In december vanaf München Flughafen met de trein naar huis gegaan. Collega vloog ik met de trein, zijn vliegtuig was toch al vol en ik had m'n auto nog op het station staan. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel met hoe laat we beide thuis (omgeving Emmen) waren.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is een hoop geld ja. Maar er zijn keuzes. En als je het grote plaatje bekijkt met alles wat erbij komt trein vs vliegen, nou dan is het best een aantrekkelijk idee. Misschien heb je wel veel bagage mee of zo, dan is vliegen al snel onbetaalbaar tegenwoordig. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ja, startbaan tot landingsbaan is VEEL sneller dan station tot stationDat klopt
Ik heb eigen wc en wastafeltje in mijn hokjequote:Op donderdag 19 maart 2026 13:11 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Heb je dan wel gedeelde wc en douche?
Ja dat is ook mijn tactiek. Mijn maat zorgde ervoor dat ik al ingecheckt was en hij had dan al een sleutel voor me. Kon gelijk door de douche in.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik heb eigen wc en wastafeltje in mijn hokjeDouche is gedeeld maar die ga ik niet gebruiken. Ik douche wel als ik aankom in mijn hotel eind van de ochtend.
Ja, voor een nachttrein zou ik inderdaad dan ook wel een prive cabine nemen hoor.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is enkele reis.
Zitplaats is goedkoper (35 euro dacht ik?) maar dan kom je brak aan. Of gedeelde couchette voor 50 kan ook. Dit wat ik heb is een duurdere optie maar ik heb dan ook gekozen voor privé en wat meer luxe. Ik vind het de prijs wel waard. Zeker het gebrek aan stress met zo'n nachttrein.
Maar wat zou voor jou de max zijn voor een reis Amsterdam - Zürich met welk vervoersmiddel dan ook.
Veel hangt ook af van start locatie, eigen voorkeur en kosten.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
In december vanaf München Flughafen met de trein naar huis gegaan. Collega vloog ik met de trein, zijn vliegtuig was toch al vol en ik had m'n auto nog op het station staan. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel met hoe laat we beide thuis (omgeving Emmen) waren.
¤234 is een smak geld (last minute geboekt, baas betaalt) maar dan reis je eerste klas en zit je bagage er bij in.
Vlucht komt bagage en parkeren op Schiphol nog overheen.
Het bedrag is voor de gehele cabine, ik betaal nu ook voor het bed wat ze nu dus niet kunnen verkopen. Als je hem als privé cabine voor 2 personen zou boeken ben je hetzelfde kwijt. Dan zit je dus ruim onder de 100 per persoonquote:Op donderdag 19 maart 2026 14:13 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, voor een nachttrein zou ik inderdaad dan ook wel een prive cabine nemen hoor.
Althans voor mij en mijn vrouw, dat zal neem ik aan dezelfde cabine zijn?
Voor zo´n korte reis zou ik toch wel op ongeveer 100 euro zitten als max.
Met vliegen zou je met een retour vlucht op rond de 100 euro zitten (KLM en Swiss Air).
Ik vlieg overigens niet vanaf Amsterdam. Vanuit hier, Tallinn, kom je prima onder de 100 euro.
Ga je op dezelfde manier weer terug? Of reis je door ofzo?
Als je het niet erg vindt om om 5:45 's ochtends op de stijgen vanaf net-niet Brussel (dwz Charleroi) voor een vlucht naar net-niet Londen (dwz Southend) met Ryanair en zonder enige bagage, dan kan hetquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar 100 euro voor retourtje is wel echt heel goedkoop hoor voor vliegtuig
Ja precies, eigenlijk ben je slachtoffer van het alleen reizen prijs syndroom.... ofzo...quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het bedrag is voor de gehele cabine, ik betaal nu ook voor het bed wat ze nu dus niet kunnen verkopen. Als je hem als privé cabine voor 2 personen zou boeken ben je hetzelfde kwijt. Dan zit je dus ruim onder de 100 per persoonEn ja, op dezelfde manier ga ik een dag later weer terug
Even concertje pakken
![]()
Maar 100 euro voor retourtje is wel echt heel goedkoop hoor voor vliegtuig
Als je met een collega was neem ik zomaar aan dat je voor je werk was. Dan boeien die kosten toch een stuk minder...quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
In december vanaf München Flughafen met de trein naar huis gegaan. Collega vloog ik met de trein, zijn vliegtuig was toch al vol en ik had m'n auto nog op het station staan. Uiteindelijk scheelde het niet heel veel met hoe laat we beide thuis (omgeving Emmen) waren.
¤234 is een smak geld (last minute geboekt, baas betaalt) maar dan reis je eerste klas en zit je bagage er bij in.
Vlucht komt bagage en parkeren op Schiphol nog overheen.
Klopt, staat ook dat de baas betaalt. Ik vond het wel prima dat het zo duur was, levert allemaal puntjes opquote:Op donderdag 19 maart 2026 17:29 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je met een collega was neem ik zomaar aan dat je voor je werk was. Dan boeien die kosten toch een stuk minder...
Precies.quote:Op donderdag 19 maart 2026 17:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als je het niet erg vindt om om 5:45 's ochtends op de stijgen vanaf net-niet Brussel (dwz Charleroi) voor een vlucht naar net-niet Londen (dwz Southend) met Ryanair en zonder enige bagage, dan kan het
Yepquote:Op donderdag 19 maart 2026 17:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja precies, eigenlijk ben je slachtoffer van het alleen reizen prijs syndroom.... ofzo...
Herkenbaar, aangezien je als 1 persoon met dat soort dingen altijd even veel kwijt bent.
Maar idd dat voor 2 personen zou een goede deal zijn, zekers.
Ik bedoelde dat je met een retour onder/rond de 100 euro per vlucht uitkomt
Niet het geheel.
Ik heb vorig jaar in zo'n capsule gereisd (Hannover>Wenen) en ik vond het goed te doen. Het is niet super ruim maar je kunt erin liggen (nouja, niet als je langer bent dan 1m85)quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
YepIn de Nightjet (niet die naar zurich) zijn ook mini cabins voor solo reizigers. Maar die vind ik dan wel heel erg klein. Zelfs al zou ik de keuze hebben voor de goedkopere eenpersoons capsule, dan zou ik alsnog voor de grotere gaan denk ik.
[ afbeelding ]
Ooh zo met de laptop ziet het er best wel relaxed uitquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:46 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar in zo'n capsule gereisd (Hannover>Wenen) en ik vond het goed te doen. Het is niet super ruim maar je kunt erin liggen (nouja, niet als je langer bent dan 1m85)
Beenruimte (ik zat met m'n rug tegen de muur):
[ afbeelding ]
Redelijk oppervlak voor m'n laptop:
[ afbeelding ]
Weens ontbijtje:
[ afbeelding ]
En de capsule. Die vlek in de matras zat er al.
[ afbeelding ]
Het was niet het beste bed ooit (het is een laag schuimrubber, geen Auping) maar ik heb redelijk geslapen en kwam de dag erop goed door.
Claistrofobie heb ik ook nooit last van, dat is idd persoonlijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:31 schreef James1988 het volgende:
Ik vond het goed te doen en zou het nog een keer doen. Claustrofobisch vond ik het niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Er zijn ook gewone zitrijtuigen, zo'n cocon neem je als je een privé slaapplekje wilt. Als je samen met iemand reist kun je ook 2 cocons boekje, er is een luikje tussen de twee dat je kunt openen.
Achter de trap is een hokje voor je bagage, daar past net een rugzak/handtas en je schoenen in. Als je een hokje op de benedenverdieping hebt kun je een koffer van het formaat handbagage kwijt onder de matras (er is een luik). Verderop in het rijtuig is nog een bagagerek voor grotere koffers, met een ketting kun je je bagage vastzetten.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de opzet van origine isquote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je moet dan wel echt gewoon zitten in een normale coupe, en dit echt puur als slaap plek bezien.
Dat snappen we, het was immers geen trein van Alstomquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:46 schreef James1988 het volgende:
En de capsule. Die vlek in de matras zat er al.
[ afbeelding ]
Er is één rijtuig met gewone stoelen, die wordt gebruikt door de mensen die zittend door de nacht willen reizen. Kan dus best zijn dat het daar al vol is (zeker tijdens het hoogseizoen).quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:24 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook de opzet van origine is
Kosten rond de 700 miljard?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb een HSL netwerk gemaakt zodat we voor een groot stuk al geen nachttrein meer nodig hebben:
[ afbeelding ]
Op alle rode lijnen mag je 320km/u. Berlijn-Amsterdam in 2u rond.
Chinezen mag ook. Zolang we maar goeie contracten met duidelijke aansprakelijkheid hebben.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:17 schreef James1988 het volgende:
Maar laat het bouwen van de infrastructuur alsjeblieft over aan de Fransen
Zo'n privecabine lijkt mij ideaal. Het is veel groter dan mijn tentje dus de afmetingen zijn geen probleem. Zo'n twee jaar geleden zo'n gedeelde cabine met wildvreemden geprobeerd onderweg van Hamburg naar Zweden maar dat doe ik niet weer, dat was gewoon een jeugdherberg op wielen. Het hielp trouwens ook niet dat die smerige currywurst mijn spijsvertering op stelten zette en dat het rijcomfort van het oude hok aanvoelde alsof we door een 800 km lange wisselstraat reden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
De mini cabins zijn bedoeld voor reizigers die alleen (of samen) willen reizen en die genoeg hebben aan een plek om te liggen.
"Vroeger" bestond zoiets helemaal niet, en kwam je te liggen in een couchetterijtuig met wildvreemden (tenzij je een heel hokje voor jezelf boekte). Dit is de betaalbaardere variant terwijl je toch meer privacy hebt.
Het lijkt mij vooral vervelend als je met wildvreemden in zo'n hokje moet pitten en een van je medepassagiers heeft foute curryworst gegeten en loopt de hele nacht te ruftenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:10 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Zo'n privecabine lijkt mij ideaal. Het is veel groter dan mijn tentje dus de afmetingen zijn geen probleem. Zo'n twee jaar geleden zo'n gedeelde cabine met wildvreemden geprobeerd onderweg van Hamburg naar Zweden maar dat doe ik niet weer, dat was gewoon een jeugdherberg op wielen. Het hielp trouwens ook niet dat die smerige currywurst mijn spijsvertering op stelten zette en dat het rijcomfort van het oude hok aanvoelde alsof we door een 800 km lange wisselstraat reden.
Is het niet goedkoper om de goederen te verbannen van de betuwelijn en de boel te upgraden naar HSL?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb een HSL netwerk gemaakt zodat we voor een groot stuk al geen nachttrein meer nodig hebben:
[ afbeelding ]
Denk dat het vanaf Rotterdam niet uitkan. In mijn droomsituatie pakken we het aan zoals de Chinezen/Fransen maar dan zoals de Britten HS2 bouwen; dat is niet voor niets zo duur, je mag echt overal 360km/u. Dat is misschien iets overdreven maar best de moeite van het onderzoeken waard als de omgeving het niet heel moeilijk zou maken, maar 320km/u doorgaand van zowel Amsterdam naar Berlijn als Amsterdam naar Parijs moeten we gewoon werk van maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is het niet goedkoper om de goederen te verbannen van de betuwelijn en de boel te upgraden naar HSL?
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het lijkt mij vooral vervelend als je met wildvreemden in zo'n hokje moet pitten en een van je medepassagiers heeft foute curryworst gegeten en loopt de hele nacht te ruften
Ik heb wel een idee hoe we vervoer over zo'n rechte lijn noemen, een vliegtuig.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Je moeder is een vliegtuig.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:48 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik heb wel een idee hoe we vervoer over zo'n rechte lijn noemen, een vliegtuig.
Vooral duidelijke eisen die niet na gunning nog worden aangepast. Dan wordt het duur, complex en kost het klauwen met tijd.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:05 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Chinezen mag ook. Zolang we maar goeie contracten met duidelijke aansprakelijkheid hebben.
En waar ga je die goederentreinen bewaren? Betuweroute is goedkoopste oplossing om grootschalige uitbreidingen op het spoor te voorkomen door langzame treinen die nooit stoppen te scheiden van snellere treinen die regelmatig stoppen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is het niet goedkoper om de goederen te verbannen van de betuwelijn en de boel te upgraden naar HSL?
Welkom in ieder ICT-overheidsproject holadijee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Vooral duidelijke eisen die niet na gunning nog worden aangepast. Dan wordt het duur, complex en kost het klauwen met tijd.
Gewoon uberhaupt iedere aanbesteding, zeker waar een publieke dienst bij betrokken is.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Welkom in ieder ICT-overheidsproject holadijee.
Ik denk dat 2 uur gewoon haalbaar is als we van begin tot eind een HSL aanleggen. om steden heen met aan- en aftakkingen voor treinen die onderweg stoppen. Er moet ook duidelijk iets om Rotterdam heen en Antwerpen-Brussel Zuid.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:25 schreef James1988 het volgende:
2 uur is misschien iets te optimistisch maar als je flink aan de bak gaat is 3 uur misschien wel haalbaar?
Amsterdam - Berlijn is min of meer even ver als Lille - Lyon. En dat kun je in 3 uur doen, inclusief stops in de regio Parijs (CDG Airport en Marne la Vallee - Disney).
Goed plan. Die goederen kunnen gewoon over de weg. Ik gok dat er 50 goederentreinen per dag rijden, die elk 50 vrachtwagens vervangen. Elke dag 2500 vrachtwagens extra op de weg lijkt me een topidee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gewoon over normale spoor. Gewoon op normale spoor de intercity's cancelen en alleen stoptreinen laten rijden. Snelle treinen alleen over de betuwelijnquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:50 schreef b2py het volgende:
[..]
En waar ga je die goederentreinen bewaren? Betuweroute is goedkoopste oplossing om grootschalige uitbreidingen op het spoor te voorkomen door langzame treinen die nooit stoppen te scheiden van snellere treinen die regelmatig stoppen.
Kunnen die bouwen op bodems zoals we die in Nederland hebben?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:17 schreef James1988 het volgende:
Maar laat het bouwen van de infrastructuur alsjeblieft over aan de Fransen
Er is genoeg door grote Franse bouwers gebouwd in Nederlandquote:Op zondag 22 maart 2026 10:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kunnen die bouwen op bodems zoals we die in Nederland hebben?
We kunnen op iedere bodem bouwen, de vraag is alleen hoeveel geld we bereid zijn om eraan uit te geven.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kunnen die bouwen op bodems zoals we die in Nederland hebben?
Dit is niet serieus toch?quote:Op zondag 22 maart 2026 10:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gewoon over normale spoor. Gewoon op normale spoor de intercity's cancelen en alleen stoptreinen laten rijden. Snelle treinen alleen over de betuwelijn
Met de "wij weten echt wel hoe we een spoorlijn moeten bouwen"-mentaliteit hebben we nu maar mooi een HSL waar we 120 km/h mogen rijden en waar we nog ettelijke miljoenen in mogen pompen om er weer wat van te maken.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Alsof moerassen buiten Nederland niet bestaan...
Voor degene met dezelfde vraag;quote:Op zaterdag 7 maart 2026 22:10 schreef MTL het volgende:
Ik weet niet wanneer je ov-chipkaart afloopt, maar ik kreeg toevallig vanmorgen voor mijn eigen privé-ov-chipkaart een mailtje van NS of ik een nieuwe pasfoto kon uploaden voor de nieuwe ov-chipkaart die ze mij toe willen sturen.
Mijn ov-chipkaart loopt half mei af.
Als jouw ov-chipkaart later afloopt acht ik de kans aanwezig dat je dan nog eenzelfde soort mail gaat krijgen. Is het eerder dan half mei, dan zal je waarschijnlijk zelf een nieuwe aan moeten schaffen via de website die ik al eerder linkte. Die 7,50 voor de kaart kan je dan via de klantenservice van NS terugkrijgen.
Je moet ook niet een spoorlijn laten aanleggen door een wegenbouwer..quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Met de "wij weten echt wel hoe we een spoorlijn moeten bouwen"-mentaliteit hebben we nu maar mooi een HSL waar we 120 km/h mogen rijden en waar we nog ettelijke miljoenen in mogen pompen om er weer wat van te maken.
Het is echt ronduit vermoeiend.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Met de "wij weten echt wel hoe we een spoorlijn moeten bouwen"-mentaliteit hebben we nu maar mooi een HSL waar we 120 km/h mogen rijden en waar we nog ettelijke miljoenen in mogen pompen om er weer wat van te maken.
Ik denk dat een 'gewone' spoorlijn best zou moeten kunnen maar een HSL is wel echt andere koek.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:59 schreef b2py het volgende:
[..]
Je moet ook niet een spoorlijn laten aanleggen door een wegenbouwer..
Nee, ook niet. Overigens was het bij de HSL de staat die vond dat het allemaal wel wat minder moeilijk kon, en dat die spooringenieurs veel te behoudend waren. Het was tijd voor de markt, het resultaat is bekend.quote:Op donderdag 26 maart 2026 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik denk dat een 'gewone' spoorlijn best zou moeten kunnen maar een HSL is wel echt andere koek.
Betuweroute is van hetzelfde mantra, ligt er een stuk beter bijquote:Op donderdag 26 maart 2026 22:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, ook niet. Overigens was het bij de HSL de staat die vond dat het allemaal wel wat minder moeilijk kon, en dat die spooringenieurs veel te behoudend waren. Het was tijd voor de markt, het resultaat is bekend.
En binnen budget opgeleverd. Juridische kosten buiten beschouwing gelaten.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Betuweroute is van hetzelfde mantra, ligt er een stuk beter bij
Sluit die nou al fatsoenlijk aan op het Duitse spoor, of is het daar nog steeds niet goed geregeld?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Deugd.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:26 schreef b2py het volgende:
Ik rij tegenwoordig met grote regelmatig langs de A15 en zie echt veel badslippers, doet me echt deugt die vanuit de file te aanschouwen
Ergens achterin 2030 geloof ikquote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:36 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Sluit die nou al fatsoenlijk aan op het Duitse spoor, of is het daar nog steeds niet goed geregeld?
Dank voor het demonstreren van wat er mis is gegaan bij de HSL.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Duitse bron: https://www.zeit.de/mobil(...)satz-fernverkehr-gxequote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
NWS / Deutsche Bahn waarschuwt voor slechtere dienstverlening na miljardenve
Nog slechter? Dat kan toch helemaal niet??
Arriva is toch al niet meer van DB?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:46 schreef b2py het volgende:
Dat kan alleen maar betekenen dat Arriva eruit gaat op korte termijn
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |