Goed etiketten blijven lezen dusquote:Vleesvrije producten zoals "vegetarische burgers" of "vegetarische worstjes" mogen onder deze naam verkocht blijven worden. Leden van het Europees Parlement slaagden er niet in om het gewenste verbod erdoor te krijgen tijdens onderhandelingen met de lidstaten. De parlementariërs behaalden echter wel een kleine overwinning.
De termen "vegetarische burger" en "tofuworst" hoeven niet van menukaarten in de EU te verdwijnen. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement bereikten dit akkoord in Brussel, zoals bevestigd door deelnemers aan de gesprekken. Andere vegetarische producten mogen echter niet langer worden aangeprezen als bijvoorbeeld "vegetarische kip" of "tofuribbetjes".
Het compromis moet nog formeel worden aangenomen door het Europees Parlement en de Europese lidstaten. Het is het resultaat van langdurige onderhandelingen. Vorig jaar stelden Europarlementariërs een verbod voor op termen als "tofuworst", "sojaschnitzel" of "vegetarische burger" voor vegetarische producten. Dit werd gerechtvaardigd met het argument dat consumenten niet op het verkeerde been moesten worden gezet en de positie van boeren beschermd moest worden.
Het debat over de terminologie maakte deel uit van de besprekingen over een wetgevingspakket dat bedoeld was om de positie van Europese boeren bij prijsonderhandelingen met supermarkten te versterken. Het besluit van vandaag is geldig tot eind 2027. Tegen die tijd staat er sowieso een hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de EU op de agenda. De discussie over hamburgers en schnitzels zal tijdens deze hervorming waarschijnlijk weer oplaaien.
Bron
Vleesvervangende burger' - geen vegan- (@Gemini-AI-impressie)
Vreemd dat Brussel zich zoveel heeft laten beïnvloeden door de vleeslobby.quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:49 schreef Schanulleke het volgende:
Tja, slechte zaak natuurlijk. Ik als consument kan helemaal niet tegen al die verwarring. Zo ging ik laatst bananen kopen...
[ afbeelding ]
Bij benamingen als vegetarische worstjes of burgers lijkt mij het niet nodig om het etiket uit te pluizen om te weten te komen of iets vegetarisch of vlees is. Wat mij betreft zouden benamingen als vegetarische kipstukjes ook gewoon zijn toegestaan.quote:
Vegetarische naar kip smakende stukjes zou dat moeten zijn. Het zijn namelijk geen kipstukjes - dat impliceert dat er kip in zit. Bij een worst of burger zou je kunnen concluderen dat het met name om de vorm gaat.quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:58 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Bij benamingen als vegetarische worstjes of burgers lijkt mij het niet nodig om het etiket uit te pluizen om te weten te komen of iets vegetarisch of vlees is. Wat mij betreft zouden benamingen als vegetarische kipstukjes ook gewoon zijn toegestaan.
Wel een vrij lange benaming, maar ik heb er op zich geen probleem mee.quote:Op donderdag 5 maart 2026 20:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vegetarische naar kip smakende stukjes zou dat moeten zijn. Het zijn namelijk geen kipstukjes - dat impliceert dat er kip in zit. Bij een worst of burger zou je kunnen concluderen dat het met name om de vorm gaat.
Het lijkt mij vooral wenselijk om een product bij zijn echte naam te noemen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:03 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wel een vrij lange benaming, maar ik heb er op zich geen probleem mee.
Ik vermoed echter dat zo ongeveer alle consumenten wel weten dat het woord vegetarisch betekent dat het geen vlees is. Bij het lezen van vegetarische kipstukjes is het mij als consument gelijk volkomen duidelijk dat het geen vlees is.
Dat neem ik aan van wel. Het gaat echter om een correcte benaming aan het product te geven. Een vegetarische pizza is een pizza met vegetarische producten erop, dat is prima.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:03 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vermoed echter dat zo ongeveer alle consumenten wel weten dat het woord vegetarisch betekent dat het geen vlees is. Bij het lezen van vegetarische kipstukjes is het mij als consument gelijk volkomen duidelijk dat het geen vlees is.
Wellicht een extra bijsluiter voor FOK!autisten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:03 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik had vandaag theeworst bij het ontbijt. Blijkt dus gewoon worst te zijn en geen thee te bevatten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:56 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Vreemd dat Brussel zich zoveel heeft laten beïnvloeden door de vleeslobby.
Ik vermoed dat er weinig tot geen verwarring bij de consument zelf is over de vraag of iets vlees of vegetarisch is.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik had vandaag theeworst bij het ontbijt. Blijkt dus gewoon worst te zijn en geen thee te bevatten.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wellicht een extra bijsluiter voor FOK!autisten.
Ik hoop voor je dat het wel gesmaakt heeft.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik had vandaag theeworst bij het ontbijt. Blijkt dus gewoon worst te zijn en geen thee te bevatten.
De boterindustrie heeft destijds keihard gelobbied om het geen pindaboter - zoals in de VS - te noemen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:04 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb vandaag een pot pindakaas gekocht en er zat helemaal geen kaas in. Wat een oplichterij.
Heb je nog mazzel dat je de kikkertjes heb laten staan.quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:49 schreef Schanulleke het volgende:
Tja, slechte zaak natuurlijk. Ik als consument kan helemaal niet tegen al die verwarring. Zo ging ik laatst bananen kopen...
[ afbeelding ]
Ja, dit graag.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:42 schreef Kottnauer het volgende:
Kunnen we nog wat extra miljarden naar de EU sturen?
Dit soort belangrijk werk moet onze volle steun krijgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |