abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220382345
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:36 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
[..]
:')
Oei, hier gaat user bianconeri flink nat.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik heb naast een AZC gewoond en heb ook geen problemen gehad. Wel met het werkloos tuig dat er naast woonde. Wat nu?
Oei, mis jij even het hele punt hier.
pi_220382507
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 18:08 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Best wel indrukwekkend om jezelf binnen een topicpagina zo tegen te spreken en ten gevolg jezelf ongelooflijk voor schut te zetten.
Zelden vertoond inderdaad, we zouden bijna kunnen zeggen dat het een gave is.
pi_220383743
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 17:24 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Op dit punt help ik het je hopen, want ik zit echt niet te wachten op 4 jaar populistisch rechts gelul in de gemeenteraad die alles weer willen afbreken wat de laatste jaren zorgvuldig is opgebouwd. Samenwerking met de gemeente was altijd erg amicaal, maar heb er voor de komende jaren een hard hoofd in als deze gasten zoveel invloed hebben :N
Voor de liefhebber. Over de verkiezingen in Harderwijk:

quote:
Wie wint, levert in: Gemeentebelang grijpt de macht in Harderwijk, maar wacht lastige puzzel

Met een klinkende verkiezingsoverwinning heeft Gemeentebelang de beste papieren om de koers van Harderwijk te bepalen. Maar de politieke realiteit is weerbarstig. De partij zal zich een Haagse stelregel in de oren moeten knopen: wie wint, die levert in.

De winnaar heeft altijd gelijk, zo luidt het gezegde. Maar gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.

Dat is precies de positie waarin Gemeentebelang (GB) zich bevindt. De partij boekte gisteren een overtuigende overwinning bij de raadsverkiezingen in Harderwijk. Met negen zetels steekt zij met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Toch begint het echte werk nu pas. De grote uitdaging ligt nu in het smeden van een werkbare coalitie, goed voor minimaal zestien zetels.

Gemeentebelang voerde een ijzersterke campagne, waarin vooral de zichtbaarheid op sociale media de doorslag gaf. Haar scherpe standpunten staan in veel gevallen haaks op het beleid van de afgelopen jaren. Daarmee trok de partij de aandacht, maar daarin schuilt ook de valkuil.

Andere partijen maken pas op de plaats
De lijsttrekkers van de andere partijen deden gisteravond wat van ze mag worden verwachten na zo’n uitslag. Ze feliciteerden GB-voorman Mark de Lange en maakten een pas op de plaats.

De boodschap was duidelijk: het initiatief ligt bij Gemeentebelang. De rest wacht af waar die partij de komende dagen en weken mee komt.

Tussen de felicitaties door klonk ook een ander geluid. Annerieke Kisjes (ChristenUnie) benadrukte dat de inhoud leidend moet zijn bij het smeden van een coalitie. Wilco Bos (GroenLinks-PvdA) en Tim Smit-Brouwer (Harderwijk Anders) onderschreven die boodschap.

Flinke tegenstellingen
Dit zijn geen standaardzinnetjes die politici uit gewoonte zeggen. Deze woorden zijn bewust gekozen: de partijleiders weten dat hun standpunten op cruciale punten verschillen van die van Gemeentebelang.

Een kleine greep uit de tegenstellingen:

• Gemeentebelang wil dat het twee uur gratis parkeren in de binnenstad terugkeert. De VVD steunt dat, maar de andere partijen voelen daar niets voor.

•De drie windmolens die op bedrijventerrein Lorentz moeten komen, wil Gemeentebelang schrappen. Alleen de VVD staat achter die stap; de overige partijen houden vast aan het plan.

• Ruim baan voor de auto. Gemeentebelang wil de plannen voor een autoluwe binnenstad terugdraaien, maar ook hier is de VVD de enige bondgenoot.

• Gemeentebelang verzet zich tegen subsidie voor zogenaamde ‘woke’-initiatieven, zoals het Regenboogbeleid en LHBTIQA+ emancipatie. Ook hier staat de partij volledig alleen.

Als Gemeentebelang met alleen de VVD een meerderheid kon vormen, zouden deze standpunten geen al te groot obstakel zijn geweest. Maar zoals het er nu naar uitziet komt deze samenwerking drie zetels tekort.

Er zullen dus meer partners gezocht moeten worden. De vraag is of dat gaat lukken.

Wie heeft er trek in een samenwerking met GB?
Nadat het applaus gisteravond was weggestorven, begon de speculatie over wat komen gaat. Geen van de partijleiders wil op dit moment het achterste van de tong laten zien, maar het sentiment is glashelder.

Er zijn zorgen over de standpunten van Gemeentebelang. „Wij gaan niet in een coalitie zitten die alles afbreekt wat wij de afgelopen jaren in gang hebben gezet”, zei de leider van een coalitiepartij.

Daarom is de klinkende overwinning voor Gemeentebelang slechts een eerste stap. De partij, die nog nooit meebestuurde in Harderwijk, zal concessies moeten doen om andere fracties aan boord te krijgen.

Lessen uit Den Haag
De Lange kan leren van de opstelling van D66 na de laatste Tweede Kamerverkiezingen. Rob Jetten volgde de oude Haagse wet: wie wint, levert in.

Wil Gemeentebelang de koers in Harderwijk bepalen, dan zal de partij haar scherpe kanten moeten bijslijpen. Dat is waarschijnlijk de enige manier om andere partijen over de streep te trekken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220383917
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:42 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
:') ik woon in tegenstelling tot jou wel echt in de provincie Groningen en heb meerdere collega's in Ter Apel wonen en die vertellen exact het tegenovergestelde van wat jij hier vertelt. Hmmmm moeilijk, moeilijk, wie moet ik nou geloven.... :')
Iemand die als kleuter in Ter Apel heeft gewoon en inmiddels al lang in het buiteland woont weet het uiteraard veel beter dan mensen die op dit moment in Ter Apel wonen.
-
pi_220384545
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 20:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Voor de liefhebber. Over de verkiezingen in Harderwijk:
[..]

Zegt een hoop over de VVD dat ze zoveel gemeen hebben met deze gasten :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_220386796
Edit: Mag verwijderd worden. Was een reactie op wat is geveegd.

Thx @Danny Top ^O^
  Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 09:27:00 #217
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220386799
opgeschoond: gaarne weer volledig ontopic en zonder elkaar persoonlijk aan te vallen
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220387120
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik woonde in een linkse bubbel.

Toen kwam er op enkele honderden meters van mijn huis een tijdelijke opvang waar niemand last van heeft gehad.

Nu woon ik nog steeds in een linkse bubbel.
Femke Halsema leefde in een linke bubbel.

Toen kregen haar kinderen te maken met de islamitische cultuur verrijking. Om ervoor te zorgen dat haar kinderen niet meer te horen kregen dat ze ''slecht'' waren en naar de hel zouden gaan deed ze haar kinderen naar een andere school waar haar kinderen niet meer te maken kregen met de islamitische cultuur verrijking.

Nu leeft Femke Halsema nog steeds in een linkse bubbel.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 10:41:39 #219
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220387346
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik woonde in een linkse bubbel.

Toen kwam er op enkele honderden meters van mijn huis een tijdelijke opvang waar niemand last van heeft gehad.

Nu woon ik nog steeds in een linkse bubbel.
Wellicht dat het eerste de perceptie van het tweede beïnvloed. In zo een bubbel zal men immers niet snel durven te erkennen dat migranten voor overlast zorgen, dat wordt al snel als 'racistisch' en 'xenofoob' gezien. Immers, als er toch overlast is dan zal men dat sneller bagatelliseren als 'So what? Nederlanders zorgen soms ook voor overlast'.

Dit zien we immers met nieuwsberichten over bijvoorbeeld geweldsdelicten of seksuele misdrijven ook. Dan zijn er vanuit een bepaalde hoek reacties met een bagatelliserende ondertoon als 'Autochtone Nederlanders verkrachten ook' of 'Elke groep heeft wel rotte appels, dit zegt niets over migranten'.

Om deze reden wordt ook geregeld het Christendom erbij gepakt als het gaat over de Islam. Gedragen moslims zich op negatieve manieren, dan moet er iets over Christenen worden gezegd om het beeld te wekken dat er een evenredige mate van dit gedrag is tussen beide religieuze groepen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')