Op hoeveel staan we nu? Bij de massstart kan best veel gebeuren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:56 schreef Leatherface het volgende:
Twaalf landen met een schaatsmedaille, zoals in Peking, lijkt me buiten schot. Wat kan er nog bijkomen? België en Zuid-Korea?
Negen, waarvan zeven goud.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:59 schreef Remco het volgende:
[..]
Op hoeveel staan we nu? Bij de massstart kan best veel gebeuren.
Duitsland en Frankrijk hebben ook nog geen medaille. Zou dan wel van de mannen mass start moeten komen en niet van een sprint.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:56 schreef Leatherface het volgende:
Twaalf landen met een schaatsmedaille, zoals in Peking, lijkt me buiten schot. Wat kan er nog bijkomen? België en Zuid-Korea?
Tsja, Loubineaud op de massastart, het zou kunnen. Maar Swings lijkt mij toch wel een meer zekere gok.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Duitsland en Frankrijk hebben ook nog geen medaille. Zou dan wel van de mannen mass start moeten komen en niet van een sprint.
Tot de dweil waarschijnlijk alleen maar schaatsers die mijlenver achter Kok gaan eindigenquote:
Nee dat klopt, maar voor mijn gevoel had ze echt al veel meer kunnen en misschien wel moeten winnen, maar hopelijk heeft ze weer een hoop geleerd dit seizoen. Bij de volgende Spelen is ze 30, dat zou dan haar ultieme piekmoment moeten wordenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:44 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En het WK daarvoor.. op basis van de laatste jaren vind ik het onzinnig om te zeggen dat ze er nooit staat op de belangrijke momenten
Is ook een prima aantal, daar komen ze bij andere sporten bij lange na niet na. Ik heb die discussie over dat het schaatsen niet breed genoeg is qua sport nooit zo begrepen. Bij het langlaufen en skiën heb je 4, 5 landen die alles verdelen. Om over alles op de sleebaan maar te zwijgen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:59 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Negen, waarvan zeven goud.
In 2022 was het twaalf, met acht landen die goud pakten.
Kok zou sowieso eigenlijk al alleen rijden, die is vanaf de start weg en kijkt toch niet meer om. En op basis van haar 1000 en het feit dat het toch wel ijs lijkt waarop je door kunt blijven trekken schrijf ik haar wel op voor goud, of Rijpma-De Jong moet nog net harder kunnen gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:25 schreef hhh38 het volgende:
Takagi in de laatste rit is niet gunstig voor haar. Ik geef Kok toch een hele goede kans ondanks dat ze alleen rijdt.
Antwanet heeft heel goed geloot, die geef ik misschien nog wel meer kans dan Takagiquote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Kok zou sowieso eigenlijk al alleen rijden, die is vanaf de start weg en kijkt toch niet meer om. En op basis van haar 1000 en het feit dat het toch wel ijs lijkt waarop je door kunt blijven trekken schrijf ik haar wel op voor goud, of Rijpma-De Jong moet nog net harder kunnen gaan.
En nog meer mondjes snoerenquote:
Zeker omdat door de opzet van de OS de kans groter is op een massasprint dan bij een WB. En dan is de kans groot dat Swings podium rijdt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:16 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Tsja, Loubineaud op de massastart, het zou kunnen. Maar Swings lijkt mij toch wel een meer zekere gok.
Hij heeft toch pas 1 MS gewonnen? Vind hem niet perse de te kloppen man.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:44 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Zeker omdat door de opzet van de OS de kans groter is op een massasprint dan bij een WB. En dan is de kans groot dat Swings podium rijdt.
En de mindere prestatie van Stolz gisteren kan ook betekenen dat andere landen er vertrouwen in hebben dat hij te klippen is.
Als ik Stolz gisteren zag is hij voor mijn gevoel niet meer fit / ziek, dus ik sluit niet eens uit dat hij nog afzegt voor die massastartquote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:44 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Zeker omdat door de opzet van de OS de kans groter is op een massasprint dan bij een WB. En dan is de kans groot dat Swings podium rijdt.
En de mindere prestatie van Stolz gisteren kan ook betekenen dat andere landen er vertrouwen in hebben dat hij te klippen is.
Bijna iedereen hier zegt dat Stolz gisteren niet fit was. Maar daarmee doe je Zhongyan Ning echt mee tekort.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als ik Stolz gisteren zag is hij voor mijn gevoel niet meer fit / ziek, dus ik sluit niet eens uit dat hij nog afzegt voor die massastart
Zijn tijd was minder dan verwacht, maar natuurlijk nog dikke prima.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Bijna iedereen hier zegt dat Stolz gisteren niet fit was. Maar daarmee doe je Zhongyan Ning echt mee tekort.
Ik denk dat Ning nog steeds gewonnen zou hebben hoor, maar Stolz was zowel in de interviews vooraf als na afloop gisteren niet de gozer zoals ie eerder rondliep.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Bijna iedereen hier zegt dat Stolz gisteren niet fit was. Maar daarmee doe je Zhongyan Ning echt mee tekort.
Ja, maar die was wel zo overtuigend dat hij bij een sprint de te kloppen man is, denk ik.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:47 schreef Remco het volgende:
[..]
Hij heeft toch pas 1 MS gewonnen? Vind hem niet perse de te kloppen man.
Takagi tegen Kok in de eerste rit zou voor mij de gedroomde rit zijn geweest.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:41 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Antwanet heeft heel goed geloot, die geef ik misschien nog wel meer kans dan Takagi
Mee eens. Nu gaat de vergelijking met bijvoorbeeld rodelen en noordse combinatie een beetje mank. Daar zijn ook minder medailles te vergeven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Is ook een prima aantal, daar komen ze bij andere sporten bij lange na niet na. Ik heb die discussie over dat het schaatsen niet breed genoeg is qua sport nooit zo begrepen. Bij het langlaufen en skiën heb je 4, 5 landen die alles verdelen. Om over alles op de sleebaan maar te zwijgen.
Jaquote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:12 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Voeren ze die discussie ook in Noorwegen over langlaufen?
Maar ik vind het vooral goed voor het schaatsen dat nu zo internationaal is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Is ook een prima aantal, daar komen ze bij andere sporten bij lange na niet na. Ik heb die discussie over dat het schaatsen niet breed genoeg is qua sport nooit zo begrepen. Bij het langlaufen en skiën heb je 4, 5 landen die alles verdelen. Om over alles op de sleebaan maar te zwijgen.
Denk dat de internationalisering ook wel komt omdat er steeds meer mensen vanjuit het inline-skaten overwaaien, blijkbaar is dat door technische ontwikkelingen in het materiaal ook makkelijker dan vroegerquote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:26 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar ik vind het vooral goed voor het schaatsen dat nu zo internationaal is.
De kentering na Sochi en Korea is toch wel opmerkelijk.
Ik denk dat het vooral een samenloop van omstandigheden was dat Nederland toen bijna alles won. Een heel blik aan Nederlandse toppers op praktische alle onderdelen, die net in die periode hun piekjaren hadden. Een overgangsperiode waarin veel buitenlandse toppers (Davis, Friesinger, Lee, Sablikova) minder werden of zelfs van het toneel verdwenen.
Nu is het weer meer in evenwicht. We hebben nog steeds toppers, maar het buitenland ook. Het is nu dus weer zoals de jaren van Salt Lake tot en met Vancouver.
.Ik heb ook wel het gevoel, dat in Noorwegen iets wordt bedacht met ski's en lopen en heuveltjes, en dat dit daarna weer een nieuwe Olympisch onderdeel is, die erbij gekomen is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:12 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Mee eens. Nu gaat de vergelijking met bijvoorbeeld rodelen en noordse combinatie een beetje mank. Daar zijn ook minder medailles te vergeven.
Maar te vaak is er laatdunkend gedaan over schaatsen als minisport. Zal wel typisch Nederlands zijn? Voeren ze die discussie ook in Noorwegen over langlaufen?
Als je ziek bent rijd je geen 1.42 meer. Hij leek wel aangeslagen na de 1500m, dus topfit zal ie misschien niet meer zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als ik Stolz gisteren zag is hij voor mijn gevoel niet meer fit / ziek, dus ik sluit niet eens uit dat hij nog afzegt voor die massastart
Eigenlijk raar dat het IOC het programma van de Winterspelen zo sterk vormt naar de voorkeuren en kansen van Noorwegen. Dat is met net 5,5 miljoen mensen (okee, ze hebben veel poen) geen grote tv-markt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
.Ik heb ook wel het gevoel, dat in Noorwegen iets wordt bedacht met ski's en lopen en heuveltjes, en dat dit daarna weer een nieuwe Olympisch onderdeel is, die erbij gekomen is.
Ik dacht meer dan hij aangeslagen was na de door Ning gereden tijd in de 1500 meter.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:20 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Als je ziek bent rijd je geen 1.42 meer. Hij leek wel aangeslagen na de 1500m, dus topfit zal ie misschien niet meer zijn.
Ik denk dat ie het sowieso gaat proberen tenzij het nog veel verder verslechtert.
Op het OKT reed Kok 1:14.0 op de 1000, op de spelen in de 1:12. Als je dat door trekt mag je verwachten dat ze ook op 1500 harder gaat rijden dan op het OKT.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:33 schreef kilon het volgende:
Weet iemand toevallig onder welke omstandigheden Kok het baanrecord in Thialf reed? Het ijs was misschien wat minder goed, maar wel betere luchtcirculatie?
Van de OKT tijd van 1:53 verwacht ik niet dat het snel genoeg gaat zijn voor goud.
Wordt saai. Rit 1 Kok die 1:50 blank gaat rijden en daarna kunnen we tot de dweilpauze gaan stofzuigen en de afwas doen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Op het OKT reed Kok 1:14.0 op de 1000, op de spelen in de 1:12. Als je dat door trekt mag je verwachten dat ze ook op 1500 harder gaat rijden dan op het OKT.
Kok reed toen in ieder geval in kwartetstart. Ik verwacht vandaag een tijd van rond de 1:52.5 op z'n bestquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:33 schreef kilon het volgende:
Weet iemand toevallig onder welke omstandigheden Kok het baanrecord in Thialf reed? Het ijs was misschien wat minder goed, maar wel betere luchtcirculatie?
Van de OKT tijd van 1:53 verwacht ik niet dat het snel genoeg gaat zijn voor goud.
Ik zet in op 1:52,0quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:54 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Kok reed toen in ieder geval in kwartetstart. Ik verwacht vandaag een tijd van rond de 1:52.5 op z'n best
Zelfs Antwanet?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:24 schreef maxi-mus het volgende:
Ik gun het eigenlijk vrijwel alle kanshebsters wel vanmiddag.
Jawel die ben ik wel wat sympathieker weer gaan vinden, jammer van het schilderij. Maar die zou wel onderaan het lijstje staan.quote:
Ik hoop het oprecht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:29 schreef DeeBee het volgende:
ONZE Femke gaat zo ongenadig hard schroeien, daar komt niemand meer aan
Ik ook, met afstand de meest likeable schaatster die we hebbenquote:
Hoe langer zo'n tijd blijft staan hoe moeilijker het vaak lijkt om er nog onder te gaan. Dat zal wel invloed hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:54 schreef Gremen het volgende:
Zou wat zijn als de eerste tijd die gezet wordt, ook de winnende blijkt te zijn
Daarom hebben we af en toe ook dweilpauzesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:08 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hoe langer zo'n tijd blijft staan hoe moeilijker het vaak lijkt om er nog onder te gaan.
Als ze dat zou rijden, is het boeken toe. Ergens hoog de 1:51 lijkt realistischerquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wordt saai. Rit 1 Kok die 1:50 blank gaat rijden en daarna kunnen we tot de dweilpauze gaan stofzuigen en de afwas doen.
Vind het moeilijk om in te schatten wat realistisch is voor Kok. Steeds als ze de 1500 reed moest ze rekening houden met de andere afstanden en de komende wedstrijden in aanloop naar de spelen. In principe is dit de eerste 1500 die ze yolo alles of niets kan rijden, wat voor tijd ze dan neer zet als ze dat doetquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als ze dat zou rijden, is het boeken toe. Ergens hoog de 1:51 lijkt realistischer
Dat zei ik ook al eerder. Logisch lijkt me maar nee. Dit is schaatsen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:57 schreef Zorro het volgende:
Start je alleen, moet je nog de laatste buitenbocht...
Ik stem voor de regel dat iemand die alleen schaatst zelf de baan mag kiezen.
Dat BR in Heerenveen zal toch ook alles of niets zijn geweest? Al is de vraag wat überhaupt het plan was in die rit, op basis van het commentaar achteraf was het voornamelijk een trainingquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:41 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Vind het moeilijk om in te schatten wat realistisch is voor Kok. Steeds als ze de 1500 reed moest ze rekening houden met de andere afstanden en de komende wedstrijden in aanloop naar de spelen. In principe is dit de eerste 1500 die ze yolo alles of niets kan rijden, wat voor tijd ze dan neer zet als ze dat doet![]()
Ben erg benieuwd.
Die 1:41 van Ning gisteren werd ook voor onmogelijk gehouden op een laaglandbaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als ze dat zou rijden, is het boeken toe. Ergens hoog de 1:51 lijkt realistischer
In een trainingsrondje ga je toch meestal niet alles of niets? Je gaat geen blessure riskeren oid in een trainingsrondje in een olympisch seizoen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat BR in Heerenveen zal toch ook alles of niets zijn geweest? Al is de vraag wat überhaupt het plan was in die rit, op basis van het commentaar achteraf was het voornamelijk een training
Alleen is 1:50:00 slechts 0,17 seconden van het wereldrecord terwijl Ning gisteren 1,8 seconden boven het WR zatquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die 1:41 van Ning gisteren werd ook voor onmogelijk gehouden op een laaglandbaan.
Ja, zou kunnen hoor. Volgens mij bleek uit de rondetijden ook wel dat ze de rit rustig opbouwde, zoals dat bij het OKT ook ging.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:57 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
In een trainingsrondje ga je toch meestal niet alles of niets? Je gaat geen blessure riskeren oid in een trainingsrondje in een olympisch seizoen.
Hoe kom je daar bij of bedoel je onmogelijk voor Ning (want dat had ik ook niet verwacht)? Stolz heeft al sneller gereden op een laaglandbaan (weliswaar op de windturbinebaan van Milwaukee maar toch).quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die 1:41 van Ning gisteren werd ook voor onmogelijk gehouden op een laaglandbaan.
met hoog in de 1:51 kan je de rest van de wedstrijd ook al op papier afdoenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Met 14-18 minuten reclamequote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef superniger het volgende:
Weer 40-45 minuten voorbeschouwen.
Iedereen had het over 1:42,5 als winnende tijd toch? Nou ja, we gaan het wel zien ookquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:40 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij of bedoel je onmogelijk voor Ning (want dat had ik ook niet verwacht)? Stolz heeft al sneller gereden op een laaglandbaan (weliswaar op de windturbinebaan van Milwaukee maar toch).
Langste afstanden geloof ikquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Iedereen had het over 1:42,5 als winnende tijd toch? Nou ja, we gaan het wel zien ook![]()
Is er al een afstand geweest waarop het Olympisch record NIET gesneuveld is eigenlijk?
Ik sla ze de laatste dagen echt bewust over. Een half uur lang horen dat Kok een verbluffende tijd kan neerzetten, het met Groenewoud alleen maar beter kan gaan na haar eerste afstanden en we niet weten waar Antwanet staat heb ik geen zin aan.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:44 schreef superniger het volgende:
Weer 40-45 minuten voorbeschouwen.
Sandrine Tasquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wie heeft zich teruggetrokken eigenlijk waardoor Kok alleen rijdt?
Ik heb Antwanet op goud staan in Pinos pronoquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:50 schreef Remco het volgende:
[..]
Ik sla ze de laatste dagen echt bewust over. Een half uur lang horen dat Kok een verbluffende tijd kan neerzetten, het met Groenewoud alleen maar beter kan gaan na haar eerste afstanden en we niet weten waar Antwanet staat heb ik geen zin aan.
Heb ook het idee dat ze het vooral zelf leuk om te doen/maken dan dat de kijker er heel erg op zit te wachten..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:50 schreef Remco het volgende:
[..]
Ik sla ze de laatste dagen echt bewust over. Een half uur lang horen dat Kok een verbluffende tijd kan neerzetten, het met Groenewoud alleen maar beter kan gaan na haar eerste afstanden en we niet weten waar Antwanet staat heb ik geen zin aan.
Vond deze reportage over De Wit dan wel weer leukquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:53 schreef mitt het volgende:
[..]
Heb ook het idee dat ze het vooral zelf leuk om te doen/maken dan dat de kijker er heel erg op zit te wachten..
Zeker, dat zijn ook leuke reportagesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:57 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Vond deze reportage over De Wit dan wel weer leuk
Langste zei ikquote:
Er zijn een aantal reserves maar als iedereen nee zegt of landen al 3 rijders hebben die rijden dan krijg je dit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is rit 1 zo vaak zonder tegenstander? Is het zo moeilijk om een extra tegenstander in te voegen? Het ziet er 'lelijk' uit.
Tas stond al niet op de oorspronkelijke lijst. Van die oorspronkelijke lijst hebben Herzog, Sablikova en Bosiek zich afgemeld. Die zijn vervangen door 3 reserves waarvan Tas er 1 zou zijn, maar die heeft de plek teruggegeven wegens focus op de massastartquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Alweer die Belgen. Annexeren dat land
Als er iemand afzegt dan zie je dat in de eerste rit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is rit 1 zo vaak zonder tegenstander? Is het zo moeilijk om een extra tegenstander in te voegen? Het ziet er 'lelijk' uit.
Dat wordt vast een schitterende 9e plek danquote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:34 schreef kilon het volgende:
En jawel, Groenewoud heeft een goede training gehad zegt ze.
Er zijn 28 gekwalificeerden en 8 reserves. Maar er is op de 500 t/m 1500m ook nog een kans om als schaatser die al voor een andere afstand op de spelen is ook mee te doen. Hiermee kan het deelnemersveld worden aangevuld tot 30.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Je zou zeggen dat er reserves zijn, zeker op zo een groot toernooi (het belangrijkste toernooi).quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:07 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Als er iemand afzegt dan zie je dat in de eerste rit.
Zie bovenstaande andere posts.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat er reserves zijn, zeker op zo een groot toernooi (het belangrijkste toernooi).
Die zijn er ook, maar niet ongelimiteerdquote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat er reserves zijn, zeker op zo een groot toernooi (het belangrijkste toernooi).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |