Jouw logica is dit: ik zeg appels zijn fruit. Jij zegt: fruit is meer dan alleen appels, dus leuk geprobeerd.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:20 schreef dop het volgende:
[..]
levensbeschouwing is meer dan geloof, dus leuk geprobeerd, maar levensbeschouwing is meer dan geloof alleen
Ik toets constant.quote:[..]
en nu ben je gestopt met toetsen? Of toets je alleen nog maar aan je geloof?
Precies.quote:Niemand wordt gelovig geboren.
En hoe past evolutie nu precies niet binnen je wereldbeeld?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel God heeft de wereld geschapen.
Dat is niet wetenschappelijk te bewijzen.
Is het dan automatisch een sprookje of niet waar?
Waar haal je vandaan dat alles wat echt is gebeurd ook wetenschappelijk bewezen moet zijn of kunnen worden?
Ik heb afgelopen nacht over autorijden gedroomd. Dat is niet wetenschappelijk te bewijzen. Is het nu een sprookje volgens jou?
Het is onbewezen lariekoek verkocht met fantasieplaatjes met streepjes tussen dieren.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
En hoe past evolutie nu precies niet binnen je wereldbeeld?
koekoek, wetenschappelijke inzichten horen er dus ook bij, maar daar heb jij voornamelijk nogal moeite meequote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jouw logica is dit: ik zeg appels zijn fruit. Jij zegt: fruit is meer dan alleen appels, dus leuk geprobeerd.
Je vindt het alleen lastig als anderen dat ook doen en wat bredere kaders dan alleen de bijbel gebruiken?quote:[..]
Ik toets constant.
[..]
Precies.
Het sluit anders uitstekend aan vóór het veel bewerkte eigen regionale scheppingsverhaal van de Mesopotamische volkeren. Komt er ook wat meer lucht in de bierviltje-tijdlijn van de jonge aarde creationisten.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is onbewezen lariekoek verkocht met fantasieplaatjes met streepjes tussen dieren.
Nee, de juistere vraag die je moet stellen, is wat grotere lariekoek is: een geëvolueerde aarde of "twee eerste mensen" die 6.000 jaar geleden uit het niets op een vlak daarvoor woest en ledige wereld werden gezet door iets of iemand? Als je het niet zeker weet mag je ook wegen hoe beide gezichtspunten klinken volgens psychisch normaal functionerende mensen in het algemeen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is onbewezen lariekoek verkocht met fantasieplaatjes met streepjes tussen dieren.
Aha, oke.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:31 schreef dop het volgende:
[..]
koekoek, wetenschappelijke inzichten horen er dus ook bij, maar daar heb jij voornamelijk nogal moeite mee
Ik vind niks lastig. Hoe kom je daarbij?quote:Je vindt het alleen lastig als anderen dat ook doen en wat bredere kaders dan alleen de bijbel gebruiken?
Waarbij de menselijke migratie naar diezelfde regionale mesopotamische wereld ongeveer op 6000-10000 voor Christus lag en het hypothetisch mogelijk is dat er nog herinneringen waren aan vroege migranten, al dan niet met een doorvertelling en de adapa mythe. Aldus de volkeren die daar leefden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:41 schreef EsserS het volgende:
[..]
Nee, de juistere vraag die je moet stellen wat grotere lariekoek is: een geëvolueerde aarde of 2 "eerste mensen" die 6.000 jaar geleden uit het niets op de wereld werden gezet door iets of iemand?
Ja eh...quote:
Wat sluit anders uitstekend aan en hoezo?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het sluit anders uitstekend aan vóór het veel bewerkte eigen regionale scheppingsverhaal van de Mesopotamische volkeren. Komt er ook wat meer lucht in de bierviltje-tijdlijn van de jonge aarde creationisten.
Wij kwamen van de Kaukasus, vlak naast de Iraniers.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waarbij de menselijke migratie naar diezelfde regionale mesopotamische wereld ongeveer op 6000-10000 voor Christus lag en het hypothetisch mogelijk is dat er nog herinneringen waren aan vroege migranten, al dan niet met een doorvertelling en de adapa mythe. Aldus de volkeren die daar leefden.
En als het Bijbelse verhaal de creatie van de "proto-proto Arabieren/Iraniers etc" is, dan kunnen we de wereld nog wel even over met volkeren en hun eigen verhalen over de eigen afkomst.
Ik pak er eentje uit het koude noorden
In the beginning, there was a void of mist and ice called Ginnungagap. From the melting ice of this void emerged a primeval giant, Ymir, and a cosmic cow, Audhumla. The cow licked the salty ice blocks, and from them emerged Buri, the first of the gods (the Aesir). The gods, led by Odin and his brothers, eventually killed the giant Ymir.
· The Origin of the World: From Ymir's body, they created the world. His flesh became the earth, his blood the seas, his bones the mountains, his skull the sky, and his brains the clouds.
Creatie van de proto- Noor/Zweed/Deen. En van ons een beetje.
Wij waren geen proto-arabieren / Iraniers etc
Ga je piketpaaltjes in de tijd en locaties slaan mbt afkomst?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 22:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wij kwamen van de Kaukasus, vlak naast de Iraniers.
Hoe? Zo.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 22:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat sluit anders uitstekend aan en hoezo?
Mooie plaatjes, wat moet ik daarmee? Toch typisch dat onzintheorien zich altijd op tekeningen moeten beroepen om te overtuigen in plaats van data.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 22:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hoe? Zo.
[ afbeelding ]
En
[ afbeelding ]
En
[ afbeelding ]
En
[ afbeelding ]
Het "verhaal" van de schepping van de Mesopotamische volkeren rond de rivieren, van wat grofweg op 6000BCE is geprojecteerd, valt prima in te passen in de geschiedenis van de wereld. Botst voor geen meter. Net als dat de Noorse mythe ook prima op deze tijdlijn past. Geen frictie.
Dat soort data is in het algemeen wat minder qua genieten voor de -knip- fundamentalist. Zeker in vergelijking met de eigen uitboersels, waar topics mee volgestort worden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mooie plaatjes, wat moet ik daarmee? Toch typisch dat onzintheorien zich altijd op tekeningen moeten beroepen om te overtuigen in plaats van data.
Ga nou maar tekeningen inkleuren ofzo, dan ga ik hier verder met de inhoud.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat soort data is in het algemeen wat minder qua genieten voor de fundamentalist. Zeker in vergelijking met de eigen uitboersels, waar topics mee volgestort worden.
Als je even een printje van je post maakt, dan kun je 'm inlijsten en in je kerk hangen. Daar zal iemand er vast wel een passend verhaaltje voor je erbij kunnen zoeken.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ga nou maar tekeningen inkleuren ofzo, dan ga ik hier verder met de inhoud.
Hier nog wat meer 'wetenschappelijk bewijs' voor waar de walvis vandaan komt.
Geloof jij het? Moet wel, want iemand heeft tekeningen van fictieve dieren gemaakt, ze namen gegeven en er lijntjes tussen getrokken, dus het moet wel waar zijn.
[ afbeelding ]
In tegenstelling tot een verhalenboek dat een paar duizend jaar geleden is geschreven door een paar oude mannen?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mooie plaatjes, wat moet ik daarmee? Toch typisch dat onzintheorien zich altijd op tekeningen moeten beroepen om te overtuigen in plaats van data.
Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen, wereldrijken, oorlogen, enz., keer op keer bevestigd als betrouwbaar op basis van archeologie, literatuuronderzoek en ander onderzoek. Diepe uiteenzettingen van de menselijke psychologie. Poezie en proza van het hoogste niveau. Het meest gelezen, vertaalde, gekopieerde en verspreide boek in de menselijke geschiedenis, over de meest beroemde en impactrijke persoon in de hele menselijke geschiedenis, met de hoogste morele en ethische principes. Noem dat gerust 'een verhalenboek van een paar oude mannen', maar dat is wat mij betreft een op zijn minst gezegd onnauwkeurige waardering van het belangrijkste geschreven werk dat de mensheid geproduceerd heeft en dat zo'n beetje de complete geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar in grote mate heeft beinvloed op politiek, cultureel, religieus, juridisch en spiritueel niveau.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot een verhalenboek dat een paar duizend jaar geleden is geschreven door een paar oude mannen?
Met wat dingen die deels wel ergens vaag zijn gebeurd maar verfraaid om het wel erg te laten lijken op een direct lijntje tussen de mens en god. Tenslotte is de bijbel door god geïnspireerd en doorgegeven aan een paar uitverkorenen.
Mja.
Ik kies de plaatjes wel.
Het één sluit het ander trouwens niet uit.
Een boek vol metaforen en overdrachtelijke verhalen. Geschikt voor inspiratie en morele verheffing. Als geschiedenisboek of kennisbron over "de afkomst van de mens" is het totaal ongeschikt. Je moet het niet groter maken dan het is want het verspreiden van desinformatie is echt geen goddelijke genade.quote:Op zondag 22 februari 2026 01:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen, wereldrijken, oorlogen, enz., keer op keer bevestigd als betrouwbaar op basis van archeologie, literatuuronderzoek en ander onderzoek. Diepe uiteenzettingen van de menselijke psychologie. Poezie en proza van het hoogste niveau. Het meest gelezen, vertaalde, gekopieerde en verspreide boek in de menselijke geschiedenis, over de meest beroemde en impactrijke persoon in de hele menselijke geschiedenis, met de hoogste morele en ethische principes. Noem dat gerust 'een verhalenboek van een paar oude mannen', maar dat is wat mij betreft een op zijn minst gezegd onnauwkeurige waardering van het belangrijkste geschreven werk dat de mensheid geproduceerd heeft en dat zo'n beetje de complete geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar in grote mate heeft beinvloed op politiek, cultureel, religieus, juridisch en spiritueel niveau.
Omdat het meer van Galilea al lang bestaat, wil dat nog niet zeggen dat er ruim 2.000 jaar geleden een "wonderlijke visvangst" heeft plaatsgevonden. Alleen kleutertjes krijgen rode oortjes bij het horen van zo'n METAFORISCH BEDOELD VERHAAL. Al op mijn lagere school - de voorloper van de basisschool - werd door de juf uitgelegd dat de vissers die daar hun netten uitwierpen door Jezus werden overtuigd om "vissers van mensen" te worden. Ze verlieten hun boten om Jezus te volgen. Het ging dus simpelweg om een charismatische man die in staat was om een schare trouwe volgelingen aan zich te binden. Daar is niks goddelijks aan. Het is een menselijk verschijnsel dat al eeuwenlang - nee, al duizenden jaren - bestaat.quote:Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen,
Krijgen we dan het fossiel van een engel, en de archeologische site van de toren van babel, ark van Noach, misschien ook eindelijk het graf van Jezus.quote:Op zondag 22 februari 2026 01:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een 'verhalenboek' met nauwkeurige beschrijvingen van historische locaties, gebeurtenissen, personen, wereldrijken, oorlogen, enz., keer op keer bevestigd als betrouwbaar op basis van archeologie, literatuuronderzoek en ander onderzoek. Diepe uiteenzettingen van de menselijke psychologie. Poezie en proza van het hoogste niveau. Het meest gelezen, vertaalde, gekopieerde en verspreide boek in de menselijke geschiedenis, over de meest beroemde en impactrijke persoon in de hele menselijke geschiedenis, met de hoogste morele en ethische principes. Noem dat gerust 'een verhalenboek van een paar oude mannen', maar dat is wat mij betreft een op zijn minst gezegd onnauwkeurige waardering van het belangrijkste geschreven werk dat de mensheid geproduceerd heeft en dat zo'n beetje de complete geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar in grote mate heeft beinvloed op politiek, cultureel, religieus, juridisch en spiritueel niveau.
Met als hoofdpersoon een narcistisch kinderachtig wezen dat erop los moord omdat een bepaalde groep mensen niet naar hem luistert of erger nog mensen uit die groep hun eigen mensen laat vermoorden (Levieten / gouden kalf) of misschien zelfs nog erger, hele groepen buitenstaanders inclusief kinderen vermoord omdat ze het aan de stok hebben met die ene groep.quote:Op zondag 22 februari 2026 01:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat constant gebash op de man doet je standpunt geen goed.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat soort data is in het algemeen wat minder qua genieten voor de -knip- fundamentalist. Zeker in vergelijking met de eigen uitboersels, waar topics mee volgestort worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |