abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220170492
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:20 schreef dop het volgende:

[..]
levensbeschouwing is meer dan geloof, dus leuk geprobeerd, maar levensbeschouwing is meer dan geloof alleen
Jouw logica is dit: ik zeg appels zijn fruit. Jij zegt: fruit is meer dan alleen appels, dus leuk geprobeerd.

8)7

quote:
[..]
en nu ben je gestopt met toetsen? Of toets je alleen nog maar aan je geloof?
Ik toets constant.

quote:
Niemand wordt gelovig geboren.
Precies.
pi_220170500
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Stel God heeft de wereld geschapen.

Dat is niet wetenschappelijk te bewijzen.

Is het dan automatisch een sprookje of niet waar?

Waar haal je vandaan dat alles wat echt is gebeurd ook wetenschappelijk bewezen moet zijn of kunnen worden?

Ik heb afgelopen nacht over autorijden gedroomd. Dat is niet wetenschappelijk te bewijzen. Is het nu een sprookje volgens jou?
En hoe past evolutie nu precies niet binnen je wereldbeeld?
pi_220170537
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
En hoe past evolutie nu precies niet binnen je wereldbeeld?
Het is onbewezen lariekoek verkocht met fantasieplaatjes met streepjes tussen dieren.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 21:31:13 #204
545 dop
:copyright: dop
pi_220170576
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jouw logica is dit: ik zeg appels zijn fruit. Jij zegt: fruit is meer dan alleen appels, dus leuk geprobeerd.

8)7
koekoek, wetenschappelijke inzichten horen er dus ook bij, maar daar heb jij voornamelijk nogal moeite mee
quote:
[..]
Ik toets constant.
[..]
Precies.
Je vindt het alleen lastig als anderen dat ook doen en wat bredere kaders dan alleen de bijbel gebruiken?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220170604
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het is onbewezen lariekoek verkocht met fantasieplaatjes met streepjes tussen dieren.
Het sluit anders uitstekend aan vóór het veel bewerkte eigen regionale scheppingsverhaal van de Mesopotamische volkeren. Komt er ook wat meer lucht in de bierviltje-tijdlijn van de jonge aarde creationisten.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 21:41:43 #206
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220170686
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, de juistere vraag die je moet stellen, is wat grotere lariekoek is: een geëvolueerde aarde of "twee eerste mensen" die 6.000 jaar geleden uit het niets op een vlak daarvoor woest en ledige wereld werden gezet door iets of iemand? Als je het niet zeker weet mag je ook wegen hoe beide gezichtspunten klinken volgens psychisch normaal functionerende mensen in het algemeen.

[ Bericht 5% gewijzigd door EsserS op 22-02-2026 06:37:42 ]
pi_220170737
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:31 schreef dop het volgende:

[..]
koekoek, wetenschappelijke inzichten horen er dus ook bij, maar daar heb jij voornamelijk nogal moeite mee
Aha, oke.

quote:
Je vindt het alleen lastig als anderen dat ook doen en wat bredere kaders dan alleen de bijbel gebruiken?
Ik vind niks lastig. Hoe kom je daarbij?
pi_220170817
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:41 schreef EsserS het volgende:

[..]
Nee, de juistere vraag die je moet stellen wat grotere lariekoek is: een geëvolueerde aarde of 2 "eerste mensen" die 6.000 jaar geleden uit het niets op de wereld werden gezet door iets of iemand?
Waarbij de menselijke migratie naar diezelfde regionale mesopotamische wereld ongeveer op 6000-10000 voor Christus lag en het hypothetisch mogelijk is dat er nog herinneringen waren aan vroege migranten, al dan niet met een doorvertelling en de adapa mythe. Aldus de volkeren die daar leefden.

En als het Bijbelse verhaal de creatie van de "proto-proto Arabieren/Iraniers etc" is, dan kunnen we de wereld nog wel even over met volkeren en hun eigen verhalen over de eigen afkomst.

Ik pak er eentje uit het koude noorden

In the beginning, there was a void of mist and ice called Ginnungagap. From the melting ice of this void emerged a primeval giant, Ymir, and a cosmic cow, Audhumla. The cow licked the salty ice blocks, and from them emerged Buri, the first of the gods (the Aesir). The gods, led by Odin and his brothers, eventually killed the giant Ymir.
· The Origin of the World: From Ymir's body, they created the world. His flesh became the earth, his blood the seas, his bones the mountains, his skull the sky, and his brains the clouds.

Creatie van de proto- Noor/Zweed/Deen. En van ons een beetje.

Wij waren geen proto-arabieren / Iraniers etc
  zaterdag 21 februari 2026 @ 22:06:50 #209
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220170933
Hoe zag die cosmic cow eruit? :)
pi_220171041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 22:06 schreef EsserS het volgende:
Hoe zag die cosmic cow eruit? :)
Ja eh...

Die paste heel erg bij ons voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 21-02-2026 22:57:09 ]
pi_220171121
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het sluit anders uitstekend aan vóór het veel bewerkte eigen regionale scheppingsverhaal van de Mesopotamische volkeren. Komt er ook wat meer lucht in de bierviltje-tijdlijn van de jonge aarde creationisten.
Wat sluit anders uitstekend aan en hoezo?
pi_220171150
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waarbij de menselijke migratie naar diezelfde regionale mesopotamische wereld ongeveer op 6000-10000 voor Christus lag en het hypothetisch mogelijk is dat er nog herinneringen waren aan vroege migranten, al dan niet met een doorvertelling en de adapa mythe. Aldus de volkeren die daar leefden.

En als het Bijbelse verhaal de creatie van de "proto-proto Arabieren/Iraniers etc" is, dan kunnen we de wereld nog wel even over met volkeren en hun eigen verhalen over de eigen afkomst.

Ik pak er eentje uit het koude noorden

In the beginning, there was a void of mist and ice called Ginnungagap. From the melting ice of this void emerged a primeval giant, Ymir, and a cosmic cow, Audhumla. The cow licked the salty ice blocks, and from them emerged Buri, the first of the gods (the Aesir). The gods, led by Odin and his brothers, eventually killed the giant Ymir.
· The Origin of the World: From Ymir's body, they created the world. His flesh became the earth, his blood the seas, his bones the mountains, his skull the sky, and his brains the clouds.

Creatie van de proto- Noor/Zweed/Deen. En van ons een beetje.

Wij waren geen proto-arabieren / Iraniers etc
Wij kwamen van de Kaukasus, vlak naast de Iraniers.
pi_220171259
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 22:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wij kwamen van de Kaukasus, vlak naast de Iraniers.
Ga je piketpaaltjes in de tijd en locaties slaan mbt afkomst?
pi_220171395
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 22:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat sluit anders uitstekend aan en hoezo?
Hoe? Zo.

En

En

En

Het "verhaal" van de schepping van de Mesopotamische volkeren rond de rivieren, van wat grofweg op 6000BCE is geprojecteerd, valt prima in te passen in de geschiedenis van de wereld. Botst voor geen meter. Net als dat de Noorse mythe ook prima op deze tijdlijn past. Geen frictie.
pi_220171728
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 22:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Hoe? Zo.

[ afbeelding ]

En

[ afbeelding ]

En

[ afbeelding ]

En

[ afbeelding ]

Het "verhaal" van de schepping van de Mesopotamische volkeren rond de rivieren, van wat grofweg op 6000BCE is geprojecteerd, valt prima in te passen in de geschiedenis van de wereld. Botst voor geen meter. Net als dat de Noorse mythe ook prima op deze tijdlijn past. Geen frictie.
Mooie plaatjes, wat moet ik daarmee? Toch typisch dat onzintheorien zich altijd op tekeningen moeten beroepen om te overtuigen in plaats van data.
pi_220171847
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Mooie plaatjes, wat moet ik daarmee? Toch typisch dat onzintheorien zich altijd op tekeningen moeten beroepen om te overtuigen in plaats van data.
Dat soort data is in het algemeen wat minder qua genieten voor de -knip- fundamentalist. Zeker in vergelijking met de eigen uitboersels, waar topics mee volgestort worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lenny77 op 22-02-2026 09:51:03 ]
pi_220171920
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat soort data is in het algemeen wat minder qua genieten voor de fundamentalist. Zeker in vergelijking met de eigen uitboersels, waar topics mee volgestort worden.
Ga nou maar tekeningen inkleuren ofzo, dan ga ik hier verder met de inhoud.

Hier nog wat meer 'wetenschappelijk bewijs' voor waar de walvis vandaan komt.

Geloof jij het? Moet wel, want iemand heeft tekeningen van fictieve dieren gemaakt, ze namen gegeven en er lijntjes tussen getrokken, dus het moet wel waar zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lenny77 op 22-02-2026 09:51:17 ]
pi_220171965
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ga nou maar tekeningen inkleuren ofzo, dan ga ik hier verder met de inhoud.

Hier nog wat meer 'wetenschappelijk bewijs' voor waar de walvis vandaan komt.

Geloof jij het? Moet wel, want iemand heeft tekeningen van fictieve dieren gemaakt, ze namen gegeven en er lijntjes tussen getrokken, dus het moet wel waar zijn.

[ afbeelding ]
Als je even een printje van je post maakt, dan kun je 'm inlijsten en in je kerk hangen. Daar zal iemand er vast wel een passend verhaaltje voor je erbij kunnen zoeken.
pi_220172012

Sommige Christelijke illustratoren zijn er nog niet helemaal achter wat een walvis is, anyway, dus je aanvulling is prima.
  Moderator zondag 22 februari 2026 @ 00:24:59 #220
441859 crew  Lenny77
pi_220172042
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In tegenstelling tot een verhalenboek dat een paar duizend jaar geleden is geschreven door een paar oude mannen?
Met wat dingen die deels wel ergens vaag zijn gebeurd maar verfraaid om het wel erg te laten lijken op een direct lijntje tussen de mens en god. Tenslotte is de bijbel door god geïnspireerd en doorgegeven aan een paar uitverkorenen.
Mja.
Ik kies de plaatjes wel.
Het één sluit het ander trouwens niet uit.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220172132
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:24 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
In tegenstelling tot een verhalenboek dat een paar duizend jaar geleden is geschreven door een paar oude mannen?
Met wat dingen die deels wel ergens vaag zijn gebeurd maar verfraaid om het wel erg te laten lijken op een direct lijntje tussen de mens en god. Tenslotte is de bijbel door god geïnspireerd en doorgegeven aan een paar uitverkorenen.
Mja.
Ik kies de plaatjes wel.
Het één sluit het ander trouwens niet uit.
Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen, wereldrijken, oorlogen, enz., keer op keer bevestigd als betrouwbaar op basis van archeologie, literatuuronderzoek en ander onderzoek. Diepe uiteenzettingen van de menselijke psychologie. Poezie en proza van het hoogste niveau. Het meest gelezen, vertaalde, gekopieerde en verspreide boek in de menselijke geschiedenis, over de meest beroemde en impactrijke persoon in de hele menselijke geschiedenis, met de hoogste morele en ethische principes. Noem dat gerust 'een verhalenboek van een paar oude mannen', maar dat is wat mij betreft een op zijn minst gezegd onnauwkeurige waardering van het belangrijkste geschreven werk dat de mensheid geproduceerd heeft en dat zo'n beetje de complete geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar in grote mate heeft beinvloed op politiek, cultureel, religieus, juridisch en spiritueel niveau.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 22-02-2026 02:36:25 ]
  zondag 22 februari 2026 @ 05:44:20 #222
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220172348
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 01:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen, wereldrijken, oorlogen, enz., keer op keer bevestigd als betrouwbaar op basis van archeologie, literatuuronderzoek en ander onderzoek. Diepe uiteenzettingen van de menselijke psychologie. Poezie en proza van het hoogste niveau. Het meest gelezen, vertaalde, gekopieerde en verspreide boek in de menselijke geschiedenis, over de meest beroemde en impactrijke persoon in de hele menselijke geschiedenis, met de hoogste morele en ethische principes. Noem dat gerust 'een verhalenboek van een paar oude mannen', maar dat is wat mij betreft een op zijn minst gezegd onnauwkeurige waardering van het belangrijkste geschreven werk dat de mensheid geproduceerd heeft en dat zo'n beetje de complete geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar in grote mate heeft beinvloed op politiek, cultureel, religieus, juridisch en spiritueel niveau.
Een boek vol metaforen en overdrachtelijke verhalen. Geschikt voor inspiratie en morele verheffing. Als geschiedenisboek of kennisbron over "de afkomst van de mens" is het totaal ongeschikt. Je moet het niet groter maken dan het is want het verspreiden van desinformatie is echt geen goddelijke genade.

quote:
Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen,
Omdat het meer van Galilea al lang bestaat, wil dat nog niet zeggen dat er ruim 2.000 jaar geleden een "wonderlijke visvangst" heeft plaatsgevonden. Alleen kleutertjes krijgen rode oortjes bij het horen van zo'n METAFORISCH BEDOELD VERHAAL. Al op mijn lagere school - de voorloper van de basisschool - werd door de juf uitgelegd dat de vissers die daar hun netten uitwierpen door Jezus werden overtuigd om "vissers van mensen" te worden. Ze verlieten hun boten om Jezus te volgen. Het ging dus simpelweg om een charismatische man die in staat was om een schare trouwe volgelingen aan zich te binden. Daar is niks goddelijks aan. Het is een menselijk verschijnsel dat al eeuwenlang - nee, al duizenden jaren - bestaat.

Dus, word nou eens eindelijk volwassen en laat de verhaaltjes achter je liggen. Laat het besef tot je doordringen dat religieuze taal per definitie symbolisch is. In het Oosten weet men al zeer lang dat het concept "God" of het transcendente zich niet laat vangen in letterlijke, menselijke woorden.

[ Bericht 8% gewijzigd door EsserS op 22-02-2026 06:31:10 ]
  zondag 22 februari 2026 @ 06:11:38 #223
545 dop
:copyright: dop
pi_220172355
quote:

[..]
Krijgen we dan het fossiel van een engel, en de archeologische site van de toren van babel, ark van Noach, misschien ook eindelijk het graf van Jezus.
Verder graag Leviathan en behemoth
En het fossiel van een eenhoorn is ook wenselijk.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 22 februari 2026 @ 08:36:52 #224
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220172528
quote:

[..]
Met als hoofdpersoon een narcistisch kinderachtig wezen dat erop los moord omdat een bepaalde groep mensen niet naar hem luistert of erger nog mensen uit die groep hun eigen mensen laat vermoorden (Levieten / gouden kalf) of misschien zelfs nog erger, hele groepen buitenstaanders inclusief kinderen vermoord omdat ze het aan de stok hebben met die ene groep.

Een boek over eeen onvolmaakt wezen dat als godheid aanbeden wordt en geen enkele andere oplossing ziet om zijn band met de mens te herstellen door z'n eigen zoon te laten vermoorden. Gods machteloosheid straalt ervan af.
Dit terwijl het doel van deze moord, vergeving, volgens andere passages in dat boek door een mensenoffer helemaal niet nodig is. Het blijft een bizar hiaat.

Zowel het hoofdpersoon als de verzameling rammelt aan alle kanten. Het beeld van God van al die verschillende schrijvers zorgt voor blasfemie waar de bijbel doorspekt mee is.

Ondanks dat of juist hierdoor blijft het boek het grootste liefdesverhaal dat ooit verteld is.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_220172911
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat soort data is in het algemeen wat minder qua genieten voor de -knip- fundamentalist. Zeker in vergelijking met de eigen uitboersels, waar topics mee volgestort worden.
Dat constant gebash op de man doet je standpunt geen goed.

-beetje aangepast-

[ Bericht 4% gewijzigd door Lenny77 op 22-02-2026 09:52:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')