abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 februari 2026 @ 19:07:36 #126
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220146494
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 18:02 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik hoop je met dit statement niet doelt op de partij die ca. 60.000 burgerslachtoffers maakt, grond onterecht onteigend van mensen die ergens al generaties lang woont als je doelt op de partij die vrede wil.

Het hele handelen van IDF uit naam van Israël getuigt allerminst van een vredeswens. Niet voor de korte termijn maar ook niet voor de lage termijn.

Een logischer statement zou zijn dat ze allebei geen vrede willen.
oh, even kijken hoe vaak heeft een Gaza overheid een vredes voorstel voor gelegd?

0 niks noppes nada

Hoe vaak heeft men na een vredes akkoord vanuit israel of een derde partij deze gebroken?
Tel kwijt maar allemaal.

Ik heb een voorstel. we kunnen samen hier een paar uur aan executie videos gaan bekijken van de afgelopen jaren van mesen uit gaza die wel vrede wouden, of kritiek hadden op het bestuur van Gaza.
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220146766
Alles wat Palestijnen in een kwaad licht zet, telt natuurlijk toch niet mee.
pi_220147416
Thread over de burgerslachtoffers in de Gazastrook.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 19 februari 2026 @ 20:39:36 #129
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220147845
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 20:10 schreef HowardRoark het volgende:
Thread over de burgerslachtoffers in de Gazastrook.

[ twitter ]
Als ik even verder lees, dan komt er ook naar voren dat er niet duidelijk is hoeveel er gedood zijn door Hamas en hoeveel er aan een natuurlijke dood veroorzaakt zijn en hoeveel er wel niet dubbel berekend zijn, dit word nog steeds verder uitgefilterd.

het is aardig simpel alles word bij elkaar opgeteld.

Laten we dit even naast een andere situatie neer leggen in 2025

Bloedbad in El Fasher (oktober 2025): Volgens een VN-rapport van februari 2026 werden er in slechts drie dagen tijd minstens 6.000 mensen gedood nadat de RSF de stad innam. Sommige lokale schattingen voor dit specifieke offensief lopen op tot 27.000 tot 60.000 doden.

dit haalde amper een voorpagina.
Men weet niet eens exact hoeveel slachtoffers er vielen.

Maar wij moeten palasteinen die geindoctrineerd zijn hun buurland uit te moorden zielig te vinden, en miljoenen mensen gaan er voor de straat op!

Hoeveel mensen zijn de straat op gegaan voor deze massa moord?
In 3 DAGEN niet 2 jaar 3 dagen!!

[ Bericht 31% gewijzigd door theguyver op 19-02-2026 20:44:42 ]
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220148323
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 20:39 schreef theguyver het volgende:

[..]
Als ik even verder lees, dan komt er ook naar voren dat er niet duidelijk is hoeveel er gedood zijn door Hamas en hoeveel er aan een natuurlijke dood veroorzaakt zijn en hoeveel er wel niet dubbel berekend zijn, dit word nog steeds verder uitgefilterd.

het is aardig simpel alles word bij elkaar opgeteld.
Als een substantieel deel van de natuurlijke sterfgevallen als slachtoffers zou zijn meegeteld, dan zou je een onevenredig hoog aandeel bejaarden verwachten. Dat is echter niet het geval, zo stelt @AdarWeinreb en het zou Gabriel vast ook zijn opgevallen.

Volgens Wikipedia had Gaza vóór de oorlog een sterftecijfer van 2,9 per 1.000 inwoners per jaar. Dat komt neer op ongeveer 6.300 sterfgevallen per jaar door 'ouderdom', ziekte of ongelukken. Van dat aantal zou grofweg 50 tot 65% uit 65+ers bestaan. Dat zou betekenen dat we op de lijst van Gabriel tussen de 6.400 en 8.000 overleden 65+ers zouden verwachten, maar we zien er maar 5.000. Dat aantal lijkt dus niet te ondersteunen dat het MoH slachtoffers van een natuurlijke dood heeft toegevoegd aan de slachtofferlijst.

Daarnaast beheert Israël het Palestijnse bevolkingsregister. Israël bepaalt welke namen worden toegevoegd en welke worden verwijderd. Als het MoH (deels) natuurlijke sterfgevallen als oorlogsslachtoffers zou registreren én Israël onjuiste informatie voor het bevolkingsregister geeft, dan hadden we dat vast al wel gehoord. Bijvoorbeeld via Andrew Fox als een van de weinige (enige?) toegang tot het Palestijnse bevolkingsregister had en die informatie gebruikte om fraude aan te tonen op die dodenlijsten. Veel verder dan kleine (verklaarbare) fouten kwam hij niet. Edit Het rapport van Andrew Fox van dec-24 https://henryjacksonsocie(...)Hamas-Report-web.pdf

[ Bericht 2% gewijzigd door opgebaarde op 19-02-2026 21:48:33 ]
pi_220148490
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 18:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zoals al tig keer is besproken doet Israël dit niet.

Deze slachtoffers vallen door de manier hoe de Palestijnen vechten. Al zouden het er 600.000 zijn, jammer dan. Dan moeten we Palestijnen maar een normale manier van oorlogsvoering er op leren nahouden, waarbij de eigen burgerbevolking niet als een menselijk schild wordt gebruikt, waarbij elke vorm van scheiding tussen burger en strijder wordt weggehaald.

Dit laatste is trouwens een oorlogsmisdaad volgens de Geneefse Conventies. En dit wordt dan door naïeve Westerlingen verdraaid naar dat Israël deze slachtoffers bewust zou maken. Kolfje naar de hand van de Palestijnse terroristen.

Er is in dit conflict dan ook maar één schuldige en dat zijn de Arabieren, dan wel 'Palestijnen' zelf. Dat was 120 jaar geleden al zo, en nu nog steeds.
Er is nooit 1 schuldige.

Maar blijf je langspeelplaat maar herhalen kerel.
pi_220148512
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 19:07 schreef theguyver het volgende:

[..]
oh, even kijken hoe vaak heeft een Gaza overheid een vredes voorstel voor gelegd?

0 niks noppes nada

Hoe vaak heeft men na een vredes akkoord vanuit israel of een derde partij deze gebroken?
Tel kwijt maar allemaal.

Ik heb een voorstel. we kunnen samen hier een paar uur aan executie videos gaan bekijken van de afgelopen jaren van mesen uit gaza die wel vrede wouden, of kritiek hadden op het bestuur van Gaza.
Die video's heb ik waarschijnlijk voor het merendeel al gezien dus bespaar me die moeite. Dat Gazanen elkaar onderling uitmoorden interesseert me werkelijk geen zier. Hoe minder, hoe beter zou ik zeggen.

Maar dat maakt wat Israël doet niet meteen legitiem.
pi_220148607
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 21:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Er is nooit 1 schuldige.

Bijzonder. Hier namelijk wel.

En in wel meer oorlogen trouwens: Rusland is de enige schuldige voor de huidige oorlog met Oekraïne.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220148979
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 22:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzonder. Hier namelijk wel.

En in wel meer oorlogen trouwens: Rusland is de enige schuldige voor de huidige oorlog met Oekraïne.
Joh, dit conflict gaat al zover terug dat enige objectieve bronnen niet eens mogelijk zijn omdat het al terug grijpt naar een tijd toen het woord propaganda niet eens uitgevonden was.

En inzake Rusland-Oekraïne is Rusland overduidelijk de aggressor, maar net doen alsof Oekraïne of Europa niet een klein deeltje schuld heeft is ook hopeloos naïef.

Ik zou je aanraden om eens naar de podcast Veldheren te luisteren. Die brengen toch een veel genuanceerder beeld, met oog op de geschiedenis, dan de langspeelplaat die jij maar blijft herhalen.
pi_220149121
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 22:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Joh, dit conflict gaat al zover terug dat enige objectieve bronnen niet eens mogelijk zijn omdat het al terug grijpt naar een tijd toen het woord propaganda niet eens uitgevonden was.

En inzake Rusland-Oekraïne is Rusland overduidelijk de aggressor, maar net doen alsof Oekraïne of Europa niet een klein deeltje schuld heeft is ook hopeloos naïef.

Ik zou je aanraden om eens naar de podcast Veldheren te luisteren. Die brengen toch een veel genuanceerder beeld, met oog op de geschiedenis, dan de langspeelplaat die jij maar blijft herhalen.
Dit conflict kent de origine eind 19e/begin 20e eeuw, het woord propaganda begin 17e eeuw.

Ik laat mij leiden door een grote diversiteit aan historische feiten (want die waren zijn er zat van uit die periode), jij gaat af op een podcast van twee voormalige Nederlandse militairen.

Waarbij ik mij dan afvraag waarom zij alle wijsheid in pacht zouden hebben? Want een hoge functie in het Nederlandse leger wil niet zeggen dat je ineens historicus of expert bent van conflicten elders ter wereld.
pi_220149137
Is geen genocide, foutieve TT
pi_220149258
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 23:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit conflict kent de origine eind 19e/begin 20e eeuw, het woord propaganda begin 17e eeuw.

Ik laat mij leiden door een grote diversiteit aan historische feiten (want die waren zijn er zat van uit die periode), jij gaat af op een podcast van twee voormalige Nederlandse militairen.

Waarbij ik mij dan afvraag waarom zij alle wijsheid in pacht zouden hebben? Want een hoge functie in het Nederlandse leger wil niet zeggen dat je ineens historicus of expert bent van conflicten elders ter wereld.
Je kunt ook de moeite nemen een keer te luisteren. Maar hetgeen ze vertellen en hun standpunten stroken niet met de jouwe dus je zal ze bij voorbaat al afserveren, hetgeen je hierboven eigenlijk al doet. En ik zeg niet dat zij alle wijsheid in pacht hebben, maar zij weten wel dingen op een neutrale manier te duiden. En dat komt voor Israël niet altijd welgevallig uit.

Daarnaast moet je geschiedenis, mijns inziens, vooral gebruiken om ervan te leren en te begrijpen waarom conflicten op spelen. Geschiedenis gebruiken om wandaden goed te praten lijkt me toch echt de verkeerde kant van de medaille.
pi_220149287
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 23:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je kunt ook de moeite nemen een keer te luisteren. Maar hetgeen ze vertellen en hun standpunten stroken niet met de jouwe dus je zal ze bij voorbaat al afserveren, hetgeen je hierboven eigenlijk al doet. En ik zeg niet dat zij alle wijsheid in pacht hebben, maar zij weten wel dingen op een neutrale manier te duiden. En dat komt voor Israël niet altijd welgevallig uit.

Daarnaast moet je geschiedenis, mijns inziens, vooral gebruiken om ervan te leren en te begrijpen waarom conflicten op spelen. Geschiedenis gebruiken om wandaden goed te praten lijkt me toch echt de verkeerde kant van de medaille.
Als je doel is om de neutraliteit te bewaren, dan ben je al niet meer feitelijk bezig maar vooral met evenredigheid. Als je de feiten echter volgt zul je zien dat je bij dit conflict niet evenredig uit zal komen, maar bij een duidelijke aanstichter/dader (de Arabieren dan wel Palestijnen) en een aangevallen partij (de Joodse gemeenschappen/Israël).

Het gebruiken van de vermeende geschiedenis om brute wandaden goed te praten is nu juist iets wat we zien aan de pro-Palestijnse zijde. 'Ja, maar hun land is afgepakt ...', 'Ja, maar de Nakba ...', 'Ja, maar als je zolang onderdrukt wordt ..'

Dat begon in veel media alweer de dag na de aanslagen van 7 oktober 2023.
pi_220149315
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 23:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je doel is om de neutraliteit te bewaren, dan ben je al niet meer feitelijk bezig maar vooral met evenredigheid. Als je de feiten echter volgt zul je zien dat je bij dit conflict niet evenredig uit zal komen, maar bij een duidelijke aanstichter/dader (de Arabieren dan wel Palestijnen) en een aangevallen partij (de Joodse gemeenschappen/Israël).

Het gebruiken van de vermeende geschiedenis om brute wandaden goed te praten is nu juist iets wat we zien aan de pro-Palestijnse zijde. 'Ja, maar hun land is afgepakt ...', 'Ja, maar de Nakba ...', 'Ja, maar als je zolang onderdrukt wordt ..'

Dat begon in veel media alweer de dag na de aanslagen van 7 oktober 2023.
De schuldvraag hoeft ook niet evenredig beantwoord te worden...

En waar we momenteel getuige van zijn is een israël dat niet WIL leren van de geschiedenis.
pi_220149388
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 21:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Er is nooit 1 schuldige.

Aan deze hele oorlog?

Jawel. De aandacht van de wereld verslapte namelijk op 'hun zaak' en dat moest ff geregeld worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 20 februari 2026 @ 05:48:24 #141
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220149498
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 22:00 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die video's heb ik waarschijnlijk voor het merendeel al gezien dus bespaar me die moeite. Dat Gazanen elkaar onderling uitmoorden interesseert me werkelijk geen zier. Hoe minder, hoe beter zou ik zeggen.

Maar dat maakt wat Israël doet niet meteen legitiem.
Terug schieten mag niet?
Gijzelaars terug halen mag niet?
Raket installaties die op je schieten mag niet?

Gewoon blijven staan en jezelf maar laten bombarderen beschieten en je laten martelen en gevangen nemen moet maar gewoon geaccepteerd worden?

Nogmaals Ik heb het puur en alleen over Gaza niet de west bank, GAZA.

keer op keer komt de agressie maar van een kant.

Er is nog nooit een vredesvoorstel gekomen vanuit gaza niet een 0 zero nada.
Terwijl vanuit israel zelf taloze voorstellen zijn geweest voor vrede staakt het vuren of andere soorten van akkoorden.

Gaza wil geen vrede Hamas inddoctrineerd iedereen moord iedereen uit die anders denkt, daarom vielen er verschrikkelijk veel Palasteinse slachtoffers op 7 oktober in israel zelf die werden als verader gezien.

Israel heeft een gigantische reactie snelheid als het gaat om terug slaan, dit zag men in elke oorlog tegen israel dit komt omdat het land klein is, maar men wachte heel lang voordat men uberhaupt binnen viel en over een tijdspan van 2 jaar vielen er 70.000 doden in dit conflict.

in de stad El Fasher (Sudan) deed men daar maar 3 dagen over vermoedelijk zelfs meer als dat want dat is het totaal aantal mensen wat compleet van de aardbodem verdwenen zijn.

hoe komt het dat er zoveel kinderen de dood vinden?

Bekijk deze YouTube-video

https://www.instagram.com/reel/DHDyfVxsPgC/

https://www.instagram.com/reel/DC176N-NLW_/

Nou zo dus!

Als ze in gaza de wapens neer leggen kunnen ze in vrede leven.
Als Israel de wapens neer legt worden ze uitgeroeit.

[ Bericht 8% gewijzigd door theguyver op 20-02-2026 06:11:19 ]
pi_220149763
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 17:22 schreef theguyver het volgende:

[..]
Doet IDF alles goed?
Nee.
Zijn er onschuldige burgers het slachtoffers geworden door de IDF, ja en behoorlijk veel.
Meer kwaad dan goed.

quote:
1 partij wil vrede de andere partij wil dat niet
De Palestijnen willen vrede.

Israel niet, Hamas niet.
pi_220149770
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 18:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zoals al tig keer is besproken doet Israël dit niet.

Deze slachtoffers vallen door de manier hoe de Palestijnen vechten. Al zouden het er 600.000 zijn, jammer dan. Dan moeten we Palestijnen maar een normale manier van oorlogsvoering er op leren nahouden, waarbij de eigen burgerbevolking niet als een menselijk schild wordt gebruikt, waarbij elke vorm van scheiding tussen burger en strijder wordt weggehaald.

Dit laatste is trouwens een oorlogsmisdaad volgens de Geneefse Conventies. En dit wordt dan door naïeve Westerlingen verdraaid naar dat Israël deze slachtoffers bewust zou maken. Kolfje naar de hand van de Palestijnse terroristen.

Er is in dit conflict dan ook maar één schuldige en dat zijn de Arabieren, dan wel 'Palestijnen' zelf. Dat was 120 jaar geleden al zo, en nu nog steeds.
En zoals al tig keer besproken heb jij de feiten niet aan jouw kant staan en ben je alleen maar je haat aan het verspreiden.....

Israel heeft veel en veel meer burger slachtoffers gemaakt dan ooit nodig geweest kan zijn.
Buiten dat ze doelbewust verschillende burger doelen bombarderen, wat niets te maken heeft met het aanvallen van Hamas.

Overigens allemaal misdaden, zowel oorlogs als humanitaire misdaden zoals dat internationaal opgesteld is.

De agressor en het in stand houden van het conflict wordt allemaal gedaan door Israel.
Is je ook al meermaals verteld en getoond.
pi_220149772
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 19:07 schreef theguyver het volgende:

Tel kwijt maar allemaal.

En hoeveel van de bestaande bestanden, zelfs tot op vandaag, heeft Israel verbroken en ook als 1e verbroken?
Precies, allemaal.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 19:28 schreef havanagila het volgende:
Alles wat Israel in een kwaad licht zet, telt natuurlijk toch niet mee.
Correctie.
pi_220150677
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 00:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De schuldvraag hoeft ook niet evenredig beantwoord te worden...

En waar we momenteel getuige van zijn is een israël dat niet WIL leren van de geschiedenis.
Precies het tegenovergestelde. Wat we juist zien is dat de Arabieren niet willen leren van de geschiedenis en iedere keer opnieuw maar Israël willen aanvallen, voortkomende uit gevoelens van etnische en religieuze superioriteit en antisemitisme.

Israël valt niets te verwijten, die hebben meermaals de Arabieren een oplossing aangeboden voor een tweestatenoplossing. Is altijd afgewezen. Zelfs na de Oslo-akkoorden begonnen de Arabieren met een aantal grootschalige terreuraanslagen die voor een ruk naar rechts zorgden in de Israëlische samenleving.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 07:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]
En zoals al tig keer besproken heb jij de feiten niet aan jouw kant staan en ben je alleen maar je haat aan het verspreiden.....

Israel heeft veel en veel meer burger slachtoffers gemaakt dan ooit nodig geweest kan zijn.
Buiten dat ze doelbewust verschillende burger doelen bombarderen, wat niets te maken heeft met het aanvallen van Hamas.

Overigens allemaal misdaden, zowel oorlogs als humanitaire misdaden zoals dat internationaal opgesteld is.

De agressor en het in stand houden van het conflict wordt allemaal gedaan door Israel.
Is je ook al meermaals verteld en getoond.
Dat heeft het dus wel omdat de Palestijnse terroristen zich tussen en onder burgers verstoppen.
pi_220151268
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 09:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Precies het tegenovergestelde. Wat we juist zien is dat de Arabieren niet willen leren van de geschiedenis en iedere keer opnieuw maar Israël willen aanvallen, voortkomende uit gevoelens van etnische en religieuze superioriteit en antisemitisme.

Israël valt niets te verwijten, die hebben meermaals de Arabieren een oplossing aangeboden voor een tweestatenoplossing. Is altijd afgewezen. Zelfs na de Oslo-akkoorden begonnen de Arabieren met een aantal grootschalige terreuraanslagen die voor een ruk naar rechts zorgden in de Israëlische samenleving.
[..]
Dat heeft het dus wel omdat de Palestijnse terroristen zich tussen en onder burgers verstoppen.
Dat is wel erg ongenuanceerd. Wat ze concreet is aangeboden zijn zones waarbij bij 2 vd 3 er nog praktisch volledig militaire en economische controle bij Israël lag. Daarin zijn ook nooit afspraken op tafel gekomen over wanneer die controle dan zou ophouden te bestaan. Dan ben je niet meer dan een vazalstaat. Dat is niet wat zelfbeschikking inhoudt.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220151353
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:53 schreef Nexum het volgende:

[..]
Dat is wel erg ongenuanceerd. Wat ze concreet is aangeboden zijn zones waarbij bij 2 vd 3 er nog praktisch volledig militaire en economische controle bij Israël lag. Daarin zijn ook nooit afspraken op tafel gekomen over wanneer die controle dan zou ophouden te bestaan. Dan ben je niet meer dan een vazalstaat. Dat is niet wat zelfbeschikking inhoudt.
Die militaire controle zal vanwege de oncontroleerbare drang voor terreur bij de Arabieren ook wel nodig zijn.

Toen Nazi-Duitsland werd verslagen werd het land ook nog jaren gecontroleerd en gederadicaliseert. Eenzelfde proces zal je met de Palestijnen moeten hebben omdat het voorspelbaar is wat men anders gaat doen: vanuit een eigen staat een shitload aan wapens importeren, een leger bouwen en daarmee Israël aanvallen. De Palestijnen zullen immers niet rusten tot met ál dit gebied onder controle heeft en alle Joden zijn vermoord of verdreven.

Dat maakt het ook zo ontzettend opmerkelijk dat nu dit juist de groep mensen is die velen in het Westen steunen.
pi_220151465
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die militaire controle zal vanwege de oncontroleerbare drang voor terreur bij de Arabieren ook wel nodig zijn.

Toen Nazi-Duitsland werd verslagen werd het land ook nog jaren gecontroleerd en gederadicaliseert. Eenzelfde proces zal je met de Palestijnen moeten hebben omdat het voorspelbaar is wat men anders gaat doen: vanuit een eigen staat een shitload aan wapens importeren, een leger bouwen en daarmee Israël aanvallen. De Palestijnen zullen immers niet rusten tot met ál dit gebied onder controle heeft en alle Joden zijn vermoord of verdreven.

Dat maakt het ook zo ontzettend opmerkelijk dat nu dit juist de groep mensen is die velen in het Westen steunen.
Nazi-Duitsland was verantwoordelijk voor veel meer leed, doden en vernieling over een veel groter gebied. Dat is inhoudelijk niet echt een sterke vergelijking.

Daarnaast noem je het ‘voorspelbaar’ wat de Palestijnen dan zouden doen, maar daarin vergeet je dat het meeste geweld richting Israël vanuit Hamas is gekomen in recente jaren, en niet vanuit de PLO in de West Bank. Israël heeft notabene Hamas in hun beginjaren nog gesteund met de gedachte dat ze verdeeldheid konden zaaien in het Palestijnse verzet en dat het een tegenwicht kon bieden tegen het seculiere Fatah. Dat is ze overigens ook gelukt.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220153187
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:17 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nazi-Duitsland was verantwoordelijk voor veel meer leed, doden en vernieling over een veel groter gebied. Dat is inhoudelijk niet echt een sterke vergelijking.

Daarnaast noem je het ‘voorspelbaar’ wat de Palestijnen dan zouden doen, maar daarin vergeet je dat het meeste geweld richting Israël vanuit Hamas is gekomen in recente jaren, en niet vanuit de PLO in de West Bank. Israël heeft notabene Hamas in hun beginjaren nog gesteund met de gedachte dat ze verdeeldheid konden zaaien in het Palestijnse verzet en dat het een tegenwicht kon bieden tegen het seculiere Fatah. Dat is ze overigens ook gelukt.
Tja, alle pogingen om Hamas weg te zetten als een verkapte creatie van Israël, dan wel een beweging die men steunt is simpelweg niet waar. En dit is ook al tig keren uitgelegd. Zie bijvoorbeeld deze post. Helaas blijft dit worden gezien als een handige troef om aan victim blaming te doen.

Fatah was en is trouwens ook gewoon een terreurbeweging, dus dat zij een seculiere insteek hebben maakt daarin weinig verschil, het embleem zegt genoeg: heel dit gebied Palestijns en Islamitisch (vandaar de kleur groen) en gewapend verzet is daar (mede) de weg naartoe.

vrijdag 20 februari 2026 @ 15:40:57 #150
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220154084
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 07:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Meer kwaad dan goed.
[..]
De Palestijnen willen vrede.

Israel niet, Hamas niet.
Hamas runt Gaza daarvoor niet daarvoor kwam er ook 0 vredes voorstellen vanuit gaza.
Niet een in al die jaren dat Gaza overhoop ligt met israel, dus leuk zeggen ze willen vrede is wie is ze???

Alle vredes voorstellen kwamen vanuit Israel, of extern.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')