Idd. We maken ons druk of Laurent wel een normaal genoeg leven heeft. Dat is erg Nederlands. Tall poppy syndrome. Je mag niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Daar maken we ons met andere 15-jarigen ook geen zorgen om, die dwingen we ook om op school te zitten.
En hoe bewaak je dan de balans tussen kind kunnen zijn en de top kunnen halen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Begrijp me goed, kinderen moeten vooral kind zijn, maar als ze een talent hebben en de top kunnen halen, dan moeten ze dat vooral doen.
Aantal doc's over deze jongen gezien, krijg niet de indruk dat hij dingen tegen zijn zin in doet. Tja, laat hem, zou ik zeggen en we zien wel of hij een groot wetenschapper wordt. Young Sheldon..quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:55 schreef Viv het volgende:
[..]
En hoe bewaak je dan de balans tussen kind kunnen zijn en de top kunnen halen?
Je kunt je afvragen of hij wel de kans heeft gekregen om een eigen wil te ontwikkelen. Misschien is het nu niet tegen zijn zin in, maar zou hij het niet eens herkennen als dat wel het geval zou zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 01:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Aantal doc's over deze jongen gezien, krijg niet de indruk dat hij dingen tegen zijn zin in doet.
Ik heb daar geen moeite mee. Hoe veel ouders gooien er met de pet naar, en laten hun kinderen uren achter een schermpje zitten?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 01:29 schreef Viv het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of hij wel de kans heeft gekregen om een eigen wil te ontwikkelen. Misschien is het nu niet tegen zijn zin in, maar zou hij het niet eens herkennen als dat wel het geval zou zijn.
Wat moeten die ouders dan? Dat kind jarenlang onder zijn niveau moeten laten functioneren? Omdat anderen die situatie niet snappen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 01:29 schreef Viv het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of hij wel de kans heeft gekregen om een eigen wil te ontwikkelen. Misschien is het nu niet tegen zijn zin in, maar zou hij het niet eens herkennen als dat wel het geval zou zijn.
Ik vind dat zelfvertrouwen veel belangrijker dan een voorsprong krijgen op andere kinderen. Het lijkt er op dat deze jongen ook intrinsiek gemotiveerd is om zijn talent en intellect te gebruiken, zijn motivatie is immers om mensen langer te laten leven. Hij zal heus wel tegenslagen leren overwinnen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 02:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb daar geen moeite mee. Hoe veel ouders gooien er met de pet naar, en laten hun kinderen uren achter een schermpje zitten?
Nogmaals, ik zie mijn kinderen ook het liefst kinderdingen doen, maar als ze al ergens vroeg in uit kunnen blinken, met of zonder druk van ouders, dan moeten ze die kans pakken. Dat geeft zelfvertrouwen (zo belangrijk!) en een voorsprong op andere kinderen.
Misschien heeft hij aandacht van een thanatoloog nodig inderdaad.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:01 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Klinkt alsof hij nog niet emotioneel volwassen is en wat begeleiding op dat gebied mist.
Ik zie wel enige gelijkenis met mijn schoolcarriere. Ik had het na twee jaar ook wel gezien op de basisschool.quote:Zijn genialiteit was al op jonge leeftijd duidelijk: hij voltooide het basisonderwijs in twee jaar en behaalde op slechts 12-jarige leeftijd een masterdiploma
Wat is kind zijn? Kinderen zijn net mensen, kinderen kind willen laten zijn is voor mij even dom als zeggen dat je een volwassene volwassen wil laten zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:55 schreef Viv het volgende:
[..]
En hoe bewaak je dan de balans tussen kind kunnen zijn en de top kunnen halen?
En: hoogbegaafde kinderen halen i.h.a. juist erg veel voldoening uit uitgedaagd te worden, en voelen zich dikwijls eenzaam in "normale" omgevingen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Idd. We maken ons druk of Laurent wel een normaal genoeg leven heeft. Dat is erg Nederlands. Tall poppy syndrome. Je mag niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.
Prima dat die jongen het beste uit zichzelf haalt en dat zijn ouders hem pushen. Dat zouden meer ouders moeten doen. Begrijp me goed, kinderen moeten vooral kind zijn, maar als ze een talent hebben en de top kunnen halen, dan moeten ze dat vooral doen. Je kunt daar de rest van je leven van genieten.
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt. Men heeft ook vooral het belang van een kind voor ogen. Er is weinig bezwaar tegen ouders die hun kind stimuleren om het uiterste uit hun kunnen halen. De vraag is dan altijd wel waar de grens ligt. We kennen in Nederland het voorbeel van Max Verstappen waarbij de verhalen over hoe hij is getraind door zijn vader hier en daar wel wat controversieel zijn (vindt men overigens in het buitenland meer van dan in Nederland), maar Verstappen zelf zegt hier geen problemen mee te hebben.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 00:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Idd. We maken ons druk of Laurent wel een normaal genoeg leven heeft. Dat is erg Nederlands. Tall poppy syndrome. Je mag niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.
Prima dat die jongen het beste uit zichzelf haalt en dat zijn ouders hem pushen. Dat zouden meer ouders moeten doen. Begrijp me goed, kinderen moeten vooral kind zijn, maar als ze een talent hebben en de top kunnen halen, dan moeten ze dat vooral doen. Je kunt daar de rest van je leven van genieten.
Toch wel jammer dat de Nederlandse samenvatting van zijn proefschrift begint met: "In 1974, vermelde Hawking [7]" en een hele rits anglicismen. Nog even werken aan zijn alfakant.quote:Op woensdag 4 februari 2026 08:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ieder zijn ding. Ik verbaas me weer over mensen die stam+d gebruiken
Klopt hoor, dat het "kind zijn" er verschillend uit zal zien voor verschillende kinderen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 08:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wat is kind zijn? Kinderen zijn net mensen, kinderen kind willen laten zijn is voor mij even dom als zeggen dat je een volwassene volwassen wil laten zijn.
Dat is voor iedereen anders, ik zie meer mensen een leven leiden wat mij verschrikkelijk lijkt dan dat ik mensen zie die een leven leiden zoals ik dat ook zou willen. Dat is voor kinderen niet anders. Dat is niet één homogene groep met dezelfde wensen die dezelfde dingen nastreven.
Die hele jongen is niet nieuwswaardig.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:25 schreef littlemindy het volgende:
Nou boehoe, wat nieuwswaardig allemaal.
Oh zeker, maar ook om met andere kinderen om te leren gaan. Hoogbegaafd betekend niet dat je niet met andere kinderen hoeft om te gaan omdat "je daar toch niet bij past" Ik heb collega's waar ik ook een grafhekel aan heb, maar ik zal toch ook met die mensen moeten werken. Het leven is niet altijd maar leuk en alles wordt niet altijd maar in je schoenen gegooid. Je zal hard moeten werken. Dat labeltje 'hoogbegaafd' zegt me helemaal niks.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:34 schreef Viv het volgende:
Voor mij betekent het dat kinderen de ruimte krijgen om zich te vervelen, om zelf met iets te komen, om tijd te "verspillen" aan ogenschijnlijk nutteloze dingen. Dat niet iedere buitenschoolse activiteit een (door de ouders uitgekiend) hoger doel hoeft te dienen.
Volgens mij duidt niets erop dat Laurent die ruimte niet krijgt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:34 schreef Viv het volgende:
Voor mij betekent het dat kinderen de ruimte krijgen om zich te vervelen, om zelf met iets te komen, om tijd te "verspillen" aan ogenschijnlijk nutteloze dingen. Dat niet iedere buitenschoolse activiteit een (door de ouders uitgekiend) hoger doel hoeft te dienen.
Ik zie het nergens in zijn proefschrift staan, maar het zal welquote:Op zaterdag 7 februari 2026 10:50 schreef nostra het volgende:
Toch wel jammer dat de Nederlandse samenvatting van zijn proefschrift begint met: "In 1974, vermelde Hawking [7]" en een hele rits anglicismen. Nog even werken aan zijn alfakant.
Tweede link, bladzijde 5. Verder niet heel boeiend, wel slecht dat het na 30 herlezingen blijft staan.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie het nergens in zijn proefschrift staan, maar het zal wel
Maar ik ken ook zat volwassenen die er niet tegen kunnen zich te vervelen en altijd iets te doen willen hebben, die gewoon een avond thuis zitten niet kunnen of zich vooral nuttig willen maken. Waarom zou dat voor kinderen anders zijn?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:34 schreef Viv het volgende:
[..]
Klopt hoor, dat het "kind zijn" er verschillend uit zal zien voor verschillende kinderen.![]()
In zijn autobiografie vertelt André Agassi hoe hij door zijn vader gedwongen wordt om te tennissen, op het psychopatische af. Peter Crouch (lange Britse voetballer) heeft eenzelfde achtergrond met zijn vader. Steffi Graf (die met Agassi getrouwd is) ook.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 10:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt. Men heeft ook vooral het belang van een kind voor ogen. Er is weinig bezwaar tegen ouders die hun kind stimuleren om het uiterste uit hun kunnen halen. De vraag is dan altijd wel waar de grens ligt. We kennen in Nederland het voorbeel van Max Verstappen waarbij de verhalen over hoe hij is getraind door zijn vader hier en daar wel wat controversieel zijn (vindt men overigens in het buitenland meer van dan in Nederland), maar Verstappen zelf zegt hier geen problemen mee te hebben.
We hebben echter in Nederland ook voorbeeld van jonge meisjes in de turnwereld die behoorlijk beschadigd zijn door de wijze waarop ze over grenzen heen zijn geduwd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |