abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 21:07:07 #271
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220326252
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 20:50 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Ooms en tantes blijven ome <naam> en tante <naam> hier.
Meestal ook met de U erbij (die in dialect een stuk minder formeel/afstandelijk overkomt).
Is het dan ook u in het Limburgs of vertaal ja? In Nedersaksische dialecten heb je "joe" en "doe". Joe is vergelijkbaar met u maar inderdaad minder afstandelijk.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 maart 2026 @ 21:15:02 #272
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220326313
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 20:24 schreef Kaatje1 het volgende:
Wij zijn op een gegeven moment gestopt met oom en tante te zeggen, niet besproken maar dat ging vanzelf
Sowieso zeg ik nooit oom tegen oom.
Ook niet ma of pa tegen ma en pa :+. Ben al vroeg overgeschakeld op voornamen.

Maar tegen L. zou het niet eens in me op komen om tante te zeggen . :s). Ook al zou het wellicht mogen. Dit zonder kwalificaties met of tegen L. heb gewoon geen band met dr, los van vrouw van. Ik zie alleen dat ze goed is voor oom en dat verdient op zo'n dag als vandaag en morgen ook credits.

[ Bericht 0% gewijzigd door borisz op 12-03-2026 21:28:18 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220326322
quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2026 21:04 schreef sigme het volgende:
Ik had hele moderne ouders en ging met een half jaar al naar de crèche. Daar kwam ik er achter dat alle moeders "Mama" heetten en dat vond ik zo verwarrend dat ik mijn moeder nooit zo genoemd heb. Mijn zusje en broertje dus ook niet. Het zal ook geholpen hebben dat mijn ouders never nooit elkaar zouden aanduiden als mama en papa.
Mijn ouders noemden elkaar alleen zo wanneer ze elkaar plaagden.
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 12 maart 2026 @ 21:25:31 #274
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220326407
Pa en Ma hier, maar toen ik kleiner was papa en mama. En ooms (oeps, die zijn er niet meer) en tantes noem ik nog steeds Tante x. Wel tutoyeren, al vind ik dat nog steeds lastig bij mijn peettante. Die ik afgelopen zondag nog aan de lijn had, want ze was 94 geworden *O*

And now for something completely different: net bioscoopkaartjes besteld voor straks. Iets met voorproevers voor Hitler :? True story en de trailer intrigeerde me wel, dus ik wil hem wel zien. En verdomd, gewoon in het Duits ipv nagesynchroniseerd (want dan was ik niet gegaan). Vrouwlief* keek wel even benauwd: "Moet ik dan de hele film ondertiteling lezen?". Eh, ja en :? Die mensen uit nasynchronisatielanden (3x woordwaarde, niet mauwen!) zijn maar raar...

* Ik ga het toch weer gewoon over vrouwlief hebben hoor, iedereen hier weet wel dat het over mijn vrouw gaat als ik partner zeg :{w
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220326558
Je zult maar in de familie getrouwd zijn en geen oom of tante mogen heten omdat je er later bij kwam :{

Gelukkig noemen mijn nichtjes mijn vrouw al jaren 'tante X', ook al is ze niet de moeder van hun oudste neef. Sterker nog, eentje noemde mij óók tante X omdat dat blijkbaar beter te onthouden was :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220326574
Wij zijn mama en mami. Ik ben ook vaak mam. Het laatste jaar ben ik echter ook regelmatig 'bro' :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 21:51:23 #277
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220326612
quote:
80s.gif Op donderdag 12 maart 2026 21:25 schreef flipsen het volgende:
Pa en Ma hier, maar toen ik kleiner was papa en mama. En ooms (oeps, die zijn er niet meer) en tantes noem ik nog steeds Tante x. Wel tutoyeren, al vind ik dat nog steeds lastig bij mijn peettante. Die ik afgelopen zondag nog aan de lijn had, want ze was 94 geworden *O*

And now for something completely different: net bioscoopkaartjes besteld voor straks. Iets met voorproevers voor Hitler :? True story en de trailer intrigeerde me wel, dus ik wil hem wel zien. En verdomd, gewoon in het Duits ipv nagesynchroniseerd (want dan was ik niet gegaan). Vrouwlief* keek wel even benauwd: "Moet ik dan de hele film ondertiteling lezen?". Eh, ja en :? Die mensen uit nasynchronisatielanden (3x woordwaarde, niet mauwen!) zijn maar raar...

* Ik ga het toch weer gewoon over vrouwlief hebben hoor, iedereen hier weet wel dat het over mijn vrouw gaat als ik partner zeg :{w
Genoeg mensen die Duits spreken in Zuid Amerika toch? :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220326615
De tweede oom en tweede tante wilden dat beiden niet. Zeker bij de oom heb ik er jaren omheen gedraaid, die man was zelfs jaren ouder dan mijn vader.
Mijn neef en nicht noemen mij ook gewoon bij m’n voornaam (of “mini tantetje” omdat ik zeker 30 cm kleiner ben). En de zoon van mijn beste vriendin noemde mij “nep tante” :D
We have far more in common than that which devides us..
pi_220326693
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 21:47 schreef Clubsoda het volgende:
Wij zijn mama en mami. Ik ben ook vaak mam. Het laatste jaar ben ik echter ook regelmatig 'bro' :+
Bro ben ik ook O+
Mrs V dan weer niet. Die is wel mam en ik zelden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220326707
Ik noem mijn ooms en tantes bij de voornaam (mijn ouders niet). Oom en tante was voorbehouden aan de ouders van kinderen uit de buurt :?

De aangetrouwde later gescheiden tante is gewoon nog steeds tante. Meestal wordt zij nog steeds uitgenodigd bij familiedingen, haar exman niet altijd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220326717
Als er iemand vanavond naar het jeugdjournaal heeft gekeken, zag je 2x kleinzoonA in een interview(tje) O+

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 12-03-2026 22:16:33 ]
pi_220326748
quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2026 21:04 schreef sigme het volgende:
Ik had hele moderne ouders en ging met een half jaar al naar de crèche. Daar kwam ik er achter dat alle moeders "Mama" heetten en dat vond ik zo verwarrend dat ik mijn moeder nooit zo genoemd heb. Mijn zusje en broertje dus ook niet. Het zal ook geholpen hebben dat mijn ouders never nooit elkaar zouden aanduiden als mama en papa.
Grappige reden. Mijn zonen hebben ons ook altijd bij de voornaam genoemd. Zonder reden... gewoon zo gegroeid.
Maar tegenwoordig zegt F wel 'ma' ik vind dat best lief klinken.
Kleink zeggen oma en opa ook dat voelt lief O+
pi_220326749
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 21:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Is het dan ook u in het Limburgs of vertaal ja? In Nedersaksische dialecten heb je "joe" en "doe". Joe is vergelijkbaar met u maar inderdaad minder afstandelijk.
Gae vs dich (niet op zijn duits uitgesproken) :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220326757
Geniet van morgen Blues *O*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_220326758
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 22:08 schreef Vanyel het volgende:
Ik noem mijn ooms en tantes bij de voornaam (mijn ouders niet). Oom en tante was voorbehouden aan de ouders van kinderen uit de buurt :?

De aangetrouwde later gescheiden tante is gewoon nog steeds tante. Meestal wordt zij nog steeds uitgenodigd bij familiedingen, haar exman niet altijd.
Zo’n tante hebben wij ook. Bij de uitvaart van haar ex man zat ze naast de weduwe, bij de uitvaarten van mijn ouders kwamen de dames met z’n tweeën met het ov.
We have far more in common than that which devides us..
pi_220326771
@Blues heb een allerbeste laatste werkdag morgen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220326802
Mijn neefjes en nichtjes noemen me dan wel weer alleen bij mijn voornaam. Tenzij ik ze niet meteen hoor en vooral als ze iets van me moeten, dan wordt er lieflijk tante Cat gekweeld :')

Ouders zijn pap en mam. Tenzij ze me niet meteen horen want dan kweel ik de voornaam :7 Niet altijd handig bij familie want daar lopen gemiddeld 3 voornaamgenoten rond voor beiden.

Broer idem dito. Neef heet exact hetzelfde (tikje ruzie over wie stamhouder was/werd). Na wat heibel tijdens de pubquiz over de antwoordbordjes want met hun naam had je twee keer zoveel kans op punten kwam de regel dat je er 'grote' of 'kleine' voor moest zetten. Net zoals we ze vroeger uit elkaar hielden. Inmiddels niet meer want de 'grote' is, ondanks zijn 1.95m in lengte, voorbijgestreefd door de kleine _O-
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220326812
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 22:16 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Gae vs dich (niet op zijn duits uitgesproken) :)
Ja ik vroeg me dus al af hoe je dat ging schrijven. Hoe spreek je dat uit?
Ik ken alleen met uitspraak geej, maar dat zou ik niet uit jouw schrijfwijze destilleren.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220326855
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 22:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja ik vroeg me dus al af hoe je dat ging schrijven. Hoe spreek je dat uit?
Ik ken alleen met uitspraak geej, maar dat zou ik niet uit jouw schrijfwijze destilleren.
Klinkers in gea als yeah (engelse uitspraak). Want zo rollen wij in mijn hoekje van de provincie. Wij doen niet aan geej of geer of gear of gej en wat anderen ook verzinnen.
Dich: letterlijk zoals je het schrijft, met de i van missen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220326865
@Vanyel spreak, proat of kal jij?
Dat is toch wel degene waar ik het meeste commentaar op krijg op mijn werkplekken.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 13 maart 2026 @ 00:00:16 #291
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220327171
Bedankt voor jullie heerlijke gekeuvel mensen. Hier zijn dingen momenteel reteingewikkeld, ik kon wel wat gekeuvel gebruiken O+

Geniet van je feestdag morgen Blues!
Spoilers!
pi_220327299
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 00:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Bedankt voor jullie heerlijke gekeuvel mensen. Hier zijn dingen momenteel reteingewikkeld, ik kon wel wat gekeuvel gebruiken O+

Geniet van je feestdag morgen Blues!
Daarvoor doen wij het😉
  vrijdag 13 maart 2026 @ 04:18:09 #293
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220327320
Mocht ik morgen niet online zijn (yeah right...), dan alvast een hele mooie, ontroerende maar vooral leuke laatste werkdag gewenst @Blues :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220327460
quote:
5s.gif Op donderdag 12 maart 2026 22:37 schreef Cat-astrophe het volgende:
@:vanyel spreak, proat of kal jij?
Dat is toch wel degene waar ik het meeste commentaar op krijg op mijn werkplekken.
Waar ik opgegroeid ben kallen ze. Thuis proaten. Al zeggen ze ook af en toe wel sjpreak volgens mij.
Ik doe het eigenlijk allemaal niet, maar ik zing het wel.

Komen ze op jouw werk allemaal direct daar uit de buurt en ben jij de enige 'van ver'?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220327463
Werk ze Blues :*
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220327478
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 06:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waar ik opgegroeid ben kallen ze. Thuis proaten. Al zeggen ze ook af en toe wel sjpreak volgens mij.
Ik doe het eigenlijk allemaal niet, maar ik zing het wel.

Komen ze op jouw werk allemaal direct daar uit de buurt en ben jij de enige 'van ver'?
Ik ben de immigrant :Y Best goed geïntegreerd wel, alleen die taaaaaal :+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220327482
Laatste werkdag @Blues :D
Geniet van je afscheid en op naar vele mooie vrije dagen *O*
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220327495
Hele fijne laatste werkdag vandaag @Blues
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 13 maart 2026 @ 07:15:42 #299
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220327525
Succes Bloes!
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220327538
Dank jullie O+ Op naar een vreemde werkdag. Mijn innervibe is ook vreemd en licht onrustig :D
Nu eerst door storm en regen naar de trein wandelen :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')