En, doorrrrr….quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Klopt wel denk ik, Ik ken meerdere mannen met een kind bij een scharrel. Veelal claimen ze “erin geluisd te zijn” maar toch hebben ze hem er zelf in gehangen zonder condoomquote:Op woensdag 18 februari 2026 16:30 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Volgens mij neemt het condoomgebruik af naarmate mensen ouder worden. In mijn twintiger jaren was een condoom echt wel iets dat je bij je moest hebben. Toen ik ouder was en op Tinder en Bumble zat toen merkte ik pas hoe makkelijk m/v zonder condoom neukte. Dat begint vanaf 30-35 jaar is mijn ervaring
Ja precies en dan te bedenken dat dit al duizenden jaren aan de gang is tussen man en vrouw. We neuken wat voor de lust en het plezier en hopen dat het geen ellende oplevert, maar ja helaas maar al te vaakquote:Op woensdag 18 februari 2026 20:09 schreef Avianflu het volgende:
[..]
Klopt wel denk ik, Ik ken meerdere mannen met een kind bij een scharrel. Veelal claimen ze “erin geluisd te zijn” maar toch hebben ze hem er zelf in gehangen zonder condoom
Sommige vrouwen proberen een man aan zich te binden door zich zwanger te laten neuken. En dan zijn ze teleurgesteld als het niet lukt en ze als alleenstaande moeder eindigen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:09 schreef Avianflu het volgende:
Klopt wel denk ik, Ik ken meerdere mannen met een kind bij een scharrel. Veelal claimen ze “erin geluisd te zijn” maar toch hebben ze hem er zelf in gehangen zonder condoom
20ers waren ook vooral van de geen condoom vereniging.quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:30 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Volgens mij neemt het condoomgebruik af naarmate mensen ouder worden. In mijn twintiger jaren was een condoom echt wel iets dat je bij je moest hebben. Toen ik ouder was en op Tinder en Bumble zat toen merkte ik pas hoe makkelijk m/v zonder condoom neukte. Dat begint vanaf 30-35 jaar is mijn ervaring
Het zal wel wat genuanceerder liggen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Sommige vrouwen proberen een man aan zich te binden door zich zwanger te laten neuken. En dan zijn ze teleurgesteld als het niet lukt en ze als alleenstaande moeder eindigen.
Daarom altijd met. Zonder was geen optie.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:09 schreef Avianflu het volgende:
[..]
En ondertussen vergeten mensen dat er ook nog klassieke SOA bestaan zoals chlamydia, syfilis en gonorrhoea. Die zijn in principe goed behandelbaar met antibiotica, maar ondertussen bestaan er al wel gonorrhoea stammen die resistent zijn tegen alle bestaande antibiotica.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:31 schreef VEM2012 het volgende:
Vroeger was dat anders omdat hiv/aids toen een doodsvonnis was. Dat heeft destijds behoorlijk invloed gehad.
Klopt, maar ja je bent er zelf bij. Zeker als het gewoon een losse scharrel is en je wil het zo houden kan je beter je verantwoordelijkheid nemen als man.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Sommige vrouwen proberen een man aan zich te binden door zich zwanger te laten neuken. En dan zijn ze teleurgesteld als het niet lukt en ze als alleenstaande moeder eindigen.
Ik als man ben het hier mee eens. Daarom deed ik altijd veilig. Geen zin in ongelukjes, ook al zei ze dat ze aan de pil zat of geholpen was.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:29 schreef Avianflu het volgende:
[..]
Klopt, maar ja je bent er zelf bij. Zeker als het gewoon een losse scharrel is en je wil het zo houden kan je beter je verantwoordelijkheid nemen als man.
Ik vind vooral het hele idee van vrouwen die mannen zo proberen te naaien (pun intended) gewoon raar. Wat hebben ze daar nou mee te winnen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:29 schreef Avianflu het volgende:
[..]
Klopt, maar ja je bent er zelf bij. Zeker als het gewoon een losse scharrel is en je wil het zo houden kan je beter je verantwoordelijkheid nemen als man.
Omdat ze zonder wou?quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind vooral het hele idee van vrouwen die mannen zo proberen te naaien (pun intended) gewoon raar. Wat hebben ze daar nou mee te winnen?
Het is mij twee keer overkomen, dat ik een vrouw zwanger heb gemaakt zonder dat het ook de bedoeling was. Twee keer in goed overleg een abortus geworden.
Vrouwen hebben wat dat betreft the shorter straw.
Omdat we beiden ok waren om geen condoom te gebruiken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:48 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Omdat ze zonder wou?
Dat is netjes.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat we beiden ok waren om geen condoom te gebruiken.
Gedeelde verantwoordelijkheid derhalve.
Maar jij had ook kunnen leven met haar beslissing als ze geen abortus had gewild?quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen keuze, nietwaar?quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar jij had ook kunnen leven met haar beslissing als ze geen abortus had gewild?
beiden geen condoom willen en het kind laten weghalen, gestoord is datquote:Op donderdag 19 februari 2026 09:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb alle begrip voor jouw pro life standpunt. Het is een vorm van moord, dat zie ik ook. Alleen: ik kan daar in het geval van abortus prima mee leven.quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beiden geen condoom willen en het kind laten weghalen, gestoord is dat
echt
Het punt is alleen dat dit luxe abortussen waren. Deze was 2 keer te voorkomen als jullie als verstandige volwassen mensen om waren gegaan met jullie seksualiteit.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb alle begrip voor jouw pro life standpunt. Het is een vorm van moord, dat zie ik ook. Alleen: ik kan daar in het geval van abortus prima mee leven.
Pro choice hier.
zelfs een morning after pil was teveel moeite dusquote:Op donderdag 19 februari 2026 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb alle begrip voor jouw pro life standpunt. Het is een vorm van moord, dat zie ik ook. Alleen: ik kan daar in het geval van abortus prima mee leven.
Pro choice hier.
Maar dit kun jij niet voor een ander in vullen. Niet voor een man en niet voor een vrouw. Wie weet heeft de man er wel meer last van dan de vrouw.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:22 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het punt is alleen dat dit luxe abortussen waren. Deze was 2 keer te voorkomen als jullie als verstandige volwassen mensen om waren gegaan met jullie seksualiteit.
Dat zijn 2 zeer prille levens weggegooid omdat jullie lekker wilden neuken zonder condoom (of wat dan ook)...
Daar vind ik ook wat van.
Als jullie nu wel anticonceptie hadden gebruikt en dat had gefaald, dan vind ik het nog wat anders.
Als man is deze keuze makkelijker want jij hoeft de ingreep niet te ondergaan met een lichaam wat wel al stroomt met hormonen en bezig is een mensje te bouwen. Jij loopt daarna gewoon weg. Zij kan echter na verloop van tijd behoorlijk last krijgen qua gevoel.
Klopt, dan kan ik niet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:04 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar dit kun jij niet voor een ander in vullen. Niet voor een man en niet voor een vrouw. Wie weet heeft de man er wel meer last van dan de vrouw.
Dit is wel iets waar ik regelmatig bij stilsta. Heb een spiraal maar mocht ik zwanger worden laat ik abortus plegen. Denk dat ik daar ook weinig last van ga hebben want ik wil niet, nooit gewild ook. Maar vriend twijfelt nog en die zou er echt een knauw van krijgen. Weet niet of dat ooit nog goed zou komen. Ook de reden van spiraal, lang condooms gebruikt tot tevredenheid maar had toch iets meer zekerheid nodig met dit in mn achterhoofd.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:13 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt, dan kan ik niet.
Ik ken alleen de verhalen van de vrouwen die er achteraf erg mee geworsteld hebben.
Bij een man kan ik mij voorstellen dat het erg pijnlijk is als hij het kind wel zou willen maar de vrouw nee zegt.
Als het een bewuste anti-anticonceptie, leve de lol en seks abortus is, denk ik dat ze er al veel minder om geven. Dan denk ik dat ze wel een condoom hadden omgedaan.
kinderen zijn tofquote:Op donderdag 19 februari 2026 22:53 schreef Koettie het volgende:
[..]
Dit is wel iets waar ik regelmatig bij stilsta. Heb een spiraal maar mocht ik zwanger worden laat ik abortus plegen. Denk dat ik daar ook weinig last van ga hebben want ik wil niet, nooit gewild ook. Maar vriend twijfelt nog en die zou er echt een knauw van krijgen.
Weet niet of dat ooit nog goed zou komen. Ook de reden van spiraal, lang condooms gebruikt tot tevredenheid maar had toch iets meer zekerheid nodig met dit in mn achterhoofd.
Het was in beide gevallen geen kwestie van abortus als ‘anticonceptie’. Maar goed, voor het punt wat ik wilde maken is dat ook niet relevant. Waar het om ging was dat het idee van vrouwen die mannen erin proberen te luizen een raar, misogyne, idee is. Ze zullen best bestaan, maar dat zijn uitzonderingen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:22 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het punt is alleen dat dit luxe abortussen waren. Deze was 2 keer te voorkomen als jullie als verstandige volwassen mensen om waren gegaan met jullie seksualiteit.
Dat zijn 2 zeer prille levens weggegooid omdat jullie lekker wilden neuken zonder condoom (of wat dan ook)...
Daar vind ik ook wat van.
Als jullie nu wel anticonceptie hadden gebruikt en dat had gefaald, dan vind ik het nog wat anders.
Als man is deze keuze makkelijker want jij hoeft de ingreep niet te ondergaan met een lichaam wat wel al stroomt met hormonen en bezig is een mensje te bouwen. Jij loopt daarna gewoon weg. Zij kan echter na verloop van tijd behoorlijk last krijgen qua gevoel.
Toch denk ik dat deze situatie voor mannen veel minder voorkomt, de meeste mannen die ik ken zonder kinderen hebben altijd gezegd dat beide prima is. Bij veel mannen is toch die wens minder sterk (of de wens van seks vele malen groter).quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:13 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt, dan kan ik niet.
Ik ken alleen de verhalen van de vrouwen die er achteraf erg mee geworsteld hebben.
Bij een man kan ik mij voorstellen dat het erg pijnlijk is als hij het kind wel zou willen maar de vrouw nee zegt.
Als het een bewuste anti-anticonceptie, leve de lol en seks abortus is, denk ik dat ze er al veel minder om geven. Dan denk ik dat ze wel een condoom hadden omgedaan.
Ik ga er vanuit dat dit wel een standpunt is wat je al de gehele relatie hebt, dan moet iemand er niet raar van op staan te kijken als iemand niet van standpunt veranderd.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:53 schreef Koettie het volgende:
[..]
Dit is wel iets waar ik regelmatig bij stilsta. Heb een spiraal maar mocht ik zwanger worden laat ik abortus plegen. Denk dat ik daar ook weinig last van ga hebben want ik wil niet, nooit gewild ook. Maar vriend twijfelt nog en die zou er echt een knauw van krijgen. Weet niet of dat ooit nog goed zou komen. Ook de reden van spiraal, lang condooms gebruikt tot tevredenheid maar had toch iets meer zekerheid nodig met dit in mn achterhoofd.
Het standpunt heb ik al mn hele leven dus niets nieuws. Is ook de reden dat het een rare start was van de relatie want tja, niet heel handig natuurlijkquote:Op vrijdag 20 februari 2026 07:33 schreef verbijstering het volgende:
[..]
Toch denk ik dat deze situatie voor mannen veel minder voorkomt, de meeste mannen die ik ken zonder kinderen hebben altijd gezegd dat beide prima is. Bij veel mannen is toch die wens minder sterk (of de wens van seks vele malen groter).
[..]
Ik ga er vanuit dat dit wel een standpunt is wat je al de gehele relatie hebt, dan moet iemand er niet raar van op staan te kijken als iemand niet van standpunt veranderd.
Als je zo eind 20, begin 30 bent is een kinderwens toch wel iets waar je op een lijn hoort te zitten in een relatie anders gaat dat voor veel frictie zorgen.
Zeer goed trouwens om de verantwoordelijkheid van de anticonceptie bij de gene te leggen met de minste kinderwens,T
oen ik jong en single was en het wat minder nauw nam met wie, en echt geen kinderwens had stond ik altijd op een condoom en verbaasde ik mij erover hoeveel vrouwen zonder prima vonden. (Wat bij mij juist versterkte hoe graag ik dat ding omdeed).
Dat was het natuurlijk wel, want je neemt bewust het risico dat er een zwangerschap kan ontstaan door geen anticonceptie te gebruiken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 06:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was in beide gevallen geen kwestie van abortus als ‘anticonceptie’. Maar goed, voor het punt wat ik wilde maken is dat ook niet relevant. Waar het om ging was dat het idee van vrouwen die mannen erin proberen te luizen een raar, misogyne, idee is. Ze zullen best bestaan, maar dat zijn uitzonderingen.
Sommige vrouwen denken dat wanneer het slecht gaat met de relatie en de man wil vertrekken dat zwanger worden en een kind krijgen hem opeens doen besluiten wel bij haar te blijven. Ik heb dat voorbeeld in mijn omgeving ook gezien. Het is natuurlijk geen reden om dan opeens bij elkaar te blijven, eerder een extra reden uit elkaar te gaan.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind vooral het hele idee van vrouwen die mannen zo proberen te naaien (pun intended) gewoon raar. Wat hebben ze daar nou mee te winnen?
Het is mij twee keer overkomen, dat ik een vrouw zwanger heb gemaakt zonder dat het ook de bedoeling was. Twee keer in goed overleg een abortus geworden.
Vrouwen hebben wat dat betreft the shorter straw.
Wie zegt dat in beide gevallen geen anticonceptie is gebruikt? Dat is een beetje invulling.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 07:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat was het natuurlijk wel, want je neemt bewust het risico dat er een zwangerschap kan ontstaan door geen anticonceptie te gebruiken.
Maar goed, ook dat is toch echt voornamelijk aan de vrouw en hoe zij erin staat, niet hoe anderen daar moreel of religieus over denken.
Ik ken de verhalen, maar alleen als de auditu.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Sommige vrouwen denken dat wanneer het slecht gaat met de relatie en de man wil vertrekken dat zwanger worden en een kind krijgen hem opeens doen besluiten wel bij haar te blijven. Ik heb dat voorbeeld in mijn omgeving ook gezien. Het is natuurlijk geen reden om dan opeens bij elkaar te blijven, eerder een extra reden uit elkaar te gaan.
Nee gewoon is het niet. Iedereen met een iq boven de 70 snapt dat een relatie die op springen staat geen goede basis is om aan kinderen te beginnen. De eerste 3 jaar zijn al een beproeving voor een relatie die wel stabiel is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken de verhalen, maar alleen als de auditu.
Daarom denk ik dat ook dat dit niet zo gewoon is. Maar het zal ongetwijfeld voorkomen.
Vrouwen zijn soms naar. Het zijn net mensen.
Goed punt: dit soort gekkigheid is niet gebonden aan een kutje of een lul. Je bent dan wel een enorme kut of lul, maar dat is wat anders.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:21 schreef Avianflu het volgende:
Het is zeker niet gewoon maar komt wel voor.
Ook mannen die de condoom stiekem afhalen, of kapot maken van tevoren. Of de partner wijsmaken dat ze onvruchtbaar zijn.
Want dan is partner voor altijd gebonden aan je.
Er zijn helaas ook nog steeds stellen die denken dat als ze nog een liefdesbaby nemen, alles wel weer goed komt binnen hun slechte relatie. Samen bedenken ze dat dan dus.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 07:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee gewoon is het niet. Iedereen met een iq boven de 70 snapt dat een relatie die op springen staat geen goede basis is om aan kinderen te beginnen. De eerste 3 jaar zijn al een beproeving voor een relatie die wel stabiel is.
Is inderdaad een veel meer voorkomend scenario dan mannen die gaatjes in condooms prikken of vrouwen die sjoemelen met de pil om die ander erin te luizen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn helaas ook nog steeds stellen die denken dat als ze nog een liefdesbaby nemen, alles wel weer goed komt binnen hun slechte relatie. Samen bedenken ze dat dan dus.
Ik geloof er wel in dat als een relatie zonder kinderen niet werkt dat het dan meestal met kinderen ook niet werkt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken de verhalen, maar alleen als de auditu.
Daarom denk ik dat ook dat dit niet zo gewoon is. Maar het zal ongetwijfeld voorkomen.
Vrouwen zijn soms naar. Het zijn net mensen.
ja, dat zal ook voorkomen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn helaas ook nog steeds stellen die denken dat als ze nog een liefdesbaby nemen, alles wel weer goed komt binnen hun slechte relatie. Samen bedenken ze dat dan dus.
Dat is weer iets anders. Kinderen zijn leuk, maar ook een enorm complicerende factor.quote:Op zondag 22 februari 2026 12:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geloof er wel in dat als een relatie zonder kinderen niet werkt dat het dan meestal met kinderen ook niet werkt.
Het zit je wel diep hè?quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:07 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het is alweer komkommertijd bij WNL. Tijd om die troep weg te bezuinigen.
Achterlijk volk is ook alleen maar bezig met elkaar na te praten en stennis te trappen.
Niet op persoonlijk level, ben al jaren gelukkig getrouwd maar het schetst wel een heel vals narratief van een niet bestaande gender war en is bovendien voeding voor depressieve gevoelens bij vaak toch al kwetsbare jonge mannen .quote:
Daarom. Als het zonder kinderen al niet werkt, dan met kinderen helemaal niet.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is weer iets anders. Kinderen zijn leuk, maar ook een enorm complicerende factor.
Ik vind het wel grappig dat de cijfers hier wat los worden geïnterpreteerd.quote:Op woensdag 25 februari 2026 12:07 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het is alweer komkommertijd bij WNL. Tijd om die troep weg te bezuinigen.
Achterlijk volk is ook alleen maar bezig met elkaar na te praten en stennis te trappen.
Vroeger ging je gewoon oorlog voeren…quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er is ook een oplossing voor dit probleem dat het aantal mannen dat een relatie met een vrouw wil, zoveel groter is dan het aantal vrouwen dat een relatie met een man wil. Die oplossing is dat we door middel van sperma sorteren een samenleving scheppen met veel meer vrouwen dan mannen. Dan raakt het aantal mannen dat een vrouw wil en het aantal vrouwen dat een man wil, weer wat meer in evenwicht.
Een hoop is inderdaad schijnzelfstandigheid. Hun bestaanszekerheid louter gegarandeerd door het Toeslagencircus.quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind het wel grappig dat de cijfers hier wat los worden geïnterpreteerd.
Dat 1:3 single vrouwen een relatie wil en 2:3 mannen lijkt een groot verschil, maar als je ziet dat vrouwen doorgaans de lat hoger leggen voor een man dan andersom, dan kun je toch ook vermoeden dat vrouwen die een relatie willen daar vaker in slagen en daarom er minder vrouwen zijn die een relatie willen en daar niet in slagen dan mannen.
Verder is het natuurlijk ook een feit dat veel van wat een man te bieden had vroeger (bescherming, financiële zekerheid, enz.) tegenwoordig in landen zoals Nederland vanuit de overheid wordt aangeboden, waarbij werkende mannen en vrouwen (maar meer mannen, aangezien die gemiddeld gezien meer inkomen verwerven) verplicht zijn daaraan mee te betalen.
Er is onderzoek waaruit blijkt dat zonder noodzaak aan een man voor bescherming en inkomen ongeveer de helft van de mannen in het geheel niet meer gezien zullen worden door vrouwen, noch voor relaties, noch voor seks. Mede ook omdat vrouwen gemiddeld gezien liever bijvrouw zijn van een leuke man dan the one and only van een ok-ish man.
Ik denk dat het veel verder gaat dan vragen stellen derhalve…
(Ook daar is onderzoek over: dat de aantrekkelijkheid van een man enorm van invloed is op hoe zijn gedrag wordt beoordeeld: bv knappe man die weinig communicatief is… mysterieus, minder knappe man die weinig communicatief is: ongeïnteresseerd)
De grap is dat zoiets ook weer een nieuwe balans gaat krijgen, want dat er steeds meer een mismatch is tussen mannen en vrouwen zorgt (mede) voor vergrijzing en vergrijzing zorgt er weer voor dat het ruime sociale stelsel zoals we dat kennen onbetaalbaar wordt.
Overigens acht ik beide opties maatschappelijk problematisch. 50% mannen die gefrustreerd zijn lijkt mij een gevaar op zich, maar vrouwen die dan maar uit noodzaak met een kerel moeten zijn waar ze geen trek in hebben, dat is ook niet best.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |