Sowieso, op socials komen steeds meer Amerikaanse serveersters voorbij die vinden dat er heus 30 tot 40 procent fooi betaald mag worden. Die zijn echt niet wijs imo. Ga gewoon meer loon vragen bij je baas.quote:Amerikanen pikken het niet meer: massale tipmoeheid groeit
Amerikanen zijn de 'fooiencultuur' meer dan zat. Bijna negen op de tien ondervraagden vinden dat die "uit de hand is gelopen", terwijl 83% zegt dat automatische 'servicekosten' moeten worden verboden.
Volgens het onderzoek ervaren veel consumenten dat fooi- en serviceverzoeken overal opduiken, ver buiten de traditionele sectoren zoals restaurants, bars en kapsalons. Drie op de vijf deelnemers zeggen dat bedrijven fooien gebruiken als vervanging voor salarissen, wat bijdraagt aan een groeiend gevoel van "tipmoeheid".
Automatische of verplichte servicekosten worden in de Amerikaanse horeca vaak verdedigd als middel om personeel eerlijk te belonen, zeker bij grote groepen. De uitkomsten van het onderzoek laten echter zien dat deze toeslagen zeer impopulair zijn bij klanten. Veel consumenten ervaren digitale betaalschermen en standaard fooi-prompts als opdringerig, zelfs bij eenvoudige transacties waarbij ze veel werk zelf doen.
In de restaurantwereld is er tegelijkertijd terughoudendheid om volledig met fooien te stoppen. Restauranthouder Vicki Parmelee uit Florida zegt sceptisch te zijn over een "no-tip"-model met verplichte servicekosten, omdat volgens haar de prikkel voor bediening verdwijnt om extra goede service te geven. Branchevertegenwoordigers zoals Christopher Dietz en Michelle Korsmo benadrukken dat fooien juist zorgen voor hogere inkomsten en carrièremogelijkheden in de horeca.
Volgens Korsmo verdienen bedieningsmedewerkers gemiddeld zo’n 27 dollar per uur dankzij fooien, wat voor veel werknemers een belangrijke reden is om voor het vak te kiezen. Dietz stelt dat restaurants door krappe marges die inkomsten niet volledig als vast loon kunnen betalen en dat fooien bedoeld zijn als beloning voor "uitzonderlijke gastvrijheid". Zij waarschuwen dat een verbod op fooien zou betekenen dat uurlonen flink omhoog moeten.
Etiquette-experts herkennen tegelijkertijd de ergernis bij klanten. Jules Hirst noemt het "in zekere zin uit de hand gelopen" dat zelfs wordt gevraagd om fooi als iemand zelf een drankje uit de koeling pakt. Collega-expert Diane Gottsman adviseert consumenten zich vrij te voelen om "geen fooi" te kiezen bij eenvoudige aankopen, maar herinnert eraan dat bedienend personeel vaak een lager basissalaris krijgt en voorlopig afhankelijk blijft van fooien.
In Amerika werkt de fooicultuur anders dan bij ons. Een fooi wordt daar - zeker in de horeca - verwacht, en wel een die rond de twintig procent ligt. Dit omdat de basislonen voor bijvoorbeeld serveersters erg laag zijn. Bij ons werkt dat anders. In Nederland verdienen serveersters een normaal salaris en is een tip, hoewel gebruikelijk, zeker niet verplicht en wordt al helemaal geen twintig procent van de rekening verwacht.Hooters serveerster krijgt forse tip (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Ik doe/deed (laatste keer vs was 2018) het wel, maar alleen als er niet om gevraagd wordt en de bediening goed is. In 2018 één keer niet gedaan. In Las Vegas bij een restaurantje op de strip. Ik meen Denny's, maar weet het niet meer zeker.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik geef in de VS altijd een hele karige europese fooi als het boven verwachting was. anders niks. Het is niet mijn taak het personeel te betalen, daarvoor moet je bij je baas zijn.
Haha ja netjes zijn ze echt niet altijd daar. In NYC kregen we onze burgers bijna toegeworpen. Ze kreeg fooi in muntvorm( wisselgeld van treinkaartje) werd ze daar ook nog pissig overquote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik doe/deed (laatste keer vs was 2018) het wel, maar alleen als er niet om gevraagd wordt en de bediening goed is. In 2018 één keer niet gedaan. In Las Vegas bij een restaurantje op de strip. Ik meen Denny's, maar weet het niet meer zeker.
Anyway, we zitten daar en er komt zo'n waitress aan. Vriendelijk hoor, maar terwijl ze de bestelling opneemt komt er een andere aanlopen die ruzie met haar gaat staan maken omdat het háár tafeltje is. Wij wachten en een beetje awkward toekijken. Vervolgens gaat die eerste half huilend weg en neemt die ander het over. Moesten we de bestelling opnieuw doorgeven. Stond ze ook nog met kauwgom in d'r bek en uiteindelijk kregen we de rekening, zonder erom te hebben gevraagd, waarop ze zelf maar even 20% fooi vooraf had ingevuld.
Ja, dat doen we dus niet. Dus dat doorgestreept en bij afrekenen 0 fooi. Flikker op zeg.
Preciesquote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik geef in de VS altijd een hele karige europese fooi als het boven verwachting was. anders niks. Het is niet mijn taak het personeel te betalen, daarvoor moet je bij je baas zijn.
Maar ze accepteren daar helemaal geen eurosquote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:09 schreef 88-4 het volgende:
Ik rond het bedrag altijd af naar boven en dat is dan de de fooi.
24.50 wordt dan 25 euro. Meer krijgen ze niet.
Het is simpelweg de Amerikaanse cultuur en niet de onze.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:05 schreef gwn_een_user het volgende:
ik heb nog nooit van mijn leven fooi gegeven. afijn, ik ga nooit naar restaurants (tenzij uitgenodigd), en dan nog geef ik geen fooien.
ik was jarenlang vakkenvuller bij een supermarkt, ik deed hard mijn best om netjes te vullen en te spiegelen, denkt men dat ik ooit ook maar één cent heb gekregen van willekeurige klanten?
maar goed, ik verwacht ook geen fooien omdat ik al betaald krijg van mijn werkgever
ja ik heb ook nooit gesnapt waarom iedereen het idee heeft dat horecamedewerkers het zo bijzonder zwaar hebben dat zij een fooi verdienen. alsof zij al niet betaald worden of zo? waarom per se zij? waarom niet ook de kok? de afwasser? de vrachtwagenchauffeur die het vlees bracht naar het restaurant waar jij nu eet? waarom niet gewoon de hele keten een fooi geven?
Denny's, dan heb je ook een tokkie-tent te pakken hoor.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik doe/deed (laatste keer vs was 2018) het wel, maar alleen als er niet om gevraagd wordt en de bediening goed is. In 2018 één keer niet gedaan. In Las Vegas bij een restaurantje op de strip. Ik meen Denny's, maar weet het niet meer zeker.
Anyway, we zitten daar en er komt zo'n waitress aan. Vriendelijk hoor, maar terwijl ze de bestelling opneemt komt er een andere aanlopen die ruzie met haar gaat staan maken omdat het háár tafeltje is. Wij wachten en een beetje awkward toekijken. Vervolgens gaat die eerste half huilend weg en neemt die ander het over. Moesten we de bestelling opnieuw doorgeven. Stond ze ook nog met kauwgom in d'r bek en uiteindelijk kregen we de rekening, zonder erom te hebben gevraagd, waarop ze zelf maar even 20% fooi vooraf had ingevuld.
Ja, dat doen we dus niet. Dus dat doorgestreept en bij afrekenen 0 fooi. Flikker op zeg.
Bij uit eten gaanquote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:08 schreef Haags het volgende:
Fooi geven bij een kapper!! hoe is het..?
Ik geef alleen fooi met uit eten gaan.
Ligt er nogal aan waar je gaat.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:52 schreef asco het volgende:
[..]
Denny's, dan heb je ook een tokkie-tent te pakken hoor.
Staat tegenover dat ze vaak maar een paar dollar per uur vast krijgen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:01 schreef Momo het volgende:
Ik zag gisteren nog een short langskomen van een serveerster in Las Vegas die kreeg eerst gemiddeld 300 tot 400 dollar aan tips per dag en nu is dat 100 tot 200 dollar per dag. Die zal wel lange dagen maken maar zoveel tips is wel echt lekker hoor, stel dat je 5 dagen per week doet in de oude situatie heb je er zo 7000 dollar per maand extra bij.
De weldenkende royale mensen hebben gewoon te weinig geld om de waardering voor het personeel te laten blijken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:04 schreef Plots het volgende:
Sommige mensen zijn ook te gierig om fooi te geven, ook als een serveerder/serveersters iets extra's doet.
Ja, snap ik.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:25 schreef torentje het volgende:
[..]
De werklozen zoals ik hebben gewoon te weinig geld om de waardering voor het personeel te laten blijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |