven; bepaalde patronen (o.a. bèta‑ en gamma‑golven) correleren met mentale activiteit, spanning en soms emotionele opwinding.
Onderzoekers gebruiken deze signalen om emotie‑netwerken te cartograferen en zelfs te proberen emoties te beïnvloeden via hersenstimulatie, maar de precieze “code” van elke emotie is nog niet volledig gekraakt.
Jammer dat Mijk niet er op antwoord.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:21 schreef EsserS het volgende:
[..]
Klopt als een wetenschappelijk in elkaar gezette bus.
Nee, voor de zoveelste keer;quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen?
sterke emoties zijn zeker meetbaar in zowel hormonen als hersenactiviteit, maar nooit 100% “sluitend” of als een eenvoudige “emotiemeter”.
Tijdens sterke emoties (zoals angst, opwinding, liefde of woede) schieten er hormonen door je bloed, zoals:
• Cortisol en adrenaline bij stress, angst of spanning.
• Dopamine en oxytocine bij plezier, verbondenheid en liefde.
Door bloed‑, speeksel‑ of urine‑bepalingen kunnen onderzoekers deze hormoonspiegels kwantificeren en verbanden leggen met emotionele toestanden, hoewel dezelfde hormoonniveau’s bij verschillende mensen verschillende emoties kunnen verschillen
Sterke emoties laten ook duidelijke patronen zien in de hersenen:
• Neuro‑imaging (zoals fMRI of PET) laat zien welke gebieden oplichten, bijvoorbeeld de amygdala bij angst of spanning, en de prefrontale cortex bij het remmen of beheersen van emoties.
• EEG meet elektrische hersengolven; bepaalde patronen (o.a. bèta‑ en gamma‑golven) correleren met mentale activiteit, spanning en soms emotionele opwinding.
Onderzoekers gebruiken deze signalen om emotie‑netwerken te cartograferen en zelfs te proberen emoties te beïnvloeden via hersenstimulatie, maar de precieze “code” van elke emotie is nog niet volledig gekraakt.
Daarbij, even reflecterend op de vorige post, zijn dit dus de termen die men gebruikt in verchillende disciplines, om die daadwerkelijke senstatie te beschrijven.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:19 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wat heeft dit allemaal met schaduw, Shakti en dat rijmpje te maken? Ik vind dit een hoogst merkwaardige uitleg die eerder de mist verder doet optrekken dan klaarheid schenken.
Dat is dus hetzelfde als zeggen; "toon jij maar aan dat je je zo voelt, exact op te gevoel nauwkeurig". En dat kan dus niet zo beaam je nu zelf. Ik heb het nergens over een opperwezen, enkel over bewustzijn. En dat is wat ik tracht uit één te zetten.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:46 schreef EsserS het volgende:
Dat klopt. Maar wil je nu beweren dat dat gevoel door een Opperwezen wordt getriggerd?
Toon maar aan dan.
De waarneming onbewijsbaar? Principieel? Waarom zou dat zo zijn? Ik mis je onderbouwing.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, voor de zoveelste keer;
Emoties zijn wellicht te zien op een scan, maar het DAADWERKELIJKE gevoel daarbij, is onbewijsbaar..
Ik denk dat op een scan, zodra ze weten waar ze dat moeten zoeken, en bij meditatie is dat overigens al het geval; de Corpus Callosum wordt zichtbaar groter als men mediteert, de balans wordt dan ook merkbaar stabieler in je geestestoestand, dit is een bewijs dat meditatie werkt ondanks dat dit ook voor duizenden jaren als "zweverig" werd gezien, evenals Acupunctuur. Ook van Acupunctuur staan artikelen op Nih gov maar ik heb even niet de kracht op t moment om alles op te gaan zoeken. Google is je vriend daarbij.
Ook hier; de "thickness" van de Corpus Callosum is een fysiek bewijs dat meditatie werkt, maar nog steeds laat het niet zien wat men daadwerkelijk ervaart daarbij. Dát verschil hebben we hier over. De ervaring die men dus heeft door dat te beoefenen, de daaderkelijke ervaring, is onbewijsbaar.
Wie iets beweert, moet dat aantonen. Ik moet helemaal niks en zeker niet aantonen dat wat jij beweert niet klopt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat is dus hetzelfde als zeggen; "toon jij maar aan dat je je zo voelt, exact op te gevoel nauwkeurig". En dat kan dus niet zo beaam je nu zelf. Ik heb het nergens over een opperwezen, enkel over bewustzijn. En dat is wat ik tracht uit één te zetten.
Die is er niet. Alleen persoonlijk 'gevoel'.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De waarneming onbewijsbaar? Principieel? Waarom zou dat zo zijn? Ik mis je onderbouwing.
Ik moet helemaal niets.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:09 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wie iets beweert, moet dat aantonen. Ik moet helemaal niks en zeker niet aantonen dat wat jij beweert niet klopt.
Het is dus volgens jou 'bewustzijn'. Ja en?
Dat vrees ik ook. Net als homeopathie en helend tekenen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:12 schreef EsserS het volgende:
[..]
Die is er niet. Alleen persoonlijk 'gevoel'.
Kun jij je "gevoel" bij het verlies van een naaastte bijv, éxact bewijzen? En dan bedoel ik geen hersenscans waarin te zien is dat eea reageert, maar het DAADWERKELIJKE gevoel. Daar hebben we het over...quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De waarneming onbewijsbaar? Principieel? Waarom zou dat zo zijn? Ik mis je onderbouwing.
Je roept dus maar wat, duidelijk, intussen verklaart de wetenschap steeds meer, objectief en verifieerbaarquote:Op vrijdag 10 april 2026 19:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niets.
Het is volgens mij zo ja, omdat ik de ervaring heb, wat je daar zelf mee doet moet je helemaal zelf weten, Ik heb niet de intentie je te overtuigen ofzo.
Beantwoord de vraag eens, is het nu niet bewijsbaar of principieel niet? En wanneer het principieel niet bewijsbaar is, waarom is dat zo?quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
Kun jij je "gevoel" bij het verlies van een naaastte bijv, éxact bewijzen? En dan bedoel ik geen hersenscans waarin te zien is dat eea reageert, maar het DAADWERKELIJKE gevoel. Daar hebben we het over...
Ik kan t niet eenvoudiger maken.
Als je dat denkt, prima toch. Ik roep niet zomaar wat, ik vertel wat ik ervaren heb.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je roept dus maar wat, duidelijk, intussen verklaart de wetenschap steeds meer, objectief en verifieerbaar
Ja zie laatste post, zolang de daadwerkelijke sensatie niet bewijsbaar is, is het niet bewijsbaar, of het nóóit bewijsbaar blijft, weet ik gewoonweg niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Beantwoord de vraag eens, is het nu niet bewijsbaar of principieel niet? En wanneer het principieel niet bewijsbaar is, waarom is dat zo?
Nee, ik snap geheel niet wat je wilt vertellen anders dan dat je gewoon iets vindtquote:Op vrijdag 10 april 2026 19:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je dat denkt, prima toch. Ik roep niet zomaar wat, ik vertel wat ik ervaren heb.
Als jij je ziek meldt op je werk omdat je je kut voelt na het verlies van een naastte, kan je werkgever ook zeggen;
"Je roept maar wat, bewijs maar dat je je kut voelt, zoniet? kom je maar gewoon"....
Snappie.
Ja, we zitten te ver uit elkaar als je niet begrijpt wat ik hier tracht te zeggen. Jammer. Maargoed, ik hoef niemand te overtuigen ofzoquote:Op vrijdag 10 april 2026 19:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, ik snap geheel niet wat je wilt vertellen anders dan dat je gewoon iets vindt
Nee, dan is het niet bewezen, dat is wat anders dan niet bewijsbaar.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja zie laatste post, zolang de daadwerkelijke sensatie niet bewijsbaar is, is het niet bewijsbaar, of het nóóit bewijsbaar blijft, weet ik gewoonweg niet.
Dat lukt je op deze manier ook niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, we zitten te ver uit elkaar als je niet begrijpt wat ik hier tracht te zeggen. Jammer. Maargoed, ik hoef niemand te overtuigen ofzo
Ik denk dat het niet bewijsbaar is, maar zoals gezegd; ik weet dat niet zeker.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, dan is het niet bewezen, dat is wat anders dan niet bewijsbaar.
Tis dan ook niet nodig, doe ermee wat je wilt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat lukt je op deze manier ook niet.
Dan is het gebakken lucht, geklets in de ruimte. Het heeft geen algemene betekenis.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niets.
Het is volgens mij zo ja, omdat ik de ervaring heb, wat je daar zelf mee doet moet je helemaal zelf weten, Ik heb niet de intentie je te overtuigen ofzo.
Prima, jouw emotie is gebakken lucht.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:31 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dan is het gebakken lucht, geklets in de ruimte. Het heeft geen algemene betekenis.
Bedankt voor de info, nu kan ik het op waarde schatten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |