Dat was 2 jaar geleden. Ik heb die ruimte niet meer in bezit (was huur).quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:14 schreef Lienekien het volgende:
WGR / Wat te doen met een winkelruimte?
De BV’s bestaan niet meer. Indien er nog baten aanwezig waren geweest, had ontbinding en uitschrijving bij de KvK niet kunnen plaatsvinden. Dat is immers een voorwaarde bij beëindiging.quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:31 schreef raptorix het volgende:
Ik zou ze even bellen wat precies de reden is, wellicht denken ze dat er nog geld in de BV's zit.
Geef desnoods aan dat je een uitreksel overlegt.
Dat is vreemd, want volgens mij is dat gewoon openbare data die je op websites van Oozoo kunt vinden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:35 schreef YDOKT75 het volgende:
[..]
De BV’s bestaan niet meer. Indien er nog baten aanwezig waren geweest, had ontbinding en uitschrijving bij de KvK niet kunnen plaatsvinden. Dat is immers een voorwaarde bij beëindiging.
Ik heb gevraagd waarop zij hun informatie baseren. De consulente gaf aan dat een collega “goed is in het onderzoeken van dit soort zaken” en dat daaruit zou zijn gebleken dat de BV’s nog actief zijn.
Wat mij verbaast, is dat er geen nader onderzoek is gedaan nadat ik heb aangegeven dat de rechtspersonen ontbonden en uitgeschreven zijn. Er werd direct aangegeven dat er een afwijzingsbrief zal volgen. Dat vind ik opmerkelijk.
Klopt, deze informatie is openbaar en eenvoudig te raadplegen via kvk.nl.quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is vreemd, want volgens mij is dat gewoon openbare data die je op websites van Oozoo kunt vinden.
Als ik jou was zou ik proberen een afspraak op korte termijn te maken om de zaken te bespreken, kun je gelijk eventueel laten zien wat nodig is voor een positieve beoordeling.
Doe ik.quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:56 schreef Lienekien het volgende:
Wacht nou eerst die brief eens af.
Dat heb ik ook aangegeven. De consulente gaf echter aan dat ik volgens hen nog bedrijven op mijn naam zou hebben en dat ik daarom bij het BBZ moet aankloppen in plaats van voor reguliere bijstand of schuldhulp. Volgens haar kunnen zij verder niets voor mij betekenen zolang er sprake zou zijn van ondernemerschap.quote:Op woensdag 18 februari 2026 17:02 schreef Lienekien het volgende:
Met huurachterstand moet je wel heel erg uitkijken, want voor je het weet sta je op straat. Je zou bij de gemeente aan kunnen kloppen voor schuldhulp. Meld ook je situatie bij de verhuurder. Woningcorperaties hebben volgens mij een zorgplicht.
Oprichting moet gebeuren door de notaris, ontbinding door de aandeelhouder(s).quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:10 schreef YDOKT75 het volgende:
De consulente zei dat BV’s via een notaris uitgeschreven moeten worden en dat ze dus nog actief zouden zijn. Dat lijkt mij juridisch onjuist. Ontbinding gebeurt via aandeelhoudersbesluit en uitschrijving bij de KvK (via formulier 17a en 17b). Ze gaf aan dat ik de officiële afwijzingsbrief krijg.
Waar haal jij je onderbuikinfo zoal vandaan?quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:17 schreef incel het volgende:
Typisch weer dat bijstand voor iedereen makkelijk gratis wordt gegeven maar een hardwerkende Nederlander dan nee te horen krijgt.
Ja, als je mijn naam googelt komen sommige oude BV’s nog op van van die commerciële websites die bedrijfsinformatie verzamelen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de juridische status.quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:25 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Als je je eigen naam googled, komen je oude BV's dan nog boven op van die websites die bedrijfsnamen en -info verzamelen?
Dit is vast geen citaat uit een voor beroep vatbare beschikking....quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:35 schreef YDOKT75 het volgende:
[..]
De BV’s bestaan niet meer. Indien er nog baten aanwezig waren geweest, had ontbinding en uitschrijving bij de KvK niet kunnen plaatsvinden. Dat is immers een voorwaarde bij beëindiging.
Ik heb gevraagd waarop zij hun informatie baseren. De consulente gaf aan dat een collega “goed is in het onderzoeken van dit soort zaken” en dat daaruit zou zijn gebleken dat de BV’s nog actief zijn.
Wat mij verbaast, is dat er geen nader onderzoek is gedaan nadat ik heb aangegeven dat de rechtspersonen ontbonden en uitgeschreven zijn. Er werd direct aangegeven dat er een afwijzingsbrief zal volgen. Dat vind ik opmerkelijk.
je kunt een voorschot aanvragen. daar kan de gemeente je bij helpen. maar dat moet je bij de gemeente aanvragen... als je acute nood kan aangeven, en 2 maanden huurachterstand is dat, dan kunnen ze je helpen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 16:10 schreef YDOKT75 het volgende:
Ik heb onlangs bijstand aangevraagd bij de gemeente. Alle gevraagde documenten heb ik netjes aangeleverd.
Vandaag werd ik gebeld door mijn consulente met de mededeling dat mijn aanvraag wordt afgewezen, omdat ik volgens haar veel BV’s en stichtingen op mijn naam zou hebben staan.
Het probleem:
Die rechtspersonen zijn allemaal jaren geleden ontbonden en uitgeschreven bij de KvK (afgelopen 20 jaar). Ik heb dit inmiddels zelf gecontroleerd en alles staat gewoon als ontbonden/uitgeschreven geregistreerd. Er zijn geen lopende activiteiten en geen inkomsten.
De consulente zei dat BV’s via een notaris uitgeschreven moeten worden en dat ze dus nog actief zouden zijn. Dat lijkt mij juridisch onjuist. Ontbinding gebeurt via aandeelhoudersbesluit en uitschrijving bij de KvK (via formulier 17a en 17b). Ze gaf aan dat ik de officiële afwijzingsbrief krijg.
Mijn vraag:
Hoe sterk sta ik juridisch als zij mijn aanvraag afwijzen puur omdat ik in het verleden meerdere BV’s heb gehad, terwijl die ontbonden en uitgeschreven zijn?
Is “historisch bestuurder zijn geweest” een geldige reden om bijstand te weigeren?
Ik heb inmiddels 2 maanden geen huur betaald dus de situatie is behoorlijk urgent. Kan vanwege mijn lichamelijke klachten (reuma) nu even niet werken.
Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
dit dus.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 05:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dit is vast geen citaat uit een voor beroep vatbare beschikking....
correctie;quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:23 schreef vosss het volgende:
"Een collega die daar goed in is"....
Flikker die collega goddomme buiten. Die is daar niet goed in. Dat blijkt.
Man man man.
Op basis van een half achterlijke zoiets afwijzen...
De zesjescultuur in optima forma weer.
Flikker die collega door de shredder. Letterlijk.
Met een afwijzing.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
correctie;
er is nog niets afgewezen. er is een telefoongesprek geweest over dat een collega ergens goed in is en dat er een brief aan gaat komen.
Dat besluit moet worden vastgelegd in een notariële akte. Daarmee ga je naar de Kvk.quote:Op woensdag 18 februari 2026 23:45 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Oprichting moet gebeuren door de notaris, ontbinding door de aandeelhouder(s).
nee.quote:
Toch ben ik bang dat o.b.v. dat soort ellende je aanvraag wordt afgewezen. Heb je na de ontbinding van je BV's wel in loondienst gewerkt of....? Maar goed, wat anderen al zeggen, die collega is daar zeker NIET goed in.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:46 schreef YDOKT75 het volgende:
[..]
Ja, als je mijn naam googelt komen sommige oude BV’s nog op van van die commerciële websites die bedrijfsinformatie verzamelen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de juridische status.
Bij de KvK staan ze officieel als ontbonden en uitgeschreven geregistreerd. Dat is leidend. Google-resultaten kunnen nog jaren blijven hangen, of misschien zelfs nooit volledig verdwijnen. Dat heeft geen juridische betekenis.
De consulente gaf aan dat een collega “hier veel verstand van heeft” en dat ik nog meerdere BV’s actief zou hebben. Ook werd gezegd dat ontbinding via een notaris moet plaatsvinden. Dat klopt niet. Ontbinding van een BV gebeurt via een aandeelhoudersbesluit (art. 2:19 BW) en uitschrijving bij de KvK. Als je enig aandeelhouder bent, neem je dat besluit zelf en stuur je de formulieren naar de KvK. De KvK verwerkt dit en geeft het ook door aan de Belastingdienst.
Dat is gewoon wettelijk geregeld.
Daarom vind ik het zorgelijk dat op basis van verouderde of onjuiste aannames een bijstandsaanvraag wordt afgewezen. Zeker omdat dit voor mij grote financiële gevolgen heeft.
Wat mij opvalt: telefonisch werd eerst gesproken over 12 BV’s en 3 stichtingen. In de brief is dat ineens afgezwakt naar “één of meerdere”. Dat voelt als juridisch indekken.quote:Geachte heer xxx,
Op 9 februari 2026 vroeg u een bijstandsuitkering aan voor de noodzakelijke algemene kosten die u
heeft, zoals de kosten voor eten, kleding, huur en dergelijke. In deze brief leest u onze reactie.
Wat hebben wij besloten?
Wij hebben besloten dat u geen bijstandsuitkering krijgt.
U heeft één of meer B.V. 's op uw naam geregistreerd staan die op het moment van aanvraag actief
zijn. De Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) zien wij om die reden als een voorliggende voorziening, ook tijdens de ontbinding van uw B.V.('s).
Bbz
Wij verwijzen u door naar de Bbz, omdat deze voorziening voorliggend is op de bijstandsuitkering. U kunt bij hen een uitkering aanvragen door het aanvraagformulier in te vullen op de internetpagina van de gemeente xxx:
Het voorschot is inmiddels ook afgewezen. Ik heb vorige week ¤70 gekregen voor boodschappen, maar dat willen ze nu ook weer terugvorderen omdat de aanvraag is afgewezen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 08:53 schreef freak1 het volgende:
[..]
je kunt een voorschot aanvragen. daar kan de gemeente je bij helpen. maar dat moet je bij de gemeente aanvragen... als je acute nood kan aangeven, en 2 maanden huurachterstand is dat, dan kunnen ze je helpen.
wat ze aan de telefoon zeggen is gelul. een collega "die goed is in onderzoeken" is mooi en aardig, maar tot nu toe heb je een gesprekje gehad aan de telefoon maar niets op papier. die brief is belangrijk. daar moet je op wachten. op basis van die brief kun je protest aantekenen.
\
en dan het zeer zeer zeer dringende advies om je verhuurder op de hoogte te stellen van je situatie. niet betalen zonder enige info zorgt ervoor dat je verhuurder stappen gaat zetten. als jij bezig bent een bijstandsuitkering aan te vragen en je bent daarmee bezig met de gemeente dan heeft je verhuurder een beeld van wat er aan de hand is. grote kans dat ze dan een betalingsregeling willen treffen
oftewel, wat @:lienekien al zei, even op de brief wachten.
[..]
dit dus.
Ik snap de frustratie, maar ik ga het niet op die manier brengen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:23 schreef vosss het volgende:
"Een collega die daar goed in is"....
Flikker die collega goddomme buiten. Die is daar niet goed in. Dat blijkt.
Man man man.
Op basis van een half achterlijke zoiets afwijzen...
De zesjescultuur in optima forma weer.
Flikker die collega door de shredder. Letterlijk.
Aldus de onderbuik van Incel. Ik heb 8 jaar bij een sociale dienst gewerkt als bezwaarmedewerker en kan je garanderen dat dit niet zo is. Iedereen wordt bij een aanvraag volledig doorgelicht.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:17 schreef incel het volgende:
Typisch weer dat bijstand voor iedereen makkelijk gratis wordt gegeven maar een hardwerkende Nederlander dan nee te horen krijgt.
Wat ik alleen niet begrijp, is waarom er in mijn geval zo abrupt een weigering volgt zonder dat er zichtbaar inhoudelijk onderzoek is gedaan naar de feiten die ik heb aangeleverd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:11 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Aldus de onderbuik van Incel. Ik heb 8 jaar bij een sociale dienst gewerkt als bezwaarmedewerker en kan je garanderen dat dit niet zo is. Iedereen wordt bij een aanvraag volledig doorgelicht.
Nogmaals: ben je daarmee naar de notaris geweest om dit vast te leggen. Iedereen kan een 'aandeelhoudersvergadering' houden en besluiten in elkaar flansen op de tekstverwerker en ze opsturen naar de KvK, maar daarmee is een BV juridisch nog niet ontbonden. Die zuinigheid nekt je nu.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:02 schreef YDOKT75 het volgende:
Ik heb een afwijzing gekregen. Dit stond er in de brief:
[..]Mijn laatste BV was bij hen bekend. Zij hebben zelf om gegevens gevraagd. Die BV heb ik op 1 februari ontbonden via aandeelhoudersbesluit. Ik heb daar een kopie van meegestuurd. De bijstandsaanvraag heb ik pas op 9 februari ingediend. Juridisch was de BV dus al ontbonden vóór de aanvraag.
Nee, dat klopt juridisch niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:28 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nogmaals: ben je daarmee naar de notaris geweest om dit vast te leggen. Iedereen kan een 'aandeelhoudersvergadering' houden en besluiten in elkaar flansen op de tekstverwerker en ze opsturen naar de KvK, maar daarmee is een BV juridisch nog niet ontbonden. Die zuinigheid nekt je nu.
Klopt idd wel, dan heet dan een een turboliquidatie, maar dan is wel vereist dat er geen schulden zijn. Want dan komen er weer extra eisen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:43 schreef YDOKT75 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt juridisch niet.
Ontbinding van een B.V. vindt plaats op grond van artikel 2:19 BW door een besluit van de algemene vergadering (of bij één aandeelhouder: door de enig aandeelhouder). Daar is géén notariële akte voor vereist.
Een notaris is verplicht bij oprichting of statutenwijziging, maar niet voor ontbinding zelf. De ontbinding is een besluit van de aandeelhouder(s). Vervolgens moet dit worden ingeschreven bij de KvK. Dat is een registratiehandeling, geen constitutieve handeling.
Met andere woorden: de ontbinding ontstaat door het aandeelhoudersbesluit, niet door de notaris en ook niet pas door de KvK-inschrijving.
Dat iemand “zomaar iets kan typen” verandert daar juridisch niets aan. Een ontbindingsbesluit is een rechtsgeldig besluit zolang het voldoet aan de wettelijke vereisten. Als enig aandeelhouder ben ik bevoegd dat besluit te nemen.
Daarnaast heb ik de formulieren 17a en 17b ingediend bij de KvK. Dat is precies de wettelijk voorgeschreven route.
Dus het punt is niet dat ik “zuinig” ben geweest, maar dat de wet simpelweg geen notaris vereist voor ontbinding van een B.V.
Nee, gewoon nee. Door middel van een AvA wordt de vennootschap ontbonden. De notulen van die AvA inclusief een formulier van de KvK moeten naar de KvK worden opgestuurd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:28 schreef obligataire het volgende:
Dat besluit moet worden vastgelegd in een notariële akte. Daarmee ga je naar de Kvk.
Google was zeker je vriend?!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:50 schreef obligataire het volgende:
Klopt idd wel, dan heet dan een een turboliquidatie, maar dan is wel vereist dat er geen schulden zijn. Want dan komen er weer extra eisen.
allereerst, dit is een kut situatie.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:10 schreef YDOKT75 het volgende:
[..]
Het voorschot is inmiddels ook afgewezen. Ik heb vorige week ¤70 gekregen voor boodschappen, maar dat willen ze nu ook weer terugvorderen omdat de aanvraag is afgewezen.
Ik heb inmiddels de officiële brief ontvangen. De inhoud daarvan is anders dan wat er tijdens het telefoongesprek werd gezegd. Aan de telefoon werd gesproken over 12 BV’s en 3 stichtingen, terwijl in de brief ineens staat “één of meerdere B.V.’s”. Dat verschil vind ik opmerkelijk. Jammer genoeg heb ik het telefoongesprek niet opgenomen.
De verhuurder heb ik wel op de hoogte gesteld van mijn situatie. Ik had 6 weken de tijd gekregen om de achterstand in te lopen. Die termijn is inmiddels verstreken, dus ik heb geld moeten lenen van een vriendin om in ieder geval één maand huur te kunnen betalen.
Ik ga nu bezwaar indienen tegen het besluit. Het voelt alsof de motivering in de brief niet goed aansluit op wat er eerder werd gesteld, dus dat ga ik juridisch laten toetsen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |