SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 19% gewijzigd door JessicaOpDoorreis op 01-03-2026 21:23:25 ]
Precies!quote:Op zondag 1 maart 2026 20:47 schreef Mikeytt het volgende:
Lijkt me de meest rationele keuze. De tijd dat men nog wat achter liep en nog geloofde in een ziel is voorbij. Mensen begraven is dan ook erg gedateerd.
De meeste efficiënte en milieuvriendelijke manier zou standaard moeten zijn.
Nee, die nemen gewoon nog even alleen afscheid normaal gezien.quote:Op zondag 1 maart 2026 20:55 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Precies!
Ik heb ooit eens opgezocht hoeveel procent in Europese landen wordt gecremeerd en begraven.
Wat mij opvalt is dat in veel buurlanden juist percentueel meer crematies zijn. (Belgie, Zwitserland, Denemarken)
Soms zeggen mensen dat crematie slechter is voor het milieu door het gasgebruik, maar steeds meer crematoria zijn 100% elektrisch en met zonnepanelen.
Maar ik moet zeggen dat ik zelf weleens op een crematie ben geweest, en het ook wel "gek" is om de kist daar achter te laten (en je in de koffiekamer lang moet wachten tot je de familie kunt condoleren, want die gaan volgens mij mee naar de ovenruimte)
Dat zal met resomeren niet anders zijn toch?
Dat is maar net wat je afspreekt.quote:Op zondag 1 maart 2026 20:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee, die nemen gewoon nog even alleen afscheid normaal gezien.
Oh excuses, misschien is het hier anders dan, dat wordt niet eens als optie besproken.quote:Op zondag 1 maart 2026 21:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is maar net wat je afspreekt.
Wij zijn vorig jaar met mijn vader meegeweest tot in de ruimte waar hij in de over zou gaan. Ik heb daar afscheid genomen, ik vond het toen genoeg, maar mijn zus en broer en hun gezin zijn er tot het laatste bij gebleven.
De genodigden zaten inderdaad al aan de hapjes toen.
De manier die het beste past bij de overledene en de nabestaanden zou de standaard moeten zijn. En voor sommige zal dan efficientie en milieuvriendelijkheid meetellen, voor anderen niet. Dat is gelukkig nog steeds een persoonlijke keuze.quote:Op zondag 1 maart 2026 20:47 schreef Mikeytt het volgende:
Lijkt me de meest rationele keuze. De tijd dat men nog wat achter liep en nog geloofde in een ziel is voorbij. Mensen begraven is dan ook erg gedateerd.
De meeste efficiënte en milieuvriendelijke manier zou standaard moeten zijn.
Hier werd het ons gewoon gevraagd, wat we wilden. Met uiteraard de verzekering dat je op elk gewenst moment een andere keuze kunt maken; zoals dat ik al eerder de ovenruimte uit ging.quote:Op zondag 1 maart 2026 21:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh excuses, misschien is het hier anders dan, dat wordt niet eens als optie besproken.
Is eigenlijk wel zo, maar toch zie ik om mij heen dat mensen "maar" crematie kiezen omdat het enige alternatief een algemeen graf is. En de uitvaartkosten blijven stijgen.quote:Op zondag 1 maart 2026 21:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De manier die het beste past bij de overledene en de nabestaanden zou de standaard moeten zijn. En voor sommige zal dan efficientie en milieuvriendelijkheid meetellen, voor anderen niet. Dat is gelukkig nog steeds een persoonlijke keuze.
Toevallig heb ik vorig jaar een crematie gehad, heeft een oom van me zijn lichaam gedoneerd aan de wetenschap en is de schoonvader van een vriendin van me begraven op een natuurbegraafplaats.quote:Op zondag 1 maart 2026 21:11 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Is eigenlijk wel zo, maar toch zie ik om mij heen dat mensen "maar" crematie kiezen omdat het enige alternatief een algemeen graf is. En de uitvaartkosten blijven stijgen.
En vervolgens jarenlang nog heel veel geld uitgeven aan het maken van assieraden, astattoo's etc. Waarvan ik me afvraag of die niet in de prullebak belanden als de eigenaar dement wordt of zelf overlijdt.
Dit zijn nadelen die ik ook bij resomeren verwacht.
Die wensen moeten idd besproken worden. Dat gebeurt vaak maar niet. Enerzijds omdat veel mensen echt compleet onverwacht overlijden. Ik ben nog jong maar heb helaas al meermaals meegemaakt dat leeftijdsgenoten helemaal niet wisten dat zij diezelfde dag gaan overlijden. (ongelukken, embolieën zonder duidelijk risicoprofiel)quote:Op zondag 1 maart 2026 21:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toevallig heb ik vorig jaar een crematie gehad, heeft een oom van me zijn lichaam gedoneerd aan de wetenschap en is de schoonvader van een vriendin van me begraven op een natuurbegraafplaats.
Er worden echt wel eigen keuzes gemaakt. Zaak is dan denk ik vooral dat men voor de dood bespreekt wat men wel en niet wil, zodat de wensen van de overledene en nabestaanden besproken kunnen worden met de uitvaartbegeleider. Mensen die milieuvriendelijk belangijk vinden, zullen eerder op de hoogte zijn van andere mogelijkheden zoals resomeren of een natuurbegraafplaats.
Een natuur begraafplaats lijkt mij wel wat voor eeuwig, echter hoor ik bedragen van ¤30.000+ is dat zo?quote:Op zondag 1 maart 2026 21:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toevallig heb ik vorig jaar een crematie gehad, heeft een oom van me zijn lichaam gedoneerd aan de wetenschap en is de schoonvader van een vriendin van me begraven op een natuurbegraafplaats.
Er worden echt wel eigen keuzes gemaakt. Zaak is dan denk ik vooral dat men voor de dood bespreekt wat men wel en niet wil, zodat de wensen van de overledene en nabestaanden besproken kunnen worden met de uitvaartbegeleider. Mensen die milieuvriendelijk belangijk vinden, zullen eerder op de hoogte zijn van andere mogelijkheden zoals resomeren of een natuurbegraafplaats.
https://www.natuurbegraaf(...)urbegraven/tarieven/quote:Op zondag 1 maart 2026 21:46 schreef halfway het volgende:
[..]
Een natuur begraafplaats lijkt mij wel wat voor eeuwig, echter hoor ik bedragen van ¤30.000+ is dat zo?
Oja, je moet idd een omhulsel hebben van de wetquote:Op zondag 1 maart 2026 21:56 schreef marc0871 het volgende:
Deze uitvaartverzorger is er al klaar voor.
Mooi stukje over de techniek en wat er gebeurd.
Voor dieren kan het al en ze laten zien wat er overblijft.
Bekijk deze YouTube-video
Waar kan ik reserveren?
Iets met de wet op de lijkbezorging. Mag niet.quote:Op zondag 1 maart 2026 21:18 schreef Marsenal het volgende:
Op een vlot op een brandstapel die op grote afstand met brandende pijlen in de hens wordt gezet terwijl deze plaat speelt is de enige alternatieve manier van lijkverwerking die ik zou overwegen
Bekijk deze YouTube-video
Katoenen of hennep lijkwade?quote:Op zondag 1 maart 2026 22:00 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Oja, je moet idd een omhulsel hebben van de wet
Dus naakt kan in theorie wel, maar mag niet
Daar gaat mijn droom van zonder rotzooi en vegan geresomeerd worden
Het moeten dierlijke proteine zijn, omdat die anders niet omgezet worden tot de bruine vloeistof...quote:Op zondag 1 maart 2026 22:07 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Katoenen of hennep lijkwade?
Veel natuurlijker wordt het dan niet.
Bij een natuurbegraving moet er ook wat omheen.
Crap. Had ik dat nog gemistquote:Op zondag 1 maart 2026 22:10 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Het moeten dierlijke proteine zijn, omdat die anders niet omgezet worden tot de bruine vloeistof...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |