abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220163626
Dit artikel is wat mij betreft illustratief voor de stand van Nederland en waarom de problemen in dit land alleen maar groter ipv kleiner worden.

quote:
Middelbare scholieren zullen in de toekomst waarschijnlijk een stuk minder lesuren krijgen in vakken als natuurkunde, scheikunde en biologie. Bètavakken moeten in de toekomst flink wat uren inleveren, schrijft Trouw.

Het gaat vooral om bètavakken in de bovenbouw van de havo. In het vwo gaat het iets minder hard, maar is de daling alsnog 18 procent. En dat terwijl werkgevers zitten te springen om technisch personeel. Ook Frans, Duits en economie gaan er flink op achteruit.

In de praktijk zal het echter meevallen. Het nieuwe aantal uren is vooral een correctie, omdat het oude systeem nog rekende met volle schooljaren. Leerlingen in hun examenjaar hebben alleen niet een vol jaar les.

In het nieuwe curriculum wordt met name gefocust op vakken als maatschappijleer, digitale geletterdheid en in mindere mate wiskunde. Volgens Trouw tonen onderzoeken aan dat jongeren deze vakken niet goed beheersen.

De angst is dat met deze nieuwe maatregel ‘onderscheidende elementen’ wegvallen, zegt Jan Jaap Wietsma, voorzitter van de vakvereniging voor docenten in de natuurwetenschappen, tegen de krant. De verwachting is dat de komende jaren de vraag naar technisch geschoolde medewerkers bepaald niet minder gaat worden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)curriculum~a797db86/

Er is een groeiend tekort aan technisch personeel. Dus wat doe je dan als onderwijs? Logisch toch, je gaat meer aandacht besteden aan maatschappijleer en minder aan bèta vakken.

:')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 21 februari 2026 @ 10:55:24 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220163637
:')

Godverdomme wat had ik een hekel aan maatschappijleer.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220163740
Het onderwijs faalt nog steeds, omdat de onderwijzers de leerlingen niet leren wat ze in de echte wereld echt nodig hebben.
pi_220164084
quote:
In het nieuwe curriculum wordt met name gefocust op vakken als maatschappijleer, digitale geletterdheid en in mindere mate wiskunde.
Een gevolg van alle jeugdgerelateerde maatschappelijke problemen bij het onderwijs over de schutting gooien. Hebben jongeren schulden, moeten ze beter met TikTok leren omgaan, moeten ze uitkijken voor loverboys? Laat de leraar het maar oplossen. Onherroepelijk gaat dat ten koste van de beschikbare lestijd andere vakken.
pi_220164109
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 11:06 schreef torentje het volgende:
Het onderwijs faalt nog steeds, omdat de onderwijzers de leerlingen niet leren wat ze in de echte wereld echt nodig hebben.
Een Fok! account aanmaken zit gewoon in 'digitale geletterdheid' anders
Robert Moog died for our synths
  zaterdag 21 februari 2026 @ 11:51:42 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220164131
quote:
In het nieuwe curriculum wordt met name gefocust op vakken als maatschappijleer
Met alle respect, maar ik zie maatschappijleer toch meer als een bijvak. Focus dient te liggen op de basis, op de kernvakken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220164136
Niveau wiskunde/natuurkunde bij leerlingen is sowieso diep triest.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220164150
Het gaat alleen om middelbaar onderwijs. Logisch, aangezien onze technische universiteiten toch al vol zitten met buitenlandse studenten. Daar zitten ze niet meer te wachten op Nederlanders.
pi_220164164
Verder wel slechte zaak natuurlijk.

Vooral zo stompzinnig gezien dat 'innovatie' alle lastige problemen zou oplossen van kabinet Schoof, maar dat dit niet wordt vertaald naar de praktijk. Zoals de enorme bezuinigingen op onderzoek en hogeronderwijs en nu weer dit voorbeeld :N

Valt me overigens op/mee dat wiskunde buiten schot blijft :X
  zaterdag 21 februari 2026 @ 12:06:15 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220164267
Het Nederlandse onderwijs gaat zich steeds meer richten op indoctrinatie in plaats van werkelijke kennisoverdracht.
The End Times are wild
pi_220164302
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:06 schreef LXIV het volgende:
Het Nederlandse onderwijs gaat zich steeds meer richten op indoctrinatie in plaats van werkelijke kennisoverdracht.
Dat proces is al jaren aan de gang. Scholen zijn leerfabriekjes voor toekomstige GroenLinks activisten geworden.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_220164336
Ik geef o.a. les bij een deeltijd opleiding eerstegraads natuurkunde waar het grootste deel vanuit de tweede graad instroomt, en is het erg zorgelijk hoe weinig wiskunde ze bij de tweedegraads krijgen. Dat vertaalt zich naar wat je aan vakken kunt aanbieden in zo'n deeltijd opleiding, want het is niet bepaald eenvoudig om bijvoorbeeld kwantummechanica uit te leggen wanneer de wiskunde niet op peil is. Het is alsof je eerstegraads taaldocenten opleidt die amper grammatica hebben gehad. Combineer dat met de korting op het aantal natuurkunde-uren, en een daling van het kennisniveau is zo ongeveer gegarandeerd.

Gelukkig kunnen we al die broodnodige ingenieurs ook wel uit China en Rusland halen :Y
  zaterdag 21 februari 2026 @ 12:13:19 #13
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220164349
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef o.a. les bij een deeltijd opleiding eerstegraads natuurkunde waar het grootste deel vanuit de tweede graad instroomt, en is het erg zorgelijk hoe weinig wiskunde ze bij de tweedegraads krijgen. Dat vertaalt zich naar wat je aan vakken kunt aanbieden in zo'n deeltijd opleiding, want het is niet bepaald eenvoudig om bijvoorbeeld kwantummechanica uit te leggen wanneer de wiskunde niet op peil is. Het is alsof je eerstegraads taaldocenten opleidt die amper grammatica hebben gehad. Combineer dat met de korting op het aantal natuurkunde-uren, en een daling van het kennisniveau is zo ongeveer gegarandeerd.

Gelukkig kunnen we al die broodnodige ingenieurs ook wel uit China en Rusland halen :Y
Wat kunnen ze op het gebied van wiskunde?
pi_220164353
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dat proces is al jaren aan de gang. Scholen zijn leerfabriekjes voor toekomstige GroenLinks activisten geworden.
Het zou fijn zijn als het gebruikelijke infantiele links-rechts geleuter eens uit een topic kan blijven. :)
pi_220164376
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:13 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat kunnen ze op het gebied van wiskunde?
Dat zal per tweedegraads opleiding verschillen, maar het is niet veel meer dan wat ik eerder aan wiskundige vaardigheden behandelde aan het begin van de bovenbouw (dus 4 havo/vwo). Wat algebraïsche vaardigheden omtrent breuken, exponenten, logaritmes en gonio, en wiskundige verbanden. Veel verder dan dat gaat het niet. Echte differentieer- en integreervaardigheden zijn er iig niet.

Dus als ik dan aan het begin van de eerstegraads opleiding analyse onderwijs, waarbij ze binnen een paar weken van vrijwel 0 naar b.v. kringintegralen en differentiaalvergelijkingen gaan, dan is dat voor sommigen nogal traumatisch. Maar ze hebben het nodig voor hun natuurkundevakken, bijvoorbeeld elektromagnetisme.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 12:17:42 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220164386
Technisch beroep hier. Precies de vakken waar ik het meest profijt van heb gaan ze minderen?! :X

Wat ben ik blij dat ik onderwijs heb genoten in goede tijden. Hbo'ers van nu denken serieus dat hun kennisniveau iets voorstelt, maar je kan het ze ook niet kwalijk nemen omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben. Over 20 jaar ben ik met pensioen en dan moeten we maar zien wie de nieuwe aanwas gaat opleiden als kennis verloren is gegaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220164408
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 11:53 schreef Discombobulate het volgende:
Ga het lekker nog dieper triest maken dan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220164414
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:17 schreef ACT-F het volgende:
Technisch beroep hier. Precies de vakken waar ik het meest profijt van heb gaan ze minderen?! :X

Wat ben ik blij dat ik onderwijs heb genoten in goede tijden. Hbo'ers van nu denken serieus dat hun kennisniveau iets voorstelt, maar je kan het ze ook niet kwalijk nemen omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben. Over 20 jaar ben ik met pensioen en dan moeten we maar zien wie de nieuwe aanwas gaat opleiden als kennis verloren is gegaan.
Idd, juist de exacte vakken uit mijn MTS tijd heb ik nog wat aan.
pi_220164423
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:17 schreef ACT-F het volgende:

Zie b.v.

https://www.aob.nl/actuee(...)gitale-vaardigheden/

Bij havo gaat er 30% af bij natuurkunde en biologie. Bij het vwo is er 18% vermindering bij natuurkunde. De middelbare school bereidt leerlingen nu al niet goed voor op een exacte vervolgstudie, maar veel leerlingen met die ambities zakken zo meteen echt door het ijs.
pi_220164425
quote:
economie
Aan dat vak mis je sowieso niets op de middelbare school zolang je daar niet de dingen leert die écht belangrijk zijn in de praktijk. Namelijk hoe je geld zo goed mogelijk voor je kan laten werken zodat je de rat race zo snel mogelijk kan verlaten. In plaats daar van is het van die saaie theorie en definities uit je hoofd leren.

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat alle jongeren al vroeg echt weten hoe het voor hen kan werken, aan onwetende burgers kan je meer verdienen :')
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220164434
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:13 schreef Haushofer het volgende:
Het zou fijn zijn als het gebruikelijke infantiele links-rechts geleuter eens uit een topic kan blijven. :)
Geef me 1 goede reden waarom de beta vakken in moeten leveren ten faveure van vakken als maatschappijleer...
pi_220164439
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Geef me 1 goede reden waarom de beta vakken in moeten leveren ten faveure van vakken als maatschappijleer...
Dat vraag je aan de verkeerde persoon, ik ben docent wis- en natuurkunde op een lerarenopleiding :P
pi_220164563
Wel onduidelijk (getiteld) artikel, aangezien blijkbaar de alfa vakken ook minder lesuren krijgen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220164588
Je hebt tegenwoordig toch geen zak aan wiskunde en natuurkunde en die onzinvakken.

In de echte wereld hoef je geen parabool uit te rekenen. Gewoon ai gebruiken als je een keer een oppervlakte uit moet rekenen.

We moeten ict kennis en zo bijbrengen
pi_220164593
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 11:48 schreef Gehenna het volgende:

[..]
Een Fok! account aanmaken zit gewoon in 'digitale geletterdheid' anders
Men had toch beter de jongere generatie leerlingen kunnen leren hoe ze moeten omgaan met de meerderheid van verstandelijk beperkten?
Want dat is een immens probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door torentje op 21-02-2026 15:19:41 ]
pi_220164606
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:35 schreef Jahr00n het volgende:
Je hebt tegenwoordig toch geen zak aan wiskunde en natuurkunde en die onzinvakken.

In de echte wereld hoef je geen parabool uit te rekenen. Gewoon ai gebruiken als je een keer een oppervlakte uit moet rekenen.

Het gaat mij veel meer om Bildung dan praktische kennis omtrent ICT of weet ik veel wat bij het leren.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 12:40:29 #27
396550 Richestorags
pi_220164627
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat zal per tweedegraads opleiding verschillen, maar het is niet veel meer dan wat ik eerder aan wiskundige vaardigheden behandelde aan het begin van de bovenbouw (dus 4 havo/vwo). Wat algebraïsche vaardigheden omtrent breuken, exponenten, logaritmes en gonio, en wiskundige verbanden. Veel verder dan dat gaat het niet. Echte differentieer- en integreervaardigheden zijn er iig niet.

Dus als ik dan aan het begin van de eerstegraads opleiding analyse onderwijs, waarbij ze binnen een paar weken van vrijwel 0 naar b.v. kringintegralen en differentiaalvergelijkingen gaan, dan is dat voor sommigen nogal traumatisch. Maar ze hebben het nodig voor hun natuurkundevakken, bijvoorbeeld elektromagnetisme.
Ik heb veel meer wiskunde gehad dan dat bij niet de meest hardcore bèta studie (aardwetenschappen). Er komen onderwerpen aan bod die gewoon toegepaste fysica zijn (bijv. vloeistofmechanica of seismologie) en daarvoor heb je gewoon wiskunde nodig. Dus als je alleen maar fysica studeert en ook nog iets abstracter, heb je gewoon veel wiskundige bagage nodig.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 12:46:36 #28
24533 ACT-F
pi_220164677
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zie b.v.

https://www.aob.nl/actuee(...)gitale-vaardigheden/

Bij havo gaat er 30% af bij natuurkunde en biologie. Bij het vwo is er 18% vermindering bij natuurkunde. De middelbare school bereidt leerlingen nu al niet goed voor op een exacte vervolgstudie, maar veel leerlingen met die ambities zakken zo meteen echt door het ijs.
Ik vraag me af wat er nog overblijft aan diplomawaarde. De MTS was al pittig waar iets minder dan de helft de eindstreep haalde. Als we het niveau van toen zouden handhaven dan zijn het maar enkelen die slagen als hun vooropleiding niet voldoende aansluit.

Ik merkte het al aan afgestudeerden van na 2000 die ik moest beoordelen op geschiktheid tijdens sollicitaties. Wat me opviel waren de enorme niveauverschillen ondanks hetzelfde papiertje. Een diploma is juist bedoeld om schifting te maken tussen het kaf en het koren.

Doe mij het systeem van voor 1996 terug toen het onderwijs geen commerciële belangen had en het behalen van een diploma geen vanzelfsprekendheid was. Wie geen zin of talent had kon aan het werk dat nu door arbeidsmigranten gedaan wordt.
pi_220165153
quote:

Blijkbaar is jouw opleiding dermate dramatisch geweest dat je de rol van wiskunde in ict en ai niet kent.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 14:01:12 #30
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220165345
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 11:53 schreef Discombobulate het volgende:
Dat kan ik beamen. Mijn oudste dochter zit nu op HAVO/VWO en het is echt bedroefend gesteld met het rekenniveau. Op een enkeling na heeft vrijwel de gehele klas moeite met basale wiskunde. Die krijgen dus nu massaal bijlessen om het niveau op te krikken. Probleem ligt volgens mij echt bij de gigantische overgang/niveauverschil basisschool - middelbare school. Op de basisschool moet Nederlands, rekenen en wat mij betreft ook Engels echt hoofdprioriteit nummer 1 zijn - voor alle leerlingen!
"Hoka Hey!"
pi_220165403
quote:

Jij bent zeker die gast waarvan ik de code kon fixen omdat die dacht dat het verstandig was om monetaire bedragen in Floats op te slaan, was jij dat?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 21 februari 2026 @ 14:09:54 #32
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_220165419
Er is helemaal geen tekort aan hoger opgeleid technisch personeel. Hoeveel mensen zijn er vijf jaar na afstuderen daadwerkelijk nog met de techniek bezig? Het merendeel is binnen een paar jaar ergens een spreadsheet aan het managen omdat dat makkelijk een paar duizendjes extra in de maand oplevert.
pi_220165471
Zeer slechte zaak. Er moet juist veel meer aandacht en lesuren komen voor bètavakken op scholen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  zaterdag 21 februari 2026 @ 14:26:17 #34
396550 Richestorags
pi_220165566
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:01 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat kan ik beamen. Mijn oudste dochter zit nu op HAVO/VWO en het is echt bedroefend gesteld met het rekenniveau. Op een enkeling na heeft vrijwel de gehele klas moeite met basale wiskunde. Die krijgen dus nu massaal bijlessen om het niveau op te krikken. Probleem ligt volgens mij echt bij de gigantische overgang/niveauverschil basisschool - middelbare school. Op de basisschool moet Nederlands, rekenen en wat mij betreft ook Engels echt hoofdprioriteit nummer 1 zijn - voor alle leerlingen!
Social media, slecht opgeleide leerkrachten en afwezige ouders heeft kids niet bepaald slimmer gemaakt. Met alle instroom is het algehele niveau ook gewoon gedaald en schoolklassen zijn altijd een regressie naar het gemiddelde, soms zelfs de laagste waarden in het geval van de basisschool.
pi_220165588
Je moet toch was als meer dan 60% van de kinderen een HAVO/VWO advies krijgt, bovendien zijn ze vrij dom dus makkelijk te indocrtineren met maatschappijleer en digitale geletterdheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 14:36:07 #36
287741 matspontius
pi_220165683
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Je moet toch was als meer dan 60% van de kinderen een HAVO/VWO advies krijgt, bovendien zijn ze vrij dom dus makkelijk te indocrtineren met maatschappijleer en digitale geletterdheid.
Heel goed punt. Veel kinderen zitten echt boven hun niveau op de middelbare school en moeten alle zeilen bijzetten om elk jaar te halen. De druk op de kinderen vanuit de ouders is vaak bizar hoog!!! Dit gaat ten koste van sociale vaardigheden, welzijn, sport, etc. Tja, wil je dat als maatschappij?

Ik ben het er mee eens dat de instroom het niveau niet bepaald omhoog krikt - afspiegeling van de samenleving!
"Hoka Hey!"
pi_220165985
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:36 schreef matspontius het volgende:

[..]
Heel goed punt. Veel kinderen zitten echt boven hun niveau op de middelbare school en moeten alle zeilen bijzetten om elk jaar te halen. De druk op de kinderen vanuit de ouders is vaak bizar hoog!!! Dit gaat ten koste van sociale vaardigheden, welzijn, sport, etc. Tja, wil je dat als maatschappij?

Ik ben het er mee eens dat de instroom het niveau niet bepaald omhoog krikt - afspiegeling van de samenleving!
En leerkrachten die vooral leerlingen er doorheen willen slepen ten koste van niveaubewaking. Het mooie aan het Nederlandse systeem was nou juist dat eenmaal over de drempel van Havo of VWO je niet voortdurend op je pieken moest presteren en andere dingen kon doen. Maar dan moet je wel zorgen dat het VWO de beste hooguit 10% bedient en de Havo misschien de volgende 20%.

Het is ook gewoon onzin, je hebt laag, midden en hoog, hoog kan nooit meer dan de helft zijn want dan is het niet hoog.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 16:19:29 #38
24533 ACT-F
pi_220166969
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:09 schreef Nobu het volgende:
Er is helemaal geen tekort aan hoger opgeleid technisch personeel. Hoeveel mensen zijn er vijf jaar na afstuderen daadwerkelijk nog met de techniek bezig? Het merendeel is binnen een paar jaar ergens een spreadsheet aan het managen omdat dat makkelijk een paar duizendjes extra in de maand oplevert.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
En leerkrachten die vooral leerlingen er doorheen willen slepen ten koste van niveaubewaking. Het mooie aan het Nederlandse systeem was nou juist dat eenmaal over de drempel van Havo of VWO je niet voortdurend op je pieken moest presteren en andere dingen kon doen. Maar dan moet je wel zorgen dat het VWO de beste hooguit 10% bedient en de Havo misschien de volgende 20%.

Het is ook gewoon onzin, je hebt laag, midden en hoog, hoog kan nooit meer dan de helft zijn want dan is het niet hoog.
Het is beter om te spreken over theoretisch en praktisch opgeleid in plaats van laag en hoog. We hebben teveel theoretisch opgeleiden, maar je hebt niets aan theorie als je het niet kan toepassen in de praktijk. Ik mis de hoge mate van theoretisch én praktisch opgeleiden, precies waar de MTS goed in was.

In de praktijk kom je te vaak hbo'ers tegen met te weinig kennis, enerzijds vanuit de opleiding anderzijds vanuit de praktijk. Gevolg is dat er besluiten worden genomen die of nauwelijks uitvoerbaar zijn of in ieder geval bijzonder inefficiënt. En dat laatste vertaalt zich naar opnieuw moeten uitvoeren van een plan dat op papier bedacht is zonder de praktijk te raadplegen. Het is hemeltergend om te zien hoeveel tijd en geld wordt verspild in ondoordachte plannen. Het kan zoveel efficiënter, maar hbo managers willen uit eigen belang zelf de besluiten nemen om relevant te blijven.
pi_220167102
quote:
En leerkrachten die vooral leerlingen er doorheen willen slepen ten koste van niveaubewaking.
Waar baseer je dit op?
  zaterdag 21 februari 2026 @ 18:01:32 #40
287741 matspontius
pi_220168694
quote:

[..]

Ja precies, die adviezen zijn vaak veel te hoog ingeschat - enerzijds door druk van ouders en anderzijds om de basisschool een beter imago te geven - van kijk eens hoeveel HAVO en VWO klanten we afleveren. Het meerdendeel van deze kinderen loopt gigantisch op hun tenen om aan de verwachtingen van hun ouders/omgeving te voldoen.

We moeten inderaad ook af van dat predict van hoog, midden en laag opgeleid. Theoretisch en praktisch opgeleid op verschillende niveau's is veel beter omschreven. Strikter advies vanuit de basisschool en het praktijk onderwijs een veel beter imago geven is het devies.
"Hoka Hey!"
  zaterdag 21 februari 2026 @ 18:04:40 #41
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_220168717
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:36 schreef matspontius het volgende:

[..]

Waar haal je dit nou weer vandaan joh :')
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 18:05:35 #42
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_220168725
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:16 schreef rutger05 het volgende:
Zeer slechte zaak. Er moet juist veel meer aandacht en lesuren komen voor bètavakken op scholen.
Dit. Wij hebben hier overigens speciaal naar gekeken. Onze dochter gaat dus ook naar een school straks die dit gewoon kan bieden. Dat wil m’n dochter overigens zelf ook.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 18:48:11 #43
287741 matspontius
pi_220169071
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:04 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Waar haal je dit nou weer vandaan joh :')
Kijk eens om je heen joh, naar middelbare scholieren. Geen ervaring mee zeker tot nu toe?
"Hoka Hey!"
pi_220169080
quote:

[..]

Ik kreeg in semester 2 van een opleiding die ik volgde, maar niet afgemaakt heb, al dingen zoals Fourier en Laplace transformaties. Dat vond ik echt heel erg pittig zo net na de HAVO. Integreren en differentiëren had ik allemaal wel als basis.
  Forum Admin zaterdag 21 februari 2026 @ 18:56:08 #45
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220169136
Hallo, Sterre gaat niet met de handen werken hoor. Daar trekken we gewoon een blik arbeidsmigranten voor los. Mijn Sterre gaat een fijne managersfunctie bij de big five bekleden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220169144
quote:
Precies, de leerkrachten leerden de jongere generaties leerlingen niet wat zij moeten doen tegen meerderheden.
En volgens mij is dat tegenwoordig nog steeds zo.
pi_220169214
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:37 schreef Discombobulate het volgende:
Het gaat mij veel meer om Bildung dan praktische kennis omtrent ICT of weet ik veel wat bij het leren.
Dit herinnert me aan iemand. We hadden een tijdje geleden iemand op het forum die met Bildung opgevoed was en Bildung een van de belangrijkste dingen in het leven vond.
pi_220169580
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Waar baseer je dit op?
Ik verwacht, zoals gewoonlijk, op z'n eigen unterbauchschmerzen
pi_220169604
Ideologische regenboogdrek met eurofiel gegeil. Bah bah.
pi_220169671
quote:
Met alle respect uiteraard maar misschien zijn dit soort "vaardigheden" minder belangrijk dan jij denkt. Althans om ergens te komen in het leven. Het is tegenwoordig nuttiger om iets met de handen te kunnen zeg maar. Daar is maatschappelijk veel meer behoefte aan dan aan iemand die differentiaalvergelijkingen doet. Tenslotte kan AI dat ook slapend en met twee vingers in de neus. Maar stucadoren of een huis bouwen kan dan weer niet.

Even voor het perspectief en besef. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')