quote:De ramadan begint en dat is in deze Utrechtse winkelstraat goed te zien
Voor moslims start vandaag of morgen de ramadan, de vastenmaand. De komende weken, die in het teken staan van reflectie, saamhorigheid en dankbaarheid, eten moslims alleen tussen zonsondergang en zonsopgang. Bij die iftar-maaltijden komen ze samen om ervaringen te delen.
Net als tijdens de kerstperiode en met Pasen spelen supermarkten en andere ondernemers daar flink op in. Tijdens de vastenmaand is er veel vraag naar specifieke voedingsmiddelen voor de iftar-maaltijden en Eid al-Fitr, het einde van de ramadan.
Lampjes
De ondernemers versieren ook zelf hun winkelpanden, zoals Rafik El Hafiani van bakkerij El Kauter. Dat er nu ook versiering is in de straat, betekent veel voor hem. "Het is een blijk van wederzijds respect."
Hij is zelf bezig lampjes op te hangen. "We doen ons best er zo'n mooi mogelijke maand van te maken." De bakker heeft speciale delicatessen gemaakt voor de vastenmaand. Het is drukker dan normaal in zijn winkel. "Het vasten is natuurlijk belangrijk, maar het samen eten als de zon onder is dat net zo goed", zegt El Hafiani. Hij doet goede zaken, maar daar gaat het hem niet alleen om. "In de ramadan-periode geven we ook veel aan goede doelen en aan de moskee."
Nieuwe kleding
In kledingwinkel Le Boutique staat de eigenaresse kleding te stomen. Er is in deze tijd veel vraag naar nieuwe kleding, zegt ze. "We willen er mooi uitzien als we met elkaar gaan eten." Zij vast al van jongs af aan. "Ik weet niet beter, moeilijk is het niet. En als je weet waarvoor je het doet is het nog makkelijker."
Ook de bezoekers van de Kanaalstraat vinden het leuk, die verlichting. Het geeft een andere sfeer, zeggen ze.
In de Kanaalstraat in Utrecht kun je niet om de ramadan heen. Om de twintig meter hangt er straatversiering met de tekst 'Fijne Ramadan'. De kerststerren uit de decembermaand zijn vervangen door de maansikkel. Dat is het symbool van het begin van de vastenmaand, die immers begint na het verschijnen van de dunne sikkel van de nieuwe maan.
Het is voor het eerst dat in de wijk Lombok de ramadan zo zichtbaar is. "Toen de winkeliersvereniging vorig jaar nieuwe verlichting wilde aanschaffen, is er nagedacht hoe dat kon worden gecombineerd met de ramadan", zegt winkelstraatmanager Peter van Gool. "Want dat is voor veel ondernemers hier ook een heel belangrijke tijd. Dit is het resultaat."
quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:39 schreef Anton91 het volgende:
Ik snap die hele heisa om kerst/feest/ramadan verlichting niet.
Met kerst (nationale feestdag) is vrijwel iedereen vrij, ongeacht of je nou moslim, christen, jood, atheist of wat dan ook bent. Dus ze wensen iedereen fijne feestdagen.
Met ramadan zijn alleen moslims vrij, als zij toevallig vrij nemen. Ik heb ook nog nooit iemand anders dan een moslim gehoord dat hij/zij iets met ramadan doen, ja misschien iets zoets eten wat iemand die ramadan viert toevallig op school/werk/vrienden brengt. Dus waarom zou je iedereen fijne feestdagen moeten wensen?
De crux is natuurlijk dat het de indruk wekt dat één feestdag veralgemeniseerd dient te worden, waar de andere bij naam genoemd mag worden. Dit terwijl Nederland een Westers land is, met een Joods-Christelijke inslag en geen Islamitisch land.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:39 schreef Anton91 het volgende:
Ik snap die hele heisa om kerst/feest/ramadan verlichting niet.
Met kerst (nationale feestdag) is vrijwel iedereen vrij, ongeacht of je nou moslim, christen, jood, atheist of wat dan ook bent. Dus ze wensen iedereen fijne feestdagen.
Met ramadan zijn alleen moslims vrij, als zij toevallig vrij nemen. Ik heb ook nog nooit iemand anders dan een moslim gehoord dat hij/zij iets met ramadan doen, ja misschien iets zoets eten wat iemand die ramadan viert toevallig op school/werk/vrienden brengt. Dus waarom zou je iedereen fijne feestdagen moeten wensen?
Maar in welke verordening staat nu dat een winkeliersvereniging in Utrecht geen "Fijne kerst" mag ophangen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De crux is natuurlijk dat het de indruk wekt dat één feestdag veralgemeniseerd dient te worden, waar de andere bij naam genoemd mag worden. Dit terwijl Nederland een Westers land is, met een Joods-Christelijke inslag en geen Islamitisch land.
Kerst is nog altijd een officiële feestdagen, maar moslims vieren dat niet. Het is trouwens ook de vraag voor hoelang dit zo blijft, want naarmate de Islamitische gemeenschappen sterk blijven groeien zal op een gegeven moment ook de Islamitische feestdagen officiële feestdagen gaan worden. Dat kan haast niet anders.
Al een maand? Al voor de kerstquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:48 schreef Caland het volgende:
Ik vind het eerder walgelijk dat ik al een maand lang paaseitjes in de winkels zie
Woke onzin!
Blijkbaar voor de Turken vandaag en de Marokkanen morgen (of andersom). Heeft te maken met de stand van de zon of iets dergelijks (in het thuisland tov Mekka of zo).quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:51 schreef Watmoetjenou het volgende:
Moeten hun zelf weten.
Ik vind het wel een beetje dom dat ze nou eigenlijk niet zeker weten of het vandaag of morgen begint
Bijzonder. In een Westers land met een Joods-Christelijk inslag is het 'walgelijk' dat er paaseitjes in de winkels liggen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:48 schreef Caland het volgende:
Ik vind het eerder walgelijk dat ik al een maand lang paaseitjes in de winkels zie
Woke onzin!
Jij neemt sartire erg serieus.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:54 schreef HeatWave het volgende:
[ afbeelding ]
Vergeet niet, maand van bezinning en verzoening, respect komt van 2 kanten etc.
Huh, die werken toch helemaal niet?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:54 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Blijkbaar voor de Turken vandaag en de Marokkanen morgen (of andersom). Heeft te maken met de stand van de zon of iets dergelijks (in het thuisland tov Mekka of zo).
Ja, ik werk ook met voldoende moslims op de afdeling
Nederland heeft nooit een Joods-Christelijke inslag gehad.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder. In een Westers land met een Joods-Christelijk inslag is het 'walgelijk' dat er paaseitjes in de winkels liggen?
Het gaat hem er om dat ze er zo vroeg liggen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder. In een Westers land met een Joods-Christelijk inslag is het 'walgelijk' dat er paaseitjes in de winkels liggen?
Ze moesten eens weten dat deze traditie uit het christendom ontsproten is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben nu al klaar met die hele ramadan en die trendy 'interesse' van progressiefjes.
Dan zou ik de schoolbanken weer eens gaan opzoeken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Nederland heeft nooit een Joods-Christelijke inslag gehad.
Verder, klopt
Zo wordt ook pasen een traditie van viesdikke mensen die zichzelf volvretenquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het gaat hem er om dat ze er zo vroeg liggen.
Net als pepernoten vanaf eind augustus.
Valt toevallig dit jaar in dezelfde periode bij christenen en moslims.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef BlaZ het volgende:
Kunnen we de ramadan niet gewoon de vastenperiode noemen. Het is oorspronkelijk ook een via het christendom naar de islam gekopieerde traditie.
Dit topic is er niet vanwege een progressief iemand. Dus de interesse zit ergens anders.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben nu al klaar met die hele ramadan en die trendy 'interesse' van progressiefjes.
Dat is niet echt toevallig aangezien de oorsprong hetzelfde is, enkel de berekening van data is gewijzigd.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Valt toevallig dit jaar in dezelfde periode bij christenen en moslims.
quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Jij neemt sartire erg serieus.
Nee natuurlijk niet, dat hoeft ook niet op een obscuur forum. Die jassen het gewoon alle bedrijven en scholen binnen. Na natuurlijk eerst wegens inclusie en diversiteit kerst aldaar omgedoopt te hebben in mid-winterfeest.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic is er niet vanwege een progressief iemand. Dus de interesse zit ergens anders.
De grote meerderheid viert kerst om zich lekker vol te vreten met vrienden/familie en zijn blij dat ze vrij zijn. Daar hoor ik verder ook bij en zou dan ook geen aanstoot nemen aan kerstverlichting die zegt fijne feestdagen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De crux is natuurlijk dat het de indruk wekt dat één feestdag veralgemeniseerd dient te worden, waar de andere bij naam genoemd mag worden. Dit terwijl Nederland een Westers land is, met een Joods-Christelijke inslag en geen Islamitisch land.
Kerst is nog altijd een officiële feestdagen, maar moslims vieren dat niet. Het is trouwens ook de vraag voor hoelang dit zo blijft, want naarmate de Islamitische gemeenschappen sterk blijven groeien zal op een gegeven moment ook de Islamitische feestdagen officiële feestdagen gaan worden. Dat kan haast niet anders.
Nederland heeft natuurlijk wel een Joods-Christelijke inslag.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Nederland heeft nooit een Joods-Christelijke inslag gehad.
Verder, klopt
Ah, doelpalen verzetten. We beginnen over een ander persoon op Twitter.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:00 schreef HeatWave het volgende:
[..]
[ x ]
Ook satire zeker?
A Muslim preacher in Britain admits openly that Islam is at war against white Christian men, women, and children in the UK.
He vows to deprive non-Muslims of basic human rights.
"Islam is a warrior religion, it's about expansion & conquest."
This should concern everyone!
https://x.com/benonwine/status/2023985742439961053
Heb je ook cijfers die je demagogische beweringen onderbouwen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, dat hoeft ook niet op een obscuur forum. Die jassen het gewoon alle bedrijven en scholen binnen. Na natuurlijk eerst wegens inclusie en diversiteit kerst aldaar omgedoopt te hebben in mid-winterfeest.
Tja, helaas inderdaad. Zo gaat een cultuur natuurlijk op den duur verloren. En als mensen dan hun schouders ophalen als er een sterk autoritaire en expansionistische religie zich meldt en binnen rap tempo de publieke ruimte opeist is dat een zorgelijke ontwikkeling. Het is dan ook schrikbarend om te zien dat het velen niets kan schelen of sommigen dit zelfs toejuichen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:01 schreef Anton91 het volgende:
[..]
De grote meerderheid viert kerst om zich lekker vol te vreten met vrienden/familie en zijn blij dat ze vrij zijn. Daar hoor ik verder ook bij en zou dan ook geen aanstoot nemen aan kerstverlichting die zegt fijne feestdagen.
En ook daar zie ik persoonlijk wel wat voordelen in. Ik weet dat bij mij op het werk er in het verleden collega's zijn geweest (moslim) die bepaalde diensten wilden werken/standby zijn. Mensen die kerst vieren (vol vreten met familie/vrienden) konden dan gewoon vrij zijn. Dan wil ik best werken op de momenten dat zij een belangrijke feestdag of iets hebben.
Vertel eens: wat is er demagogisch aan?quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je ook cijfers die je demagogische beweringen onderbouwen.
Zonder het Christendom had antisemitisme nooit bestaan.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nederland heeft natuurlijk wel een Joods-Christelijke inslag.
Het overgrote deel van Nederland is eeuwenlang Christelijke geweest met een Joodse minderheid. De officiële feestdagen en weekindeling zijn Christelijk (met zondag als rustdag) en lange tijd is vanwege de verzuiling alles gerelateerd geweest aan het Christendom, van sportclubs tot ziekenhuizen en scholen. En zelfs de wetgeving in Nederland (zoals Etto al stelt) is lang sterk beïnvloed geweest door het Christendom.
Nee, doelpalen verduidelijken. het wil er maar niet in bij je dat er sprake is van islamisering en waar het vandaan komt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ah, doelpalen verzetten. We beginnen over een ander persoon op Twitter.
Of je gaat nog eens wat geschiedenisboeken lezen. Over de processen tegen homo's in de 18e eeuw, in de Republiek bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Zonder het Christendom had antisemitisme nooit bestaan.
Ik volg dan ook liever de mening van echte Joden over dit onderwerp dan iemand die 24/7 op het internet aan het afgeven is op gelovigen uit bepaalde contreien.
"Alle bedrijven en scholen dopen kerst om en doen Ramadan!!!"quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel eens: wat is er demagogisch aan?
Je hoeft mij niet te onderwijzen hoor.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of je gaat nog eens wat geschiedenisboeken lezen. Over de processen tegen homo's in de 18e eeuw, in de Republiek bijvoorbeeld.
En wat een nuance ineens over gelovigen. Uiteraard nu wel.
Dekselse islamist, die winkelstraatmanager Peter van Gooi.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:08 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, doelpalen verduidelijken. het wil er maar niet in bij je dat er sprake is van islamisering en waar het vandaan komt.
Hier nog een voorbeeld:
[ x ]
Hoe vaak moet het je door moslims zelf verteld worden voor het bij je binnenkomt?
En ja dit is 100% ONtopic want die versiering is een onderdeel van die strategie.
Ondernemer probeert doelgroep te lokken met reclame-uitingen, moeten we niet willen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dekselse islamist, die winkelstraatmanager Peter van Gooi.
Dit is waarom ik eigenlijk geen enkele behoefte meer heb met betonplaten te discussiëren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
"Alle bedrijven en scholen dopen kerst om en doen Ramadan!!!"
Dat klinkt vrij demagogisch.
Dat er mensen zat zijn die hun eigen graf maar al te graag graven om te deugen is wel bekend hoorquote:Op woensdag 18 februari 2026 19:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dekselse islamist, die winkelstraatmanager Peter van Gooi.
OK.. vertel, waar in het Nieuwe Testament kunnen wij ergens lezen dat homo's de doodstraf verdienen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te onderwijzen hoor.
Ik denk niet zo zeer dat het een probleem is dat delen van een cultuur verdwijnen als de interesse verdwijnt, wat mij betreft mag elke religie morgen verdwijnen. Ik heb alleen moeite met mensen/groepen die bepaalde ideeen forceren, maar daar is met wat fijne ramadan verlichting helemaal geen sprake van. Het is leven en laten leven en als iemand die hier geboren is etc gewoon ramadan viert moet diegene dat helemaal zelf weten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, helaas inderdaad. Zo gaat een cultuur natuurlijk op den duur verloren. En als mensen dan hun schouders ophalen als er een sterk autoritaire en expansionistische religie zich meldt en binnen rap tempo de publieke ruimte opeist is dat een zorgelijke ontwikkeling. Het is dan ook schrikbarend om te zien dat het velen niets kan schelen of sommigen dit zelfs toejuichen.
Op de sociale werkplaats met de rest van de allochtonenquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Huh, die werken toch helemaal niet?
Integendeel. Antisemitisme dateert van ver voor het Christendom.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Zonder het Christendom had antisemitisme nooit bestaan.
Ik volg dan ook liever de mening van echte Joden over dit onderwerp dan iemand die 24/7 op het internet aan het afgeven is op gelovigen uit bepaalde contreien.
Het blijkt van wel, want meerdere claims die je hier doet (zonder enige onderbouwing) zijn feitelijk onjuist.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te onderwijzen hoor.
Nou onderbouw je claims nou gewoon eens.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit is waarom ik eigenlijk geen enkele behoefte meer heb met betonplaten te discussiëren.
Noem me gewoon racist en move on.
Voor de deportatie was het aantal joden in Nederland procentueel het hoogst met 140.000 op 8,8 miljoen, dus zo’n 1,6 procent. Sinds mid jaren 80 hebben we in Nederland meer dan 1,6 procent moslims. Vanaf wanneer kunnen we spreken van onze Islamitisch-Christelijke-Atheistische cultuur?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het lijkt mij normaal dat er hier veel aandacht is voor de Christelijke feestdagen, in mindere mate voor de Joodse feestdagen en geen aandacht voor de Islamitische feestdagen. Nederland is immers geen Islamitisch land.
Dat is al een jaar of vier, vijf gedaan. Gebruik mijn naam en de croftfunctie, zoek op zaken als ramadan, kerstmis, SGP en SGP-ambtenaren (dat was echt een juweeltje) en DEI-beleid. Niet dat je dat al niet wist, want deze - en andere discussies - heb ik al minstens sinds 2022 met je gehad.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou onderbouw je claims nou gewoon eens.
Niet. We zijn bovenal een seculier-humanistisch land.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor de deportatie was het aantal joden in Nederland procentueel het hoogst met 140.000 op 8,8 miljoen, dus zo’n 1,6 procent. Sinds mid jaren 80 hebben we in Nederland meer dan 1,6 procent moslims. Vanaf wanneer kunnen we spreken van onze Islamitisch-Christelijke-Atheistische cultuur?
Hardop gelachen,quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:29 schreef HowardRoark het volgende:
"Het is een blijk van wederzijds respect."
Nee, want het gaat niet om de aanwezigheid maar de invloed op een cultuur. Joden hebben talloze positieve bijdrages aan de cultuur geleverd. Van grote denkers tot artsen, tot schrijvers en ondernemers.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor de deportatie was het aantal joden in Nederland procentueel het hoogst met 140.000 op 8,8 miljoen, dus zo’n 1,6 procent. Sinds mid jaren 80 hebben we in Nederland meer dan 1,6 procent moslims. Vanaf wanneer kunnen we spreken van onze Islamitisch-Christelijke-Atheistische cultuur?
Dit schept een contrast met de Islam, waarbij mensen met een migratieachtergrond uit Islamitische landen weten zich helaas vooral op allerlei negatieve manieren te onderscheiden. Velen wensen zich niet te integreren of aan te passen, maar vooral dat de inheemse cultuur zich aan hen aanpast.quote:Een andere verklaring moeten we zoeken in Amsterdam, denkt Van Oostendorp. "Vanaf de zestiende eeuw vestigden zich in die tolerante handelsstad veel Joden die vervolging in andere delen van Europa ontvluchtten.
Zij spraken het Jiddisch, een mengtaal met het Duits als groot bestanddeel en het Hebreeuws, dat een harde G-klank kent. Toen in Frankrijk na de revolutie Joden staatsburger konden worden is dat tijdens de Franse bezetting ook in Nederland ingevoerd en zo gebleven.
Men vond wel dat Joden dan het Jiddisch moesten inruilen voor het Nederlands. Maar de G-klanken hebben de Joodse sprekers wel behouden. Amsterdam kende een grote Joodse gemeenschap: een groot deel daarvan zat in de straathandel, dus die harde G hoorde je overal en zal zich onder het volk hebben verspreid."
Bron
Het humanisme is toch ook weer niet zo groot Etto? Of word dat beleden zonder benoemd te worden?quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet. We zijn bovenal een seculier-humanistisch land.
Religieuze waarden worden in vergelijking met die van Verlichting en Humanisme nauwelijks nog aangehangen door de massa, en ja, ook secularisering binnen de islam zet door.
Dat laatste.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het humanisme is toch ook weer niet zo groot Etto? Of word dat beleden zonder benoemd te worden?
Google even op "Is kerstmis vieren haram"?quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hardop gelachen,
Als er nou íets éénrichtingsverkeer is dan is het wel respect en Islam
Dat Joden veel hebben bijgedragen klopt. Maar historisch was Nederland allesbehalve een harmonieuze religieuze mix. Katholieken waren lang tweederangs, Joden leefden grotendeels apart en echte gelijkwaardigheid kwam pas veel later. Joods-christelijke traditi klinkt veel homogener dan het verleden was.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, want het gaat niet om de aanwezigheid maar de invloed op een cultuur. Joden hebben talloze positieve bijdrages aan de cultuur geleverd. Van grote denkers tot artsen, tot schrijvers en ondernemers.
De Nederlandse taal kent zelfs honderden woorden die hun oorsprong in het Jiddisch of het Hebreeuws hebben en er zijn ook theorieën dat de Nederlandse harde 'G' afkomstig is uit het Jiddisch:
[..]
Dit schept een contrast met de Islam, waarbij mensen met een migratieachtergrond uit Islamitische landen weten zich helaas vooral op allerlei negatieve manieren te onderscheiden. Velen wensen zich niet te integreren of aan te passen, maar vooral dat de inheemse cultuur zich aan hen aanpast.
Tja, dat komt omdat er een diep respect voor de Islam is die men bij het Christendom niet voelt. Sterker nog, daar wordt op neer gekeken. Daarom faciliteert menig werkplek tegenwoordig iftars en gebedsruimtes. Terwijl de insteek ook zou kunnen zijn: 'Dit is een Joods-Christelijk land, doe dat thuis maar'.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Het ergste is nog wel dat de media vaak gewoon doodleuk zegt dat moslims dan niet mogen eten. Dat maken moslims zelf wel uit, het is niet aan seculiere media om te zeggen wat gelovigen moeten. Ze zeggen toch ook niet 'het is vandaag zondag, protestanten mogen niet werken, niet voor zich laten werken en geen tv kijken' ?
Het heeft vooral met cultuur & gedrag te maken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat Joden veel hebben bijgedragen klopt. Maar historisch was Nederland allesbehalve een harmonieuze religieuze mix. Katholieken waren lang tweederangs, Joden leefden grotendeels apart en echte gelijkwaardigheid kwam pas veel later. Joods-christelijke traditi klinkt veel homogener dan het verleden was.
Dan de Islamieten in Nederland. Ook daar zitten ondernemers, artsen en academici tussen. Bovendien hebben we in de jaren zestig en zeventig bewust arbeidsmigranten geworven voor laag- en middelgeschoold werk. Dan is het niet vreemd dat de eerste generatie niet vooral uit academici bestond. Sociaal-economische startpositie doet ertoe; dat zag je ook bij Nederlanders die ooit naar de VS of Australië vertrokken en pas over generaties hun positie opbouwden. Nieuwe groepen worden bijna altijd eerst als problematisch gezien, meestal zegt dat meer over hoe samenlevingen met verandering omgaan dan over religie zelf
Het fijne is dan dus ook dat ik de grootste bezorgdheid omtrent conservatieve islam waarneem bij de liberale moslims. Niet vreemd, want die zijn het eerst de lul. Welke ik ook spreek, allen zijn ze nogal verbaasd over de naïviteit van hele volksstammen aangaande de weinig plezierige denkbeelden van de laten we zeggen wat koranvastere types.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat Joden veel hebben bijgedragen klopt. Maar historisch was Nederland allesbehalve een harmonieuze religieuze mix. Katholieken waren lang tweederangs, Joden leefden grotendeels apart en echte gelijkwaardigheid kwam pas veel later. Joods-christelijke traditi klinkt veel homogener dan het verleden was.
Dan de Islamieten in Nederland. Ook daar zitten ondernemers, artsen en academici tussen. Bovendien hebben we in de jaren zestig en zeventig bewust arbeidsmigranten geworven voor laag- en middelgeschoold werk. Dan is het niet vreemd dat de eerste generatie niet vooral uit academici bestond. Sociaal-economische startpositie doet ertoe; dat zag je ook bij Nederlanders die ooit naar de VS of Australië vertrokken en pas over generaties hun positie opbouwden. Nieuwe groepen worden bijna altijd eerst als problematisch gezien, meestal zegt dat meer over hoe samenlevingen met verandering omgaan dan over religie zelf
Overigens waren Joden in de 19e eeuw juridisch gelijkgesteld (sinds 1796), maar maatschappelijk leefden velen nog in eigen wijken en beroepen en spraken onderling Jiddisch. Integratie was ook daar een proces van generaties.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het heeft vooral met cultuur & gedrag te maken.
Joden, en dan met name de Joden die uit Duitsland en Oost-Europa kwamen (Portuguese Joden hadden soms wel kapitaal), waren straatarm en konden ook niet op een verzorgingsstaat teren zoals veel migranten uit Islamitische landen wel doen.
Daarnaast worden niet groepen ook niet bijna altijd als problematisch gezien, dit is in de Westerse context eigenlijk iets uniek dat alleen opgaat voor migranten uit Islamitische landen omdat zij zich op manieren gedragen wat de meeste andere groepen niet doen. Toen de eerste migranten uit Islamitische landen kwamen waren die sentimenten er totaal niet, inmiddels wel en dat ligt voor de volle 100% aan die mensen zelf.
Als ik op het werk kijk dan zie ik dat Oost-Europese immigranten veel beter weten te integreren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Integratieproblemen zijn bovendien niet uniek voor moslims. Kijk naar Oost-Europese arbeidsmigranten of bijvoorbeeld Eritrese statushouders, waar ook taalachterstand en uitkeringsafhankelijkheid spelen. Dat hangt vooral samen met sociaaleconomische startpositie en omstandigheden, niet simpelweg met religie.
Dat klopt, verschil is wel dat die doorgaans minder veeleisend zijn omtrent allerlei religieuze rituelen, en al helemaal geen bekeringsdrang bezitten. De eerste Poolse katholieke of Eritreese orthodoxe straatprediker moet ik nog vinden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Overigens waren Joden in de 19e eeuw juridisch gelijkgesteld (sinds 1796), maar maatschappelijk leefden velen nog in eigen wijken en beroepen en spraken onderling Jiddisch. Integratie was ook daar een proces van generaties.
Integratieproblemen zijn bovendien niet uniek voor moslims. Kijk naar Oost-Europese arbeidsmigranten of bijvoorbeeld Eritrese statushouders, waar ook taalachterstand en uitkeringsafhankelijkheid spelen. Dat hangt vooral samen met sociaaleconomische startpositie en omstandigheden, niet simpelweg met religie.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:29 schreef HowardRoark het volgende:
Het blijft wat vreemd om te zien, de grote aandacht in Nederland voor de Islamitische feestdagen. De NOS heeft er meerdere artikelen over geschreven en zij zijn zeker niet de enige media. Ook versieringen op straat, het blijft een raar gevoel dat deze niet-Westerse culturen zoveel invloed hebben op het straatbeeld in het Westen.
Het is ook opmerkelijk dat men in Utrecht de tekst 'Fijne Ramadan' toestaat, want eerder nog mocht 'Fijne Kerst' niet, dat werd 'Fijne Feestdagen'. Eenzelfde norm wordt echter voor de Islamitische feestdagen niet gehanteerd zo blijkt.
[..]
Ja dit is nog steeds geen onderbouwing dat "Alle bedrijven en scholen" ineens Ramandan doen en geen kerstmis. Daar draai je steeds omheen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is al een jaar of vier, vijf gedaan. Gebruik mijn naam en de croftfunctie, zoek op zaken als ramadan, kerstmis, SGP en SGP-ambtenaren (dat was echt een juweeltje) en DEI-beleid. Niet dat je dat al niet wist, want deze - en andere discussies - heb ik al minstens sinds 2022 met je gehad.
Het landde toen niet, nu niet en gaat nooit landen, je staat wel zo ver van de realiteit af en wat er gaande is dat ik ook geen moeite meer ga steken in ellenlange met bronnen gelardeerde teksten om steeds dezelfde schijtlollige superlatieve one-liners terug te krijgen.
Lees ze.
Dag Hexagon.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dit is nog steeds geen onderbouwing dat "Alle bedrijven en scholen" ineens Ramandan doen en geen kerstmis. Daar draai je steeds omheen.
Het is wel degelijk het geval dat de Islam als religie hier iets mee te maken heeft.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Overigens waren Joden in de 19e eeuw juridisch gelijkgesteld (sinds 1796), maar maatschappelijk leefden velen nog in eigen wijken en beroepen en spraken onderling Jiddisch. Integratie was ook daar een proces van generaties.
Ja ik ken je truuks onderhand wel als je weer eens iets roept dat je vervolgens niet hard kan maken.quote:
Of: mensen kunnen zich niet vinden in je overduidelijke hetze en simplificatie van de realiteit.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is wel degelijk het geval dat de Islam als religie hier iets mee te maken heeft.
We kunnen dit ook zien door te kijken naar Islamitische landen waar het in een disproportioneel aantal gevallen kommer en kwel is en waar geweld, barbarisme en onderdrukking eigenlijk de norm is. Dit komt door de autoritaire aard van de Islam.
De Islam weet overal waar het land een concurrerende, culturele en rechtsordelijke bubbel de vormen die vroeg of laat in conflict komt met de inheemse/heersende cultuur. In landen als Libanon en Egypte kan men daar over meepraten. Of denk bijvoorbeeld aan Nigeria.
Het is dan ook nogal vermoeiend dat sommigen tot in treurnis moslims en de Islam proberen te verdedigen, in plaats van te erkennen dat het een ideologie/religie is die op een unieke manier een negatieve invloed heeft.
Het probleem met jou is dat je dondersgoed weet wat hij wou zeggen, noem het een stijlvorm, hyperbool of een, jaja metafoor. Door elke keer net te doen alsof je dat niet snapt probeer je elke discussie te frustreren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dit is nog steeds geen onderbouwing dat "Alle bedrijven en scholen" ineens Ramandan doen en geen kerstmis. Daar draai je steeds omheen.
Sinds hij me buitenlanderhater heeft genoemd en er daarna op gewezen werd dat ik Marokkanen in de aangetrouwde familie heb - die laat ik zeggen als 'afvalligen' het een en ander hebben meegemaakt - is het eigenlijk steeds hetzelfde. Kijken of er toch iets gered kan worden van die bewering. Dat kritiek op religie losstaat van ras en afkomst gaat er bij doorsnee D66'er gewoon niet in. Die winden zich liever op over die drie SGP ambtenaren bij de burgerlijke stand die we nog hadden, da's pas eng.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het probleem met jou is dat je dondersgoed weet wat hij wou zeggen, noem het een stijlvorm, hyperbool of een, jaja metafoor. Door elke keer net te doen alsof je dat niet snapt probeer je elke discussie te frustreren.
Iedereen kan zien, net ook weer op het NOS journaal over de ramadam, dat er overal meer en meer Islam komt en dat er weldegelijk aanpassingen zijn gedaan mbt kerstboodschappen weet je ook echt wel.
Dodelijk vermoeiend elke keer weer die onoprechtheid in een discussie.
Tja je weigert iedere keer je beweringen te onderbouwen en gaat dan wat wild om je heen slaan. Maar daar dat wil ik niet onbenoemd laten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sinds hij me buitenlanderhater heeft genoemd en er daarna op gewezen werd dat ik Marokkanen in de aangetrouwde familie heb is het eigenlijk steeds hetzelfde. Kijken of er toch iets gered kan worden van die bewering.
Vandaar dat negeren vanaf nu mij wel beter lijkt.
Ik vind het eerder verdacht dat je nu 'die ene Marokkaan in de familie' als een soort van schild erbij weet te halen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sinds hij me buitenlanderhater heeft genoemd en er daarna op gewezen werd dat ik Marokkanen in de aangetrouwde familie heb is het eigenlijk steeds hetzelfde. Kijken of er toch iets gered kan worden van die bewering.
Vandaar dat negeren vanaf nu mij wel beter lijkt.
Dat religie invloed heeft klopt. Maar om islam op zichzelf verantwoordelijk te maken voor geweld en onderdrukking is te simpel. Er zijn ook stabiele islamitische landen zoals Indonesië of Maleisië. En landen als Nigeria en Libanon zijn sterk gevormd door koloniale grenzen en etnisch-religieuze machtsverdelingen uit het verleden. Politiek, economie en geschiedenis spelen minstens zo’n grote rol als religie.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is wel degelijk het geval dat de Islam als religie hier iets mee te maken heeft.
We kunnen dit ook zien door te kijken naar Islamitische landen waar het in een disproportioneel aantal gevallen kommer en kwel is en waar geweld, barbarisme en onderdrukking eigenlijk de norm is. Dit komt door de autoritaire aard van de Islam.
De Islam weet overal waar het land een concurrerende, culturele en rechtsordelijke bubbel de vormen die vroeg of laat in conflict komt met de inheemse/heersende cultuur. In landen als Libanon en Egypte kan men daar over meepraten. Of denk bijvoorbeeld aan Nigeria.
Het is dan ook nogal vermoeiend dat sommigen tot in treurnis moslims en de Islam proberen te verdedigen, in plaats van te erkennen dat het een ideologie/religie is die op een unieke manier een negatieve invloed heeft.
Schild waarvoor?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vind het eerder verdacht dat je nu 'die ene Marokkaan in de familie' als een soort van schild erbij weet te halen.
Ja, lekker semantisch gaan neuzelen met je opgeheven vingertje, het zijn niet ALLE scholen blablabla.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja je weigert iedere keer je beweringen te onderbouwen en gaat dan wat wild om je heen slaan. Maar daar dat wil ik niet onbenoemd laten.
Het is compleet irrelevant. Alsof je geen buitenlanderhater kan zijn als er een Marokkaan in de schoonfamilie zit. En nee, ik zeg niet dat je het wel bent - maar ik zeg louter dat het aanhalen van een familielid met buitenlandse roots helemaal niets uitsluit. Het is geen 'tegenargument'.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Schild waarvoor?
Overigens heb ik dat al gemeld in 2022 toen de term 'buitenlanderhater' afgevuurd werd. Dat ging dan weer over mijn puur logistieke kritiek op teveel immigratie, maar het idee was natuurlijk hetzelfde.
Van een hetze of simplificatie is geen sprake, van feiten wel. En die feiten zijn erg ongemakkelijk voor sommigen. Vandaar dat het benoemen van die feiten iedere keer leidt tot ophef, ontkenning en andere vormen van tegengas.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Of: mensen kunnen zich niet vinden in je overduidelijke hetze en simplificatie van de realiteit.
Dat is niet semantisch. Die woordkeuzes zijn gewoon van invloed op hoe groot een bepaald fenomeen geschetst wordt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, lekker semantisch gaan neuzelen met je opgeheven vingertje, het zijn niet ALLE scholen blablabla.
Terwijl je 100% weet dat dat het punt helemaal niet is. Doelbewust de zooi vast laten lopen.
Ik zie geen feiten. Ik zie overdrijvingen, onjuistheden, onderbuikgevoelens.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Van een hetze of simplificatie is geen sprake, van feiten wel. En die feiten zijn erg ongemakkelijk voor sommigen. Vandaar dat het benoemen van die feiten iedere keer leidt tot ophef, ontkenning en andere vormen van tegengas.
Ik heb inderdaad een enorme afkeer van orthodoxe religie. En hoe vaak je het ook blijft proberen: religie is geen vaststaande eigenschap van mensen zoals afkomst, sekse, seksuele voorkeur en leeftijd dat wel zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is compleet irrelevant. Alsof je geen buitenlanderhater kan zijn als er een Marokkaan in de schoonfamilie zit. En nee, ik zeg niet dat je het wel bent - maar ik zeg louter dat het aanhalen van een familielid met buitenlandse roots helemaal niets uitsluit. Het is geen 'tegenargument'.
Overigens is moslimhaat (of Jodenhaat, of homohaat of whatever) net zo kwalijk.
Dan noem je een leuk tijdperk, de jaren '60. Toen is hier de secularisatie sterk ingezet.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie geen feiten. Ik zie overdrijvingen, onjuistheden, onderbuikgevoelens.
Jij hebt veel moeite met veranderingen, dat blijkt wel. Het veranderende straatbeeld is niet iets van nu, maar dat is al eeuwenlang aan de gang. Kijk video's terug van de jaren 60. Kijk daarna video's terug van de jaren 20. Kom dan nog een keer deelnemen aan de discussie. Kledingstijl, muziek, voedsel, vervoer, gevels, tradities. Allemaal compleet anders.
Dat is niet anders in andere landen, waaronder Islamitische landen.
Onderbuikgevoelens. Ook zo’n kreet als iets je niet aanstaat.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij hebt veel moeite met veranderingen, dat blijkt wel. Het veranderende straatbeeld is niet iets van nu, maar dat is al eeuwenlang aan de gang. Kijk video's terug van de jaren 60. Kijk daarna video's terug van de jaren 20. Kom dan nog een keer deelnemen aan de discussie. Kledingstijl, muziek, voedsel, vervoer, gevels, tradities. Allemaal compleet anders.
De enige truuk die ik zie is jouw nu weer geslaagde ontsporing op een weldegelijk semantische manier. Je hoeft niet alles letterlijk te nemen en op elke slak zout te leggen terwijl je prima snapt wat zijn punt was.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is niet semantisch. Die woordkeuzes zijn gewoon van invloed op hoe groot een bepaald fenomeen geschetst wordt.
Het is een vaste truuk. Een of ander vaag bedrijf of school doet iets, en meteen is dat de norm en moet dat. Nogal vermoeiende manier van dingen duiden.
Het is compleet irrelevant of het een vaststaande eigenschap is. En ik vind een ongebreidelde stroom aan desinformatie, met als doel om een bepaalde groep mensen (ja, mensen - niet de ideologie) zwart te maken, nogal grenzen aan haat. Het heeft op een gegeven moment gewoon weinig met religiekritiek van doen als je het niet eens kan hebben dat moslims (openlijk) de Ramadan vieren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een enorme afkeer van orthodoxe religie. En hoe vaak je het ook blijft proberen: religie is geen vaststaande eigenschap van mensen zoals afkomst, sekse, seksuele voorkeur en leeftijd dat wel zijn.
Nog daargelaten dat het allemaal al heel snel 'haat' is, niet?
Als er al meer aandacht komt voor de islam dan is het vooral dat bepaalde lui er erg mee bezig zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
De enige truuk die ik zie is jouw nu weer geslaagde ontsporing op een weldegelijk semantische manier. Je hoeft niet alles letterlijk te nemen en op elke slak zout te leggen terwijl je prima snapt wat zijn punt was.
Alle is wellicht niet correct, maar dat er jaar in, jaar uit meer aandacht voor de islam komt in de media, op scholen en in het openbare leven staat gewoon vast.
Dus door nu weer alle aandacht op dat ene woord te vestigen heb je alle aandacht voor zijn argumenten weer weg weten te nemen. Dag in, dag uit.
Vermoeiend.
Nog maar een keer:quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is compleet irrelevant of het een vaststaande eigenschap is. En ik vind een ongebreidelde stroom aan desinformatie, met als doel om een bepaalde groep mensen (ja, mensen - niet de ideologie) zwart te maken, nogal grenzen aan haat. Het heeft op een gegeven moment gewoon weinig met religiekritiek van doen als je het niet eens kan hebben dat moslims (openlijk) de Ramadan vieren.
Je hoeft ook niets met mij te maken hebben. Graag zelfs, maar ik maak wel gewoon gebruik van mijn rechten. Waaronder het vieren van de Ramadan. Openlijk.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog maar een keer:
Het is heel simpel, Mutant. Hangt iemand een geloof aan dat stelt dat miljarden mensen straks tot in alle eeuwigheid terecht gruwelijk gemarteld worden in de hel wegens het niet naleven van pre-middeleeuwse geschriften, en aanbidt en buigt iemand voor zo'n deïteit, christen of moslim is mij eender, dan hoef en wil ik niets met hem te maken te hebben, laat staan dat ik mee ga doen met z'n feesten en partijen, en vergeet maar helemaal dat ik daar respect of begrip of tolerantie voor ga opbrengen. Niets dan radicale afkeer.
Lekker doen. Vertel je de nitwits die weer gezellig een dagje meedoen ook over het nakende hellevuur, of is dat een dogma dat je toch wel verwerpt?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je hoeft ook niets met mij te maken hebben. Graag zelfs, maar ik maak wel gewoon gebruik van mijn rechten. Waaronder het vieren van de Ramadan. Openlijk.
Een tolerante samenleving die alles tolereert, inclusief intolerantie die de vrijheid van anderen wil afschaffen, ondermijnt uiteindelijk zichzelf. Ze hoeft intolerante ideeën dus niet te accepteren, maar moet wel de rechten van mensen beschermen zolang zij zich aan de wet houden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een enorme afkeer van orthodoxe religie. En hoe vaak je het ook blijft proberen: religie is geen vaststaande eigenschap van mensen zoals afkomst, sekse, seksuele voorkeur en leeftijd dat wel zijn.
Nog daargelaten dat het allemaal al heel snel 'haat' is, niet?
Wat interesseert jou dat? Je wenst toch niets met mij te maken te hebben?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lekker doen. Vertel je de nitwits die weer gezellig een dagje meedoen ook over het nakende hellevuur, of is dat een dogma dat je toch wel verwerpt?
Daarom moet de inzet ook educatie en sociale mobiliteit zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:45 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Een tolerante samenleving die alles tolereert, inclusief intolerantie die de vrijheid van anderen wil afschaffen, ondermijnt uiteindelijk zichzelf. Ze hoeft intolerante ideeën dus niet te accepteren, maar moet wel de rechten van mensen beschermen zolang zij zich aan de wet houden.
want dat is wat God wil zekerquote:Op woensdag 18 februari 2026 20:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je hoeft ook niets met mij te maken hebben. Graag zelfs, maar ik maak wel gewoon gebruik van mijn rechten. Waaronder het vieren van de Ramadan. Openlijk.
Nee dus.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat interesseert jou dat? Je wenst toch niets met mij te maken te hebben?
Zie je? Weer die onoprechtheid, de gespeelde onwetendheid. Gewoon zeggen dat jij het niet ziet en dat het er dan niet is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als er al meer aandacht komt voor de islam dan is het vooral dat bepaalde lui er erg mee bezig zijn.
Dit topic had er ook niet hoeven zijn. Toch vond een niet moslim het nodig het te openen.
Dat kan ik mij goed voorstellen, als ik mij niet vergis ben jij moslim dus dan is het makkelijker kritiek op de eigen groep op die manier weg te zetten. Maar dat maakt het niet minder feitelijk.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat fijn dat dit kan, hier in dit land. Toch lees ik veel van moslims over hoe ''racistisch, intolerant en haatdragend'' nederland als land is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het verschil tussen Nederland in 1920 en Nederland in 1960 is cultureel enorm. Ken je eigen land, je eigen geschiedenis. Als het je enkel en alleen gaat om het kleurtje, dan is de discussie inderdaad snel afgelopen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat kan ik mij goed voorstellen, als ik mij niet vergis ben jij moslim dus dan is het makkelijker kritiek op de eigen groep op die manier weg te zetten. Maar dat maakt het niet minder feitelijk.
Daarnaast kent cultuur zeker een verandering, dat ben ik helemaal met je eens, maar delen van steden die binnen een paar decennia totaal onherkenbaar zijn en voornamelijk worden bewoond door mensen uit culturen van duizenden kilometers ver is een ander verhaal. Dat is geen culturele verandering, maar culturele vervanging.
Immers, als we beelden van 1920 en 1960 kijken opgenomen in Nederland, zien we namelijk vooral autochtone Nederlanders, die Nederlands spreken en de Nederlandse cultuur. Ja, wellicht kleed men zich iets anders, maar meer niet.
Als we die beelden van 1960 vergelijken op sommige plekken met de beelden nu, is het contrast enorm: sommigen wijken zijn totaal geïslamiseerd en worden bewoond door voornamelijk migranten uit Islamitische landen, die Arabisch of Turks spreken op straat en zich kleden en gedragen in lijn met de cultuur van het herkomstland.
Wat zou jij er van vinden als je beelden van Marrakesh zou zien, waar hele wijken ineens werden bewoond door tienduizenden etnische Duitsers of Noren, die doodleuk Kerst op straat vieren en Duits of Noors spreken? Dat zou bij menig Marokkaan voor een gevoel van het verlies van de eigen cultuur zorgen. Begrijpelijk.
Valse frame dit. Niemand die het over huidskleur heeft.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het verschil tussen Nederland in 1920 en Nederland in 1960 is cultureel enorm. Ken je eigen land, je eigen geschiedenis. Als het je enkel en alleen gaat om het kleurtje, dan is de discussie inderdaad snel afgelopen.
En voor wat betreft andere landen, daar zou ik al helemaal voorzichtig mee zijn. Frans is nog steeds een officiële landstaal in Marokko. Kan je nagaan. En zoals je net al uit beelden kon opmaken, overal kerstartikelen, versierde winkels en (kerst)evenementen. Dus ja, ook daar zijn de veranderingen zichtbaar. Dat hangt allemaal samen met het feit dat we nu leven in een global village.
globalisme en islam, hand in handquote:Op woensdag 18 februari 2026 20:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het verschil tussen Nederland in 1920 en Nederland in 1960 is cultureel enorm. Ken je eigen land, je eigen geschiedenis. Als het je enkel en alleen gaat om het kleurtje, dan is de discussie inderdaad snel afgelopen.
En voor wat betreft andere landen, daar zou ik al helemaal voorzichtig mee zijn. Frans is nog steeds een officiële landstaal in Marokko. Kan je nagaan. En zoals je net al uit beelden kon opmaken, overal kerstartikelen, versierde winkels en (kerst)evenementen. Dus ja, ook daar zijn de veranderingen zichtbaar. Dat hangt allemaal samen met het feit dat we nu leven in een global village.
En toch blijft men juist vooral dan spreken van een ''multiculurele'' wijk, vreemd genoeg.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:47 schreef HowardRoark het volgende:
sommigen wijken zijn totaal geïslamiseerd en worden bewoond door voornamelijk migranten uit Islamitische landen, die Arabisch of Turks spreken op straat en zich kleden en gedragen in lijn met de cultuur van het herkomstland.
Er zijn racisten en intoleranten, maar dat heeft elk land - daar is Nederland niet uniek in. Dat er moslims zijn die dat dus ervaren (denk o.a. aan de varkenskoppen bij moskeeen), dat kan. Doet verder geen enkele afbreuk aan Nederland als geheel.quote:Op
woensdag 18 februari 2026 20:52 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Wat fijn dat dit kan, hier in dit land. Toch lees ik veel van moslims over hoe ''racistisch, intolerant en haatdragend'' nederland als land is.
Over het feit dat niet-moslims deze rechten niet hebben in tal van islamitische landen hoor je ze dan weer nooit. Nooit.
Nee precies, dat bedoelde je natuurlijk niet met louter autochtone Nederlanders in het straatbeeld. Mea Culpa.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Valse frame dit. Niemand die het over huidskleur heeft.
Dat is niet zo heel vreemd, want het aantal wijken dat louter bevolkt wordt door moslims is op één hand te tellen. Sterker nog: ik ken ze niet.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:57 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
En toch blijft men juist vooral dan spreken van een ''multiculurele'' wijk, vreemd genoeg.
Hoe tolerant is het dogma van de hel?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn racisten en intoleranten, maar dat heeft elk land - daar is Nederland niet uniek in. Dat er moslims zijn die dat dus ervaren (denk o.a. aan de varkenskoppen bij moskeeen), dat kan. Doet verder geen enkele afbreuk aan Nederland als geheel.
Drie de afgelopen 24 uur.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:54 schreef Zwansen het volgende:
Grote aandacht?
Heb er volgens mij 1 berichtje van gelezen vandaag op de NOS.
Wat ben jij ook een enorm overdreven dramaqueen.
Nee he natuuuuurlijk niet.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet zo heel vreemd, want het aantal wijken dat louter bevolkt wordt door moslims is op één hand te tellen. Sterker nog: ik ken ze niet.
Wat fijn voor mijn onderbuik, deze opzichtige hypocriete en zelfreflectie gebrekkige reactie van jou.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn racisten en intoleranten, maar dat heeft elk land - daar is Nederland niet uniek in. Dat er moslims zijn die dat dus ervaren (denk o.a. aan de varkenskoppen bij moskeeen), dat kan. Doet verder geen enkele afbreuk aan Nederland als geheel.
Nee, dat gaat erover hoe mensen zich uitdossen en zich gedragen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee precies, dat bedoelde je natuurlijk niet met louter autochtone Nederlanders in het straatbeeld. Mea Culpa.
Wat deze islamist zegt klopt gewoon. De geschiedenis van de islam is doordrenkt met kolonialisme en heerszucht. Daar is niets in veranderd. Maar laten we ons vooral druk maken om extreemrechtse wappies.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:00 schreef HeatWave het volgende:
[..]
[ x ]
Ook satire zeker?
A Muslim preacher in Britain admits openly that Islam is at war against white Christian men, women, and children in the UK.
He vows to deprive non-Muslims of basic human rights.
"Islam is a warrior religion, it's about expansion & conquest."
This should concern everyone!
https://x.com/benonwine/status/2023985742439961053
Wat is daar racistisch aan dan? Dat is gewoon islamomisie.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Juist wel, als je tegen de islam bent ben je progressief. Dat jij dat niet ziet en die walgelijke barbaarse ideologie door dik en dun steunt geeft wel aan hoe ziek jij in je hoofd bent.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic is er niet vanwege een progressief iemand. Dus de interesse zit ergens anders.
De NOS is een vermoeiende act.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het probleem met jou is dat je dondersgoed weet wat hij wou zeggen, noem het een stijlvorm, hyperbool of een, jaja metafoor. Door elke keer net te doen alsof je dat niet snapt probeer je elke discussie te frustreren.
Iedereen kan zien, net ook weer op het NOS journaal over de ramadam, dat er overal meer en meer Islam komt en dat er weldegelijk aanpassingen zijn gedaan mbt kerstboodschappen weet je ook echt wel.
Dodelijk vermoeiend elke keer weer die onoprechtheid in een discussie.
Dan zijn we er uit; Het suikerfeest heet voortaan islamitisch carnaval en de ramadan wordt gewoon vastenquote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef BlaZ het volgende:
Kunnen we de ramadan niet gewoon de vastenperiode noemen. Het is oorspronkelijk ook een via het christendom naar de islam gekopieerde traditie.
Toch is het verstandiger om op elke straathoek bewapende militairen op wacht te zetten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet zo heel vreemd, want het aantal wijken dat louter bevolkt wordt door moslims is op één hand te tellen. Sterker nog: ik ken ze niet.
Ja, maar ook binnen de context dat je de islam een verrijking voor Nederland vindt ga je geen geloofsregels dicteren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat komt omdat er een diep respect voor de Islam is die men bij het Christendom niet voelt. Sterker nog, daar wordt op neer gekeken. Daarom faciliteert menig werkplek tegenwoordig iftars en gebedsruimtes. Terwijl de insteek ook zou kunnen zijn: 'Dit is een Joods-Christelijk land, doe dat thuis maar'.
Of om iets aan de lange GGZ wachtlijsten te doen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch is het verstandiger om op elke straathoek bewapende militairen op wacht te zetten.
Mwah, ik denk dat dit wel meevalt. Uiteraard heb je onder meer WO2 ertussen gehad, waardoor het wellicht anders zou verlopen zijn, maar ik denk niet dat de Nederlander cultureel gezien veel verandering heeft gezien (tenzij je doelt op de tv etc.).quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het verschil tussen Nederland in 1920 en Nederland in 1960 is cultureel enorm. Ken je eigen land, je eigen geschiedenis.
Je doet net of die Nederlandse cultuur van die tijd zo normaal was, in die tijd vierde alcoholisme hoogtij en was huiselijk geweld ongeveer de maatstaf, neemt niet weg dat ik van mening ben dat we er alles aan moeten doen om de allochtonen te helpen moderniseren, en ja ik ben van mening dat dat met zachte dwang mag gebeuren, Pim heeft hier goed overgeschreven.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat kan ik mij goed voorstellen, als ik mij niet vergis ben jij moslim dus dan is het makkelijker kritiek op de eigen groep op die manier weg te zetten. Maar dat maakt het niet minder feitelijk.
Daarnaast kent cultuur zeker een verandering, dat ben ik helemaal met je eens, maar delen van steden die binnen een paar decennia totaal onherkenbaar zijn en voornamelijk worden bewoond door mensen uit culturen van duizenden kilometers ver is een ander verhaal. Dat is geen culturele verandering, maar culturele vervanging.
Immers, als we beelden van 1920 en 1960 kijken opgenomen in Nederland, zien we namelijk vooral autochtone Nederlanders, die Nederlands spreken en de Nederlandse cultuur. Ja, wellicht kleed men zich iets anders, maar meer niet.
Als we die beelden van 1960 vergelijken op sommige plekken met de beelden nu, is het contrast enorm: sommigen wijken zijn totaal geïslamiseerd en worden bewoond door voornamelijk migranten uit Islamitische landen, die Arabisch of Turks spreken op straat en zich kleden en gedragen in lijn met de cultuur van het herkomstland.
Wat zou jij er van vinden als je beelden van Marrakesh zou zien, waar hele wijken ineens werden bewoond door tienduizenden etnische Duitsers of Noren, die doodleuk Kerst op straat vieren en Duits of Noors spreken? Dat zou bij menig Marokkaan voor een gevoel van het verlies van de eigen cultuur zorgen. Begrijpelijk.
Maar op een of andere manieren worden Westerlingen/Europeanen, dit gewoon maar verwacht te accepteren en normaal te vinden. Maar het is alles behalve normaal.
Wat bedoel je met moderniseren? Veel allochtonen in mijn buurt rijden bvb met dikke Landrovers.quote:Op donderdag 19 februari 2026 06:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je doet net of die Nederlandse cultuur van die tijd zo normaal was, in die tijd vierde alcoholisme hoogtij en was huiselijk geweld ongeveer de maatstaf, neemt niet weg dat ik van mening ben dat we er alles aan moeten doen om de allochtonen te helpen moderniseren, en ja ik ben van mening dat dat met zachte dwang mag gebeuren, Pim heeft hier goed overgeschreven.
Je kinderen opvoeden en in het gereel houden bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 19 februari 2026 07:47 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Wat bedoel je met moderniseren? De meeste allochtonen in mijn buurt rijden bvb met dikke Landrovers.
Niet heel veel anders zoals wij kerst vieren dus, alleen dan op andere tijden vretenquote:
Wil je zeggen dat de gemiddelde kerstvierder gelovig is dan?quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet heel veel anders zoals wij kerst vieren dus, alleen dan op andere tijden vreten
Jaaaaa, die bidden ook allemaal vijf keer per dag hoor!!quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:11 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat de gemiddelde kerstvierder gelovig is dan?
Zo viert half Nederland ook carnaval maar vreten ze zich op Aswoensdag gewoon weer vol, met vlees zelfsquote:Op donderdag 19 februari 2026 08:18 schreef Tjoent het volgende:
De betekenis kan letterlijk worden opgevat, want moslims vasten soms in een periode waarin het heel warm is. Maar het heeft ook een figuurlijke betekenis. Het staat symbool voor het hervormen van jezelf tijdens deze bijzondere vastenmaand.
https://www.stichtingmnd.(...)ondere%20vastenmaand.
je te ontdoen van alles wat je het hele jaar wel gebruikt zoals make up, nep nagels, sieraden, telefoons etc
Dus hypocrisie in optima forma.
Je bent eerder zelf ziek in je hoofd met je paranoia.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:26 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Juist wel, als je tegen de islam bent ben je progressief. Dat jij dat niet ziet en die walgelijke barbaarse ideologie door dik en dun steunt geeft wel aan hoe ziek jij in je hoofd bent.
Verstopeitjes hè.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:48 schreef Caland het volgende:
Woke onzin!
Aswoensdag is traditioneel Haring happen. Haring is geen vlees. Veel Christenen matigen echt wel tijdens de vasten. Velen eten ook meestal op vrijdag vis. Wij ook vaak. Was vroeger thuis vaste prik, vis op vrijdag.quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Zo viert half Nederland ook carnaval maar vreten ze zich op Aswoensdag gewoon weer vol, met vlees zelfs
Wel mooi dat ik zag dat zoveel mensen opeens erg begaan zijn met Aswoensdag overigens, met dank aan de Ramadan
Zal gelden voor nog geen 1% van de carnavals/vastelaovendvierders. Hypocrisie in optima forma, zeg ik je.quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Aswoensdag is traditioneel Haring happen. Haring is geen vlees. Veel Christenen matigen echt wel tijdens de vasten. Velen eten ook meestal op vrijdag vis. Wij ook vaak. Was vroeger thuis vaste prik, vis op vrijdag.
Alleen maar moslims niet, nee. Maar er zijn wel wijken die voornamelijk door moslims bewoond worden. Helaas zijn dat vaak de van oudsher achterstandsbuurten waar de huizen goedkoop waren. Inmiddels worden die op heel veel plekken gerenoveerd. Hier in mijn stad ook. Ziet er nu best goed uit. Maar de huren zijn wel gestegen. En het trekt ook weer meer autochtone Nederlanders aan.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling: het prioriteren van een niet-Westerse cultuur & religie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:55 schreef Toine51 het volgende:
Treuriger is dat beleidsmakers en politie oa, zich uitnodigen voor de iftar.
Waarom je inlaten met een geloof die totaal niks heeft met onze westerse normen en waarden....
Vooral als het om homo acceptatie gaat.
Zelf de bek er vol van hebben, maar tegelijk heulen met de "vijand"...
Ja, precies. We zijn zo jaloers op deze barbaarse 'religie' dan we diep in ons hart allemaal dolgraag in één van de 57 moslimlanden ter wereld zouden willen wonen. Net zoals alle moslims in NL dat dolgraag willen maar niet doenquote:
Dat ook natuurlijk, maar op de deskundige professionals is bezuinigd, waardoor die niet de tijd, middelen en menskracht hebben om tijdig in te grijpen als iemand dreigt te ontsporen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:41 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Of om iets aan de lange GGZ wachtlijsten te doen.
Carnaval is dan ook al een decennia of vier, vijf geheel geseculariseerd. Of denk je dat er beneden de rivieren nog hele volksstammen dagelijks bezig zijn met religie? Dat 's zondags de kerken uitpuilen?quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Zal gelden voor nog geen 1% van de carnavals/vastelaovendvierders. Hypocrisie in optima forma, zeg ik je.
Vier dan ook geen carnaval, anders ben je hypocriet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Carnaval is dan ook al een decennia of vier, vijf geheel geseculariseerd. Of denk je dat er beneden de rivieren nog hele volksstammen dagelijks bezig zijn met religie? Dat 's zondags de kerken uitpuilen?
Protestanten en Orthodoxen hebben het nog nooit gevierd. Wellicht omdat carnaval nooit een universeel christelijk feest is geweest. Nog beter: het is zelfs door de Katholieke Kerk nooit een warm hart toegedragen... Iets met teveel losbandigheid.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Vier dan ook geen carnaval, anders ben je hypocriet.
Net zo'n onzinpunt als de post waar ik op reageerde.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Protestanten en Orthodoxen hebben het nog nooit gevierd. Wellicht omdat carnaval nooit een universeel christelijk feest is geweest. Nog beter: het is zelfs door de Katholieke Kerk nooit een warm hart toegedragen... Iets met teveel losbandigheid.
Dus geen idee welk punt je steeds probeert te maken.
Hmmja...quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Net zo'n onzinpunt als de post waar ik op reageerde.
En ook de kermis niet. Dat was oorspronkelijk de verjaardag van het plaatselijke kerkgebouw.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Raad eens waarom men dat niet meer viert?quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En ook de kermis niet. Dat was oorspronkelijk de verjaardag van het plaatselijke kerkgebouw.
Ja men pikt de krenten uit tradities die oorspronkelijk afgeleid zijn van een religieuze gewoonte.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raad eens waarom men dat niet meer voert?
Precies, omdat men geen behoefte meer heeft aan die religieuze gewoonte. Al een decennia of zes, zeven niet meer.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja men pikt de krenten uit tradities die oorspronkelijk afgeleid zijn van een religieuze gewoonte.
Maar maakt daar dus nog steeds dus gebruik van religieuze gewoonten. Ook al doen ze alleen wat ze zelf leuk vinden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, omdat men geen behoefte meer heeft aan die religieuze gewoonte. Al een decennia of zes, zeven niet meer.
De bevrijde mens zoekt vooral... tatata-daaa: plezier. Heel gek.
Compleet toeval dat het elk jaar weer eindigt op Vastenavond.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja...
Wetende dat Carnaval oorspronkelijk een feest was om uitgerekend kerkelijke regels en kerkorde belachelijk te maken, zie ik de link met een religieus feest waarin religieuze doctrine centraal staat nog steeds niet.
https://www.nationalgeogr(...)l-katholieke-wortels
https://www.uu.nl/in-de-m(...)-mee-te-maken-hebben
Exact.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja men pikt de krenten uit tradities die oorspronkelijk afgeleid zijn van een religieuze gewoonte.
Welke gewoonten? Er zijn nogal wat kermissen geweest afgelopen jaar. Kun je me er een noemen die in het teken stond van het vieren van de opening van een nieuwe kerk?quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar maakt daar dus nog steeds dus gebruik van religieuze gewoonten. Ook al doen ze alleen wat ze zelf leuk vinden.
Dus iedereen van boven de rivieren die naar het zuiden afzakt om carnaval te vieren, is hypocriet?quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat sowieso, dat binne van oorsprong vaak ook nog eens van die smerige Protestanten. Erger krijg je het niet, hoor.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus iedereen van boven de rivieren die naar het zuiden afzakt om carnaval te vieren, is hypocriet?
Er zijn tegenwoordig een heleboel moslims die nauwelijks nog aan de ramadan doen, omdat het maar lastig is, met werk en zo. Maar het suikerfeest missen ze echt niet. Is het dan ook toevallig dat het suikerfeest elk jaar volgt op de ramadan?quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Compleet toeval dat het elk jaar weer eindigt op Vastenavond.
Waarvan de bevindelijken, ofwel, zij die het meest vasthouden aan een orthodoxe vorm van christendom, en die ook pleiten voor christelijke politiek en christelijke doordeseming van het publieke domein op ongeveer een half miljoen leden uitkomen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat sowieso, dat binne van oorsprong vaak ook nog eens van die smerige Protestanten. Erger krijg je het niet, hoor.
Verder is het sowieso tussen de gelovige en God of hij gestraft wordt voor het niet vasten. Kun je wel zeiken over Katholieken die wel Carnaval vieren, maar (vrijwel) niks aan de vasten doen, maar dat moeten ze gewoon lekker zelf weten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat sowieso, dat binne van oorsprong vaak ook nog eens van die smerige Protestanten. Erger krijg je het niet, hoor.
Oh ik zeik niet hoor, geef slechts aan dat dit soort feestdagen of tradities zo ongeveer per definitie hypocriet zijn. Zoals gelovigen (of mensen) in zijn algemeenheid.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:15 schreef Gia het volgende:
Verder is het sowieso tussen de gelovige en God of hij gestraft wordt voor het niet vasten. Kun je wel zeiken over Katholieken die wel Carnaval vieren, maar (vrijwel) niks aan de vasten doen, maar dat moeten ze gewoon lekker zelf weten.
Net zoals het tussen een moslim en allah is of hij wel of niet meedoet met de ramadan. Daar heeft helemaal niemand wat over te zeggen.
OT, de uitbundige versiering is wel een modernisering die afgeleid lijkt van de Kerstversiering. Zo'n uitbundige verlichting hoort, m.i. niet van oudsher bij de Islam. En moslims zeggen dit zelf ook.
Dat bijna niemand die kerken nog bezoekt is bekend. Ik stel alleen dat men nog steeds gebruik maakt van religieuze gewoonten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke gewoonten? Er zijn nogal wat kermissen geweest afgelopen jaar. Kun je me er een noemen die in het teken stond van het vieren van de opening van een nieuwe kerk?
Er zijn er wel een hoop gesloten:
https://www.metronieuws.n(...)kerken-sluiten-doel/
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rwacht-zes-jaar-tijd
Waarom zouden er zoveel kerksluitingen zijn, denk je? Omdat men nog altijd heel veel waarde hecht aan religieuze gewoonten?
Leg eens uit
Zonder religieus te zijn, ja.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat bijna niemand die kerken nog bezoekt is bekend. Ik stel alleen dat men nog steeds gebruik maakt van relgieuze gewoonten.
Er wordt gevallen over het faciliteren van islam en al hun tradities en gewoontes.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Net als mensen die zich blijkbaar enorm aangevallen voelen door wat verlichting maar dat tijdens de kerst wel reuzegellig vinden allemaal, bijvoorbeeld.
Gezien dat bijdraagt aan betere contacten met een dergelijke gemeenschap, waardoor de politie beter zijn werk kan doen. Die lui leven hier immers, dus je zal er mee moeten dealen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:55 schreef Toine51 het volgende:
Treuriger is dat beleidsmakers en politie oa, zich uitnodigen voor de iftar.
Waarom je inlaten met een geloof die totaal niks heeft met onze westerse normen en waarden....
Vooral als het om homo acceptatie gaat.
Zelf de bek er vol van hebben, maar tegelijk heulen met de "vijand"...
Maar wanneer ben je precies blij?quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:45 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Er wordt gevallen over het faciliteren van islam en al hun tradities en gewoontes.
Daar zit de pijn met name, en niet geheel onterecht.
Integreren ze is het potdimme nog niet goed.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:45 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Er wordt gevallen over het faciliteren van islam en al hun tradities en gewoontes.
Daar zit de pijn met name, en niet geheel onterecht.
Dat noem jij integreren? Potdomme ........quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Integreren ze is het potdimme nog niet goed.
Ik ben inderdaad wel eens benieuwd hoe hun ideale samenleving eruit ziet. Dat we een soort anti-relgieuze politie hebben die erop toeziet dat er geen enkel religieus ding meer buiten het eigen huis mag en welke feesten je mag vieren en hoe je dat moet noemen en doen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Integreren ze is het potdimme nog niet goed.
Ze gebruiken nu zelfs de kerstverlichting die wij altijd zo gezellig vinden en nodigen ongelovigen uit om het mee te vieren. Oké, dat gastvrije zat er bij de gemiddelde Nederlander nooit zo ingebakken, maar toch.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:54 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat noem jij integreren? Potdomme ........
Zit iets in. Die moet ik je schuldig blijven.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wanneer ben je precies blij?
Als we met allerlei vergaande repressie verbieden om iedere geloofsuiting in de openbaarheid te doen? Want als mensen het niet zien bestaat het niet ofzo?
Alles strikt achter de voordeur natuurlijk. Bring back de verzuiling.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad wel eens benieuwd hoe hun ideale samenleving eruit ziet. Dat we een soort anti-relgieuze politie hebben die erop toeziet dat er geen enkel religieus ding meer buiten het eigen huis mag en welke feesten je mag vieren en hoe je dat moet noemen en doen.
Poeh, poeh, ze doen wel hun best hoor, onze modelburgers. Ongelovigen uitnodigen, tjongejonge, het is wat zeg. Anderen framen als ongelovigen zegt al meer dan genoeg hoe deze mensen goed integrerenquote:Op donderdag 19 februari 2026 12:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze gebruiken nu zelfs de kerstverlichting die wij altijd zo gezellig vinden en nodigen ongelovigen uit om het mee te vieren. Oké, dat gastvrije zat er bij de gemiddelde Nederlander nooit zo ingebakken, maar toch.
Nouja, dit dusquote:Op donderdag 19 februari 2026 13:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het ligt er wel heel dik bovenop dat alles wat met de islam te maken heeft enorm gepushed en opgehemeld wordt door invloedrijke, links-progressieve lieden. Het moet zichtbaar zijn in de openbare ruimte, media uitingen en het moet vooral uitstralen dat het goed is voor de Nederlandse samenleving.
Dat is het in mijn ogen niet. Nederland is een van oorsprong Christelijk-Joods en humanistisch land en dat moet zo blijven. De gebruiken dreigen echter steeds meer naar de achtergrond te raken en deze elementen worden meer verzwegen en onzichtbaar gemaakt door gemeenten, scholen en media.
De islam heeft expansie en dominantie als uitgangspunt en staat volledig haaks op alle christelijk, joodse en humanistische uitgangspunten. Daarom is het ook zo raar dat progressieven dit zo massaal omarmen.
En daar komen deze progressieven vanzelf heel snel achter want zij zijn straks als eersten aan de beurt!quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het ligt er wel heel dik bovenop dat alles wat met de islam te maken heeft enorm gepushed en opgehemeld wordt door invloedrijke, links-progressieve lieden. Het moet zichtbaar zijn in de openbare ruimte, media uitingen en het moet vooral uitstralen dat het goed is voor de Nederlandse samenleving.
Dat is het in mijn ogen niet. Nederland is een van oorsprong Christelijk-Joods en humanistisch land en dat moet zo blijven. De gebruiken dreigen echter steeds meer naar de achtergrond te raken en deze elementen worden meer verzwegen en onzichtbaar gemaakt door gemeenten, scholen en media.
De islam heeft expansie en dominantie als uitgangspunt en staat volledig haaks op alle christelijk, joodse en humanistische uitgangspunten. Daarom is het ook zo raar dat progressieven dit zo massaal omarmen.
Ik zat 30 jaar geleden al in de klas met Moslims die meededen aan de Ramadan. Daar werd dan ook les over gegeven, traktaties uitgedeeld bij het einde.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
En daar komen deze progressieven vanzelf heel snel achter want zij zijn straks als eersten aan de beurt!
Alles om maar geen racist te zijn (niet mijn woorden).quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Daarom is het ook zo raar dat progressieven dit zo massaal omarmen.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zat 30 jaar geleden al in de klas met Moslims die meededen aan de Ramadan. Daar werd dan ook les over gegeven, traktaties uitgedeeld bij het einde.
Nooit echt als vijandig gezien en nog steeds aan het wachten totdat ik klaarblijkelijk aan de beurt ben.
In een hypothetisch scenario: Zij zullen ook de eersten zijn die dit land ontvluchten als het hier echt ongezellig wordt. Veel gaan natuurlijk ook 'collaboreren' en zich tegen Nederland keren, dat zie je nu al veel gebeuren.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
En daar komen deze progressieven vanzelf heel snel achter want zij zijn straks als eersten aan de beurt!
De demografie van 30 jaar geleden is heel wat anders dan nu. Je ziet en merkt aan alles dat de islam hier steeds meer aan terrein en invloed aan het winnen is. 30 jaar geleden was er nog meer corrigerend vermogen vanuit de autochtonen, want grotere groep mensen. De islam pushen en christelijke feestdagen naar de achtergrond laten verdwijnen? Uit den boze en gaan we niet doen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zat 30 jaar geleden al in de klas met Moslims die meededen aan de Ramadan. Daar werd dan ook les over gegeven, traktaties uitgedeeld bij het einde.
Nooit echt als vijandig gezien en nog steeds aan het wachten totdat ik klaarblijkelijk aan de beurt ben.
Dat valt reuze mee.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De demografie van 30 jaar geleden is heel wat anders dan nu.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
In een hypothetisch scenario: Zij zullen ook de eersten zijn die dit land ontvluchten als het hier echt ongezellig wordt. Veel gaan natuurlijk ook 'collaboreren' en zich tegen Nederland keren, dat zie je nu al veel gebeuren.
Dat in een paar decennia tijd de autochtonen een minderheid zijn geworden in de randstedelijke gebieden valt niet reuze mee. Dat is allesbehalve natuurlijk en normaal te noemen.quote:
Wie dan?quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
In een hypothetisch scenario: Zij zullen ook de eersten zijn die dit land ontvluchten als het hier echt ongezellig wordt. Veel gaan natuurlijk ook 'collaboreren' en zich tegen Nederland keren, dat zie je nu al veel gebeuren.
Volgens echt linkse mensen is het verstandiger om op iedere straathoek bewapende militairen neer te zetten, zodat radicalen altijd een meerderheid tegenover zich vinden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Wel blij met die winkelstraten overigens. Scheelt de helft met de Albert Heijn. Turkse slager genotquote:Op donderdag 19 februari 2026 13:19 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat in een paar decennia tijd de autochtonen een minderheid zijn geworden in de randstedelijke gebieden valt niet reuze mee. Dat is allesbehalve natuurlijk en normaal te noemen.
Hele winkelstraten waar alleen maar Arabische winkels zitten. Basisschoolklassen waar geen oorspronkelijke Nederlander meer in zit.
Ja, dat werkt idd....quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien dat bijdraagt aan betere contacten met een dergelijke gemeenschap, waardoor de politie beter zijn werk kan doen. Die lui leven hier immers, dus je zal er mee moeten dealen.
Ik zeg maar zo wat.
Never go full wokequote:Op donderdag 19 februari 2026 13:01 schreef matspontius het volgende:
[..]
Poeh, poeh, ze doen wel hun best hoor, onze modelburgers. Ongelovigen uitnodigen, tjongejonge, het is wat zeg. Anderen framen als ongelovigen zegt al meer dan genoeg hoe deze mensen goed integreren![]()
![]()
En dat denigrerende toontje richting Nederlanders kun je rustig achterwege laten.....
Overduidelijk een complex. Ik zou hulp zoeken.quote:
We hebben hier vrijheid van godsdienst knul.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:58 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Zit iets in. Die moet ik je schuldig blijven.
Feit is dat we geen islamitisch land zijn, maar islam meer en meer gefaciliteerd wordt hier. Dat stuit de meesten tegen de borst.
Ah ja, de klassieke combinatie van godsdienst en humanisme.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Nederland is een van oorsprong Christelijk-Joods en humanistisch land
Heb jij daar al een onderzoek naar gedaan dan?quote:
Hoe je het ook draait of keert. In Nederland is een islamitische gemeenschap. Dus zullen we er mee samen moeten leven. En een manier moeten vinden om dat op een ontspannen manier te doen waarbij het in een westerse samenleving past.quote:Daarbij, je benoemt zelf al het hele probleem. Dat is dubbel treurig...
Ik vraag me af of die hulp hier nog wat aan kan doenquote:Op donderdag 19 februari 2026 13:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Overduidelijk een complex. Ik zou hulp zoeken.
We hebben twee feestdagen. Die gaan we vieren ook. Ik ben zo op de damstraat/kanaalstraat en ga er goed bij zitten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:29 schreef HowardRoark het volgende:
Het blijft wat vreemd om te zien, de grote aandacht in Nederland voor de Islamitische feestdagen. De NOS heeft er meerdere artikelen over geschreven en zij zijn zeker niet de enige media. Ook versieringen op straat, het blijft een raar gevoel dat deze niet-Westerse culturen zoveel invloed hebben op het straatbeeld in het Westen.
Het is ook opmerkelijk dat men in Utrecht de tekst 'Fijne Ramadan' toestaat, want eerder nog mocht 'Fijne Kerst' niet, dat werd 'Fijne Feestdagen'. Eenzelfde norm wordt echter voor de Islamitische feestdagen niet gehanteerd zo blijkt.
[..]
Hoe dik is die plaat voor jouw hoofd?quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb jij daar al een onderzoek naar gedaan dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
Mensen die zich beroepen op de vrijheid van godsdienst, leggen in de praktijk vaak grenzen op aan de vrijheid van meningsuiting van ongelovigen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
We hebben hier vrijheid van godsdienst knul.
Dat is wat jij er van maakt. Het kan prima zijn dat een dergelijke aanpak voorkomt dat er nog meer jeugd uit die gemeenschappen ontspoort. Dat heb je dus niet onderzocht.quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Hoe dik is die plaat voor jouw hoofd?
Je wilt zeggen dat het nu wel meevalt met problemen uit de islamitische hoek?
Correct. Maar dat schaar ik niet onder het faciliteren van islam.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
We hebben hier vrijheid van godsdienst knul.
Ja hoor, dat zal het zijn....quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is wat jij er van maakt. Het kan prima zijn dat een dergelijke aanpak voorkomt dat er nog meer jeugd uit die gemeenschappen ontspoort. Dat heb je dus niet onderzocht.
Tenzij je enkel binair kan denken in goed of slecht. Dan zie ik waarom je het niet begrijpt.
Ja kan, omdat ik het ook niet zeker weet. Iets wat jij wel denkt te doen zonder dat daar enige aanwijzing voor is.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja hoor, dat zal het zijn....
Vooral het woordje "kan" wat je gebruikt.
Dus je weet zelf ook helemaal niks en hebt ook niks onderzocht...
Sowieso is de Kanaalstraat al decennia een straat waar veel migranten zitten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik kom sowieso nog zo min mogelijk in Nederlandse winkelstraten, wat een treurige bende doorgaans.
quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:42 schreef Chadi het volgende:
[..]
We hebben twee feestdagen. Die gaan we vieren ook. Ik ben zo op de damstraat/kanaalstraat en ga er goed bij zitten.
Mijn collega's nemen kerst, pasen, Roes Hasjana en Sjavot vrij en ik ben deze twee dagen vrij. Netjes geregeld toch. Als zij moeten werken, neem ik het over en omgekeerd ook. Geniet van de wereld er is meer dan alleen slecht nieuws.
Nou nee. Tijdens kerst is de straat verlicht met kerstverlichting en nu dus met Ramadan verlichting of zo.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Lekker belangrijk. Kerst viert ook geen hond echt maar veel willen wel vrij.quote:Op donderdag 19 februari 2026 18:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Sjavoeot is wellicht wel de minst gevierde feestdag onder Joden, dat leeft alleen echt bij hele vrome Joden en die zijn hier in Nederland eigenlijk op één hand te tellen.
Hoeveel kinderen heb jij ?quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:19 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat in een paar decennia tijd de autochtonen een minderheid zijn geworden in de randstedelijke gebieden valt niet reuze mee. Dat is allesbehalve natuurlijk en normaal te noemen.
Hele winkelstraten waar alleen maar Arabische winkels zitten. Basisschoolklassen waar geen oorspronkelijke Nederlander meer in zit.
LOLquote:Op donderdag 19 februari 2026 18:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Lekker belangrijk. Kerst viert ook geen hond echt maar veel willen wel vrij.
Lees het nieuws eens.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja kan, omdat ik het ook niet zeker weet. Iets wat jij wel denkt te doen zonder dat daar enige aanwijzing voor is.
Wat een zwaktebod weer.quote:Op donderdag 19 februari 2026 19:11 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Lees het nieuws eens.
Steek je wat van op....
We faciliteren het gedachtegoed van de SGP ook niet op deze wijze. Integendeel, D66 was er nogal trots op die drie SGP-ambtenaren die er nog zijn in een sterfhuisconstructie te dwingen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien dat bijdraagt aan betere contacten met een dergelijke gemeenschap, waardoor de politie beter zijn werk kan doen. Die lui leven hier immers, dus je zal er mee moeten dealen.
Ik zeg maar zo wat.
De verzuiling manifesteerde zich dus juist in het publieke domeinquote:Op donderdag 19 februari 2026 12:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Alles strikt achter de voordeur natuurlijk. Bring back de verzuiling.
Liever een ongastvrije atheïst dan een religieus die me enerzijds een koekje geeft en anderzijds ziet als brandstof voor de hel, als 'ongelovige'. Lekkere gastvrijheid.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze gebruiken nu zelfs de kerstverlichting die wij altijd zo gezellig vinden en nodigen ongelovigen uit om het mee te vieren. Oké, dat gastvrije zat er bij de gemiddelde Nederlander nooit zo ingebakken, maar toch.
Je bent progressief, ja?quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Een seconde googlen en het blijkt dat de politie ook kerkdiensten bezoekt, met hetzelfde doel. Namelijk in contact zijn met de gemeenschap waar ze mee werken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
We faciliteren het gedachtegoed van de SGP ook niet op deze wijze. Integendeel, D66 was er nogal trots op die drie SGP-ambtenaren die er nog zijn in een sterfhuisconstructie te dwingen.
Kan me ook niet herinneren dat de politie in functie en masse kerkdiensten op de bible belt bijwoont.
Alsnog leven die lui hier, nietwaar... Waarom die uitzondering steeds voor de islam?
Is het dan niet al enorm vreemd dat we dit moeten zoeken in plaatselijke media?quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een seconde googlen en het blijkt dat de politie ook kerkdiensten bezoekt, met hetzelfde doel. Namelijk in contact zijn met de gemeenschap waar ze mee werken.
https://www.rtvnoord.nl/c(...)n-gesprek-te-blijven
Bij een Iftar wonen ze ook geen religieuze dienst bij. Ze gaan enkel in op een uitnodiging om kennis te maken. Wat waardevol kan zijn voor informatie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Is het dan niet al enorm vreemd dat we dit moeten zoeken in plaatselijke media?
Edit: ik zie al waarom: het waren welgeteld TWEE agenten en die kwamen geen dienst bijwonen maar uitleg geven over wat de politie doet.
Dat het nogal een unicum is blijkt uit je eigen artikel: "'Dat is wel bijzonder hè, politie bij een kerkdienst,' lacht politieagent Bert Steenhuis."
Dus nee, geen deelname aan een kerkelijke of religieuze dienst.
De tandjes, zoals je het schrijft lijkt het wel een undercover actie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij een Iftar wonen ze ook geen religieuze dienst bij. Ze gaan enkel in op een uitnodiging om kennis te maken. Wat waardevol kan zijn voor informatie.
Ik weet wat een Iftar is. Ik ben er zelf ook wel eens geweest. Niemand was aan het bidden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De tandjes, zoals je het schrijft lijkt het wel een undercover actie.
Verder zou ik nog even opzoeken wat iftar precies behelst.
Het is eigenlijk gewoon een etentje enzo.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik weet wat een Iftar is. Ik ben er zelf ook wel eens geweest. Niemand was aan het bidden.
Klopt, meestal hebben ze dan gasten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is eigenlijk gewoon een etentje enzo.
Ah, is er wat te vieren?quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, meestal hebben ze dan gasten.
En waarom wordt er gevast?quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, dat ze er weer een dag vasten op hebben zitten.
En dat ze een sociaal leven hebben.
Omdat ze denken dat dat goed is.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waarom wordt er gevast?
Dat dus, op vele scholen zie je dit gebeuren. Ze nemen compleet de "macht" over. Vertellen over de holocaust? Kan niet meer want dan draaien onze gezellige medelanders compleet door. Paarse vrijdag? Doe maar niet meer, onze medelanders vinden dat niet zo leuk. Echt ik heb medelijden met autochtonen die naar dit soort scholen moeten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De demografie van 30 jaar geleden is heel wat anders dan nu. Je ziet en merkt aan alles dat de islam hier steeds meer aan terrein en invloed aan het winnen is. 30 jaar geleden was er nog meer corrigerend vermogen vanuit de autochtonen, want grotere groep mensen. De islam pushen en christelijke feestdagen naar de achtergrond laten verdwijnen? Uit den boze en gaan we niet doen.
Nu voelen de moslims steeds meer weerklank en gesterkt want de groep moslims is groter en invloedrijker. Die gaan steeds meer hun zin doordrukken.
Met de benadrukking dat het om religieuze orthodoxen gaat, niet allochtonen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:18 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dat dus, op vele scholen zie je dit gebeuren. Ze nemen compleet de "macht" over. Vertellen over de holocaust? Kan niet meer want dan draaien onze gezellige medelanders compleet door. Paarse vrijdag? Doe maar niet meer, onze medelanders vinden dat niet zo leuk. Echt ik heb medelijden met autochtonen die naar dit soort scholen moeten.
Maar de mensen die dit propageren en faciliteren ondervinden zelf ook dat het treurig gesteld is met veel scholen, dat is een schrale troost. Toch? Ownee, die zetten hun kinderen op een witte school waarmee ze zelf al aangeven dat gemengde en zwarte scholen hellholes zijn waar de volgende generatie raddraaiers klaargestoomd wordt om vrouwen en homo's te terroriseren. Hè Femke? Over hypocrieten gesproken
Walgelijk dat hij zijn geloof zo aan jou opdringt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:24 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik zag net een moslim niets eten, komt allemaal wel erg dichtbij.
Ben je gevangenisbewaarder?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:24 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik zag net een moslim niets eten, komt allemaal wel erg dichtbij.
Ik vrees voor Kerstmis.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Walgelijk dat hij zijn geloof zo aan jou opdringt.
Je hebt een punt. Maar hoeveel kids heb jij? Want als daar niets aan gedaan wordt kan je lullen wat je wil maar gaat er sowieso helemaal niets opgelost worden. Autochtone Nederlanders krijgen nauwelijks meer kinderen. Europeanen sowieso. Het evidente gevolg is overduidelijk. En dat is niet iets wat "pas sinds de huizencrisis speelt", wel is het daarom alleen maar rampzaliger geworden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:18 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dat dus, op vele scholen zie je dit gebeuren. Ze nemen compleet de "macht" over. Vertellen over de holocaust? Kan niet meer want dan draaien onze gezellige medelanders compleet door. Paarse vrijdag? Doe maar niet meer, onze medelanders vinden dat niet zo leuk. Echt ik heb medelijden met autochtonen die naar dit soort scholen moeten.
Maar de mensen die dit propageren en faciliteren ondervinden zelf ook dat het treurig gesteld is met veel scholen, dat is een schrale troost. Toch? Ownee, die zetten hun kinderen op een witte school waarmee ze zelf al aangeven dat gemengde en zwarte scholen hellholes zijn waar de volgende generatie raddraaiers klaargestoomd wordt om vrouwen en homo's te terroriseren. Hè Femke? Over hypocrieten gesproken
Alleen zijn paaseieren noch joods, noch christelijk. Al wil ik nou niet het syncretisme zout op allerlei slakken gaan leggen. Maar “just saying”quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Stukje kerstmarktGENOTquote:
Nederlanders vieren dan ook al een decennia of zes, zeven nauwelijks nog en masse religeuze feesten... daarom is die tenenkrommende obsessie voor ramadan zo opvallend.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:42 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Alleen zijn paaseieren noch joods, noch christelijk. Al wil ik nou niet het syncretisme zout op allerlei slakken gaan leggen. Maar “just saying”
Dat geeft de gutmensch een bevredigend gevoel, zo van kijk ons inclusief en divers zijn vanuit onze grachtengordel. Dat volk is op zijn minst zo erg want die houden deze afkalving in standquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederlanders vieren dan ook al een decennia of zes, zeven nauwelijks nog en masse religeuze feesten... daarom is die tenenkrommende obsessie voor ramadan zo opvallend.
Welke obsessie?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederlanders vieren dan ook al een decennia of zes, zeven nauwelijks nog en masse religeuze feesten... daarom is die tenenkrommende obsessie voor ramadan zo opvallend.
Feest-hazen en voorjaarseitjes bedoel je!quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:48 schreef Caland het volgende:
Woke onzin!
Van azijnpissend rechts Nederland dat elk nietszeggend nieuwsberichtje al briesende groot uitmeet, bedoel je?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neem gewoon een kijkje op de sociale media, in de dagbladen, vooral van het type Trouw, Parool, NRC en Volkskrant en neem wat 'hand-outs' door van scholen en bedrijven.quote:
De paaseieren en de kerstboom zijn bij uitstek bewijzen dat tradities blijven voorbestaan, ook na het opkomen /opdringen van een nieuwe godsdienstquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:42 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Alleen zijn paaseieren noch joods, noch christelijk. Al wil ik nou niet het syncretisme zout op allerlei slakken gaan leggen. Maar “just saying”
Ik ben links, en derhalve een voorstander van secularisme.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Van azijnpissend rechts Nederland dat elk nietszeggend nieuwsberichtje al briesende groot uitmeet, bedoel je?
Pas op he, snel geirriteerd want Rammendan!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neem gewoon een kijkje op de sociale media, in de dagbladen, vooral van het type Trouw, Parool, NRC en Volkskrant en neem wat 'hand-outs' door van scholen en bedrijven.
Vergelijk dat vervolgens met een feest als Holi. Of Kerstmis als de "dag waarop we samen vieren dat de Verlosser van de mensheid is geboren".
Zag nu ook al 'prachtige' halve maan posters in reclamezuilen met "de Profeet Mohammed zegt..."
Maar ik weet dat werkelijk niets je zal overtuigen; in het verleden was je ook al een held in het bagatelliseren dan wel promoten van een jou welgevallige religie.
Ach je weet toch hoe het werkt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:00 schreef matspontius het volgende:
[..]
Pas op he, snel geirriteerd want Rammendan!
Deze week nog op het werk een apart bericht in de groepschat eroverquote:
I know, vandaar dat ik er ook vanuit ging dat je hier de rechtse obsessie bedoelde.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben links, en derhalve een voorstander van secularisme.
Ach, de humor ligt op straat .....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Is dit nou het niveau waar tegenstanders van de islam mee komen?
Waar dan? Rammendan is een grap die al sinds mensenheugenis bestaat en na het voor 323895ste keer gehoord te hebben wordt het er niet beter op.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:05 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ach, de humor ligt op straat .....
Dit is nog erger dan dat West-Friesland dat ik daarstraks lasquote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
I know, vandaar dat ik er ook vanuit ging dat je hier de rechtse obsessie bedoelde.
Aandacht voor de Ramadan in een land waar veel moslims wonen = obsessie. Ok.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neem gewoon een kijkje op de sociale media, in de dagbladen, vooral van het type Trouw, Parool, NRC en Volkskrant en neem wat 'hand-outs' door van scholen en bedrijven.
Vergelijk dat vervolgens met een feest als Holi. Of Kerstmis als de "dag waarop we samen vieren dat de Verlosser van de mensheid is geboren".
Zag nu ook al 'prachtige' halve maan posters in reclamezuilen met "de Profeet Mohammed zegt..."
Maar ik weet dat werkelijk niets je zal overtuigen; in het verleden was je ook al een held in het bagatelliseren dan wel promoten van een jou welgevallige religie.
Ik zou ontslag nemen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Deze week nog op het werk een apart bericht in de groepschat erover![]()
Maar verder geen aandacht hoor
Ja, zoals ik zei, en ik refereer dus terug naar de vorige post.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Aandacht voor de Ramadan in een land waar veel moslims wonen = obsessie. Ok.
vergeet de trotse, verhevene wereldburger niet, die iedereen die niet meegaat in zijn denken als racist bestempeltquote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach je weet toch hoe het werkt.
Dezelfde types die briesen over het enge christelijke evangelicalisme van Trump en Orban, over de achterlijkheid van de bijbelbelt en de SGP, over 'conservatieven' en hun manosphere prikken elk jaar een vorkje mee met iftar, want ramadan is ineens geen religieuze aangelegenheid van een religie die in alle opzichten net zo conservatief is als het christendom, maar een gezellige feestje met gezellige mensen die een gezellige dag vieren. En het is inclusief, ook nog.
Laten we daarom doen alsof daar je vraagtekens bij zetten 'overdreven' en 'rechtse azijnzeikerij' is.
Je begrijpt oprecht niet dat er meer aandacht is voor de Ramadan dan voor Holi?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, zoals ik zei, en ik refereer dus terug naar de vorige post.
Respect voor alles, maar ik ben (helaas??) geen racistquote:
Je bent voor inclusie en diversiteit of niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:11 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je begrijpt oprecht niet dat er meer aandacht is voor de Ramadan dan voor Holi?
Vier keer geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bent voor inclusie en diversiteit of niet.
Vier het allemaal, of vier het niet.
Met cijfers komen zou ik sowieso niet doen: het gros van Nederland is inmiddels a-religieus.
Misschien daar eens wat meer aandacht aan besteden.
Dat antwoord is gegeven, waarom die aandacht ovetrokken is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Vier keer geen antwoord op mijn vraag.
Het gaat er niet om of de aandacht voor de ramadan overtrokken is, de vraag was of je begrijpt waarom de ramadan meer aandacht krijgt dan Holi.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat antwoord is gegeven, waarom die aandacht ovetrokken is.
Dat het antwoord niet bevalt, snap ik. In andere topics dient het progressieve vaandel geplant te blijven, natuurlijk.
Carnaval en kerstmis worden nog steeds massaal gevierd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nohhquote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:07 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dit is nog erger dan dat West-Friesland dat ik daarstraks las
Ik zag op tv toch duidelijk meer aandacht voor de carnaval dan voor de Ramadan.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of de aandacht voor de ramadan overtrokken is, de vraag was of je begrijpt waarom de ramadan meer aandacht krijgt dan Holi.
Ja ik zie ook niet zoveel aandacht ervoor maar goed, ik let er dan ook niet obsessief op als bepaalde users hier denk ik.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zag op tv toch duidelijk meer aandacht voor de carnaval dan voor de Ramadan.
Ik denk dat je nu echt moet kiezen tussen 'moslims zijn maar 5% van de bevolking' en 'een land waar veel moslims wonen'.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Aandacht voor de Ramadan in een land waar veel moslims wonen = obsessie. Ok.
Natuurlijk begrijp ik dat: dat niet doen is een teken van desinteresse in 'inclusie' en 'diversiteit' en in het ergste geval waarschijnlijk fascisme.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of de aandacht voor de ramadan overtrokken is, de vraag was of je begrijpt waarom de ramadan meer aandacht krijgt dan Holi.
Waarom zou ik daartussen moeten kiezen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu echt moet kiezen tussen 'moslims zijn maar 5% van de bevolking' en 'een land waar veel moslims wonen'.
Ook voldoende Antillianen en Surinamers hier, maar ik zie niemand promo maken voor de feestdagen daar ('ja, het staat je vrij om dat zelf te doen' hihihi).
de vraag is waarom jij dit belangrijk vindtquote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En jij denkt dat die vierders daar nog een religieuze overtuiging bij hebben?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Carnaval en kerstmis worden nog steeds massaal gevierd.
Ik vergeef je, was zelf vroeger ook slecht in wiskunde.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Waarom zou ik daartussen moeten kiezen?
Keti Koti is anders de laatste jaren er ook aardig ingedrukt hier.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Ook voldoende Antillianen en Surinamers hier, maar ik zie niemand promo maken voor de feestdagen daar ('ja, het staat je vrij om dat zelf te doen' hihihi).
Carnaval is vrijwel geheel losgekoppeld van religie en wordt bovendien niet gevierd door protestanten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zag op tv toch duidelijk meer aandacht voor de carnaval dan voor de Ramadan.
Ik krijg op het werk jaarlijks heri heri tijdens Keti Koti.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu echt moet kiezen tussen 'moslims zijn maar 5% van de bevolking' en 'een land waar veel moslims wonen'.
Dat is geen religieus feest maar een herdenking van een historische gebeurtenis.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:23 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Keti Koti is anders de laatste jaren er ook aardig ingedrukt hier.
Je wil niet weten hoeveel er van boven de rivieren komen, hoor.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Carnaval is vrijwel geheel losgekoppeld van religie en wordt bovendien niet gevierd door protestanten.
Dat maakt ze automatisch protestanten?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Je wil niet weten hoeveel er van boven de rivieren komen, hoor.
Het heeft allemaal wel wat weg van jaloezie. Ja maar Holi. Ja maar christenen. Beetje van het niveau elkaar ineens een goede aswoensdag te wensen omdat moslims een gezegende ramadan gewenst werd. Dat is de enige obsessie.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk begrijp ik dat: dat niet doen is een teken van desinteresse in 'inclusie' en 'diversiteit' en in het ergste geval waarschijnlijk fascisme.
We hebben ook nog een aanzienlijk christelijk volksdeel in dit land. Zou je mij een voorbeeld kunnen geven van de wijze waarop aandacht aan hun overtuigingen wordt besteed?
Dan heb ik het niet over kerst of pasen, want uitgerekend het daadwerkelijk christelijk volksdeel viert dat niet of op geheel andere wijze (lees: religieus).
Barst los.
Oke man.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:22 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik vergeef je, was zelf vroeger ook slecht in wiskunde.
Gaan lopen afgeven op mensen die ingaan op een uitnodiging voor een Iftar is inderzaad azijnzeikerij.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach je weet toch hoe het werkt.
Dezelfde types die briesen over het enge christelijke evangelicalisme van Trump en Orban, over de achterlijkheid van de bijbelbelt en de SGP, over 'conservatieven' en hun manosphere prikken elk jaar een vorkje mee met iftar, want ramadan is ineens geen religieuze aangelegenheid van een religie die in alle opzichten net zo conservatief is als het christendom, maar een gezellige feestje met gezellige mensen die een gezellige dag vieren. En het is inclusief, ook nog.
Laten we daarom doen alsof daar je vraagtekens bij zetten 'overdreven' en 'rechtse azijnzeikerij' is.
Jaloezie?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:33 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het heeft allemaal wel wat weg van jaloezie. Ja maar Holi. Ja maar christenen. Beetje van het niveau elkaar ineens een goede aswoensdag te wensen omdat moslims een gezegende ramadan gewenst werd. Dat is de enige obsessie.
SGP'ers gaan niet naar een mis... dat is katholiek. En ramadan is geen religieuze dienst, het is een religieus feest. Je wordt niet uitgenodigd om te verbinden, maar om onderwezen te worden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gaan lopen afgeven op mensen die ingaan op een uitnodiging voor een Iftar is inderzaad azijnzeikerij.
Je bent niet meteen een fan van de islam als je dat doet en het is ook geen religieuze dienst, waar je blijkbaar ook niet van op de hoogte was. Sommige mensen vinden het wel een goed idee om een poging tot verbinding positief te benaderen. En kennis te maken in plaats van dingen voor ze invullen die vooral in je hoofd zitten.
De SGP mag me ook gerust uitnodigen voor een kopje koffie na de mis. Dan wil ik wel een keer komen. Maar dat doen ze alleen nooit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |