abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220235635
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 07:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
Odido heeft mij niet geïnformeerd als oud-klant dat mijn gegevens onder de hack zitten. Ik heb net gecheckt het blijkt wel zo te zitten.
Straks bellen of anders verzoek op vragen onder de AVG wat ze van mij hebben opgeslagen. Ten tweede kijken of ik juridisch iets kan doen vanwege dat ze mij niet hebben geïnformeerd over de hack dat mijn gegevens er ook tussen zitten.
Doorgaans mogen/moeten bedrijf tot 5 jaar klantgegevens bewaren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 08:00:08 #252
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220235639
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Doorgaans mogen/moeten bedrijf tot 5 jaar klantgegevens bewaren.
Ze moeten je wel informeren dat je tussen de hack zi.
Niet geschoten is altijd mis.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 08:00:50 #253
18653 crew  D.
pi_220235643
quote:
12s.gif Op maandag 2 maart 2026 07:49 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Hier kan je het checken:

https://haveibeenpwned.com/

of anders deze:
https://www.politie.nl/informatie/checkjehack.html

Maar daar wordt de dataset nog niet gebruikt.
Maar dat gaat alleen over dat je emailadres voorkomt in de file, geen details over welke gegevens nog meer
pi_220235647
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:00 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Klopt, in dat geval zou ik een mail sturen naar de privacy officer van Odido, die moeten naar mijn weten binnen 60 dagen reageren op een AVG verzoek, hiervan kun je wel templates vinden, doen ze dat niet dan kun je een boete opeisen.
pi_220235651
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:00 schreef D. het volgende:

[..]
Maar dat gaat alleen over dat je emailadres voorkomt in de file, geen details over welke gegevens nog meer
Er zijn 2 varianten, 1 met de NAW adressen, en 1 met Email en Telefoonnummer/Naam/Geboortedatum. De laatste is het grootste bestand en betreft wat ik kan zien alle klanten, het eerste lijkt ouder en niet alle klanten.
pi_220235675
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Er zijn 2 varianten, 1 met de NAW adressen, en 1 met Email en Telefoonnummer/Naam/Geboortedatum. De laatste is het grootste bestand en betreft wat ik kan zien alle klanten, het eerste lijkt ouder en niet alle klanten.
in de laatste staat ook document nummer van paspoort of ID maar inderdaad verder geen adresgegevens wat ik zo heb kunnen vinden :s)
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220235682
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:11 schreef mschol het volgende:

[..]
in de laatste staat ook document nummer van paspoort of ID maar inderdaad verder geen adresgegevens wat ik zo heb kunnen vinden :s)
Klopt, dat was dag 3 als ik me niet vergis, en die Batch is niet volledig vrijgegeven vermoed ik omdat dat precies 1 miljoen records waren.
  maandag 2 maart 2026 @ 08:59:57 #258
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_220235908
Privacy waakhond is opvallend stil. Waarom blaffen ze nu niet bij AP als het nodig is?

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/actueel
pi_220236096
topshow dit hoor

van mij blijkbaar alleen naam, email en telefoonnummer.
rijbewijsnr kan ik niet controleren.
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_220236401
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:59 schreef Plots het volgende:
Privacy waakhond is opvallend stil. Waarom blaffen ze nu niet bij AP als het nodig is?

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/actueel
Die zijn nog te druk met hun eigen sores oplossen ;-)

https://nos.nl/artikel/26(...)-voor-de-rechtspraak
  maandag 2 maart 2026 @ 09:57:53 #261
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_220236526
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:42 schreef Stupidisco het volgende:

[..]
Die zijn nog te druk met hun eigen sores oplossen ;-)

https://nos.nl/artikel/26(...)-voor-de-rechtspraak
Pffff
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 10:02:15 #262
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220236569
Ik heb niet het idee dat de data die ik zag de volledige data is, of in ieder geval, de view die ik zag laat wellicht niet alles zien. Het enige wat ik voorbij zag komen was naam en emailadres en ID-bewijs nummer, in mijn geval rijbewijs.

Maar dat rijbewijsnummer is oud, want dat heb ik jaren geleden al vernieuwd. Het nummer wat er staat komt niet overeen met mijn huidige rijbewijs, dus dat issue is in ieder geval uit de weg. Ik zag verder ook geen adres of IBAN voorbij komen, maar, dat gezegd hebbende, denk ik niet dat de view die ik zag álles laat zien.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 10:03:08 #263
16180 crew  CoolGuy
pi_220236575
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dan is dat laatste wat ik gezien heb. De eerste heb ik niet gezien, en ik vraag me dus ook af of dat eerste bestand dan dingen als IBAN bevat etc?
  maandag 2 maart 2026 @ 10:14:01 #264
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220236649
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan is dat laatste wat ik gezien heb. De eerste heb ik niet gezien, en ik vraag me dus ook af of dat eerste bestand dan dingen als IBAN bevat etc?
Ja.
Huilen dan.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 10:14:36 #265
16180 crew  CoolGuy
pi_220236654
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja.
Mja, daar heb ik dan weer geen toegang toe.
pi_220236657
Bij ons alleen man zn naam, geboortedatum en email adres.

Valt mee *O*
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 10:15:46 #267
16180 crew  CoolGuy
pi_220236663
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja.
dus, IBAN, adresgegevens, wat nog meer?
  maandag 2 maart 2026 @ 10:31:50 #268
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220236834
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
dus, IBAN, adresgegevens, wat nog meer?
Notities, e-mail logboek, mutatiedata, ...

Ik (als Ben-klant) sta er alleen met naam en geboortedatum in.
Huilen dan.
  maandag 2 maart 2026 @ 10:34:47 #269
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_220236853
Records: 18,058,382
Accounts: 8,451,669

Zonder adres: 3,726,406
- naam, email, tel, geb datum
- soms documentnummer (rijbewijs, id, paspoort)

Met adres: 4,725,263
- naam, email, tel, geb datum, adres
- soms documentnummer (rijbewijs, id, paspoort)
- soms iban, aantekeningen verschilt per persoon/bedrijf.
  maandag 2 maart 2026 @ 13:16:53 #270
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220238660
twitter
pi_220239747
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, in dat geval zou ik een mail sturen naar de privacy officer van Odido, die moeten naar mijn weten binnen 60 dagen reageren op een AVG verzoek, hiervan kun je wel templates vinden, doen ze dat niet dan kun je een boete opeisen.
Even offtopic.

Maar weet je toevallig hoe het zit met inzage bij andere bedrijven?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
?
pi_220239791
quote:
99s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:14 schreef Vlinder het volgende:
Bij ons alleen man zn naam, geboortedatum en email adres.

Valt mee *O*
Hoe en waar kun je precies zien wat ze specifiek van jou hebben?
Ik zie bij Haveibeenpwnd de hele mikmak staan van wat er allemaal is buitgemaakt, maar bijv. het rijbewijsnummer zouden ze niet moeten hebben voor zover ik weet.
pi_220239833
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:00 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Inmiddels is heel Nederland al geinformeerd via algemene waarschuwingsberichten vanuit Odido.

Overigens kan het heel goed dat je zelf wel, of onverwacht niet bij de hack zit. Ik was 10 jaar geleden klant bij Odido, en mijn gegeven zitten kennelijk er niet bij.
Maar iemand die ik ken was ook in die tijd klant en heeft diens abonnement eerder opgezegd, en zit er wel tussen.

Ik vraag me wel af in hoeverre mensen echt schadevergoeding kunnen krijgen. Ja, wellicht wel voor medische gegevens.
Maar je naam, mail en dergelijke zijn waarschijnlijk al 10 keer gelekt bij andere datalekken, of door jouzelf openbaar op sociale media gezet.
Rijbewijsnummers e.d. zijn in veel gevallen wrs. al verlopen ^^
  maandag 2 maart 2026 @ 15:16:53 #274
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220239839
Waar kun je nou precies wat ze allemaal van je hebben?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220239885
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 15:16 schreef StateOfMind het volgende:
Waar kun je nou precies wat ze allemaal van je hebben?
Volgens Radar op datagelekt.nl

Andere sites zou ik niet gebruiken. Wie weet loggen die alles wat je invoert en komt dat dan weer met een datalek op straat.
  maandag 2 maart 2026 @ 15:34:36 #276
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220239996
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 15:22 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Volgens Radar op datagelekt.nl

Andere sites zou ik niet gebruiken. Wie weet loggen die alles wat je invoert en komt dat dan weer met een datalek op straat.
Alleen naam, telefoonnummers en emailadres.

Adres plus Iban niet.
A murky, forgotten land.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 15:50:30 #277
16180 crew  CoolGuy
pi_220240110
Nou, inmiddels kan ik wel met zekerheid zeggen dat 'het enige' wat er van mij in zit alleen maar mijn naam, telnr, emailadres en ID-bewijsnummer van een (heel) oud rijbewijs is.

IBAN zit er niet in, adresgegevens ook niet.
pi_220240199
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 15:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, inmiddels kan ik wel met zekerheid zeggen dat 'het enige' wat er van mij in zit alleen maar mijn naam, telnr, emailadres en ID-bewijsnummer van een (heel) oud rijbewijs is.

IBAN zit er niet in, adresgegevens ook niet.
IBAN stond er niet als gestructureerd veld in maar werd soms via medewerker notes gelogged, bijvoorbeeld bij betalingsachterstanden.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 16:03:58 #279
16180 crew  CoolGuy
pi_220240212
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 16:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
IBAN stond er niet als gestructureerd veld in maar werd soms via medewerker notes gelogged, bijvoorbeeld bij betalingsachterstanden.
Die heb ik nooit, dus dat zou het wel verklaren, maar, ik ben ergens wel een beetje 'opgelucht' (al zal dat onterecht zijn) dat er geen IBAN in staat, en ook geen adresgegevens én dat het betreffende documentnummer niet meer actueel is.
pi_220240231
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 16:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die heb ik nooit, dus dat zou het wel verklaren, maar, ik ben ergens wel een beetje 'opgelucht' (al zal dat onterecht zijn) dat er geen IBAN in staat, en ook geen adresgegevens én dat het betreffende documentnummer niet meer actueel is.
Hou er rekening mee dat ze wellicht niet alles hebben gelekt.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 16:08:33 #281
16180 crew  CoolGuy
pi_220240240
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 16:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat ze wellicht niet alles hebben gelekt.
Dat zou kunnen, maar dan vraag ik me wel af hoe ze dan zo'n knip leggen. Hoe dan ook, we kunnen toch niet meer dan afwachten dus of het komt boven water, of niet.
pi_220240412
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 16:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zou kunnen, maar dan vraag ik me wel af hoe ze dan zo'n knip leggen. Hoe dan ook, we kunnen toch niet meer dan afwachten dus of het komt boven water, of niet.
Ja tijd zal het leren.
  maandag 2 maart 2026 @ 17:26:01 #283
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220240715
Veel minder klanten kiezen voor Odido sinds hackers gestolen gegevens op darkweb zetten: ‘Vertrouwensbreuk’

Sinds hackers afgelopen donderdag de gegevens van miljoenen Odido-klanten publiceerden, lijkt de populariteit van het merk sterk te zijn gedaald. Internetklanten kiezen amper nog voor Odido. „Het vertrouwen is stuk.”

Dat Odido ervoor koos niet te onderhandelen met hackers, lijkt nieuwe internetklanten huiverig te hebben gemaakt om voor de telecomreus te kiezen. Sinds hackers afgelopen donderdag begonnen met het publiceren van de gegevens van 6,5 miljoen klanten, lijken veel minder mensen over te stappen op internet van Odido.

Overstapplatform Overstappen.nl noteert sinds donderdag een daling van 75 procent in het aantal nieuwe internetklanten voor het merk. Sinds de hack op 12 februari bekend werd, nam het aantal nieuwe internetklanten voor Odido er zelfs met bijna 85 procent af.

‘Enorme daling’ sinds lek
Telecomexpert Jean-Paul Würsten van Overstappen.nl spreekt van een ‘enorme daling’, die ‘direct in verband’ kan worden gebracht met het datalek. Sinds de bekendmaking van het lek twijfelden al veel mensen om over te stappen naar Odido, aldus Würsten. „Na het openbaar maken van de gegevens door de hackers is deze twijfel omgeslagen in een vertrouwensbreuk.”

De twijfel over Odido is omgeslagen in een vertrouwensbreuk
Jean-Paul Würsten, Overstappen.nl

Bij vergelijkplatform Internetten.nl melden ze dat nog maar 12,5 procent van de nieuwe internetklanten voor Odido kiest. Dat zou een daling zijn van ruim een derde sinds donderdag. Vóór het lek in februari bekend werd, koos nog bijna drie op de tien overstappers voor Odido-internet, meldt het platform.

Vertrouwen geschaad
„Consumenten hadden tot donderdag nog vertrouwen in een goede afloop”, verklaart ondernemer Ben Woldring van Internetten.nl. „Ze dachten nog dat de soep niet zo heet zou worden gegeten als deze werd opgediend. Toch wel, zo blijkt.”

Dat Odido op zijn platform alsnog een handjevol nieuwe klanten trekt, komt volgens Woldring door de ‘scherpe prijzen’ en ‘competitieve acties’ van het merk.

Dit, in combinatie met de grote dekking, is volgens collega Würsten ook de reden dat Odido op overstapsites vaak beter presteert dan landelijk. Het landelijke marktaandeel van Odido-internet werd vorig jaar op 10 tot 15 procent geschat.

Men dacht dat de soep niet zo heet zou worden gegeten als deze werd opgediend
Ben Woldring, Internetten.nl
Effecten op mobiel onduidelijk

Het is nog te vroeg om te zeggen of mensen die een nieuw mobiel abonnement mogen afsluiten het telecommerk ook mijden, melden beide platforms. Woldring: „Dat gaat om veel lagere aantallen, omdat mensen vaak aan een meerjarig contract vastzitten.”

Alleen al in de eerste vier dagen na de hack stapten honderden internetklanten van Odido over naar de concurrent, meldde Internetten.nl eerder aan deze site. Of Odido zelf al iets merkt van klanten die weglopen? Daar kan een woordvoerder geen uitspraken over doen.

https://www.ad.nl/tech/ve(...)uwensbreuk~a4be424b/

*O* *O* *O*
Laat die ballentent nou in godsnaam failliet gaan en liefst zsm w/
  maandag 2 maart 2026 @ 17:44:27 #284
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220240880
Locatie Khamenei verraden omdat hij bij Odido zat _O- _O-

De Verenigde Staten en Israël konden de locatie van ayatollah Ali Khamenei achterhalen omdat hij bij Odido zat. Dat heeft de CIA vandaag bekendgemaakt.

Een satellietfoto toont opstijgende rook en zware schade aan het complex van de Iraanse leider ayatollah Ali Khamenei.

De inlichtingendiensten zagen de exacte locatie van de geestelijk leider van Iran op het darkweb staan, nadat de Odido-hackers weer een aantal nieuwe klantgegevens hadden gepubliceerd, en besloten de aanval te vervroegen.

Khamenei, die in 2019 herpes had, werd bij een precisiebombardement dodelijk getroffen door de Amerikaans-Israëlische alliantie. De Iraanse Revolutionaire Garde heeft laten weten wraak te zullen nemen op Odido. ‘Als Odido gewoon dat miljoen had betaald aan die hackers, had onze grote leider nog geleefd. Ze zullen de pijn voelen in naam van Allah en het Iraanse volk. Het zal bommen regenen op Odido’, fulmineert een woordvoerder.

Door de onachtzaamheid van Odido moeten meer wereldleiders vrezen voor hun veiligheid. Naar verluidt zouden ook Kim Jong-Un, die bij de klantenservice te boek staat als ‘zeer agressief naar medewerkers toe’, en Vladimir Poetin (vorig jaar paspoort verlengd, woonplaats Moskou) klant zijn. Volgens de Amerikaanse veiligheidsdiensten hoeft dat geen vereiste te zijn, aangezien president Maduro opgepakt kon worden zonder dat zijn klantgegevens op straat lagen.

Odido staat nog steeds achter de keuze om de hackers niet te betalen, zo laat CEO Søren Abildgaard (blindedarmontsteking, 2017) weten: ‘We hebben de beelden gezien. Verschrikkelijk voor de heer Khamenei en zijn familie natuurlijk. Wij als Odido hadden het graag anders gezien. We zijn bezig om ook onze Iraanse abonnees passend te compenseren. Meneer Khamenei mag dan dood zijn, maar hij heeft nu wel een gratis virusscanner ontvangen van ons.’

https://www.volkskrant.nl(...)-odido-zat~b7bb1e50/?

_O- _O-
  maandag 2 maart 2026 @ 17:46:28 #285
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220240895
Criminelen doen zich voor als Odido-klantenservice: 'U krijgt compensatie'

Cybercriminelen springen op het Odido-datalek en doen zich voor als de klantenservice om nietsvermoedende klanten op te lichten. Met een smoes over een schadevergoeding en compensatie proberen ze mensen te verleiden om toegang te geven tot hun bankrekening.

RTL Nieuws heeft verschillende meldingen ontvangen van deze nieuwe vorm van oplichting. Mensen worden door de criminelen opgebeld of hun voicemail wordt ingesproken.

De criminelen gebruiken een AI-stem die zegt: "Goedemiddag met de Odido-klantenservice. Wij hebben de laatste tijd veel problemen ervaren. Als u dit telefoontje krijgt kunt u een compensatie ontvangen of een schadevergoeding claimen."

Als ze aan de lijn blijven, krijgen ze een crimineel te spreken die zich voordoet als een klantenservicemedewerker van Odido. Op slinkse wijze proberen ze vervolgens toegang te krijgen tot de computer of bankrekening.

Meer oplichting en phishing op komst
Omdat afgelopen weekend alle gestolen Odido-data op het dark web is gepubliceerd, verwachten experts de komenden maanden een toename in allerlei vormen van online oplichting, fraude en phishing.

Eén van die oplichtingsvormen was een nepwebsite waar je een claim zou kunnen indienen tegen Odido. Om een schadeclaim in te dienen, moest je wel eerst 50 euro betalen. De komende tijd kunnen klanten van Odido meer frauduleuze e-mails, tekstberichten en telefoontjes verwachten.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)bercriminelen-gebeld

Gezellig |:( |:(
pi_220240916
Dan moet je wel mokerdom zijn om daar in te trappen.
  maandag 2 maart 2026 @ 17:50:07 #287
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220240918
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
Locatie Khamenei verraden omdat hij bij Odido zat _O- _O-

De Verenigde Staten en Israël konden de locatie van ayatollah Ali Khamenei achterhalen omdat hij bij Odido zat. Dat heeft de CIA vandaag bekendgemaakt.

Een satellietfoto toont opstijgende rook en zware schade aan het complex van de Iraanse leider ayatollah Ali Khamenei.

De inlichtingendiensten zagen de exacte locatie van de geestelijk leider van Iran op het darkweb staan, nadat de Odido-hackers weer een aantal nieuwe klantgegevens hadden gepubliceerd, en besloten de aanval te vervroegen.

Khamenei, die in 2019 herpes had, werd bij een precisiebombardement dodelijk getroffen door de Amerikaans-Israëlische alliantie. De Iraanse Revolutionaire Garde heeft laten weten wraak te zullen nemen op Odido. ‘Als Odido gewoon dat miljoen had betaald aan die hackers, had onze grote leider nog geleefd. Ze zullen de pijn voelen in naam van Allah en het Iraanse volk. Het zal bommen regenen op Odido’, fulmineert een woordvoerder.

Door de onachtzaamheid van Odido moeten meer wereldleiders vrezen voor hun veiligheid. Naar verluidt zouden ook Kim Jong-Un, die bij de klantenservice te boek staat als ‘zeer agressief naar medewerkers toe’, en Vladimir Poetin (vorig jaar paspoort verlengd, woonplaats Moskou) klant zijn. Volgens de Amerikaanse veiligheidsdiensten hoeft dat geen vereiste te zijn, aangezien president Maduro opgepakt kon worden zonder dat zijn klantgegevens op straat lagen.

Odido staat nog steeds achter de keuze om de hackers niet te betalen, zo laat CEO Søren Abildgaard (blindedarmontsteking, 2017) weten: ‘We hebben de beelden gezien. Verschrikkelijk voor de heer Khamenei en zijn familie natuurlijk. Wij als Odido hadden het graag anders gezien. We zijn bezig om ook onze Iraanse abonnees passend te compenseren. Meneer Khamenei mag dan dood zijn, maar hij heeft nu wel een gratis virusscanner ontvangen van ons.’

https://www.volkskrant.nl(...)-odido-zat~b7bb1e50/?

_O- _O-
_O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220240926
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:26 schreef ikweethetookniet het volgende:
Veel minder klanten kiezen voor Odido sinds hackers gestolen gegevens op darkweb zetten: ‘Vertrouwensbreuk’

Sinds hackers afgelopen donderdag de gegevens van miljoenen Odido-klanten publiceerden, lijkt de populariteit van het merk sterk te zijn gedaald. Internetklanten kiezen amper nog voor Odido. „Het vertrouwen is stuk.”

Dat Odido ervoor koos niet te onderhandelen met hackers, lijkt nieuwe internetklanten huiverig te hebben gemaakt om voor de telecomreus te kiezen. Sinds hackers afgelopen donderdag begonnen met het publiceren van de gegevens van 6,5 miljoen klanten, lijken veel minder mensen over te stappen op internet van Odido.

Overstapplatform Overstappen.nl noteert sinds donderdag een daling van 75 procent in het aantal nieuwe internetklanten voor het merk. Sinds de hack op 12 februari bekend werd, nam het aantal nieuwe internetklanten voor Odido er zelfs met bijna 85 procent af.

‘Enorme daling’ sinds lek
Telecomexpert Jean-Paul Würsten van Overstappen.nl spreekt van een ‘enorme daling’, die ‘direct in verband’ kan worden gebracht met het datalek. Sinds de bekendmaking van het lek twijfelden al veel mensen om over te stappen naar Odido, aldus Würsten. „Na het openbaar maken van de gegevens door de hackers is deze twijfel omgeslagen in een vertrouwensbreuk.”

De twijfel over Odido is omgeslagen in een vertrouwensbreuk
Jean-Paul Würsten, Overstappen.nl

Bij vergelijkplatform Internetten.nl melden ze dat nog maar 12,5 procent van de nieuwe internetklanten voor Odido kiest. Dat zou een daling zijn van ruim een derde sinds donderdag. Vóór het lek in februari bekend werd, koos nog bijna drie op de tien overstappers voor Odido-internet, meldt het platform.

Vertrouwen geschaad
„Consumenten hadden tot donderdag nog vertrouwen in een goede afloop”, verklaart ondernemer Ben Woldring van Internetten.nl. „Ze dachten nog dat de soep niet zo heet zou worden gegeten als deze werd opgediend. Toch wel, zo blijkt.”

Dat Odido op zijn platform alsnog een handjevol nieuwe klanten trekt, komt volgens Woldring door de ‘scherpe prijzen’ en ‘competitieve acties’ van het merk.

Dit, in combinatie met de grote dekking, is volgens collega Würsten ook de reden dat Odido op overstapsites vaak beter presteert dan landelijk. Het landelijke marktaandeel van Odido-internet werd vorig jaar op 10 tot 15 procent geschat.

Men dacht dat de soep niet zo heet zou worden gegeten als deze werd opgediend
Ben Woldring, Internetten.nl
Effecten op mobiel onduidelijk

Het is nog te vroeg om te zeggen of mensen die een nieuw mobiel abonnement mogen afsluiten het telecommerk ook mijden, melden beide platforms. Woldring: „Dat gaat om veel lagere aantallen, omdat mensen vaak aan een meerjarig contract vastzitten.”

Alleen al in de eerste vier dagen na de hack stapten honderden internetklanten van Odido over naar de concurrent, meldde Internetten.nl eerder aan deze site. Of Odido zelf al iets merkt van klanten die weglopen? Daar kan een woordvoerder geen uitspraken over doen.

https://www.ad.nl/tech/ve(...)uwensbreuk~a4be424b/

*O* *O* *O*
Laat die ballentent nou in godsnaam failliet gaan en liefst zsm w/
Ze hebben nog steeds wel een aardige monopolie. Denk niet dat iedereen beseft dat heel wat aanbieders met een andere naam ook nog onder Odido vallen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220240954
Zodra m’n contract afloopt ben ik ook weg bij Odido. Nog niet eens vanwege het datalek, immers elke organisatie heeft wel zo zijn zwakheden. Echter, hoe Odido omgaat met deze hele kwestie is volkomen kansloos. Ik heb nog geen enkel bericht van Odido voorbij zien komen, alleen als ik er actief naar op zoek ga.
pi_220241051
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
Zodra m’n contract afloopt ben ik ook weg bij Odido. Nog niet eens vanwege het datalek, immers elke organisatie heeft wel zo zijn zwakheden. Echter, hoe Odido omgaat met deze hele kwestie is volkomen kansloos. Ik heb nog geen enkel bericht van Odido voorbij zien komen, alleen als ik er actief naar op zoek ga.
Dit is niet alleen zwakheid maar ook gewoon gerommel in de marge, dat je MFA op deze manier bypassed kan worden vind ik voor een grote organisatie al kwalijk. Maar dat ze ook allerlei attributen in hun online omgeving hebben die daar absoluuut niet mogen staan vind ik onvergevelijk. Ik ken dit soort bedrijven wel, die hebben gewoon stelselmatig de controle over hun omgevingen verloren en doen ook niet de moeite om te investeren in de puinhoop op orde te krijgen.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 18:29:39 #291
16180 crew  CoolGuy
pi_220241231
Ik blijf gewoon bij Odido. Informatie ligt toch al op straat, dus ik ga allemaal die moeite niet doen. Ga ik ergens anders heen gebeurt er daar straks wat, weer iedereen boos roeptoeteren en dan vervolgens weer ergens anders heen, etc.
pi_220241334
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik blijf gewoon bij Odido. Informatie ligt toch al op straat, dus ik ga allemaal die moeite niet doen. Ga ik ergens anders heen gebeurt er daar straks wat, weer iedereen boos roeptoeteren en dan vervolgens weer ergens anders heen, etc.
En weer geldige documentnummers doorsturen zeker.
pi_220241382
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:29 schreef CoolGuy het volgende:
Zwak zeg.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220241490
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit is niet alleen zwakheid maar ook gewoon gerommel in de marge, dat je MFA op deze manier bypassed kan worden vind ik voor een grote organisatie al kwalijk. Maar dat ze ook allerlei attributen in hun online omgeving hebben die daar absoluuut niet mogen staan vind ik onvergevelijk. Ik ken dit soort bedrijven wel, die hebben gewoon stelselmatig de controle over hun omgevingen verloren en doen ook niet de moeite om te investeren in de puinhoop op orde te krijgen.
Ja eens, maar ik heb niet de illusie dat het bij andere internetboeren per se beter geregeld is.
pi_220241510
Ik durf er mijn poot voor in het vuur te steken dat KPN de boel beter voor elkaar heeft. Perfect is het ongetwijfeld niet maar daar snappen ze beheer en architectuur. Odido heeft dingen fout gedaan waarmee je een tweedejaarsstage hbo zou mogen overdoen.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 19:09:21 #296
16180 crew  CoolGuy
pi_220241525
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:41 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
En weer geldige documentnummers doorsturen zeker.
Nee hoor, bij mij was het een oud document, wat dus al lang niet meer actueel is.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 19:09:45 #297
16180 crew  CoolGuy
pi_220241529
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 18:47 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Zwak zeg.
Oh boehoe.
pi_220241543
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:02 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ja eens, maar ik heb niet de illusie dat het bij andere internetboeren per se beter geregeld is.
Ik heb bij KPN security gezeten en volgens mij hebben die het behoorlijk goed op orde, wat ook niet iedereen weet is dat KPN heel veel doet op dat vlak in de zakelijke markt, dus die kennis kunnen ze ook goed voor hun zelf gebruiken, volgens mij zijn ze op security gebied 1 van de grootste aanbieders.
  maandag 2 maart 2026 @ 19:17:50 #299
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220241588
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh boehoe.
Er is wel wat voor te zeggen om bedrijven die er een dusdanig potje van te maken geen klandizie te gunnen. Dat er data buitgemaakt is is niet fraai, maar de hoeveelheid (oud-)klantgegevens die Odido illegaal(!) bewaarde is absoluut schandalig.
Huilen dan.
  maandag 2 maart 2026 @ 19:21:09 #300
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220241610
Hmmmmm

Heb zojuist een mail ontvangen van het Microsoft Account team, en die stond niet in mijn spam map:

Ongewone activiteit voor aanmelden

Er is iets ongewoons gedetecteerd met betrekking tot een recente aanmelding bij het Microsoft-account s_**s@hotmail.nl.

Details voor aanmelden
Land/regio: Indonesië
IP-adres: 125.166.19.77
Datum: 2-3-2026 18:42 (CET)
Platform: Windows
Browser: Microsoft Edge

Ga naar de pagina met recente activiteiten en laat ons weten of u deze activiteiten hebt uitgevoerd. Als u dit niet hebt gedaan, wordt u geholpen uw account te beveiligen. Als u dit wel hebt gedaan, worden deze activiteiten in de toekomst vertrouwd.

Recente activiteiten controleren

Klik hier om je af te melden voor beveiligingsmeldingen of aan te passen waar je deze meldingen wilt ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Het Microsoft-accountteam
Privacyverklaring
Microsoft Corporation, One Microsoft Way, Redmond, WA 98052

Het dikgedrukte is een knop/link.

De afzender is:
account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com

Lijkt allemaal legit, maar gezien de lek durf ik niet zomaar op die link te klikken.

Advies?
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')