https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Welkom terugquote:Op donderdag 5 maart 2026 15:41 schreef MaJo het volgende:
Ik weet niet meer precies wat ik waar gepost heb maar hier de laatste update wat uitgebreider:
De nacht van maandag op dinsdag was vreselijk, om 3 uur 's nachts hoorden we harde explosies en kregen we noodmeldingen dat we moesten gaan schuilen. We hebben een uur in de lobby gezeten tot het bericht kwam dat het weer veilig was. Toen wist ik, we MOETEN hier weg. Via een andere gestrande reiziger kregen we een formulier doorgestuurd voor 11 uitgaande Etihad vluchten de volgende dag. Amsterdam zat er niet tussen maar wel Frankfurt. Je moest verklaren vanaf daar zelf thuis zien te komen. Dikke prima, als we maar weg zijn. 'S ochtends kregen we de bevestiging dat we weg konden. Snel alles gepakt en richting het vliegveld.
De vlucht was doodeng, officieel was het luchtruim nog steeds gesloten. Maar we zijn er weg! In Frankfurt overnacht (mijn zus en moeder stonden als verrassing op het vliegveld om ons op te halen) en gisteravond weer thuisgekomen.
Mijn hele lichaam doet pijn, ik ben super zenuwachtig, zit nog helemaal in de vluchtstand. We moeten dit echt even een plekje gaan geven. Maar we zijn gelukkig weer veilig!
Wat wil je dan doen? Midden op de snelweg stil gaan staan of omkeren? Uit je auto stappen en wegrennen? Volgens mij kun je niet veel anders dan je weg vervolgen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Iedereen rijdt er lekker rustig langs…
quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:41 schreef MaJo het volgende:
Ik weet niet meer precies wat ik waar gepost heb maar hier de laatste update wat uitgebreider:
De nacht van maandag op dinsdag was vreselijk, om 3 uur 's nachts hoorden we harde explosies en kregen we noodmeldingen dat we moesten gaan schuilen. We hebben een uur in de lobby gezeten tot het bericht kwam dat het weer veilig was. Toen wist ik, we MOETEN hier weg. Via een andere gestrande reiziger kregen we een formulier doorgestuurd voor 11 uitgaande Etihad vluchten de volgende dag. Amsterdam zat er niet tussen maar wel Frankfurt. Je moest verklaren vanaf daar zelf thuis zien te komen. Dikke prima, als we maar weg zijn. 'S ochtends kregen we de bevestiging dat we weg konden. Snel alles gepakt en richting het vliegveld.
De vlucht was doodeng, officieel was het luchtruim nog steeds gesloten. Maar we zijn er weg! In Frankfurt overnacht (mijn zus en moeder stonden als verrassing op het vliegveld om ons op te halen) en gisteravond weer thuisgekomen.
Mijn hele lichaam doet pijn, ik ben super zenuwachtig, zit nog helemaal in de vluchtstand. We moeten dit echt even een plekje gaan geven. Maar we zijn gelukkig weer veilig!
quote:Een van de topzakenlieden van de VAE:
"Nog voordat de inkt van het #BoardOfPeace-initiatief, dat u in naam van vrede en stabiliteit hebt aangekondigd, goed en wel droog is, zien we ons geconfronteerd met een militaire escalatie die de hele regio in gevaar brengt. …
Het grootste deel van de financiering voor die initiatieven kwam van de landen in de regio zelf, en van de Arabische Golfstaten die miljarden dollars hebben bijgedragen onder het mom van steun aan stabiliteit en ontwikkeling. En deze landen hebben het recht om zich vandaag af te vragen: Waar is dat geld gebleven? Financieren we vredesinitiatieven of financieren we een oorlog die ons in gevaar brengt?"
https://x.com/i/status/2029531943797194935quote:Letterlijk iedereen in de Golfregio stelt deze vraag, zij het in stilte.
Deze stemmen zullen steeds luider worden.
3,6 biljoen dollar aan geld uit de Golfregio is geïnvesteerd in Washington, en Amerika blijft ideologisch gezien Israël steunen, de grootste afnemer van Amerikaanse macht ter wereld.
Ik zie meer kansen. Greta heeft tegenwoordig ook een vloot.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:46 schreef michaelmoore het volgende:
begint aardig op GAZA te lijken , is Kati Piri al aan hert demonstreren?/
Serieus? Ow dat is wel supertop idd.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:51 schreef nixxx het volgende:
@:MaJo wow, zo ontzettend fijn dat jullie vrij snel weg konden en nu veilig zijn.
Dat is ook wel weer waar.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:55 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen? Midden op de snelweg stil gaan staan of omkeren? Uit je auto stappen en wegrennen? Volgens mij kun je niet veel anders dan je weg vervolgen.
Haha, rechtstreeks in de zakken van de familie Trumpquote:Op donderdag 5 maart 2026 15:58 schreef capricia het volgende:
Zaken imperiums en top CEO's in het Midden Oosten beginnen vragen te stellen. Ze willen weten waar al het geld gebleven is wat ze aan de VS in naam van vrede en stabiliteit gegeven hebben.
[..]
