De 150.000 gezinnen die naar de voedselbank gaan, zullen ook zoiets doen. Alhoewel de meerderheid waarschijnlijk nog op gas kookt. Veel oude mensen die ik ken doen iets vergelijkbaars. Ook een heleboel alleenstaanden gaan niet iedere avond koken, alhoewel dat voornamelijk kant en klaar maaltijden zijn die ze niet eerst zelf hebben gemaakt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook dan blijft het een uitzonderen, meeste mensen koken 's avonds om ~17:00 hun potje voor die avond en dat kan prima met een kleine accu.
En als iedereen dat doet, blijft er wel wat stroom over voor een individu dat in 1 avond voor een heel weeshuis kookt.
Je stelde dat je makkelijk 10kWh opmaakt met koken maar dat is in reguliere situaties totaal niet aan de orde.
150.000 gezinnen dat is 1,8%quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De 150.000 gezinnen die naar de voedselbank gaan, zullen ook zoiets doen. Alhoewel de meerderheid waarschijnlijk nog op gas kookt. Veel oude mensen die ik ken doen iets vergelijkbaars. Ook een heleboel alleenstaanden gaan niet iedere avond koken, alhoewel dat voornamelijk kant en klaar maaltijden zijn die ze niet eerst zelf hebben gemaakt.
Ik deed het vroeger ook, maar toen had ik een veel kleinere diepvries. Gewoon omdat porties levensmiddelen voor 4 maaltijden al gauw net zo duur zijn als een portie voor 1 maaltijd. (Alhoewel de porties de afgelopen 25 jaar wel steeds kleiner zijn geworden.) Dus kun je er beter voor hetzelfde geld 4 maken en er 3 invriezen. Ik doe het nu alleen op wat grotere schaal. En met mij waarschijnlijk nog een hoop anderen.
Ah, de rest heb je voor het gemak genegeerd?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
150.000 gezinnen dat is 1,8%
Het doet er niet toe, statistisch gezien hou je 1 warme maaltijd per gezin per avond.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, de rest heb je voor het gemak genegeerd?
Kookt jouw moeder iedere dag een maaltijd, of komt er ook veel uit de koelkast en diepvries?
Ah, statistiek. Tellen magnetronmaaltijden ook mee?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het doet er niet toe, statistisch gezien hou je 1 maaltijd per gezin per avond.
Zeker.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, statistiek. Tellen magnetronmaaltijden ook mee?
Zou niet weten waarom niet.quote:Maar mag ik nog wel zelf bepalen hoe ik het doe, of ga jij mij dat voorschrijven?
Gemiddeld gezien wel, ja. Een kant en klaar maaltijd opwarmen in de magnetron kost natuurlijk wel veel minder energie dan eerst een paar kilo ontdooien en dan meer dan 10 maaltijden koken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ben er nog niet helemaal achter wat je doel is, Frank.
Als er 8,6 miljoen gezinnen eten, wordt er ongeveer 8,6 miljoen keer gekookt.
Of dat nu op dezelfde avond is, afgehaald bij de Chinees, McDonalds of een opgewarmd prakje, maakt weinig uit.
En een kleine thuisaccu zal voor de meeste mensen genoeg zijn en het net dermate ontlasten rond kooktijd dat jij met gemak 100 maaltijden kan koken op een avond.
Ik zie het probleem niet.
Hoezo kwaad? Je bedenkt iedere keer scenario's waarom het voor jou niet werkt en dat is prima. Niet iedereen hoeft aan de thuisaccu, als een deel dat doet is het netwerk stabiel genoeg om 1.000 maaltijden op een avond te koken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gemiddeld gezien wel, ja. Een kant en klaar maaltijd opwarmen in de magnetron kost natuurlijk wel veel minder energie dan eerst een paar kilo ontdooien en dan meer dan 10 maaltijden koken.
Het idee was, dat je met een 1 fase aansluiting van 16 A heel ver kwam als je ook een thuisaccu had. En dat dat voor iedereen meer dan genoeg ging zijn. Als je je bestedingspatroon er op aanpast, zoals alleen kant en klare maaltijden opwarmen, is dat inderdaad het geval. Als je ook zelf wilt koken, moet het niet al te uitgebreid zijn of heb je een flinke accu nodig.
Maar, jullie zijn gewoon iedere keer kwaad dat ik niet mooi in jullie vakje pas. Oftewel: dat als iedereen nou gewoon zonnepanelen, een warmtepomp en een thuisaccu had, dat er dan geen enkel probleem was met de energievoorziening. Ook niet met de eigenlijk toch ook wel verplichtte elektrische auto. Waar je natuurlijk ook gewoon een garage voor hebt. Duh.
One size fits all!
Het ligt er maar aan hoe je het draait. Je kunt ook zeggen dat Frank elke keer kwaad wordt omdat er gesproken wordt over een situatie die voor veel mensen geldt, maar omdat hij in een andere categorie valt moet hij vooral heel hard laten weten dat hij in een andere categorie valt en gaat dan excessen bedenken qua situaties zodat hij kan zeggen 'zie je, het is niet voor iedereen meer dan genoeg haha'.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo kwaad? Je bedenkt iedere keer scenario's waarom het voor jou niet werkt en dat is prima. Niet iedereen hoeft aan de thuisaccu, als een deel dat doet is het netwerk stabiel genoeg om 1.000 maaltijden op een avond te koken.
Zijn jullie een meerderheid?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan hoe je het draait. Je kunt ook zeggen dat Frank elke keer kwaad wordt omdat er gesproken wordt over een situatie die voor veel mensen geldt, maar omdat hij in een andere categorie valt moet hij vooral heel hard laten weten dat hij in een andere categorie valt en gaat dan excessen bedenken qua situaties zodat hij kan zeggen 'zie je, het is niet voor iedereen meer dan genoeg haha'.
Leuk. Dan neemt Frank geen thuisaccu. En anderen wel. Nou, klaar toch?
https://www.nu.nl/economi(...)afhankelijkheid.htmlquote:Een uitbreiding van het Europese stroomnet levert voordelen op voor Nederland, maar maakt ons tegelijkertijd afhankelijk van andere Europese landen, concludeert kennisinstituut CPB. Zonder uitbreiding zijn in 2050 zoveel zonnepanelen nodig dat je er de provincie Utrecht mee zou kunnen bedekken.
Een groter Europees hoogspanningsnet bespaart hier ruimte zonder dat de elektriciteitsprijzen omhooggaan. Anders zou Nederland immers ruimte kwijt zijn aan zonnepanelen en energiecentrales, schrijft het onafhankelijke Centraal Planbureau (CPB).
Tegelijkertijd vergroot het Nederlands afhankelijkheid van andere Europese landen, vooral van Noorwegen. De kosten en baten zijn bovendien ongelijk verdeeld, want in Noorwegen kost het wel ruimte en zouden de energieprijzen aanzienlijk stijgen.
"Het onderzoek onderstreept dat vanwege de ongelijke kosten en baten verdere netuitbreiding niet vanzelfsprekend is en vraagt om Europese samenwerking", schrijft het CPB. Twee toekomstscenario's werden vergeleken: een Europa mét en een Europa zónder extra internationale verbindingen voor het stroomnet.
Als het Europees netwerk relatief klein blijft, heeft Nederland gemiddeld vier grote elektriciteitscentrales per provincie nodig, plus genoeg zonnepanelen om de provincie Utrecht te bedekken. Met een groter Europees netwerk is er één grote elektriciteitscentrale per provincie minder nodig en een derde minder zonnepanelen.
Ja, dat zat er aan te komen. Maar het is mooi dat ze dat nu ook gewoon zeggenquote:Op donderdag 19 februari 2026 20:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)afhankelijkheid.html
Dat wordt kiezen: of 4 grote centrales per provincie of overal hoogspanningsmasten om de stroom vandaan te halen waar het waait, de zon schijnt of waterkrachtcentrales voldoende water hebben. Aangezien we niet afhankelijk willen zijn van onbetrouwbare landen kom je uit op kernenergie waarbij uranium ook niet altijd even makkelijk verkrijgbaar is, thorium waar we nooit aan begonnen zijn, of toch maar kolencentrales om het licht op korte termijn aan te houden.
Kiest u maar. Geen besluit is ook een besluit maar je moet wel iets missen
Bij mij kunnen nog wel wat zonnepanelen op het dakquote:Op donderdag 19 februari 2026 20:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)afhankelijkheid.html
Dat wordt kiezen: of 4 grote centrales per provincie of overal hoogspanningsmasten om de stroom vandaan te halen waar het waait, de zon schijnt of waterkrachtcentrales voldoende water hebben. Aangezien we niet afhankelijk willen zijn van onbetrouwbare landen kom je uit op kernenergie waarbij uranium ook niet altijd even makkelijk verkrijgbaar is, thorium waar we nooit aan begonnen zijn, of toch maar kolencentrales om het licht op korte termijn aan te houden.
Kiest u maar. Geen besluit is ook een besluit maar je moet wel iets missen
De Overton window doet uiteindelijk (veel te laat helaas) zijn ding.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat zat er aan te komen. Maar het is mooi dat ze dat nu ook gewoon zeggen
Bij mij niet, want ik heb geen eigen dak. De VVE wilde wel een dak vol zonnepanelen, maar dat was dan hoogstens om de liften en de noodverlichting van stroom te voorzien. Dus dat heb ik ze voorgerekend en afgeraden, wat ze dan ook gedaan hebben.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Bij mij kunnen nog wel wat zonnepanelen op het dak
Bij mij ook (weer) want carport laten bouwen en daar zouden nog wat panelen op kunnen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Bij mij kunnen nog wel wat zonnepanelen op het dak
Zodat we niet meer zelf hoeven na te denken. Laat AI het werk maar doen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 22:45 schreef Since2003 het volgende:
Datacenters bouwen voor het gepeupel.
Nog zo'n abonnementquote:Op donderdag 19 februari 2026 22:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zodat we niet meer zelf hoeven na te denken. Laat AI het werk maar doen.
Geen persoonlijk abonnement want ik gebruik het zelden en hooguit de gratis varianten, maar als je ziet hoe werkgevers ermee omgaan en mensen het massaal als alternatief voor zoekmachines gebruiken dan werken we net zo hard mee aan de groei van datacenters.quote:
Mensen zijn heel onzeker en de AI klinkt heel autoritair. Dus die zal wel gelijk hebben!quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geen persoonlijk abonnement want ik gebruik het zelden en hooguit de gratis varianten, maar als je ziet hoe werkgevers ermee omgaan en mensen het massaal als alternatief voor zoekmachines gebruiken dan werken we net zo hard mee aan de groei van datacenters.
Ik hoop dat het zeer snel uitsterft want we hebben er geen bal aan. Vooral als je uitrekent:quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geen persoonlijk abonnement want ik gebruik het zelden en hooguit de gratis varianten, maar als je ziet hoe werkgevers ermee omgaan en mensen het massaal als alternatief voor zoekmachines gebruiken dan werken we net zo hard mee aan de groei van datacenters.
Gezien de huidige situatie is een datacenter een dolk in de rug van de burger. Verder zijn het vaak nog buitenlandse bedrijven ook. Als je gaat bouwen ga dan eerst de infra op orde maken. En als je daarvoor op hangende pootjes oom Xi lief aan moet kijken naar mogelijkheden om niet-kritieke aspecten te dekken dan kun je hierover nadenken. Of God verhoedde de mouwen opstropenquote:Op donderdag 19 februari 2026 23:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |