Albert Verlinde en Lale Gül weer welkom bij Vandaag Inside, maar Johan Derksen sluit deur voor andere duider
Nu RTL Tonight deze zomer ophoudt te bestaan, is het de vraag: waar schuiven de vele duiders straks aan? Als het aan Johan Derksen ligt, zwaait de deur open weer voor Albert Verlinde en Lale Gül. „Zij zijn wat mij betreft weer welkom bij Vandaag Inside”, stelt De Snor.
„Vooropgesteld, we hebben niet zoiets als: zij zijn weggelopen vanwege geld dus ze komen er niet meer in. Wij zijn zelf namelijk ook ooit bij RTL weggegaan voor de centen. Dat komt gewoon voor in deze business. Dat moeten mensen helemaal zelf bepalen”, zegt Derksen.
Hij vervolgt: „Kijk, Lale Gül vind ik een moedig meisje, een boegbeeld van de Islamitische gemeenschap die daar uit durfde te stappen. Zij durft daar openlijk over te praten in een talkshow. Dat vind ik een aanwinst voor ons programma”, aldus Derksen die samen met Lale Gül werkt aan een boek. „Ik wilde haar vorig jaar graag houden, maar John de Mol zei: het is onverantwoord om boven het bedrag te zitten dat RTL haar biedt.”
De 77-jarige analist van Vandaag Inside is ook geporteerd van Albert Verlinde die tot vorige zomer wekelijks aan de tafel zat bij de meningenshow van Genee, ‘Gijp’ en Derksen, maar toen overstapte naar RTL Tonight. De entertainmentkenner tekende daar een tweejarig contract. De vraag is dus wel of Verlinde wel terug kán. Derksen: „Albert paste en functioneerde perfect binnen de cultuur van ons programma. Tussen ons in klikte dat uitstekend. Hij doet bij RTL Tonight zijn stinkende best, maar daar slaat het niet aan.”
Voor Ben van der Burg, die als duider ook overstapte naar RTL, lijkt het ‘opgestaan plaatsje vergaan’. „Ben is een bijzonder sympathieke jongen, maar wat mij betreft keert hij niet terug. We hebben inmiddels Dave Maasland voor dat onderwerp (tech). Een betere duider die het allemaal heel begrijpelijk aan de kijker kan uitleggen. Ik zou dan de voorkeur geven aan Dave.”
Zelfoverschatting
Derksen benadrukt dat hij op persoonlijke titel spreekt. ,,Ik weet nog niet hoe mijn twee collega’s en onze eindredacteur erover denken, maar wat mij betreft zijn Lale en Albert welkom. Ze voegen echt iets toe aan ons programma. Ik vind trouwens dat we ook af moeten van het geneuzel dat als je iemand niet aardig vindt dat die dan niet in ons programma kan. De norm moet zijn: voegt iemand iets toe”, aldus Derksen die het einde van RTL Tonight niet verrassend vindt.
Hij noemt het ‘zelfoverschatting van Peter van der Vorst en Carlo van Lienden’, respectievelijk directeur Content en hoofdredacteur. „Het moest een speciale show worden die alle andere talkshows van de buis zou vegen. Maar zoals sommige politici geen benul hebben wat er onder de mensen leeft, wisten zij niet wat de kijkers goed vinden daarbij zorgde ook de duiders niet voor spannende televisie. Het was allemaal politiek correct. Ze kopten ballen voor open doel in.”
Derksen heeft wel hoge verwachtingen van Renze Klamer. „De leiding heeft zich een brevet van onvermogen opgespeld door Renze de show niet alleen te laten doen. Die jongen was in het begin van zijn loopbaan wat jong en onbezonnen. Hij nam ook een houdinkje aan die niet bij zijn status paste. Maar hij is uitgeroeid tot een heel goede talkshowhost. Ik denk dat Renze er iets van kan maken. De oplossing is zo eenvoudig.”
https://www.ad.nl/show/al(...)ere-duider~a3886223/ 
dus