[ x ]
[..]
https://x.com/i/status/2029531943797194935
Al die haatbaard posters langs de wegquote:Op donderdag 5 maart 2026 15:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Iedereen rijdt er lekker rustig langs…
Hopelijk worden ze ook wakker, ja.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Haha, rechtstreeks in de zakken van de familie Trump
Ja, ik zag het. Overal propaganda.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Al die haatbaard posters langs de weg
Stukken beter dan de wegen in Belgiëquote:Op donderdag 5 maart 2026 16:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, ik zag het. Overal propaganda.![]()
Ze hebben wel goede wegen.
Trump in de shit nu, al zal hem dit ook wel niet boeien.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:30 schreef capricia het volgende:
Chinese en andere Aziatische investeerders en kredietverstrekkers trekken zich terug uit financieringen in het Midden-Oosten.
Met name door leningen aan kredietnemers uit Abu Dhabi stop te zetten.
Ze vinden het risico te hoog worden en gaan per direct hun blootstelling verminderen.
Raakt vooral de VAE.
https://www.bloomberg.com(...)ors-cut-mideast-risk
Wacht maar Qatar zijn vliegtuig terug wilquote:Op donderdag 5 maart 2026 16:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Trump in de shit nu, al zal hem dit ook wel niet boeien.
Blij voor je dat het gelukt is.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:41 schreef MaJo het volgende:
Dus Oekraïne heeft de kaarten nuquote:Op donderdag 5 maart 2026 16:55 schreef Anoniem83832 het volgende:
VS die Oekraïne om militaire hulp vraagt. Nee, die had ik niet op de 2026 bingokaart staan.
"Je kunt onze hulp krijgen voor een lidmaatschap van de NAVO."quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dus Oekraïne heeft de kaarten nu![]()
![]()
Het ergste gaat nog komen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Sommige lijken nogal moeite hebben met het onderscheiden ervan.
De mensheid is altijd al een shitshow geweest.quote:
Iran niet, de tot nu toe heersende garde zit in het nauw.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
Iran die maakt geen vrienden in de regio
Iran is een kat in het nauw
[..]
Maar het is wel tragisch dat, met (in potentie) het stijgen van historische kennis, men anno nu nog steeds hardnekkig weigert lessen uit het verleden te trekken. Met wederom zeer bloedige gevolgen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:19 schreef over_hedge het volgende:
[..]
De mensheid is altijd al een shitshow geweest.
Ja of juist als excuus gebruiken. "Om dat te voorkomen moeten we dit nu echt doen!".quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Maar het is wel tragisch dat, met (in potentie) het stijgen van historische kennis, men anno nu nog steeds hardnekkig weigert lessen uit het verleden te trekken. Met wederom zeer bloedige gevolgen.
Edit:quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ja of juist als excuus gebruiken. "Om dat te voorkomen moeten we dit nu echt doen!".
Is dat nu? Ik lees nergens terug van aanvallen op Bahrein op het moment.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zo dan, Bahrein wordt wel hard geraakt momenteel. Komt een hoop door de verdediging heen op olie infra
https://www.reddit.com/r/(...)n_ballistic_missile/
Of de andere Arabische oliestaten en de machtige oliesjeiks en zakenlieden in de diverse landen gaan hun boosheid richten op de VS en Israël, die op eigen houtje met deze oorlog zijn begonnen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
Iran die maakt geen vrienden in de regio
Iran is een kat in het nauw
[..]
quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is dat nu? Ik lees nergens terug van aanvallen op Bahrein op het moment.
Morgen dus.quote:Another angle of the Iranian ballistic missile attack on the BAPCO refinery in Bahrain and aftermath (March 6, 2026)
Ik twijfel ook.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is dat nu? Ik lees nergens terug van aanvallen op Bahrein op het moment.
Het zou best kunnen dat het daar nu schemert, maar 6 maart klopt idd niet.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:29 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik twijfel ook.
Er staat boven: aanvallen van 6 maart 2026.
En het is licht.
Ook al lopen ze een beetje voor qua tijd, dat ruikt naar onzin.
Of er is een topsecret laboratorium gebombardeerd waardoor er nu een scheuring ontstaan is in het ruimtetijdweefsel en er een interdimensionaal portaal geopend is waardoor allerlei vreemde monsters onze wereld in kunnen komen lopen 😱😱😱quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het zou best kunnen dat het daar nu schemert, maar 6 maart klopt idd niet.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Of er is een topsecret laboratorium gebombardeerd waardoor er nu een scheuring ontstaan is in het ruimtetijdweefsel en er een interdimensionaal portaal geopend is waardoor allerlei vreemde monsters onze wereld in kunnen komen lopen. 😱😱😱
Niet echtquote:Op donderdag 5 maart 2026 17:40 schreef havanagila het volgende:
Nou, Teheran naar de klote, wat dictators dood, en voor de rest nog alles hetzelfde....
Ja, alle golfstaten en olie/gashandel de lul. Maar in Iran zelf.....quote:
En Trump is ook geen W. Churchill.quote:
Zelfde met Zelensky destijds. Meneer Trump dacht oprecht dat Putin na 1 telefoontje wel zou ophouden.... "i can solve the war in 24 hours, Putin respects me"quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:49 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En Trump is ook geen W. Churchill.
En geen F.R. Roosevelt, laat staan een D. Eisenhower.
Verre van.
Die geloofden niet dat een serieuze crisis in een handomdraai kon worden opgelost, omdat ze nu eenmaal stabiele genieën waren.
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |