Ik vond het wel een fijne aflevering. Herstelde het vertrouwen in de mensheid weer een beetjequote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:10 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vond het een saaie aflevering eigenlijk, ik begrijp niet waarom ze zo’n stel uitkiezen waar niets bijzonders mee is, met een budget en zoekgebied waarmee ze prima zelf iets konden vinden maar gewoon niet durfden of nog geen succes hadden gehad. Lijkt meer een soort opvulling/back-up voor als een van de lastigere huizenzoekers dit jaar niets op zou leveren, dat ze nog wel iets hadden.
Dat hoekje in de keuken lijkt me een verzamelplaats van rommel te gaan worden. Tenminste, dat zou het bij ons worden. Zeker dat stukje dat achter de keuken valt.
Dat zou hier in NL ook wel eens verfrissend zijnquote:Op woensdag 18 maart 2026 09:30 schreef bleiblei het volgende:
@:dazalbest1 ; in België hebben ze 2 seizoenen geleden er een stel uitgezet. Was ook wel echt een extreem vervelend stel. Die wilden een groter en uitgebreider huis dan waar ze nu woonden, inclusief loods, dj booth in de tuin en een trits aan andere eisen. Op max 10min afstand waar ze woonden. Voor minder geld. Want de vraagprijs van hun huis was hoger dan hun budget.
En een grote bek dat die kerel.elke keer had. Tenenkrommend.
Heb je toevallig een link waar je die aflevering kan volgen? Of welk seizoen en welke aflevering het is? Ben reuze benieuwd haha.quote:Op woensdag 18 maart 2026 09:30 schreef bleiblei het volgende:
@:dazalbest1 ; in België hebben ze 2 seizoenen geleden er een stel uitgezet. Was ook wel echt een extreem vervelend stel. Die wilden een groter en uitgebreider huis dan waar ze nu woonden, inclusief loods, dj booth in de tuin en een trits aan andere eisen. Op max 10min afstand waar ze woonden. Voor minder geld. Want de vraagprijs van hun huis was hoger dan hun budget.
En een grote bek dat die kerel.elke keer had. Tenenkrommend.
Helemaal mee eens. Nu wordt alles voor je gedaan en als je budget hoog genoeg is ben je er met enkele maanden ook helemaal klaar mee en hoef je zelf niets meer te doen als alleen maar wat wijzigingen in de inrichting. Gemak dient de mens.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Het is vooral dat de generatie van nu geen klote meer kan of wil met eigen handjes qua verbouwen. Plus dat het heel lastig is een betrouwbare aannemer te vinden voor een normaal tarief dus dan is dit de beste keuze.
In België volgen ze elk stel 3 afleveringen. Maar het ging om Mathias en Anouchka in seizoen 7 (2023).quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:15 schreef DefKu het volgende:
[..]
Heb je toevallig een link waar je die aflevering kan volgen? Of welk seizoen en welke aflevering het is? Ben reuze benieuwd haha.
Ik wou dat Daan echt hun die oranje keuken had gegeven. Dat was lachen geweest.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:37 schreef bleiblei het volgende:
Lenna en Narek in seizoen 8 waren ook pareltjes trouwens.
Ik ben in dit geval Team Leandra. Alleen al de verwijzing ernaar is irritant. Ik wil zo'n aflevering blanco bekijken, en als hier al wordt gezegd van: De volgende aflevering is leuk, of huilen, of triest, of wat dan ook, dan heb je voor mij de aflevering al gekleurd.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:59 schreef DefKu het volgende:
[..]
Doet eens ff rustig joh. Zoveel gespoil is er ook weer niet. Alleen dat het wel een bijzondere aflevering is met bijzondere mensen. Nou nou.
Dat dus.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:12 schreef Postbus100 het volgende:
Ik ben in dit geval Team Leandra. Alleen al de verwijzing ernaar is irritant. Ik wil zo'n aflevering blanco bekijken, en als hier al wordt gezegd van: De volgende aflevering is leuk, of huilen, of triest, of wat dan ook, dan heb je voor mij de aflevering al gekleurd.
Er is speciaal om die reden een apart topic aangemaakt, dus ga hier geen dingen over de volgende afleveringen zeggen of voor anderen bepalen met dat het wel meevalt.![]()
Tjonge, lees eens terug.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 08:50 schreef viseenoptie het volgende:
Hoe kom je aan een budget van 525.000? die vrouw was aan het inpakken, en die man op een school? (heb niet heel goed gekeken tijdens het skippen)
Het programma is behoorlijk fake en dan doel ik eigenlijk alleen op het financiële plaatje.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, lees eens terug.
Moet ik elke week gaan uitleggen dat een stel met 2x modaal al 460-470k hypotheek kan krijgen?
En dat het voor een werkend stel helemaal niet gek is om wat geld bij elkaar gespaard te hebben?
Daarbij wonen ze al maanden "thuis". Dan kan zo'n stel makkelijk 1000 euro per persoon opzij leggen elke maand. En daarvoor "huurden" ze maar daar moesten ze uit. Mogelijk was dat anti kraak, leegstandshuur oid voor een prikkie en konden ze toen dus ook al heel dik sparen. Want normaal moet je als werkend stel niet zomaar een huurhuis uit.
Ja dat vroegen wij ons ook al af!quote:Op dinsdag 17 maart 2026 08:50 schreef viseenoptie het volgende:
Hoe kom je aan een budget van 525.000? die vrouw was aan het inpakken, en die man op een school? (heb niet heel goed gekeken tijdens het skippen)
A: Waarom is dat volgens jou onmogelijk?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:38 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Het programma is behoorlijk fake en dan doel ik eigenlijk alleen op het financiële plaatje.
Je ziet vaak dat een huis aangekocht word voor bijvoorbeeld 450k. Het maximale budget is bijvoorbeeld 550k. Dan zegt men: Er is 100k om te verbouwen. Dat is natuurlijk niet zo, want dan moet het aangekochte huis ook daadwerkelijk eventjes 20-35% hoger getaxeerd worden dan de aankoopprijs. Dat is vrijwel onmogelijk, dus ergens klopt er iets niet.
Ook valt op dat eigenlijk ALTIJD het maximale budget uitgegeven word. Hebben ze allemaal een maximale hypotheek? Of hoe werkt dat? Ook dat er vrijwel altijd ineens extra budget vrijgemaakt kan worden is vrij onrealistisch. Ja joh doe er nog 50k bij
A Dat klopt hebben wij ook ervaring mee, maar het punt is dat de huizen vd deelnemers procentueel gezien enorm veel hoger getaxeerd moeten worden en dat kan niet als je met een eerlijke taxateur werkt. 370k naar 405k is 10%. Dat is door een taxateur verklaarbaar. Een taxatie na verbouwing moet wel binnen het redelijke blijven. Een badkamer, keuken en een schuifpui is niet voldoende om het huis 100k hoger te laten taxeren bijvoorbeeld. Snap je wat ik bedoel?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
A: Waarom is dat volgens jou onmogelijk?
Om twee redenen is dat heel goed mogelijk.
- Je kunt prima een taxatie laten opstellen voor "waarde na verbouwing" en dan komt een deel van de hypotheek als bouwdepot beschikbaar. Daarmee kun je de verbouwing dus (deels) betalen.
Als van het budget er 50k eigen vermogen is (spaargeld of overwaarde oude woning) dan heb je genoeg aan een taxatie "na verbouwing" van 500k om aan 550k totaalbudget te komen.
Dat is allemaal gewoon realistisch. Wij kochten ons huis voor 370k en kregen een "taxatiewaarde na verbouwing" van 405k. En dan hebben we echt een stuk minder gedaan dan wat Bob met die huizen in het programma doet.
B: In veel gevallen hebben de deelnemers hun starters appartementje in de verkoop staat. Zolang dat niet verkocht is, kun je 90-95% van de getaxeerde waarde als overbruggingskrediet krijgen. Zodra het verkocht is (maar nog niet is overgedragen bij de notaris) kun je 100% van de verkoopsom als overbruggingskrediet krijgen. Als het dan ook nog boven de getaxeerde waarde verkocht wordt, dan heb je dus na verkoop ineens tienduizenden Euro's extra budget. Ook daar is niets vreemds aan.
We horen regelmatig: ‘ja we hebben ons huis verkocht en het geeft ¤…. Meer opgeleverd dan verwacht, dus we kunnen ons budget verhogen’.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:55 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
A Dat klopt hebben wij ook ervaring mee, maar het punt is dat de huizen vd deelnemers procentueel gezien enorm veel hoger getaxeerd moeten worden en dat kan niet als je met een eerlijke taxateur werkt. 370k naar 405k is 10%. Dat is door een taxateur verklaarbaar. Een taxatie na verbouwing moet wel binnen het redelijke blijven. Een badkamer, keuken en een schuifpui is niet voldoende om het huis 100k hoger te laten taxeren bijvoorbeeld. Snap je wat ik bedoel?
Een taxatie na verbouwing is meestal zo'n 5-15% en zeker geen 20-40% wat je bij dit programma regelmatig ziet.
Het is niet voor niets dat we nooit maar dan ook nooit wat horen over het eventuele verkochte eigen huis of hypotheek etc.
Blijkbaar mis je het stuk over eigen vermogen. Alles wat met eigen vermogen afgedekt wordt, hoeft niet binnen de taxatiewaarde te vallen. Want er is geen hypotheek voor nodig.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:55 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
A Dat klopt hebben wij ook ervaring mee, maar het punt is dat de huizen vd deelnemers procentueel gezien enorm veel hoger getaxeerd moeten worden en dat kan niet als je met een eerlijke taxateur werkt. 370k naar 405k is 10%. Dat is door een taxateur verklaarbaar. Een taxatie na verbouwing moet wel binnen het redelijke blijven. Een badkamer, keuken en een schuifpui is niet voldoende om het huis 100k hoger te laten taxeren bijvoorbeeld. Snap je wat ik bedoel?
Een taxatie na verbouwing is meestal zo'n 5-15% en zeker geen 20-40% wat je bij dit programma regelmatig ziet.
Het is niet voor niets dat we nooit maar dan ook nooit wat horen over het eventuele verkochte eigen huis of hypotheek etc.
Zeker dat klopt alleen dan heeft letterlijk IEDERE deelnemer ooit dus veel eigen vermogen en allemaal hadden ze al een huis. Dat is dus niet zo. Vorig seizoen was er een stel starters die ook ineens een budget hadden van 150k ofzoiets. Dat geloof ik niet.quote:Op donderdag 19 maart 2026 07:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Blijkbaar mis je het stuk over eigen vermogen. Alles wat met eigen vermogen afgedekt wordt, hoeft niet binnen de taxatiewaarde te vallen. Want er is geen hypotheek voor nodig.
Dus: huis gekocht voor 450k. Taxatiewaarde na verbouwing 5 ton. Eigen geld 50k -> totale budget 550k.
Er van uitgaande dat er voldoende inkomen is om de 500k aan hypotheek te verkrijgen.
Daarbij moet je je bij de stellen die een appartementje verkopen niet vergissen in de hoeveelheid eigen vermogen. Een ton overwaarde is in de huidige woningmarkt nog heel weinig, 150-200k is overwaarde op een appartementje wat pakweg 10 jaar geleden is aangekocht is zelfs totaal niet onrealistisch. En dat bij de verkoop van dat te klein geworden appartementje lekker met tienduizenden euro's wordt overboden is ook dagelijkse kost.
Dat er aardig wat gesponsord wordt is duidelijk lijkt mij. Sowieso een groot deel van de kosten koper (taxatie, notaris, aankoopmakelaar, dat werk). Komen nog de programma sponsors bij die minimaal serieuze kortingen geven. Maar ik geloof die budgetten wel die ze hebben. Of dat extra geld dat ze los weten te peuteren. Soms is het extra opbrengst uit verkoop, soms ouders/familie die bijspringen, soms extra hypotheek die ze kunnen krijgen door bijv. Energiebesparende maatregelen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:18 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeker dat klopt alleen dan heeft letterlijk IEDERE deelnemer ooit dus veel eigen vermogen en allemaal hadden ze al een huis. Dat is dus niet zo. Vorig seizoen was er een stel starters die ook ineens een budget hadden van 150k ofzoiets. Dat geloof ik niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |