abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:05:47 #76
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220752501
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:01 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]

Volkoren met lekker veel maanzaad gebakken vandaag
Prachtig!
Spoilers!
pi_220752523
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Prachtig!
Dankje :)
Nog niet aangesneden, morgen lekker ontbijten

En jij, nog aan de bak?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:18:47 #78
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220752593
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:07 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dankje :)
Nog niet aangesneden, morgen lekker ontbijten

En jij, nog aan de bak?
Jazeker. Er staat weer een deeg voor een spelt-rogge desem in de koelkast.
Spoilers!
pi_220754221
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Jazeker. Er staat weer een deeg voor een spelt-rogge desem in de koelkast.
Fijn om te horen!
Spelt-rogge; leuke combi, bak ze :)
pi_220790252
Gisteren een zuurdesem abdij brood gemaakt, vannacht in de koelkast als laatste rijs zodat ik hem vanmorgen af kon bakken

Daarbij nog even kruidenboter gemaakt, altijd handig dat de kruiden gewoon in de tuin staan

pi_220802769

Een 'witbrood' gemaakt met een 1-dags T65 starter, op basis van mijn roggestarter.
500 Gram T65 met 100 gram maismeel, lijnzaad en pompoenpitten.
Op de ovenplaat gebakken met een bak water onderin, geen recept, alleen instinct :P

Smaakt heerlijk, en smaakt naar meer bakken zonder pan
Korst boven is dikker dan de korst onder, dus daar kan ik rekening mee houden de volgende keer
pi_220803118
Ziet er goed uit!
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:54 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Een 'witbrood' gemaakt met een 1-dags T65 starter, op basis van mijn roggestarter.
500 Gram T65 met 100 gram maismeel, lijnzaad en pompoenpitten.
Op de ovenplaat gebakken met een bak water onderin, geen recept, alleen instinct :P

Smaakt heerlijk, en smaakt naar meer bakken zonder pan
Korst boven is dikker dan de korst onder, dus daar kan ik rekening mee houden de volgende keer
pi_220804823
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:32 schreef Goitske het volgende:
Ziet er goed uit!
[..]

Dankje, ik vond het best spannend om zonder 'dutch oven' te bakken
pi_220805022
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:25 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dankje, ik vond het best spannend om zonder 'dutch oven' te bakken
Vond ik laatst ook maar vond het echt wel top hoe dat gaat
pi_220805642
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:55 schreef Goitske het volgende:

[..]
Vond ik laatst ook maar vond het echt wel top hoe dat gaat
Oh ja, ik wilde nog aan je vragen hoe je dat melkbrood hebt gebakken?
Is dat dan met melk in plaats van water?
Dat wil ik ook eens proberen :)
pi_220806446
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 23:14 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oh ja, ik wilde nog aan je vragen hoe je dat melkbrood hebt gebakken?
Is dat dan met melk in plaats van water?
Dat wil ik ook eens proberen :)
Zal straks wel even het recept voor je op zoeken
pi_220807035

pi_220807336

vrijdag 29 mei 2026 @ 22:52:44 #89
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220916773
Ik wil binnenkort pittenbollen gaan maken. Als ik in het weekend in de trein zit heb ik altijd koffie bij me en vind ik het ook wel lekker om iets te knagen bij me te hebben. Zelf ben ik gek of van die harde bruine broodjes met heel veel smaak en allerlei zaadjes en pitjes en vooral als ze lekker doorgebakken zijn. En als er dan alleen al lekker roomboter op zit en een beetje zout vind ik dat al heerlijk!

Had laatst een paar van die zakken op de markt gekocht en die moest ik alleen afbakken en die waren ook lekker. Dus ik dacht - als ik ze af kan bakken kan ik ze natuurlijk ook net zo goed zelf maken. Voor drie zakken van die broodjes betaalde ik 3 euro - best voordelig vond ik. Maar toen ik ze op de weegschaal legde kwam ik uit op 1100 gram broodjes voor 3 euro. Dus daar kan ik ze zelf ook wel voor bakken, en dan ben ik nog lekker bezig ook.

Ik kon ook altijd zo genieten van Big Brother toen ik dat destijds 24 uur per dag kon volgen. Dan zaten ze in de tuin een uur bij die buitenoven een brood te bakken en ik vond dat zo gezellig O+

Dus ik ben me nu aan het verdiepen hoe ik die pittenbollen moet maken en wat er allemaal ingaat aan zaden. Begreep alleen dat de lekkerste pitten - pompoenpitten - ook gelijk de duurste zijn. Zonnebloempitten zijn weer wel wat voordeliger.
pi_220918616
Succes met bakken @Tengano

Ik vind pompoenpitten ook het lekkerst in mijn brood; ik koop ze op de markt of in de supermarkt
Zonnepitten koop ik bij een Action, lijnzaad ook op de markt/supermarkt
Maanzaad is trouwens het duurst, en dat is mijn favoriet voor bovenop mijn brood
  zaterdag 30 mei 2026 @ 17:44:20 #91
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220921827
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:13 schreef Kanaroe het volgende:
Succes met bakken @:Tengano

Ik vind pompoenpitten ook het lekkerst in mijn brood; ik koop ze op de markt of in de supermarkt
Zonnepitten koop ik bij een Action, lijnzaad ook op de markt/supermarkt
Maanzaad is trouwens het duurst, en dat is mijn favoriet voor bovenop mijn brood
Dankjewel @Kanaroe :) Maar zoals ik volgens mij? al zei ben ik nog in de voorbereidingsfase. Moet dus mijn deeg, water en pittenmix gaan schalen en kijken waar ik die pitten ed het meest voordelig scoor, anders kan ik die broodjes bijna beter in de winkel scoren. Plus, ik heb nauwelijks ervaring met brood bakken itt tot jou :%

Was net bij de Jumbo en daar hebben ze 500 gram zakken pompoenpitten voor 6,95 - 13 euro de kilo dus.

Maar het voordeligst zijn ze bij de notenshop, maar daar komen dan weer verzendkosten bij, dus dat maakt het ook minder aantrekkelijk. En ik zag inderdaad dat ze bij de Action ook voordelige zonnebloempitten hadden, maar de markt is volgens mij weer minder voordelig lijkt mij zo. Maar ik kijk dus echt naar de kiloprijs als ik zoiets insla, en daar heb ik ook wel lol in :Y)

Heb ook geen idee of buitenlandse toko's die grondstoffen redelijk voordelig hebben.

En wat ik zag is dat pijnboompitten wel duurder zijn dan maanzaad.
pi_220921872
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 17:44 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dankjewel @:kanaroe :) Maar zoals ik volgens mij? al zei ben ik nog in de voorbereidingsfase. Moet dus mijn deeg, water en pittenmix gaan schalen en kijken waar ik die pitten ed het meest voordelig scoor, anders kan ik die broodjes bijna beter in de winkel scoren. Plus, ik heb nauwelijks ervaring met brood bakken itt tot jou :%

Was net bij de Jumbo en daar hebben ze 500 gram zakken pompoenpitten voor 6,95 - 13 euro de kilo dus.

Maar het voordeligst zijn ze bij de notenshop, maar daar komen dan weer verzendkosten bij, dus dat maakt het ook minder aantrekkelijk. En ik zag inderdaad dat ze bij de Action ook voordelige zonnebloempitten hadden, maar de markt is volgens mij weer minder voordelig lijkt mij zo. Maar ik kijk dus echt naar de kiloprijs als ik zoiets insla, en daar heb ik ook wel lol in :Y)

Heb ook geen idee of buitenlandse toko's die grondstoffen redelijk voordelig hebben.

En wat ik zag is dat pijnboompitten wel duurder zijn dan maanzaad.
Heb je niet een Turk ofzo in de buurt zitten? Die verkopen het vaak ook
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:12:50 #93
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220922108
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 17:50 schreef Goitske het volgende:
Heb je niet een Turk ofzo in de buurt zitten? Die verkopen het vaak ook
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.

Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.

Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.

Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in :)

En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
pi_220922865
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.

Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.

Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.

Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in :)

En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Ik doe het er niet door want niet iedereen houdt er van hier thuis
pi_220923569
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:

[..]

Volgens de webshop hebben ze ze geroosterd/gezouten. Grote kans dat ze die in winkel ook hebben
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 30 mei 2026 @ 20:06:48 #96
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220923586
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:05 schreef Kaatje1 het volgende:

Volgens de webshop hebben ze ze geroosterd/gezouten. Grote kans dat ze die in winkel ook hebben
Ja die zag ik ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar die zijn wss als snack bedoeld. Weet niet of je nou gezouten pompoenpitten in je broodjes wilt verwerken... denk zelf van niet.

Daarnaast zijn ze 16,25 per kilo dus dan is de Jumbo goedkoper en vallen ze voor mij al af.
pi_220923645
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:06 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja die zag ik ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar die zijn wss als snack bedoeld. Weet niet of je nou gezouten pompoenpitten in je broodjes wilt verwerken... denk zelf van niet.

Daarnaast zijn ze 16,25 per kilo dus dan is de Jumbo goedkoper en vallen ze voor mij al af.
Misschien op een markt?
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 30 mei 2026 @ 20:30:42 #98
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220923798
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:14 schreef Kaatje1 het volgende:
Misschien op een markt?
Ik vind zelf de prijzen op de markt eigenlijk relatief hoog. Zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de Action. Maar heb er vandaag wel naar gekeken bij een notenkraam, maar vond daar ook niks.

De beste en handigste optie tot nu toe is een 500 gram zak bij de Jumbo voor 6,95 maar ik blijf nog wel even verder zoeken totdat ik nog wat goedkopers vind.

Tot die tijd doe ik het maar gewoon even met zonnebloempitten en kijk ik eerst eens even hoe het mijn mijn eerste batch pittenbollen gaat voordat ik hele complexe pittenmixen ga maken.

Ik weet nog niet eens hoe ik die pitten vastkrijg aan die bollen bijvoorbeeld. Ik sta nog helemaal aan het begin. Maar omdat ik die pittenbroodjes heel erg lekker vind, motiveert mij dat wel. En daarnaast hou ik eigenlijk ook wel van bakken :)

Zou ook graag een keer een account willen hebben zodat ik ook eens een foto zou kunnen uploaden van mijn maaksels :Y)

Bijvoorbeeld van de vorige keer hoe mijn zuurkoolfermentatie setup was toen ik gewoon een glazen vaas gebruikt heb :D

Maar volgende week wordt het gelukkig wat minder warm en ook een beetje regenachtig, dus dan zijn de omstandigheden en temperaturen ook wat gunstiger om die oven eens aan te kletsen en een eerste test te doen :)

En ik ga volgende week toch eens even wat Turkse winkels in om te kijken wat de prijzen daar doen op het gebied van pompoenpitten. Ik heb daar toch wel goede verwachtingen van eigenlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 30-05-2026 20:39:46 ]
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:19:01 #99
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220924491
Ik koop mijn pompoenpitten in Duitsland bij DM en Aldi Sued. Maar zo duur is 6,95 voor 500g toch niet? Je kunt daar ontzettend veel notenbollen mee maken. En nog veel meer als je half pompoen en half zonnebloem doet.
Spoilers!
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:26:26 #100
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220924546
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik koop mijn pompoenpitten in Duitsland bij DM en Aldi Sued. Maar zo duur is 6,95 voor 500g toch niet? Je kunt daar ontzettend veel notenbollen mee maken. En nog veel meer als je half pompoen en half zonnebloem doet.
Hebben ze bij DM en Aldi Sud pompoenpitten? Niet gezien. Wel:

sesamzaad 4,50 de kilo ; 2,25 voor een zak van 500 gram
zonnebloempitten 2,70 de kilo ; 1,35 voor een zak van 500 gram

Maar geen pompoenpitten :?

Wat ze wel hadden waren van die gemixte zakjes waar pompoenpitten inzaten.

Salat Topping 12,96 per kilo ; 1,75 voor een zakje van 135 gram

En bij Aldi Nederland zak ik ook pompoenpitten voor 1.99 per zakje van 200 gram ; 10 euro de kilo dus.

Prijzen verschillen nogal dus; van 6-8 euro de kilo tot 16 euro de kilo, en ik denk dat je ze nog wel duurder kunt vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')