Het 'volk' van Iran, interesseert mij vrij weinig. De reden waarom ik voor een regime change ben, is omdat het huidige Iran westerse belangen in de weg zit. Dat een regime change ook positief kan uitwerken voor een deel van de Iraniers is mooi meegenomen, maar absoluut niet het hoofddoel.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wijsheid zou zijn als het volk in Iran zich massaal verzet tegen dat regime zonder onze inbreng. Uiteraard een utopie omdat het land verdeeld is zoals dat in die hele regio wel het geval is. We weten niet eens hoeveel aanhang dat huidige regime heeft. Je kunt je voorstellen dat bij een machtvacuum diverse milities ontstaan die allemaal de macht willen hebben. Dus een burgeroorlog zoals we dat al hebben gezien in Irak, Syrie, Libie, Afghanistan is wat mij betreft de grootste mogelijkheid. Ik hoop dat ik het mis heb. Want als mens wens je iedeteen zijn vrijheid en gezond leven.
[..]
In Januari was die opstand er. Maar die religieuze mafklappers hebben dat met zeer grof geweld afgewend. Buiten het feit dat Iran meermaals heeft aangeven om Israel van de kaart te vegen en diverse milities zoals Hamas etc steunt laat ik geen traan als dat verdwijnt en is mijn hoop gebaseerd op het volk van Iran
om massaal in opstand te komen zonder dat er een burgeroorlog zou kunnen ontstaan. Maar daar ben ik bang voor.
Dat ik mijn twijfels heb over deze aanval of dat zo verstandig is vanwege mogelijke chaos, is een compleet andere discussie.
Denk wel dat het zonder verandering van regime hooguit weer uitstel is.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het 'volk' van Iran, interesseert mij vrij weinig. De reden waarom ik voor een regime change ben, is omdat het huidige Iran westerse belangen in de weg zit. Dat een regime change ook positief kan uitwerken voor een deel van de Iraniers is mooi meegenomen, maar absoluut niet het hoofddoel.
Mij wel, want als het volk niet achter een regime change zou staan word het nooit iets. Uiteraard weet ik ook wel dat het niet om mensenrechten gaat. Al zit er de meest vreslijke dictator aan de macht zolang men de westerse belangen dient mag die rustig blijven zitten en word men nog uitgenodigd bij de VN en het witte huis.(zie Syrie). Maar zo nu en dan spreek ik ook uit het hart.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het 'volk' van Iran, interesseert mij vrij weinig. De reden waarom ik voor een regime change ben, is omdat het huidige Iran westerse belangen in de weg zit. Dat een regime change ook positief kan uitwerken voor een deel van de Iraniers is mooi meegenomen, maar absoluut niet het hoofddoel.
Uiteraard. Er moet echt een regime change komen. Ik heb dus ook geen goede hoop, hoor. VS/Israel trekken zich weer terug als ze doorhebben dat het toch meer moeite kost dat ze eerst hadden gedacht.quote:Op woensdag 4 maart 2026 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Denk wel dat het zonder verandering van regime hooguit weer uitstel is.
Meer boeiend is hoe hij zich gaat profileren.quote:
Niet mijn punt. Je hebt een (groot) deel van het volk nodig. Alleen ben ik gewoon niet van het sentimentele geneuzel dat we de Iraniërs moeten bevrijden. Dat interesseert mij bar weinig. Ik wil dat 'het westen' sterk staat. Een pro-westerse (of elk geval niet anti) regering in Iran, is een onderhandelingspartner minder voor Rusland. Het westen heeft dan een tweede pro-westers land in het Midden-Oosten (Iran en Israel).quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mij wel, want als het volk niet achter een regime change zou staan word het nooit iets. Uiteraard weet ik ook wel dat het niet om mensenrechten gaat. Al zit er de meest vreslijke dictator aan de macht zolang men de westerse belangen dient mag die rustig blijven zitten en word men nog uitgenodigd bij de VN en het witte huis.(zie Syrie). Maar zo nu en dan spreek ik ook uit het hart.
Veel. Het is bekend dat er een minderheid aan voorstanders is van het regime, nagenoeg alle onderzoeken en polls wijzen uit dat de meerderheid tegen het regime is. Het is dan ook opmerkelijk dat mensen dit in twijfel willen trekken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 08:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn ook ´wat filmpjes´ met Iraniers die er bepaald geen fan van zijn dus wat zegt dat nu eigenlijk?
Je kan wel uittellen op je vingers waar die pro-regime Iraniërs dadelijk heen vluchten als de boel omvergeworpen is. Heb jij nog wat ruimte in je achtertuin voor een AZC?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Veel. Het is bekend dat er een minderheid aan voorstanders is van het regime, nagenoeg alle onderzoeken en polls wijzen uit dat de meerderheid tegen het regime is. Het is dan ook opmerkelijk dat mensen dit in twijfel willen trekken.
Waarom zouden pro-regime Iraniërs naar Nederland zouden moeten komen?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je kan wel uittellen op je vingers waar die pro-regime Iraniërs dadelijk heen vluchten als de boel omvergeworpen is. Heb jij nog wat ruimte in je achtertuin voor een AZC?
Omdat die geen leven hebben dadelijk in Iran. Enig idee waar de Eritreese herrie in Nederland vandaan komt?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zouden pro-regime Iraniërs naar Nederland zouden moeten komen?
Frankrijk heeft gevraagd om extra defensieve ondersteuning. Als je dat bedoelde.quote:
Buiten de grote steden zijn ook veel minderheden te vinden. Maar iets van 65% van het land is Perzisch. Die schijnen per definitie al geen liefhebber van het regime te zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:15 schreef capricia het volgende:
Weet wat het duale is..
De Iraniërs die niet zo voor het regime zijn, zitten vaak in de steden. En de conservatieve mensen vaak op het platteland.
En waar wordt er nu gebombardeerd?
Dat is niet het probleem van Nederland. Geen Westers land zou zulke mensen hier moeten toelaten. Dit zijn zulke idiote dingen altijd, schijnbaar is het normaal dat als er op duizenden kilometers afstand een oorlog of conflict is, het Westen dan die mensen kan gaan opvangen. Ook altijd specifiek het Westen, niet Rusland, China, India, Egypte of Colombia, maar altijd het Westen. Dit is niet normaal.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:18 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Omdat die geen leven hebben dadelijk in Iran. Enig idee waar de Eritreese herrie in Nederland vandaan komt?
Dit zou erg goed zijn. Laten we 'meedoen', en niet zoals Spanje om wt voor reden dan ook vooral een obstakel zijn.quote:
Precies dit! Doordat de filmpjes uit Iran die op de socials gedeeld worden veelal afkomstig zijn van de wat modernere Iraniër - meestal woonachtig in Teheran of een andere grote stad - is de indruk gewekt dat héél Iran smachtend uitkijkt naar het moment dat dit regime opgerot is, maar dat kan in de praktijk nog wel eens heel vies tegenvallen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:15 schreef capricia het volgende:
Weet wat het duale is..
De Iraniërs die niet zo voor het regime zijn, zitten vaak in de steden. En de conservatieve mensen vaak op het platteland.
En waar wordt er nu gebombardeerd?
Je zou het haast niet geloven, maar voor mensen in de rest van de wereld die in een erbarmelijke situatie zitten, is Europa makkelijk te bereiken en zien die mensen wél in dat we hier een verrekte goed leven hebben.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Buiten de grote steden zijn ook veel minderheden te vinden. Maar iets van 65% van het land is Perzisch. Die schijnen per definitie al geen liefhebber van het regime te zijn.
[..]
Dat is niet het probleem van Nederland. Geen Westers land zou zulke mensen hier moeten toelaten. Dit zijn zulke idiote dingen altijd, schijnbaar is het normaal dat als er op duizenden kilometers afstand een oorlog of conflict is, het Westen dan die mensen kan gaan opvangen. Ook altijd specifiek het Westen, niet Rusland, China, India, Egypte of Colombia, maar altijd het Westen. Dit is niet normaal.
Dat zou ook niet het probleem van de EU moeten zijn. De praktijk laat iets anders zien.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Buiten de grote steden zijn ook veel minderheden te vinden. Maar iets van 65% van het land is Perzisch. Die schijnen per definitie al geen liefhebber van het regime te zijn.
[..]
Dat is niet het probleem van Nederland. Geen Westers land zou zulke mensen hier moeten toelaten. Dit zijn zulke idiote dingen altijd, schijnbaar is het normaal dat als er op duizenden kilometers afstand een oorlog of conflict is, het Westen dan die mensen kan gaan opvangen. Ook altijd specifiek het Westen, niet Rusland, China, India, Egypte of Colombia, maar altijd het Westen. Dit is niet normaal.
Dan pakken de boeren een AK-47 en komen ze de macht overnemen en alles nog veel godsdienstiger en conservatiever maken. Net zoals de Taliban. Geen vrouwen op straat in een boerka, maar helemaal geen vrouwen op straat.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:22 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Precies dit! Doordat de filmpjes uit Iran die op de socials gedeeld worden veelal afkomstig zijn van de wat modernere Iraniër - meestal woonachtig in Teheran of een andere grote stad - is de indruk gewekt dat héél Iran smachtend uitkijkt naar het moment dat dit regime opgerot is, maar dat kan in de praktijk nog wel eens heel vies tegenvallen.
Mocht het lukken om dit regime op te ruimen, verwacht ik dan ook een burgeroorlog die minstens 10 jaar voortsleept, als het geen 25 jaar is.
En als je maar lang genoeg bommen op die regime-kritische mensen gooit, gaan ze vanzelf wel achter hun vlag staan.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:22 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Precies dit! Doordat de filmpjes uit Iran die op de socials gedeeld worden veelal afkomstig zijn van de wat modernere Iraniër - meestal woonachtig in Teheran of een andere grote stad - is de indruk gewekt dat héél Iran smachtend uitkijkt naar het moment dat dit regime opgerot is, maar dat kan in de praktijk nog wel eens heel vies tegenvallen.
Mocht het lukken om dit regime op te ruimen, verwacht ik dan ook een burgeroorlog die minstens 10 jaar voortsleept, als het geen 25 jaar is.
Er is helemaal geen plan. De doelstellingen van deze aanval veranderen ook steeds.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:26 schreef Elan het volgende:
Wat is nu eigenlijk de doelstelling van deze hele oorlog? Israël is Teheran aan het bombarderen, waarom precies? Ja een regimeverandering en de bevolking helpen... Doe je dat door ze te bombarderen en hun land in chaos gooien?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |