abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220128689
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 18:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De verwarring tussen jullie beiden zit in een passief huis, zoals het bouwbesluit dat benoemd en een echt off-grid huis.
De eerste heeft een hele lage energie belasting welke ook zelf wordt opgewekt, alleen de momenten verschillen. (Wat we dus salderen(den))
De originele passivhaus-standard is zo oud, dat zonnepanelen toen nog niet echt een optie waren. Zelf opwekken is dus niet echt relevant voor de definitie van passivhaus, enkel de hoeveelheid energie per jaar om het warm te houden. Op zich eerlijker dan de huidige energielabels van huizen, want daar kan je in principe elke tochtige hut naar label A++ krijgen als je er maar genoeg zonnepanelen op legt.

En dat doen veel bouwbedrijven dan ook, omdat elk dak volleggen met zonnepanelen minder vakmanschapschap vereist dan elk huis luchtdicht maken, warmtebruggen vermijden en een goed wtw-ventilatiesysteem aanleggen. Maar dat zijn dus precies de huizen die theoretisch energie-efficient zijn, maar in de zomer het net overbelasten met de zonnepanelen, en in de winter met de warmtepomp.
quote:
Een echt off grid huis kan wel met aardwarmte inderdaad maar dan moet je heel diep boren. En daarvan weet men niet de consequenties, je gaat door aardlagen heen.
Een ondiepe bron tot 100m kun je inderdaad gebruiken om passief mee te koelen.
Een ondiepe bron kan je ook prima gebruiken met een water/water warmtepomp. Je hebt al relatief snel een constante 15 graden onder de grond, dus dat is in de winter een stuk warmer dan de buitenlucht.
Maar in west-europa is er te weinig activiteit onder het aardoppervlak om (rendabel) te boren tot aan een temperatuur waarmee je direct je huis kan verwarmen. Daarvoor moet je in Nieuw Zeeland of IJsland zijn.

Maar hoe je je verwarming doet (en of je zonnepanelen hebt) staat in principe compleet los van de passivhaus-standard. Passivhaus definieert enkel je warmtebehoefte in kWh per jaar per m2.

[ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 17-02-2026 20:27:22 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220128755
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:20 schreef knoopie het volgende:

[..]
De originele passivhaus-standard is zo oud, dat zonnepanelen toen nog niet echt een optie waren. Zelf opwekken is dus niet echt relevant voor de definitie van passivhaus, enkel de hoeveelheid energie per jaar om het warm te houden. Op zich eerlijker dan de huidige energielabels van huizen, want daar kan je in principe elke tochtige hut naar label A++ krijgen als je er maar genoeg zonnepanelen op legt.

En dat doen veel bouwbedrijven dan ook, omdat elk dak volleggen met zonnepanelen minder vakmanschapschap vereist dan elk huis luchtdicht maken, warmtebruggen vermijden en een goed wtw-ventilatiesysteem aanleggen. Maar dat zijn dus precies de huizen die theoretisch energie-efficient zijn, maar in de zomer het net overbelasten met de zonnepanelen, en in de winter met de warmtepomp.
[..]
Een ondiepe bron kan je ook prima gebruiken met een water/water warmtepomp. Je hebt al relatief snel een constante 15 graden onder de grond, dus dat is in de winter een stuk warmer dan de buitenlucht.
Maar in west-europa is er te weinig activiteit onder het aardoppervlak om (rendabel) te boren tot aan een temperatuur waarmee je direct je huis kan verwarmen. Daarvoor moet je in Nieuw Zeeland of IJsland zijn.

Maar hoe je je verwarming doet (en of je zonnepanelen hebt) staat in principe compleet los van de passivhaus-standard. Passivhaus definieert enkel je warmtebehoefte in kW per jaar per m2.
Je verteld mij niks nieuws hoort
En je weet wat “tot” betekend?
Vakman pur sang
pi_220128764
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 19:58 schreef knoopie het volgende:

[..]
Compleet zonder elektriciteitsaansluiting slaat helemaal nergens op en is in 99% van de gevallen ook helemaal niet nodig. Het gaat nog steeds over de overbelasting van het elektriciteitsnet, en feit is dat dat in de nieuwbouwwijken een stuk minder dramatisch zou zijn als iedereen toe kon met een warmtepomp die maar een derde van het vermogen nodig heeft.
En daar hoeven we dus helemaal niks nieuws voor uit te vinden of het net drastisch aan te passen. Enkel consequent huizen bouwen die aan de passiefhuisnorm voldoen. Het meerverbruik in de winter is dan ook een stuk kleiner, eventuele accuopslag in de toekomst kan ook kleiner zijn, en als je het goed doet is zo een huis ook nog eens comfortabeler. Alleen maar voordelen.
Ja, zolang je een elektriciteitsaansluiting kunt krijgen.

En als je warmtepompen gaat gebruiken in appartementengebouwen is er nog meer te besparen, zoals ik al beschreef.
pi_220128978
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zolang je een elektriciteitsaansluiting kunt krijgen.
Mijn punt was dus dat je met een veel kleinere warmtepomp met een kleinere aansluiting toe zou kunnen. Dus meer woningen per transformatorhuisje.
Dan hebben we alleen nog de elektriciteitsmaatschappij nodig, dat die bereid zijn om weer aansluitingen met minder ampère te willen installeren.
pi_220129196
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 20:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
Mijn punt was dus dat je met een veel kleinere warmtepomp met een kleinere aansluiting toe zou kunnen. Dus meer woningen per transformatorhuisje.
Dan hebben we alleen nog de elektriciteitsmaatschappij nodig, dat die bereid zijn om weer aansluitingen met minder ampère te willen installeren.
Ach het moet vooral wat flexibeler.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220129775
quote:

[..]
Dus, zelfredzaam, maar wel met stroomaansluiting, omdat je niets aan je zonnepanelen hebt als je ze het hardste nodig hebt. En kleine windturbines geen zoden aan de dijk zetten. Maar dan heb je tenminste geen aardgas of hout nodig?

Maar dus wel een aansluiting op het elektriciteitsnet, dus die Mariska (en alle andere mensen die geen aansluiting kunnen krijgen) is daar niet mee geholpen. Daar staat tegenover, dat je wel degelijk met wat tijdelijke aanpassingen in dat huis kunt gaan wonen. Alleen is het natuurlijk wel lastig, dat alles elektriciteit vereist, dus je moet alles een paar jaar dupliceren met dingen die dat niet nodig hebben. Een half ondergrondse woning met een tegelkachel vereist alleen hout, maar dan heb je weer niet al die moderne luxe.

Kortom, als je een woning bouwt die overal stroom voor nodig heeft, is het behoorlijk behelpen als je die niet hebt. En nee, eventuele zonnepanelen lossen dat probleem niet op. Of dan toch hoogstens 9 maanden per jaar.

Dus je kunt wel zelfvoorzienend willen zijn omdat je zonnepanelen hebt, maar de praktijk is weerbarstiger. Al met al maken die zonnepanelen het hoogstens goedkoper.
pi_220132311
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 22:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, zelfredzaam, maar wel met stroomaansluiting, omdat je niets aan je zonnepanelen hebt als je ze het hardste nodig hebt. En kleine windturbines geen zoden aan de dijk zetten. Maar dan heb je tenminste geen aardgas of hout nodig?

Maar dus wel een aansluiting op het elektriciteitsnet, dus die Mariska (en alle andere mensen die geen aansluiting kunnen krijgen) is daar niet mee geholpen. Daar staat tegenover, dat je wel degelijk met wat tijdelijke aanpassingen in dat huis kunt gaan wonen. Alleen is het natuurlijk wel lastig, dat alles elektriciteit vereist, dus je moet alles een paar jaar dupliceren met dingen die dat niet nodig hebben. Een half ondergrondse woning met een tegelkachel vereist alleen hout, maar dan heb je weer niet al die moderne luxe.

Kortom, als je een woning bouwt die overal stroom voor nodig heeft, is het behoorlijk behelpen als je die niet hebt. En nee, eventuele zonnepanelen lossen dat probleem niet op. Of dan toch hoogstens 9 maanden per jaar.

Dus je kunt wel zelfvoorzienend willen zijn omdat je zonnepanelen hebt, maar de praktijk is weerbarstiger. Al met al maken die zonnepanelen het hoogstens goedkoper.
Niemand heeft het hier over zelfvoorzienend, behalve jij. Het gaat over overbelasting van het elektriciteitsnet en eventuele oplossingen daarvoor. Bijvoorbeeld woningen die met een veel kleinere warmtepomp en dus stroomaansluiting toe zouden kunnen, of thuisaccu's om de pieken van vraag en aanbod glad te strijken.

Kan je niet een eigen topic openen om daarin te verkondigen hoe onmogelijk autark zijn in Nederland is? Dat heeft hier weinig toegevoegde waarde.
pi_220132361
quote:

[..]
Met de accu’s zou ik prima toekunnen met 3x10A ipv 3x25A.

3x10x230x24 = 165,6kWh en dat verbruik je in de praktijk niet op een dag. Maar je kan wel pieken hebben van meer dan 3x10A en dan kan een accu bijschakelen.
pi_220133171
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

3x10x230x24 = 165,6kWh en dat verbruik je in de praktijk niet op een dag. Maar je kan wel pieken hebben van meer dan 3x10A en dan kan een accu bijschakelen.
Als je geen zonnepanelen hebt, hoe lang zou het dan duren om die accu(s) terug te verdienen? En als je stookt op aardgas of met stadswarmte?
pi_220133283
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zou 1x16A of 1x 20A al ruimschoots kunnen volstaan wanneer je geen 3-fase apparatuur hebt en de pieken kunt opvangen.
Vrijwel elke kookplaat werkt ook op éénfase 230V. Warmtepompen tot 7 a 8kW thermisch werken ook meestal met een éénfase compressor.

Mijn hoogste etmaalverbruik in de afgelopen 9 jaar ligt op 52kWh. Dat kan dus zelfs op een 1x10A aansluiting. Maar dat is zonder EV.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 14:35:31 #236
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220133323
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 14:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarschijnlijk zou 1x16A of 1x 20A al ruimschoots kunnen volstaan wanneer je geen 3-fase apparatuur hebt en de pieken kunt opvangen.
Vrijwel elke kookplaat werkt ook op éénfase 230V. Warmtepompen tot 7 a 8kW thermisch werken ook meestal met een éénfase compressor.

Mijn hoogste etmaalverbruik in de afgelopen 9 jaar ligt op 52kWh. Dat kan dus zelfs op een 1x10A aansluiting. Maar dat is zonder EV.
Voor mij op 55 kWh, maar dat is dan op een 3x25A aansluiting, water/water warmtepomp, een EV (inmiddels hebben we er 2), en dus zonder gas. En op die dag heb ik dus ook die EV opgeladen, dus hoewel ik all-electric ben kwam mijn verbruik tot nu toe ook niet hoger uit dan die 55 kWh (en dat is een uitschieter).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220133414
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 14:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het is niet zo moeilijk om 10 kW te verbruiken als je staat te koken. En veel van de daarbij gebruikte apparatuur kun je inderdaad wel op 1 fase draaien, maar dan is het vermogen meestal ook lager en duurt het langer. Voor 7 kW heb je al 30 A nodig. Maar, inderdaad, als je een accu hebt van 10 kWh, dan is dat geen probleem. Dan is je accu ook wel meteen leeg.

Ik kook altijd meerdere maaltijden, waarvan de meeste dan de diepvries in gaan. Dus langer dan een uur koken (3 pitten, oven, frietpan / magnetron /waterkoker) is voor mij normaal, alhoewel ik dat hoogstens een paar keer per week doe.
pi_220134095
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 14:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is niet zo moeilijk om 10 kW te verbruiken als je staat te koken. En veel van de daarbij gebruikte apparatuur kun je inderdaad wel op 1 fase draaien, maar dan is het vermogen meestal ook lager en duurt het langer. Voor 7 kW heb je al 30 A nodig. Maar, inderdaad, als je een accu hebt van 10 kWh, dan is dat geen probleem. Dan is je accu ook wel meteen leeg.

Ik kook altijd meerdere maaltijden, waarvan de meeste dan de diepvries in gaan. Dus langer dan een uur koken (3 pitten, oven, frietpan / magnetron /waterkoker) is voor mij normaal, alhoewel ik dat hoogstens een paar keer per week doe.
Een standaard 4-pits inductiekookplaat is 7,6kW. Als je die langer dan een paar minuten op standje "vol vermogen" gebruikt kookt je pan over of is hetgeen je aan het bakken/braden bent zwart.
Ook de overige apparatuur die je noemt gebruikt het volle vermogen voornamelijk tijdens het opwarmen. Daarna daalt het vermogen drastisch.

Het maakt daarbij geen verschil voor een kookplaat of deze uit één fase of drie fasen (in praktijk twee fasen) zijn energie krijgt. Intern bestaat een kookplaat simpelweg uit losse modules van elk twee pitten. Of die modules 16A van verschillende bronnen krijgen of samen 32A van één bron maakt niets uit.

De enige reden dat kookplaten in Nederland vaak geknepen worden wanneer ze in een woning zonder driefase aansluiting worden gebruikt is omdat het niet handig is om je kookplaat 7,6kW (32A) uit het net te laten trekken als je een 35A hoofdaansluiting hebt en er geen accu is om pieken op te vangen.

In Duitsland, België, Frankrijk etc is het niet vreemd om in huis een 1x50 of zelfs 1x80A hoofdaansluiting te hebben en daar wordt dus wel gewoon een 1x32A groepje aangelegd voor de kookplaat die dan net zo hard pruttelt als dezelfde kookplaat in Nederland op een 3x16A fornuis groep.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 16:04:49 #239
16180 crew  CoolGuy
pi_220134194
quote:

[..]

Ik denk dat er relatief gezien niet veel mensen zijn die 10 kWh verstoken met koken, maar zelfs al doe je dat wel, als je die accu hebt vol geduwd met zonnepanelen zijn dat in ieder geval 10 kWh die je niet uit het net hebt hoeven trekken + 10 kWh waar je geen terugleverboete voor hebt hoeven betalen (indien vast contract).

Dat is toch gewoon prima de prima? Zou hier betekenen ¤ 2,36 + 98ct = ¤ 3,34 die je niét aan je stroomleverancier hebt hoeven betalen. Goed, toegegeven, is niet veel, en wij koken ook geen 10 kWh weg, maar, zo'n 5 a 6 kWh (dus ik zou dan ook geen 10kWh accu hebben) krijgen wij in de donkere uren van de dag wel op, dus in principe zouden we daar hier wel aankomen.

Nou, doe dat zo'n 240 nachten per jaar, en dan zit je op (bij 6 kWh) ¤ 480,96. Zo'n accu kost een kleine 1600 euro ofzo, dus dat heb je er na 3,33 jaar uit. Dat lijkt me prima.
  woensdag 18 februari 2026 @ 16:06:43 #240
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220134216
quote:
9s.gif Op maandag 16 februari 2026 19:25 schreef ACT-F het volgende:
Volgens de netbeheerder is uitbreiding van het elektriciteitsnet nodig en kan de aansluiting daardoor op zijn vroegst echt pas over 1,5 jaar worden gerealiseerd.
En als ze nou 1x10A aanvragen? Lekker goedkoop ook :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220134378
quote:

[..]

Gast, met 10kWh kan je ongeveer 95 liter water aan de kook brengen op een inductiekookplaat.
Voor hoeveel mensen kook jij? :+
pi_220134446
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Holy cow, ik heb dat in december een paar uur meegemaakt en dat was al irritant, laat staan dat je het langere tijd meemaakt. Maar laten we vooral nog een nieuw datacenter uit de grond stampen.
Precies zoals de ACM het wilt. In de kou en in het donker voor de burger.

Gelukkig heeft de energietransitie iemand anders zoveel welvaart opgeleverd.
pi_220134630
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gast, met 10kWh kan je ongeveer 95 liter water aan de kook brengen op een inductiekookplaat.
Sta jij nooit tegelijk een driepansmaaltijd te koken, friet te bakken, water te koken om thee te zetten, en voor de zekerheid ook nog even een magnetronmaaltijd klaar te maken? Een beetje culinaire liefhebber heeft tegelijk ook nog zijn tostii-jzer aan voor het voorgerecht, en het wafelijzer en de ijsmachine alvast op de standby voor het toetje!
pi_220134705
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kook meestal ruim 10 maaltijden, dat hangt af van de hoeveelheid en soort ingrediënten die ik heb. Soms allemaal dezelfde, soms ook meerdere variaties. Het vlees gaat een paar uur in de oven op 100-150 graden (dus ~2 uur op 150 of ~3 uur op 100). De meeste dingen komen uit de diepvries, dus ze moeten eerst ontdooit worden. Op een laag pitje of in de magnetron, al naar gelang. En dan gaan ze stukje bij beetje na bereiding in 1 of 2 grote pannen, waar ze dan eventueel nog wat sudderen. Groente ook weer ruim een uur op een laag pitje.

Al met al kook of bak ik het, totdat het in het midden ongeveer 70 graden is (meten met een vleesthermometer). De hoeveelheid warmte die in het eten gaat blijft ongeveer gelijk, of je het nu snel en heet of langzaam en warm doet. Maar als je er de tijd voor neemt, verlies je natuurlijk wel meer warmte aan de omgeving.

Dan alle onderdelen in bakjes van een halve kilo, zelfgemaakt sausje er overheen, af laten koelen en via de koelkast de diepvries in. Het kookproces duurt alles bij elkaar een uur of 4, waarbij dan de oven en 2 of 3 pitten aan staan, allemaal ongeveer op half vermogen, en de magnetron dingen aan het ontdooien is of als extra oven fungeert. Inclusief de voorbereiding en het afkoelen ben ik daar ongeveer een halve dag mee bezig.

Ik heb dus een grote diepvries vol met zo'n 100 maaltijden, in tientallen soorten en smaken. De lekkerste zijn snel op, de minder lekkere moet ik af en toe weggooien.
pi_220134721
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:49 schreef knoopie het volgende:

[..]
Sta jij nooit tegelijk een driepansmaaltijd te koken, friet te bakken, water te koken om thee te zetten, en voor de zekerheid ook nog even een magnetronmaaltijd klaar te maken? Een beetje culinaire liefhebber heeft tegelijk ook nog zijn tostii-jzer aan voor het voorgerecht, en het wafelijzer en de ijsmachine alvast op de standby voor het toetje!
Een blender hoort er ook vaak bij, een wafelijzer heb ik niet en de ijsmachine alleen in de zomer. En ik heb ook een luxe koffiemachine, die ook de bonen maalt en zo. Maar dat is voor na de maaltijd.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 17:05:27 #246
16180 crew  CoolGuy
pi_220134725
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik kook meestal ruim 10 maaltijden, dat hangt af van de hoeveelheid en soort ingrediënten die ik heb. Soms allemaal dezelfde, soms ook meerdere variaties. Het vlees gaat een paar uur in de oven op 100-150 graden (dus ~2 uur op 150 of ~3 uur op 100). De meeste dingen komen uit de diepvries, dus ze moeten eerst ontdooit worden. Op een laag pitje of in de magnetron, al naar gelang. En dan gaan ze stukje bij beetje in 1 of 2 grote pannen, waar ze dan eventueel nog wat sudderen. Groente ook weer ruim een uur op een laag pitje.

Al met al kook of bak ik het, totdat het in het midden ongeveer 70 graden is (meten met een vleesthermometer). De hoeveelheid warmte die in het eten gaat blijft ongeveer gelijk, of je het nu snel en heet of langzaam en warm doet. Maar als je er de tijd voor neemt, verlies je natuurlijk wel meer warmte aan de omgeving.

Dan alle onderdelen in bakjes van een halve kilo, zelfgemaakt sausje er overheen, af laten koelen en via de koelkast de diepvries in. Het kookproces duurt alles bij elkaar een uur of 4, waarbij dan de oven en 2 of 3 pitten aan staan, allemaal ongeveer op half vermogen, en de magnetron dingen aan het ontdooien is of als extra oven fungeert. Inclusief de voorbereiding en het afkoelen ben ik daar ongeveer een halve dag mee bezig.

Ik heb dus een grote diepvries vol met zo'n 100 maaltijden, in tientallen soorten en smaken. De lekkerste zijn snel op, de minder lekkere moet ik af en toe weggooien.
Maar dat doe je ook niet elke dag, dus als je dat 2x per week doet zijn dat 20 kWh, maar als je dat verdeeld over 7 dagen dan kom je aan gemiddeld 2,86 kWh per dag, en zelfs dat lijkt me redelijk aan de hoge kant voor de gemiddelde warme maaltijd.
pi_220134731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat doe je ook niet elke dag, dus als je dat 2x per week doet zijn dat 20 kWh, maar als je dat verdeeld over 7 dagen dan kom je aan gemiddeld 2,86 kWh per dag, en zelfs dat lijkt me redelijk aan de hoge kant voor de gemiddelde warme maaltijd.
Dat klopt. Maar als je een aansluiting van 1 fase hebt met 16 A, heb je nog steeds wel een accu nodig die 4 uur lang de energie van een kooksessie moet leveren. Daar ging het om. En dan ben ik met 10 kWh niet klaar.
pi_220134745
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik kook meestal ruim 10 maaltijden, dat hangt af van de hoeveelheid en soort ingrediënten die ik heb. Soms allemaal dezelfde, soms ook meerdere variaties. Het vlees gaat een paar uur in de oven op 100-150 graden (dus ~2 uur op 150 of ~3 uur op 100). De meeste dingen komen uit de diepvries, dus ze moeten eerst ontdooit worden. Op een laag pitje of in de magnetron, al naar gelang. En dan gaan ze stukje bij beetje na bereiding in 1 of 2 grote pannen, waar ze dan eventueel nog wat sudderen. Groente ook weer ruim een uur op een laag pitje.

Niet echt standaard, vrij unieke situatie die je zelf creëert en als het nodig is prima kan aanpassen door het in 3 dagen te doen ipv 1.

Over het algemeen heb je bij lange na geen 10kWh nodig om je maaltijd te koken.
pi_220134957
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet echt standaard, vrij unieke situatie die je zelf creëert en als het nodig is prima kan aanpassen door het in 3 dagen te doen ipv 1.

Over het algemeen heb je bij lange na geen 10kWh nodig om je maaltijd te koken.
Niet iedereen is hetzelfde.

Ik ga naar de voedselbank, daar krijg je 1 keer per week een klein assortiment verse spullen die op of net over de uiterste houdbaarheidsdatum zijn. En meestal is het aanbod heel beperkt (ook afhankelijk van wat de supermarkten hebben gedoneerd), bijvoorbeeld een paar kilo van twee of drie verschillende groentes en wat fruit. Die je dus ook binnen een paar dagen op moet eten. En ongeveer een halve kilo vlees uit de diepvries.

De dingen die je in kunt vriezen gaan de diepvries in, totdat ik genoeg heb voor meerdere maaltijden. Maar ik moet dus eigenlijk meteen de dag daarna alle verse dingen opmaken. En dat doe ik dan door 1 of meerdere lekkere maaltijden samen te stellen, met wat dingen uit de diepvries (zoals vlees) en wat lang houdbare zaken. En dan afhankelijk van de hoeveelheid tussen de 5 en de 15 maaltijden.

Tot bijna een jaar geleden maakte ik er conserven van, in glazen potten. Onder druk verhitten tot boven de 120 graden. Voor potten van een halve liter die nog warm zijn, duurt dat ongeveer een uur, afhankelijk van wat er in zit. Maar dat is veel bewerkelijker en dan moet je daar bij de bereiding van de maaltijden al rekening mee houden. Je moet ze koken in de pot, zogezegd. Ruwweg kun je de dingen conserveren die je ook in de winkel in potten of blikken kunt kopen.

De grootste uitgave van de diepvriesmaaltijden waren de bakjes. Ik had eerst goedkope van de Action, maar dat was pruts. Dus heb ik een tijdlang iedere 1-2 maanden wat goede gekocht. Dat was samen een heel stuk duurder dan de diepvries waar ze in zitten.

Kortom, als ik iedere dag of om de dag zou moeten gaan koken, dan moet ik veel weggooien en moet ik een hoop dingen gaan kopen bij de supermarkt.
pi_220134979
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet iedereen is hetzelfde.

Ik ga naar de voedselbank, daar krijg je 1 keer per week een klein assortiment verse spullen die op of net over de uiterste houdbaarheidsdatum zijn. En meestal is het aanbod heel beperkt (ook afhankelijk van wat de supermarkten hebben gedoneerd), bijvoorbeeld een paar kilo van twee of drie verschillende groentes en wat fruit. Die je dus ook binnen een paar dagen op moet eten. En ongeveer een halve kilo vlees uit de diepvries.

De dingen die je in kunt vriezen gaan de diepvries in, totdat ik genoeg heb voor meerdere maaltijden. Maar ik moet dus eigenlijk meteen de dag daarna alle verse dingen opmaken. En dat doe ik dan door 1 of meerdere lekkere maaltijden samen te stellen, met wat dingen uit de diepvries (zoals vlees) en wat lang houdbare zaken. En dan afhankelijk van de hoeveelheid tussen de 5 en de 15 maaltijden.

Tot bijna een jaar geleden maakte ik er conserven van, in glazen potten. Onder druk verhitten tot boven de 120 graden. Voor potten van een halve liter die nog warm zijn, duurt dat ongeveer een uur, afhankelijk van wat er in zit. Maar dat is veel bewerkelijker en dan moet je daar bij de bereiding van de maaltijden al rekening mee houden. Je moet ze koken in de pot, zogezegd. Ruwweg kun je de dingen conserveren die je ook in de winkel in potten of blikken kunt kopen.

De grootste uitgave van de diepvriesmaaltijden waren de bakjes. Ik had eerst goedkope van de Action, maar dat was pruts. Dus heb ik een tijdlang iedere 1-2 maanden wat goede gekocht. Dat was samen een heel stuk duurder dan de diepvries waar ze in zitten.

Kortom, als ik iedere dag of om de dag zou moeten gaan koken, dan moet ik veel weggooien en moet ik een hoop dingen gaan kopen bij de supermarkt.
Ook dan blijft het een uitzonderen, meeste mensen koken 's avonds om ~17:00 hun potje voor die avond en dat kan prima met een kleine accu.
En als iedereen dat doet, blijft er wel wat stroom over voor een individu dat in 1 avond voor een heel weeshuis kookt.

Je stelde dat je makkelijk 10kWh opmaakt met koken maar dat is in reguliere situaties totaal niet aan de orde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')