In het Australische nieuws staat dat het gaat om vrouwen met banden met IS. In de Nederlandse media wordt die band met IS meestal weggelaten. Maar ik snap wel dat ze die vrouwen en hun kinderen niet terug willen...quote:Australië weigert IS-vrouwen en hun kinderen te helpen bij terugkeer uit Syrië
Australische vrouwen en kinderen met banden met IS zijn tegengehouden toen ze probeerden een kamp in Noordoost-Syrië te verlaten om hun reis naar Australië te beginnen. Het gaat volgens bronnen om 11 families, in totaal 34 vrouwen en kinderen, die maandagochtend lokale tijd uit het Al-Roj-kamp vertrokken. Ze wilden via de Syrische hoofdstad Damascus hun terugkeer naar Australië regelen.
Kort na vertrek greep de Syrische regering in. De autoriteiten weigerden de colonne toestemming om door te reizen naar Damascus. De groep moest daarop omkeren en terugkeren naar het Al-Roj-kamp. De vrouwen en kinderen werden begeleid door Koerdische veiligheidstroepen, die de controle houden over dit deel van Noordoost-Syrië, inclusief het kamp.
De Koerdische begeleiders gaven een duidelijke boodschap door aan de families: de Syrische autoriteiten zouden hun reis naar de hoofdstad niet toestaan. Daarmee strandde hun poging om na jaren in het kamp een weg terug te vinden naar Australië. Het is niet duidelijk welke afspraken precies waren gemaakt over hun vertrek, en of er officiële reisdocumenten waren geregeld.
De federale regering in Canberra neemt afstand van de situatie en zegt geen hulp te bieden. In een verklaring stelt de regering: "De Australian government is not and will not repatriate people from Syria." De regering zegt dat veiligheidsdiensten de situatie volgen om voorbereid te zijn op eventuele terugkeer. "Mensen in deze groep moeten weten dat als zij een misdrijf hebben gepleegd en zij keren terug naar Australië, zij te maken krijgen met de volle kracht van de wet," luidt het verder. De overheid bevestigt niet of de betrokkenen Australische paspoorten hebben gekregen.
Na de val van het zelfverklaarde kalifaat van Islamitische Staat in 2019 belandden tientallen Australische vrouwen en kinderen in kampen en gevangenissen in Noordoost-Syrië. Het gaat om partners, of door autoriteiten als partners aangemerkte vrouwen, van gedode of gevangengenomen IS-strijders. Vrouwen in Al-Roj spraken eerder in interviews de wens uit om naar Australië terug te keren en zeiden dat hun verhaal en rol in het kalifaat vaak anders lag dan wordt aangenomen.
In 2022 mocht een eerste groep Australiërs Al-Roj verlaten: vier vrouwen en dertien kinderen werden toen gerepatrieerd. Toch verbleven er vorig jaar nog ruim dertig Australiërs in het kamp die aangaven naar huis te willen. Zij leven al jaren in tenten in een stoffig, afgelegen gebied, met beperkte voorzieningen en weinig uitzicht op verandering.
De kampdirecteur, Hakmiyeh Ibrahim, dringt er al langer bij westerse regeringen op aan hun burgers terug te halen. "My message is not only to Australia but to all countries: take your citizens, take these children and women," zei ze eerder tegen de ABC. Volgens haar groeien kinderen in het kamp op met "dangerous ideas and ideologies" en tikt de klok.
Ibrahim wijst erop dat de eerste families van vrouwen en kinderen met een link met IS al in 2017 naar dit soort kampen zijn gebracht. "We brought families of ISIS-affiliated women and children here in 2017, and now it's 2026," zei ze. Hoe langer de situatie voortduurt, hoe zwaarder en gevoeliger de problemen rond veiligheid, rechtspraak en opvoeding volgens haar worden. De blokkade van de Australische groep onderstreept hoe vastgelopen en beladen dit vraagstuk blijft.
Die band wordt in Nederlandse media helemaal niet weggelaten.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:17 schreef Danny het volgende:
[..]
In het Australische nieuws staat dat het gaat om vrouwen met banden met IS. In de Nederlandse media wordt die band met IS meestal weggelaten. Maar ik snap wel dat ze die vrouwen en hun kinderen niet terug willen...
Daarna ook huisvesten en aangezien die vrouwen nooit meer zullen gaan werken ook van een uitkering, kinderbijslag en weet ik wat voor toeslagen voor de hele bende gaan voorzien.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat wilde Nederland ook niet, maar de asielrechters staken daar weer een stokje voor en nu moeten wij ze gedwongen helpen bij hun terugkeer.
Optiefen met dat kutvolk, lekker laten wegrotten waar ze zitten. Zeker niet hiernaartoe halen!!!!!quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:05 schreef HSG het volgende:
Je gaat naar een terroristenstaat, doet daar de meest vreselijke dingen en dan verwacht je dat het land dat je achter hebt gelaten jouw helpt weer terug te keren.
Typisch gevalletje van "ik voel mij superieur".
Nou, dat eerste wil ik ook niet. Lekker gaan meebetalen aan de huisvesting, het vreten en de opvoeding van dat kutvolk en die kutkinderen zeker - het zijn oorlogsmisdadigers, die echt de meest afschuwelijke dingen hebben gedaan en/of ondersteund.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:10 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daarna ook huisvesten en aangezien die vrouwen nooit meer zullen gaan werken ook van een uitkering, kinderbijslag en weet ik wat voor toeslagen voor de hele bende gaan voorzien.
En dan is dat nog het gunstigste scenario. Het kan natuurlijk ook dat deze dames alsnog radicaliseren en er dingen gebeuren die je echt niet wil
Heb je voorbeelden van die Nederlandse media die dat weg laten? Dat zou wel kwalijk zijn namelijk.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:17 schreef Danny het volgende:
[..]
In het Australische nieuws staat dat het gaat om vrouwen met banden met IS. In de Nederlandse media wordt die band met IS meestal weggelaten. Maar ik snap wel dat ze die vrouwen en hun kinderen niet terug willen...
Nu lijkt het me redelijk waarschijnlijk dat die kinderen er zelf weinig aan kunnen doen. Maar dat ze maar lekker bij mama blijven ver weg van hier.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nou, dat eerste wil ik ook niet. Lekker gaan meebetalen aan de huisvesting, het vreten en de opvoeding van dat kutvolk en die kutkinderen zeker - het zijn oorlogsmisdadigers, die echt de meest afschuwelijke dingen hebben gedaan en/of ondersteund.
Het land heeft helaas anders gekozen vorig jaarquote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nou, dat eerste wil ik ook niet. Lekker gaan meebetalen aan de huisvesting, het vreten en de opvoeding van dat kutvolk en die kutkinderen zeker - het zijn oorlogsmisdadigers, die echt de meest afschuwelijke dingen hebben gedaan en/of ondersteund.
Oh apart want het standpunt van alle voorgaande regeringen (waar ook D66, CDA en VVD inzaten) was en is altijd geweest dat Nederland IS-terroristen (m/v) niet repatrieert.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:26 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het land heeft helaas anders gekozen vorig jaar
Nou dat. Als die lui ons zo vreselijk vinden moeten ze hier niet zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:19 schreef matspontius het volgende:
[..]
Optiefen met dat kutvolk, lekker laten wegrotten waar ze zitten. Zeker niet hiernaartoe halen!!!!!
Zo raar is het blijkbaar niet gedacht want Nederland heeft er totaal geen problemen meequote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:05 schreef HSG het volgende:
Je gaat naar een terroristenstaat, doet daar de meest vreselijke dingen en dan verwacht je dat het land dat je achter hebt gelaten jouw helpt weer terug te keren.
Typisch gevalletje van "ik voel mij superieur".
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)ep-jihadbruid-zwollequote:Twaalf Nederlandse vrouwen die worden verdacht van terroristische misdrijven en hun 28 kinderen zijn gisteravond laat in Nederland aangekomen. De betrokkenen zaten al jarenlang vast in kampen in het noorden van Syrië.
Ze werden in opdracht van het kabinet opgehaald en naar Nederland overgebracht. Terughalen was noodzakelijk, omdat anders de strafvervolging zou worden beëindigd en de vrouwen niet meer berecht zouden kunnen worden.
Geef de leden van IS nou niet het idee dat ze daadwerkelijk een staat hadden. Ze waren gewoon een terroristische organisatie die zichzelf wist op te werken tot rebellenclub die toevallig een behoorlijk deel van Syrië en Irak wisten te bezetten. Geen enkel land heeft dat gebied ooit erkend als een onafhankelijke staat.quote:
Weggelaten in de titel en ergens in alinea zoveel terloops en ambigu genoemd. De NOS bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:23 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Heb je voorbeelden van die Nederlandse media die dat weg laten? Dat zou wel kwalijk zijn namelijk.
Het is echt bizar hoe gepolitiseerd de NOS is geworden. Laatst waren ze ook al de enige media outlet die deden voorkomen alsof die agent in Utrecht iets fout deed bij de arrestatie van die moslima's terwijl dat totaal niet overeenkwam met de conclusie van het onderzoek.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Weggelaten in de titel en ergens in alinea zoveel terloops en ambigu genoemd. De NOS bijvoorbeeld.
Australië weigert moeders en kinderen te helpen bij terugkeer uit Syrië
Klinkt alsof Australië iets heel slechts doet.
De tering. Kut NOSquote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Weggelaten in de titel en ergens in alinea zoveel terloops en ambigu genoemd. De NOS bijvoorbeeld.
*treurig viooltje*quote:Zij leven al jaren in tenten in een stoffig, afgelegen gebied, met beperkte voorzieningen en weinig uitzicht op verandering.
Ook daarbuiten worden ze ongetwijfeld vergiftigd met dat soort ideeen, dankzij hun IS-mama.quote:Volgens haar groeien kinderen in het kamp op met "dangerous ideas and ideologies" en tikt de klok.
En als iemand er iets van zegt, dan reageren ze alsof ze water zien branden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:57 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is echt bizar hoe gepolitiseerd de NOS is geworden. Laatst waren ze ook al de enige media outlet die deden voorkomen alsof die agent in Utrecht iets fout deed bij de arrestatie van die moslima's terwijl dat totaal niet overeenkwam met de conclusie van het onderzoek.
Dat was echt kwalijk ja.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:57 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is echt bizar hoe gepolitiseerd de NOS is geworden. Laatst waren ze ook al de enige media outlet die deden voorkomen alsof die agent in Utrecht iets fout deed bij de arrestatie van die moslima's terwijl dat totaal niet overeenkwam met de conclusie van het onderzoek.
Meen mij te herinneren dat (geloof Yesilguz) gezegd heeft dat deze vrouwen in nederland berecht moeten worden als ze strafbare feiten gepleegd hebben omdat ze nou eenmaal een nederlands paspoort hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:28 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Oh apart want het standpunt van alle voorgaande regeringen (waar ook D66, CDA en VVD inzaten) was en is altijd geweest dat Nederland IS-terroristen (m/v) niet repatrieert.
Maar nu is dat anders?
Wilders had volkomen gelijk met dat de bezem door de NPO moest. Één van de weinige dingen, samen met dat de Islam kut is, waar hij gelijk in heeft.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:57 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat wilde ze als kamerlid juist niet, maar (en dat vind ik nog steeds een vreemd argument) de rechtbank dwong later de minister (toen ook Yesilgoz) ze de vrouwen op te halen omdat anders de rechtsvervolging zou verlopen en de vrouwen op een goede dag dus gewoon zonder zorgen de grens konden oversteken. Als op een dag de Koerden zeggen joh zoek het fijn uit is dat gewoon een reeële mogelijkheid….als je minst slechte alternatief dan is ze op te halen tsja.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:49 schreef 111210 het volgende:
[..]
Meen mij te herinneren dat (geloof Yesilguz) gezegd heeft dat deze vrouwen in nederland berecht moeten worden als ze strafbare feiten gepleegd hebben omdat ze nou eenmaal een nederlands paspoort hebben.
Ah ja dus de band wordt- jouw woorden - weggelaten maar het staat er gewoon letterlijk in. Echt goed weggelaten zegquote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Dit vooral. Het standpunt van Nederland en Australië is volledig logisch (laat ze daar maar) maar wat als op een dag die mensen zeggen joh wij hoeven jullie onderdanen niet, ze mogen fijn terug op een vlucht naar Europa en dan zoeken ze het daar maar uit, daar kwamen ze immers ook vandaan.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 21:16 schreef Hexagon het volgende:
Prima om ze daar in Syrie te laten, al mag er wel een visie komen op de toekomst van deze mensen. Syrie is nou eenmaal niet het stabielste en best functionerende land op aarde en je wilt voorkomen dat ze op de wereld gaan rondzwerven. Dus ze kunnen het best met Syrie een permanente woonplek regelen, daar dat land ook in wordt geholpen.
Aan de ene kant zou ik zeggen dat dit soort vrouwen helemaal geen Westerse link meer hebben, maar dan bedenk ik me weer de Westerse samenleving op dit moment (lol).quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:05 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit vooral. Het standpunt van Nederland en Australië is volledig logisch (laat ze daar maar) maar wat als op een dag die mensen zeggen joh wij hoeven jullie onderdanen niet, ze mogen fijn terug op een vlucht naar Europa en dan zoeken ze het daar maar uit, daar kwamen ze immers ook vandaan.
Kinderen kunnen er niks aan doen maar die vrouwen mag je wat mij betreft daar gewoon achter laten. Ze hebben bewust steun geleverd aan een goor stuk vreten wat anderen daar aan de meest gruwelijke dingen heeft onderworpen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Belachelijk gewoon. Uiteindelijk komen ze voor de rechter, krijgen ze een paar jaar cel en mogen ze daarna weer lekker vrij rondlopen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 16:54 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zo raar is het blijkbaar niet gedacht want Nederland heeft er totaal geen problemen mee
[..]
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)ep-jihadbruid-zwolle
Er zijn genoeg filmpjes op Youtube te vinden van journalisten die zo'n IS-kamp bezoeken en daar zie je hoe die kinderen zijn. Compleet geïndoctrineerd door hun ouders. Die ouders, en de kinderen later, zijn de nazi's van nu en van de toekomst.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:23 schreef deedeetee het volgende:
Vrouwen met hun kinderen wil je toch niet in land toelaten ? Daar komt alleen maar ellende van. De vrouwen voeden hun kinderen natuurlijk op naar goeddunken van IS. Kinderen zijn dus net zo gevaarlijk als de ouders.
Waarom ga je zelf niet dan? Volgens mij is dat toch een vrij wetteloos gebied waar je met van alles weg kan komen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 08:03 schreef nixxx het volgende:
Ik vind wel dat de Nederlandse staat een verantwoordelijkheid heeft en dat niet moet afschuiven op de Syrische Koerden. Maar wmb sturen we iemand die ze daar in dat kamp allemaal executeert en niet dat we ze op gaan halen.
Doe niet zo naief man. Enig idee hoe die kinderen opgevoed worden? Abolute haat tegen alles wat niet de Islam aanhangt en al die ongelovige honden mogen worden afgemaakt. In die trant ja. Die kinderen zijn de terroristen van de toekomst - en dat wil jij hier laten opnemen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 06:00 schreef Chadi het volgende:
[..]
Kinderen kunnen er niks aan doen maar die vrouwen mag je wat mij betreft daar gewoon achter laten. Ze hebben bewust steun geleverd aan een goor stuk vreten wat anderen daar aan de meest gruwelijke dingen heeft onderworpen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |