abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 5 maart 2026 @ 19:39:01 #1
485843 crew  Jippie
pi_220267087
quote:
Vleesvrije producten zoals "vegetarische burgers" of "vegetarische worstjes" mogen onder deze naam verkocht blijven worden. Leden van het Europees Parlement slaagden er niet in om het gewenste verbod erdoor te krijgen tijdens onderhandelingen met de lidstaten. De parlementariërs behaalden echter wel een kleine overwinning.

De termen "vegetarische burger" en "tofuworst" hoeven niet van menukaarten in de EU te verdwijnen. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement bereikten dit akkoord in Brussel, zoals bevestigd door deelnemers aan de gesprekken. Andere vegetarische producten mogen echter niet langer worden aangeprezen als bijvoorbeeld "vegetarische kip" of "tofuribbetjes".

Het compromis moet nog formeel worden aangenomen door het Europees Parlement en de Europese lidstaten. Het is het resultaat van langdurige onderhandelingen. Vorig jaar stelden Europarlementariërs een verbod voor op termen als "tofuworst", "sojaschnitzel" of "vegetarische burger" voor vegetarische producten. Dit werd gerechtvaardigd met het argument dat consumenten niet op het verkeerde been moesten worden gezet en de positie van boeren beschermd moest worden.

Het debat over de terminologie maakte deel uit van de besprekingen over een wetgevingspakket dat bedoeld was om de positie van Europese boeren bij prijsonderhandelingen met supermarkten te versterken. Het besluit van vandaag is geldig tot eind 2027. Tegen die tijd staat er sowieso een hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de EU op de agenda. De discussie over hamburgers en schnitzels zal tijdens deze hervorming waarschijnlijk weer oplaaien.

Bron

ab7e50cd386ae79939fa199a35a1c37c03a30a37.jpg?1772735860
Vleesvervangende burger' - geen vegan- (@Gemini-AI-impressie)
Goed etiketten blijven lezen dus ^O^
pi_220267143
Ik raak ze niet aan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:49:56 #3
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220267262
Tja, slechte zaak natuurlijk. Ik als consument kan helemaal niet tegen al die verwarring. Zo ging ik laatst bananen kopen...
Life is what you make it.
pi_220267320
Slechte zaak. Sowieso zou nep vlees uiterlijk niet op echt vlees moeten lijken. Maak die vegaburgers maar paars, als je er zo overtuigd van bent,
  Redactie Sport donderdag 5 maart 2026 @ 19:55:42 #5
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220267349
Mooi, ik gooi nog een vegaburger op de barbecue.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220267358
quote:
14s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:49 schreef Schanulleke het volgende:
Tja, slechte zaak natuurlijk. Ik als consument kan helemaal niet tegen al die verwarring. Zo ging ik laatst bananen kopen...
[ afbeelding ]
Vreemd dat Brussel zich zoveel heeft laten beïnvloeden door de vleeslobby.

Ik vermoed dat er weinig tot geen verwarring bij de consument zelf is over de vraag of iets vlees of vegetarisch is.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220267384
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:39 schreef Jippie het volgende:

[..]
Goed etiketten blijven lezen dus ^O^
Bij benamingen als vegetarische worstjes of burgers lijkt mij het niet nodig om het etiket uit te pluizen om te weten te komen of iets vegetarisch of vlees is. Wat mij betreft zouden benamingen als vegetarische kipstukjes ook gewoon zijn toegestaan.
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  donderdag 5 maart 2026 @ 20:07:00 #8
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220267495
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:58 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Bij benamingen als vegetarische worstjes of burgers lijkt mij het niet nodig om het etiket uit te pluizen om te weten te komen of iets vegetarisch of vlees is. Wat mij betreft zouden benamingen als vegetarische kipstukjes ook gewoon zijn toegestaan.
Vegetarische naar kip smakende stukjes zou dat moeten zijn. Het zijn namelijk geen kipstukjes - dat impliceert dat er kip in zit. Bij een worst of burger zou je kunnen concluderen dat het met name om de vorm gaat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220267599
mooi zo. was sowieso een achterlijke tijdsverspilling
pi_220268184
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 20:07 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Vegetarische naar kip smakende stukjes zou dat moeten zijn. Het zijn namelijk geen kipstukjes - dat impliceert dat er kip in zit. Bij een worst of burger zou je kunnen concluderen dat het met name om de vorm gaat.
Wel een vrij lange benaming, maar ik heb er op zich geen probleem mee.

Ik vermoed echter dat zo ongeveer alle consumenten wel weten dat het woord vegetarisch betekent dat het geen vlees is. Bij het lezen van vegetarische kipstukjes is het mij als consument gelijk volkomen duidelijk dat het geen vlees is.
  donderdag 5 maart 2026 @ 21:04:23 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220268190
Ik heb vandaag een pot pindakaas gekocht en er zat helemaal geen kaas in. Wat een oplichterij.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220268241
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:03 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik vermoed echter dat zo ongeveer alle consumenten wel weten dat het woord vegetarisch betekent dat het geen vlees is. Bij het lezen van vegetarische kipstukjes is het mij als consument gelijk volkomen duidelijk dat het geen vlees is.
Het lijkt mij vooral wenselijk om een product bij zijn echte naam te noemen.
Vegetarische kip is dus inherent fout, want kip is geen vega product, dan maak je er maar vega blokjes van oid.
  donderdag 5 maart 2026 @ 21:19:47 #13
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220268359
quote:

[..]

Dat neem ik aan van wel. Het gaat echter om een correcte benaming aan het product te geven. Een vegetarische pizza is een pizza met vegetarische producten erop, dat is prima.
Vegetarische kip is geen kip? Maar wat is het dan wel? Het is ook geen kip gemaakt van vegetarische producten, want kip is iets natuurlijks.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220268612
Kunnen we nog wat extra miljarden naar de EU sturen?

Dit soort belangrijk werk moet onze volle steun krijgen.
  donderdag 5 maart 2026 @ 21:53:36 #15
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220268740
quote:

[..]

Wellicht een extra bijsluiter voor FOK!autisten. :)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Forum Admin donderdag 5 maart 2026 @ 21:55:28 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220268766
Dingen als burger, schnitzel.. kom op. Dat kan je van van alles maken. Ik vind het eerder een probleem als stukken vlees grotendeels uit .. andere dingen dan vlees bestaan.

En dat gaat niet alleen om vegetarische producten. Die goedkope "hamburgers" die in het vriesvak liggen zijn ook helemaal niet volledig van vlees, maar daar kraait geen haan naar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Straatcommando. op 05-03-2026 22:08:37 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220268800
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:56 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Vreemd dat Brussel zich zoveel heeft laten beïnvloeden door de vleeslobby.

Ik vermoed dat er weinig tot geen verwarring bij de consument zelf is over de vraag of iets vlees of vegetarisch is.
Ik had vandaag theeworst bij het ontbijt. Blijkt dus gewoon worst te zijn en geen thee te bevatten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 5 maart 2026 @ 22:00:07 #18
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220268816
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik had vandaag theeworst bij het ontbijt. Blijkt dus gewoon worst te zijn en geen thee te bevatten.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Wellicht een extra bijsluiter voor FOK!autisten. :)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220268890
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik hoop voor je dat het wel gesmaakt heeft.
  donderdag 5 maart 2026 @ 22:07:44 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220268951
quote:
87s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:04 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb vandaag een pot pindakaas gekocht en er zat helemaal geen kaas in. Wat een oplichterij.
De boterindustrie heeft destijds keihard gelobbied om het geen pindaboter - zoals in de VS - te noemen. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220268953
Teringjantje zeg...
:')

En hier zijn ze in Brussel er maar druk mee, met deze onzin...

Dat de EU een bodemloze put is waar ongekozen figuren zichzelf rijkelijk belonen,dat weten we allang...

Wie neemt deze figuren nog serieus?
:')
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 5 maart 2026 @ 22:59:42 #22
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220269319
Boerenlobbytroep.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 07:37:46 #23
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220270234
Ik bestel graag bruin fruit :9

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 6 maart 2026 @ 07:52:05 #24
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220270301
En wat hebben degenen die hier over hebben gedebatteerd verdiend in de tijd dat zich hiermee bezig hebben gehouden?

quote:
14s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:49 schreef Schanulleke het volgende:
[ afbeelding ]
Heb je nog mazzel dat je de kikkertjes heb laten staan.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 6 maart 2026 @ 07:53:29 #25
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220270305
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 21:42 schreef Kottnauer het volgende:
Kunnen we nog wat extra miljarden naar de EU sturen?

Dit soort belangrijk werk moet onze volle steun krijgen.
Ja, dit graag.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')