quote:
Op donderdag 5 februari 2026 19:29 schreef Isdatzo het volgende:[..]
Klinkt als een bijzonder belabberde installatie. Mijn gemiddelde COP voor verwarmen over de laatste 365 dagen is 5.6, van geluid geen last.
Hoe wordt bij jou de aanvoertemperatuur bepaald?
Ja, hij staat er bij mij nog maar sinds de herfst dus ik weet niet wat het straks gaat doen, maar tot nu ben ik volstrekt ontevreden. Ga ik ook zeker achteraan. Vaillant AroTHERM, zou op papier veel beter moeten presteren.
Uhh, ik geloof aangestuurd door een buitenvoeler die op zo'n twee meter hoog hangt aan de berging. Dat ding is ook waardeloos, wijkt altijd af van de daadwerkelijke luchttemperatuur en hoe kouder het wordt, hoe groter de afwijking. Tot vier graden aan toe laatst, toen het zeven graden vroor.
Al zou je zeggen, gunstig, want de afwijking is richting het warme, dus dan gaat ie ook minder snel overdreven veel warmte staan vragen wat je efficiëntie dan ineen doet klappen. Maar door die positieve afwijking wordt het bivalentiepunt (van af-fabriek 3 graden) dus ook pas bereikt als het vriest, en tegen die tijd staan ze al flink te werken met alle gevolgen van dien qua geluidsproductie binnen. Dat neemt onder de 3-4 graden erg snel toe.
Overigens heb ik sterk het idee dat die bivalentie sowieso geen flikker doet, want ik heb de mijne een paar weken geleden om deze reden eens experimenteel verhoogd naar +7 maar m'n ketel springt alsnog nooit (hoorbaar) bij.
Afijn, de stooklijn zal wel matig bij de woning passen, want alles stond gewoon (zag ik dus laatst toen ik in de thermostaat een keer het installateursniveau in dook) op de fabrieksinstelling. Installateurs waren gewoon van die sjappies met een opdracht om alles erin te rammen en snel naar de volgende woning van de 300 uit het project te gaan, die sukkels weten letterlijk niet eens hoe je het weekschema instelt want dat is ze door m'n blinde buurman twee keer gevraagd, zonder succes.

Heb 'm toen zelf maar even geholpen.
Maar ik heb net zo goed totaal geen verstand van stooklijnen en dat soort Tweaker shit, dus wil er liever ook niet teveel aan gaan zitten.
Heb wel even het fluisterbedrijf ingeschakeld voor grote delen van de dag, want dat had dus óók geen schema geprogrammeerd, heerlijk. En dat helpt wel wat.
Echter, in een stil huis zonder leefgeluiden buiten hoor je natuurlijk even goed wel dat ding draaien. Het dak resoneert mee met de compressor, vermoed ik. En anders zou je nog steeds wel wat horen, want zo'n apparaat maakt gewoon per definitie geluid (ook al hoor je buiten altijd minder dan binnen) en deze daken zijn daar niet tegen geïsoleerd, er zit alleen PIR. Dat was natuurlijk ook niet nodig met een CV-ketel.
Maar ehhh, succes om die unit ooit nog beter af te veren/verzwaren tegen het meetrillen, wanneer alles totaal niet toegankelijk is zoals het op een plat dak wél zou zijn. Het ding staat dus in zo'n soort blikken dakkapel met alleen een onderhoudsluik op zolder om erbij te komen. Dat momenteel trouwens ook nog geblokkeerd wordt door slangen of leidingen erachter, ik krijg dat luik zelf net ver genoeg omhoog om m'n arm naar binnen te steken!
Oh ja, en waarom deed ik dat? Om er een handdoek in te kunnen pleuren, want er viel bij regen steeds water in die kast wat dan klonk als een gootsteen zonder bitumen eronder. Want er zit uiteraard niets in dat geluid kan dempen, dus die druppels vielen gewoon keihard op de dunne metalen bodemplaat. Bonk, bonk, bonk.
Echt man,
alles aan deze hele onderneming is kansloos. "Wijk van de Toekomst" noemen ze het. Nou, als dit de toekomst moet voorstellen...
[ Bericht 1% gewijzigd door Kriegel op 05-02-2026 20:19:55 ]