https://www.dm.de/p/d/1468881/dmbio-kuerbiskernequote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:26 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hebben ze bij DM en Aldi Sud pompoenpitten? Niet gezien. Wel:
sesamzaad 4,50 de kilo ; 2,25 voor een zak van 500 gram
zonnebloempitten 2,70 de kilo ; 1,35 voor een zak van 500 gram
Maar geen pompoenpitten![]()
Wat ze wel hadden waren van die gemixte zakjes waar pompoenpitten inzaten.
Salat Topping 12,96 per kilo ; 1,75 voor een zakje van 135 gram
En bij Aldi Nederland zak ik ook pompoenpitten voor 1.99 per zakje van 200 gram ; 10 euro de kilo dus.
Prijzen verschillen nogal dus.
Ahaquote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
https://www.dm.de/p/d/1468881/dmbio-kuerbiskerne
Ik heb ze donderdag nog gekochtNet als hazelnoten, amandelen en zonnebloempitten.
Jazeker, nog goedkoper:quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ahadie heb ik niet gezien. 9,11 de kilo dus.
Maar prima voor een eerste batch voor een zakje van 2,05
Nog even de prijs van de zonnebloempitten bij de Action 3,60 de kilo ; 99 cent voor een zakje van 275 gram
DM is dus ook goedkoper met de zonnebloempitten.
Maar heb jij nog iets bij Aldi Sud gezien ook?
7,33 de kiloquote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Jazeker, nog goedkoper:
https://www.aldi-sued.de/(...)e-000000000646783002
Ik heb beide gekocht deze week dus toevallig had ik onderzoek hiernaar gedaan. En ik vind bio erg belangrijk.
Ik ben er ook nog niet geweest, maar ze hebben ze ongetwijfeld ook zonder schil, en ook volgens jouw voorkeur biologische soorten denk ik.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mogelijk heb ik niet goed opgelet maar ik zie bij een Islamitische supermarkt alleen maar pitten (zon/pompoen) in schil.
Ik heb er nog nooit ook maar iets biologisch gezien eigenlijk.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik ben er ook nog niet geweest, maar ze hebben ongetwijfeld ook zonder schil, en ook volgens jouw voorkeur biologische soorten denk ik.
Heb je toevallig ook nog maanzaad gezien bij de DM en de Aldu Sud?
Ik week mijn zaden en pitten vaak voordat ik ze in mijn deeg verwerk, want ze nemen inderdaad veel vocht op.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.
Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.
Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.
Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in![]()
En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Ja weken is dan wel een goed idee, dan kun je gewoon de standaard hoeveelheid vocht aan blijven houden van je recept denk ik zo. En ik heb nog helemaal geen desemstarter. Ik zag dat jij het al over een T65quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:07 schreef Kanaroe het volgende:
Ik week mijn zaden en pitten vaak voordat ik ze in mijn deeg verwerk, want ze nemen inderdaad veel vocht op.
En ik gebruik rauwe, ongeroosterde pitten en zaden
Wil je ook met desem gaan bakken, of ga je gist gebruiken?
Btw. ik kan helemaal geen broodjes/bolletjes bakken![]()
Alleen grote broden voor de dagelijkse boterham
Een heel rekenwerkje dus, maar er staan vast ook talloze recepten op het internet.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:14 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja weken is dan wel een goed idee, dan kun je gewoon de standaard hoeveelheid vocht aan blijven houden van je recept denk ik zo. En ik heb nog helemaal geen desemstarter. Ik zag dat jij het al over een T65starter had, gemaakt van een bepaald soort bloem dus; ik had het even gegoogeld vanmiddag
Maar zelf heb ik alleen maar gist gebruikt tot nu toe. Wellicht dat ik in de toekomst ook wel eens zo'n desemstarter wil hebben, maar heb dus geen idee hoe dat gaat terwijl gist natuurlijk vrij simpel is.
En over die bolletjes maken. Dat is dus een kwestie van wegen. Dus eerst kijken hoeveel bolletjes kunnen er op 1 plaat. Hoeveel kan ik er in mijn oven doen. Hoeveel batches (platen) wil ik gaan bakken, wat gaat dat bolletje wegen en hoeveel deeg heb ik dan uiteindelijk nodig.
En ik vermoed dat ik op een deegbolletje van 100? gram oid uitkom, geen idee, moet ik nog even naar kijken. En in het begin bol ik die op en maak ik er dus simpele bolletjes van met die pompoenpitten eroverheen. En ik moet nog uitzoeken hoe ze aan die bollen vast blijven zitten.
Staat ook op een gekke plek bij de Aldi waar ik kom niet bij de noten ofzo. Ik denk bij de Brinta in de buurt dat het was samen met hennep zaadquote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit ook maar iets biologisch gezien eigenlijk.
Ik heb geen maanzaad gezien maar heb er ook niet op gelet. Ik ben door de Aldi gerend en bij de DM heb ik een bestelling afgehaald.
Klopt, bij de ontbijtgranen in de buurt. Dat schap is vaak goedkoper dan het notenschap ook.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:21 schreef Goitske het volgende:
[..]
Staat ook op een gekke plek bij de Aldi waar ik kom niet bij de noten ofzo. Ik denk bij de Brinta in de buurt dat het was samen met hennep zaad
Heb ik inderdaad aan gedacht. Maar ik gebruik niet zoveel pompoenen. De Laatste is wellicht 8 jaar geleden oid.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:37 schreef Kaatje1 het volgende:
Je kan natuurlijk ook een pompoen kopen, de pitten drogen en roosteren
Bij welke winkel? Aldi Nederland of Aldi Sud?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Klopt, bij de ontbijtgranen in de buurt. Dat schap is vaak goedkoper dan het notenschap ook.
Bij elke supermarkt volgens mij.quote:Op
zaterdag 30 mei 2026 22:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Bij welke winkel? Aldi Nederland of Aldi Sud?
Om zo op te eten of door een salade zijn ze ook superlekker (vind ik)quote:Op zaterdag 30 mei 2026 22:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Heb ik inderdaad aan gedacht. Maar ik gebruik niet zoveel pompoenen. De Laatste is wellicht 8 jaar geleden oid.
Maar voor 6 a 7 euro de kilo ga ik die dingen wel scoren denk ik.
Ja met een beetje ghee roosteren en dan een beetje zout erbij lust ik ze ook wel denk ikquote:Op zaterdag 30 mei 2026 23:44 schreef Kanaroe het volgende:
Om zo op te eten of door een salade zijn ze ook superlekker (vind ik)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 04-06-2026 16:46:57 ]
quote:Op donderdag 4 juni 2026 15:36 schreef Tengano het volgende:
Mijn eerste pittenbollen![]()
Gisteren dus mijn eerste pittenbollen gemaakt en gebakken en ik ben niet ontevreden. Was nog een hele sessie, want ik heb eerst boterkoek gebakken, daarna 16 afbakbroodjes van de markt afgebakken, toen mijn eerste eigen broodjes en daarna nog 4 plaatpizza's. Ik dach slim te zijn en mijn oven even efficient te gebruiken, vandaar.
[ afbeelding ]
Heb er net een opengesneden en geproefd en ook daar ben ik niet ontevreden over. Het lekkerst vind ik zo'n broodje met een beetje roomboter en zout zodat ik het brood zelf goed proef. Ik heb wel het idee dat ik dus nog meer grofvolkorenmeel kan en mag gebruiken. Eerst dacht ik dat zo'n broodje alleen maar van volkorenmeel wordt gemaakt, maar dat schijnt dus een mix te zijn en bij mij zat er dus maar 35% in. Mag volgende keer dus misschien iets meer?
[ afbeelding ]
Moet wel zeggen dat het nog een hele kluif was, als je dit nog nooit hebt gedaan, maar achteraf was het wel leuk, met name die broodjes zelf vormen vond ik wel leuk, vooral die vlechtjes. Die heb ik trouwens ook nog bestreken met wat ei, wat ik nog van de boterkoek overhad. En dus ook maar een account aangemaakt om die plaatjes te posten, en dat wilde ik eigenlijk ook al heel lang.
Hieronder nog het recept wat ik gebruikt heb. Ben wel benieuwd naar feedback of ik nog hoger moet met mijn waterpercentage bijvoorbeeld. Maar elke feedback op mijn recept is welkom, want ik wil wel graag leren hoe dit moet.Wauw! Ze zien goed gelukt en lekker uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wat een werk heb je jezelf gegeven
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |