abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 mei 2026 @ 17:12:25 #76
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220745172
twitter

twitter

Sal oude snoepert
  zondag 10 mei 2026 @ 19:55:56 #77
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_220759816
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_220778475
De zang viel niet mee vanavond, maar ik zie toch nog best hele hordes huisvrouwen voor gaan op zaterdag
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator woensdag 13 mei 2026 @ 00:37:12 #79
375570 crew  Cyan9
pi_220778726
Ik wil meer disco.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220778734
Italië gaat zaterdag gewoon weer lachend de top 10 scoren.
pi_220779000
Zijn postcard was enorm memeable
  woensdag 13 mei 2026 @ 10:12:10 #82
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220780530

pi_220780671
quote:
En ik na Rotterdam maar denken dat de productie van het festival elk jaar beter en beter wordt.
pi_220781546
Hij moet echt nog werken aan die hoge noot hoor. Desnoods zingt hij hem anderhalve toon lager of laat de backings het maar doen.
  woensdag 13 mei 2026 @ 20:14:41 #85
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220785521
Dit nummer doet denken aan zo'n lullig covergroepje dat in de late 80's/vroege 90's bruiloften e.d. opsierde. De sfeer is hetzelfde. Ik denk er meteen een ruimte bij in van dat verkeerde oudroze en okergeel en zo, met van die bloemstukjes op tafel.

Er is een nummer van Leonard Cohen (Dance me to the end of love) wat altijd al dat beeld opriep, daar kan deze Songfestival-inzending zich nu bij voegen.

Top 5 is toch niet ondenkbaar, deels door een bepaalde aanstekelijkheid en deels geholpen door het treurige algehele deelnemersveld. Idd, welke volkszanger duikt hier het eerst op, met een Nederlandstalige cover?
pi_220785680
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 20:14 schreef Eightyone het volgende:
Idd, welke volkszanger duikt hier het eerst op, met een Nederlandstalige cover?
Yves Berendse.
pi_220786061
Typische filler entry.. opvulling in de show. Leuk tussendoortje.

Ik snap dat het campy is, en grappig dat juist Italië dit stuurt, met hun reputatie en topresultaten, maar ik vind het middelmatig en onorigineel. Hoort eigenlijk 19e ofzo te worden zoals Serhat met Say na na na.
  woensdag 13 mei 2026 @ 21:24:25 #88
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220786094
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 21:20 schreef NLpop het volgende:
Typische filler entry.. opvulling in de show. Leuk tussendoortje.

Ik snap dat het campy is, en grappig dat juist Italië dit stuurt, met hun reputatie en topresultaten, maar ik vind het middelmatig en onorigineel. Hoort eigenlijk 19e ofzo te worden zoals Serhat met Say na na na.
Als een ander land hiermee was gekomen had de populariteit wel een stuk lager geweest.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  woensdag 13 mei 2026 @ 21:32:27 #89
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220786155
Het Vlaamse woord 'charmezanger' dekt de lading hier wel. Je weet meteen wat voor type er bedoeld wordt.
pi_220830734
Het liedje blijft toch wel lekker hoor, inderdaad rijp voor een Nederlandse cover en dat wordt een dikke hit
pi_220831069
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 00:42 schreef NailQueen het volgende:
Italië gaat zaterdag gewoon weer lachend de top 10 scoren.
Lachend in de top 5 zelfs. Dat is misschien wel iets te veel van het goede.
pi_220831224
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:37 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Lachend in de top 5 zelfs. Dat is misschien wel iets te veel van het goede.
Het is wel typisch hoe Italie het altijd vrij nonchalant lijkt aan te vliegen en deze resultaten haalt, terwijl Frankrijk er misschien wel teveel haar best voor doet en daarom niet altijd scoort. Naast het feit dat er wel een bepaald televotevoordeel bij de Italianen zit natuurlijk met een aardige diaspora over Europa.
pi_220854252
twitter
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220854622
Die 12 punten aan S10 voelt nog steeds bitterzoet :')
pi_220854914
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:27 schreef NailQueen het volgende:
Ja da's eigenlijk meer een belediging dan een beloning :')

Ondertussen denk ik trouwens dat ik Dries Roelvink het meest geschikt vind om van Per Sempre Si een Nederlandse versie op te nemen :Y
  donderdag 21 mei 2026 @ 20:01:36 #96
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220856895
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:39 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
De 12 punten naar Unicorn moet je dan ook nog wel een beetje daarbuiten zien. Want dat was toen ook wel een van de kleinere favorieten en de jury van Italië zat toen vrij aan het begin waardoor Israël nog in het rechter rijtje stond.

Fan van het rechter rijtje zijn ze dan weer wel :+
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  donderdag 21 mei 2026 @ 20:15:20 #97
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220857078
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:27 schreef NailQueen het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 14:26 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ja da's eigenlijk meer een belediging dan een beloning :')

Ondertussen denk ik trouwens dat ik Dries Roelvink het meest geschikt vind om van Per Sempre Si een Nederlandse versie op te nemen :Y
De Italianen hadden blijkbaar al door dat S10 totaal geen concurrent voor ze zou zijn.
pi_220861385
Een verklaring van een Italiaan, die ook wat inzicht heeft achter de schermen. Zie thread op X verder. Ik ben zelf niet helemaal overtuigd.

twitter
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 15:15:39 #99
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220861557
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:45 schreef Fred_B het volgende:
Een verklaring van een Italiaan, die ook wat inzicht heeft achter de schermen. Zie thread op X verder. Ik ben zelf niet helemaal overtuigd.

[ x ]
Ik heb geen X dus geen idee of het een zinnige verklaring is. Maar acht de kans sowieso klein, want geloof er weinig van dat het een echt logische verklaring zal hebben anders dan de concurrentie niet versterken.
pi_220861625
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 15:15 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ik heb geen X dus geen idee of het een zinnige verklaring is. Maar acht de kans sowieso klein, want geloof er weinig van dat het een echt logische verklaring zal hebben anders dan de concurrentie niet versterken.
quote:
I have seen a lot of discussion re: the Italian 🇮🇹 jury's tendency to downvote/ignore favorites in #eurovision. As an Italian, I'll try my best to explain why I do think this happens and why I don't think it's done in a tactical/strategic way like most eurofans think 👀

Most members of the 🇮🇹 jury are either music journalists or professionals in a close relationship with RAI. This category of people usually secretly despises ESC and doesn't really "get" it, mostly comparing it negatively with Sanremo and using the same categories when rating it

Most of these people lack "ESC culture", which doesn't mean knowing all songs in the contest history or mindlessly rooting for the season's faves, but being unable to appreciate the value of stagings, performances, different music genres and music sung in different languages

Reading the "scorecards" many journalists give out publicly each year would enlight eurofans on how most of the Italian music echelons and mainstream media really see the contest, which is mostly a way to assert our (presumed) musical superiority.

Remember many of them have Sanremo as their only comparison meter and are detached from ESC as they can be, and therefore in their personal categories Käärijä is a goblin, Erika Vikman is a slut, Tommy Cash insults the entire 🇮🇹 population, Nemo is a skirt-wearing f*ggot etc.

Most Italian jurors tend to award the kind of songs that they can "rationalize" as "worthy" in their mental categories, which is whatever inoffensive pop song in English they can see being a hit on Italian radio.

This is how I could actually predict our 12p of 🇧🇪 before the show

I don't think this is done in a strategic way to penalize favourites and better our chances. Italian jurors might not even know who the favorites are, or if they know, they may vote against them in a "surely this sh*t can't go 1st place, not with our votes" way

Some proof to my theory: the 2024 jury, where several of its components demonstrated their interest in ESC afterwards (BigMama was commentator in 2025, Marcello Sacchetta staged 2026) joined most juries in giving their 12p to Nemo 🇨🇭 in a year where Italy was very competitive

Of course this reasoning doesn't encompass every single individual that was part of an 🇮🇹 jury in ESC or in any NF.

But having attended ESC as "press" 7 times and heard a lot of what is said behind the scenes, I'm fairly confident in this interpretation
Het zou een verklaring kunnen zijn, maar stiekem heeft deze Italiaan dus zelf ook het superioriteitsgevoel dat alle andere jury's blijkbaar bestaan uit grote songfestivalfanaten en alleen de Italiaanse uit "serieuze" muziekjournalisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')