quote:Een dag voor de finalerondes van de ploegenachtervolging, maakt bondscoach Rintje Ritsma de opstelling bekend voor de halve finales. Jorrit Bergsma, die brons won op de 10.000 meter, komt in de ploeg. Marcel Bosker rijdt de halve finale niet.
In de eerste ronde begon Bosker nog als kopman, om de koppositie na 600 meter af te geven aan Chris Huizinga. Een wissel kost altijd wat tijd in de achtervolging. "We hebben veel focus op de snelheid bij de start gehad, maar eigenlijk vallen de tijden tegen", zegt Ritsma over alle ploegen die deelnemen. "Zeker als je kijkt naar individuele afstanden, wordt er niet hard gereden." Volgens Ritsma beginnen veel teams te snel, waardoor de tijden aan het einde oplopen. "We moeten iets rustiger en de tijden vlak houden, dan hebben we misschien wel een kans om heel dicht bij Italië te zitten of ze te verslaan."
Ritsma heeft nog geen keuze gemaakt over de opstelling in een eventuele finale. "Dan is Bosker weer fris, dus het kan zijn dat we de finale weer anders rijden."
Dan gaan ze volle bak voor brons.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Die liggen na een ronde 2 seconden achter die ze nooit meer gaan goedmaken.
https://sportnieuws.nl/sc(...)2026021614120160440/quote:"Als we gaan, gaan we strijdend ten onder. Als het gat te groot wordt, heeft het geen zin om door te blijven rijden. Dan kunnen we hem afbreken en dan is het sparen. Dan moet je echt op brons gaan rijden."
Bosker gaat the Peen Train slopen.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:37 schreef Marcoss het volgende:
Ach, de halve finale is toch kansloos, dan maar iemand sparen
En Bartje Hoolwerf ookquote:Op maandag 16 februari 2026 16:28 schreef Felagund het volgende:
Ach Bosker.
Prins gooit nu echt met dingen.
Jij verwacht dat die verliezen van de Chinezen?quote:Op maandag 16 februari 2026 16:42 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Bosker gaat the Peen Train slopen.
Dat lijkt mij ook wel de beste keuze. Natuurlijk is Italië als ze een normale vorm hebben veel sneller. Maar is niet ondenkbaar dat de spanning vat krijgt op de Italianen voor thuispubliek (al denk ik eerder dat ze er door groeien) of dat een van de drie net niet helemaal fit is of een misslag maakt en zich daardoor teveel laat afleiden.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:32 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Dan gaan ze volle bak voor brons.
[..]
https://sportnieuws.nl/sc(...)2026021614120160440/
Hij leek mij te doelen op de TP van gisteren. Dat ook bij de andere landen er niet heel snel gestart wordt. Of eigenlijk nog meer dat de Nederlandse schaatsers allemaal niet snel starten.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:32 schreef kilon het volgende:
"Zeker als je kijkt naar individuele afstanden, wordt er niet hard gereden."
Ik weet ook niet wat hij hier precies bedoelt, maar er wordt juist snoeihard gereden op deze baan (door sommigen).
Als in de rond erna Bosker wel weer rijdt heeft die weinig reden om iets te gooienquote:Op maandag 16 februari 2026 16:28 schreef Felagund het volgende:
Ach Bosker.
Prins gooit nu echt met dingen.
"Zeker als je kijkt naar individuele afstanden, wordt er niet hard gereden."quote:Op maandag 16 februari 2026 16:47 schreef Redefine het volgende:
[..]
Hij leek mij te doelen op de TP van gisteren. Dat ook bij de andere landen er niet heel snel gestart wordt. Of eigenlijk nog meer dat de Nederlandse schaatsers allemaal niet snel starten.
Zie mijn tweede deel van mijn opmerking. Het lijkt mij als die dat bedoeld.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:55 schreef franklop het volgende:
[..]
"Zeker als je kijkt naar individuele afstanden, wordt er niet hard gereden."
Staat er in de quote op NOS. Er zijn geloof ik 6 OR's gereden
Ik denk dat je een risico hebt dat je twee keer verliest, dus ik zou het andersom doen.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik zou Bosker halve finale laten rijden en dan in verliezersfinale met Bergsma.
De wonderen zijn de wereld nog niet uitquote:Op maandag 16 februari 2026 16:45 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Jij verwacht dat die verliezen van de Chinezen?
Plus dat Ritsma heeft gezegd dat ze dit met vier man zijn begonnen en het ook met vier man gaan afmaken.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:46 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook wel de beste keuze. Natuurlijk is Italië als ze een normale vorm hebben veel sneller. Maar is niet ondenkbaar dat de spanning vat krijgt op de Italianen voor thuispubliek (al denk ik eerder dat ze er door groeien) of dat een van de drie net niet helemaal fit is of een misslag maakt en zich daardoor teveel laat afleiden.
Als je ze niet onder minimale druk zet dan kan het zomaar zijn dat je een gegarandeerde medaille hebt opgegeven. Als dan blijkt dat de Italianen op punt staan kan je het altijd nog laten lopen.
Volgens Ellen Hoog is Prins nu heel blij.quote:
https://sportnieuws.nl/sc(...)2026021615280652539/quote:Schaatsbondscoach Rintje Ritsma bijt van zich af na gevoelige keuze op Winterspelen: 'Dat vind ik een beetje flauw'
De ploegenachtervolging bij de mannen zorgde in aanloop naar de Olympische Winterspelen voor een hoop gesprekstof en dat is in Milaan niet anders. Zeker niet doordat bondscoach Rintje Ritsma voor de halve finale Jorrit Bergsma de voorkeur geeft boven Marcel Bosker. Die keuze leverde natuurlijk ook wat vragen op, maar één daarvan vond Ritsma 'een beetje flauw'.
Diezelfde Bosker werd namelijk speciaal voor de ploegenachtervolging toegevoegd aan de Nederlandse selectie voor de Spelen. Hij viel ondanks zijn derde plaats op de 5000 meter bij het OKT net buiten de matrix, maar de selectiecommissie van schaatsbond KNSB besloot hem toch mee te nemen. Dat was erg zuur voor Tim Prins, want hij kon door die keuze fluiten naar zijn olympische debuut.
Bosker reed zondag dan ook samen met Stijn van de Bunt en Chris Huizinga in de kwartfinales en het drietal wist zich met de vierde tijd ternauwernood te plaatsen voor de halve finales. Daarin kiest Ritsma ervoor om niet met Bosker, maar met Jorrit Bergsma te rijden. Hij vond namelijk dat er snelheid ontbrak in de kwartfinales.
'Flauwe vraag'
Het besluit van Ritsma is op pikant te noemen doordat de deelname van Bosker aan de Spelen flink wat stof deed opwaaien. Mede doordat het ten koste ging van Prins. Ritsma kreeg maandag na het bekendmaken van de opstelling voor de halve finale dan ook de vraag of het een gevoelige keuze is om uitgerekend Bosker te passeren voor het duel met de Italianen.
"Dat vind ik een beetje een flauwe vraag", reageerde de bondscoach. "Ik heb aangegeven dat we het met zijn vieren doen. Jorrit stond hier toen Marcel reed en Marcel is er nu Jorrit rijdt."
Ritsma hoopt op medaille
Van de Bunt, Bergsma en Bosker strijden dinsdag met de Italianen om een plek in de finale. Het gastland reed zondag de snelste tijd in de kwartfinales. Als er verloren wordt dan wacht nog de strijd om het brons. Als Nederland een medaille overhoudt aan de ploegenachtervolging bij de mannen dan is Ritsma een tevreden man: "Brons zou een hele mooie kleur zijn."
Dat is onze beste 5km rijder.quote:
Ellen Hoog? Wat heeft die hier mee van doen?quote:Op maandag 16 februari 2026 17:11 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Volgens Ellen Hoog is Prins nu heel blij.
Die heeft een podcast oid met meisje Kramer.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:17 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ellen Hoog? Wat heeft die hier mee van doen?
Bijzondere take. Want Tim is er nog steeds niet bijquote:Op maandag 16 februari 2026 17:18 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Die heeft een podcast oid met meisje Kramer.
Ik denk dat je met Bergsma meer kans hebt. Als je dan Ritsma hoort denkt ie ook dat tragere start en snellere einde beter is. Dan moet je voor Bergsma kiezen ipv Bosker.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik denk dat je een risico hebt dat je twee keer verliest, dus ik zou het andersom doen.
Bedoelt ze dat hij uit rancune blij zou zijn dat hij eruit is gegooid? Dat zou ook wat over haarzelf zeggen.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:18 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Bijzondere take. Want Tim is er nog steeds niet bij
Gezien zijn opmerkingen over het vervangen van Van der Bunt door Bergsma afhankelijk van de 10 km zou je dat wel verwachten ja. Maar Ritsma is onnavolgbaar. Volgens mij gooit die voor de (kleine) finale een muntje op wie er weer word gewisseld voor Bosker.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:06 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Was die even vergeten
[..]
Plus dat Ritsma heeft gezegd dat ze dit met vier man zijn begonnen en het ook met vier man gaan afmaken.
Dan is het logisch dat je Bergsma in de halve finale gaat inzetten. Had eerder verwacht dat ie v/d Bunt eruit zou halen.
Daar lijkt het wel op ja..quote:Op maandag 16 februari 2026 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bedoelt ze dat hij uit rancune blij zou zijn dat hij eruit is gegooid? Dat zou ook wat over haarzelf zeggen.
Eensquote:Op maandag 16 februari 2026 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bedoelt ze dat hij uit rancune blij zou zijn dat hij eruit is gegooid? Dat zou ook wat over haarzelf zeggen.
Ik denk dat je dat stuk tussen haakjes erbij moet denken.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:55 schreef franklop het volgende:
[..]
"Zeker als je kijkt naar individuele afstanden, wordt er (op de team pursuit) niet hard gereden."
Staat er in de quote op NOS. Er zijn geloof ik 6 OR's gereden
Bosker leek mij de zwakste schakel.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:06 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Was die even vergeten
[..]
Plus dat Ritsma heeft gezegd dat ze dit met vier man zijn begonnen en het ook met vier man gaan afmaken.
Dan is het logisch dat je Bergsma in de halve finale gaat inzetten. Had eerder verwacht dat ie v/d Bunt eruit zou halen.
Dat zeggen ze toch niet? Of is dat verhaaltje over snel starten en de wissel die tijd kost onzin en willen ze Bosker gewoon rust geven?quote:Op maandag 16 februari 2026 17:03 schreef Em31 het volgende:
Ze gaan dus voor brons.Dat is niet eens zo raar, misschien nog een gelukje met een vallende Italië.
Zo vat ik het eerlijk gezegd wel op, als je echt wil winnen kies je denk ik niet voor deze combinatie. Maar wie weet worden we ineens verrast.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:11 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat zeggen ze toch niet? Of is dat verhaaltje over snel starten en de wissel die tijd kost onzin en willen ze Bosker gewoon rust geven?
Ritsma zegt natuurlijk ook dat ie brons een mooie kleur vindt, dus het zou goed kunnen dat je gelijk hebt hoor.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:14 schreef Em31 het volgende:
[..]
Zo vat ik het eerlijk gezegd wel op, als je echt wil winnen kies je denk ik niet voor deze combinatie. Maar wie weet worden we ineens verrast.
Deze zinnen spreken elkaar ook enorm tegenquote:Als we gaan, gaan we strijdend ten onder. Als het gat te groot wordt, heeft het geen zin om door te blijven rijden.
Ik zou ook ziek worden als mijn beste ploegenachtervolgingsteam mede bestaat uit Bosker en Huizinga.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:50 schreef Gremen het volgende:
Ritsma ziet er echt beroerd uit, zou hij een chronische ziekte hebben?
Ja idem voor Frankrijk slechts 0,9 voorblijven terwijl die het laatste kwart van de race reden met iemand die het tempo van de trein niet meer kon volgen. Dat soort teams hoor je op seconden te rijden, maar zelfs dat lukt al niet eens.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:03 schreef Remco het volgende:
Ritsma moest wel wisselen hij had in een interview gezegd dat ook Bergsma zou starten.
Veldkamp zei nog wel iets leuks bij Dione gisteravond. Dat het eigenlijk nergens op slaat dat China beter is dan Nederland zeker als je zag hoe ze kapot gingen maar schijnbaar dus alsnog snelheid hielden. Uiteraard werd daar verder niet op ingegaan want draaiboek en het moet gezellig blijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |