Prachtig!quote:Op zaterdag 9 mei 2026 20:01 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Volkoren met lekker veel maanzaad gebakken vandaag
Jazeker. Er staat weer een deeg voor een spelt-rogge desem in de koelkast.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 20:07 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dankje![]()
Nog niet aangesneden, morgen lekker ontbijten
En jij, nog aan de bak?
Fijn om te horen!quote:Op zaterdag 9 mei 2026 20:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Jazeker. Er staat weer een deeg voor een spelt-rogge desem in de koelkast.
quote:Op vrijdag 15 mei 2026 16:54 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Een 'witbrood' gemaakt met een 1-dags T65 starter, op basis van mijn roggestarter.
500 Gram T65 met 100 gram maismeel, lijnzaad en pompoenpitten.
Op de ovenplaat gebakken met een bak water onderin, geen recept, alleen instinct![]()
Smaakt heerlijk, en smaakt naar meer bakken zonder pan
Korst boven is dikker dan de korst onder, dus daar kan ik rekening mee houden de volgende keer
Vond ik laatst ook maar vond het echt wel top hoe dat gaatquote:Op vrijdag 15 mei 2026 21:25 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dankje, ik vond het best spannend om zonder 'dutch oven' te bakken
Oh ja, ik wilde nog aan je vragen hoe je dat melkbrood hebt gebakken?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 21:55 schreef Goitske het volgende:
[..]
Vond ik laatst ook maar vond het echt wel top hoe dat gaat
Zal straks wel even het recept voor je op zoekenquote:Op vrijdag 15 mei 2026 23:14 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oh ja, ik wilde nog aan je vragen hoe je dat melkbrood hebt gebakken?
Is dat dan met melk in plaats van water?
Dat wil ik ook eens proberen
Dankjewel @Kanaroequote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:13 schreef Kanaroe het volgende:
Succes met bakken @:Tengano
Ik vind pompoenpitten ook het lekkerst in mijn brood; ik koop ze op de markt of in de supermarkt
Zonnepitten koop ik bij een Action, lijnzaad ook op de markt/supermarkt
Maanzaad is trouwens het duurst, en dat is mijn favoriet voor bovenop mijn brood
Heb je niet een Turk ofzo in de buurt zitten? Die verkopen het vaak ookquote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dankjewel @:kanaroeMaar zoals ik volgens mij? al zei ben ik nog in de voorbereidingsfase. Moet dus mijn deeg, water en pittenmix gaan schalen en kijken waar ik die pitten ed het meest voordelig scoor, anders kan ik die broodjes bijna beter in de winkel scoren. Plus, ik heb nauwelijks ervaring met brood bakken itt tot jou
![]()
Was net bij de Jumbo en daar hebben ze 500 gram zakken pompoenpitten voor 6,95 - 13 euro de kilo dus.
Maar het voordeligst zijn ze bij de notenshop, maar daar komen dan weer verzendkosten bij, dus dat maakt het ook minder aantrekkelijk. En ik zag inderdaad dat ze bij de Action ook voordelige zonnebloempitten hadden, maar de markt is volgens mij weer minder voordelig lijkt mij zo. Maar ik kijk dus echt naar de kiloprijs als ik zoiets insla, en daar heb ik ook wel lol in![]()
Heb ook geen idee of buitenlandse toko's die grondstoffen redelijk voordelig hebben.
En wat ik zag is dat pijnboompitten wel duurder zijn dan maanzaad.
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:50 schreef Goitske het volgende:
Heb je niet een Turk ofzo in de buurt zitten? Die verkopen het vaak ook
Ik doe het er niet door want niet iedereen houdt er van hier thuisquote:Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.
Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.
Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.
Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in![]()
En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Volgens de webshop hebben ze ze geroosterd/gezouten. Grote kans dat ze die in winkel ook hebbenquote:Op zaterdag 30 mei 2026 18:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, maar daar kom ik niet zo vaak, maar zal er eens binnenlopen dan. Voor exotische dingen ga ik meestal naar de Amazing Oriental, maar denk niet dat ze daar pompoenpitten hebben.
Doen jullie die pompoenpitten trouwens ook echt door het deeg of alleen bovenop voor decoratie? In het deeg lijkt mij eigenlijk een beetje te heavy zo'n grote pit. Een zonnebloempitje of lijnzaadje zou nog wel kunnen. En wat ik ook lees is dat mensen ook sesamzaad in het deeg doen ipv bovenop. Dat komt bij mij ook vreemd over.
Wat ik wel een goeie vond is dat mensen dus eerst hun zaad of pitjes roosteren en ze dan in het deeg doen zodat ze meer smaak hebben.
Maar ik moet nog zoveel leren; dit is eigenlijk zo goed als nieuw voor mij allemaal, maar ik heb er wel zin in![]()
En wat ik ook lastig vind is dat je je hoeveelheid water aan moet passen op de hoeveelheid pitjes die in je deeg zitten, want die snoepen dat water zeg maar op.
Ja die zag ik ook.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Volgens de webshop hebben ze ze geroosterd/gezouten. Grote kans dat ze die in winkel ook hebben
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar die zijn wss als snack bedoeld. Weet niet of je nou gezouten pompoenpitten in je broodjes wilt verwerken... denk zelf van niet.
Daarnaast zijn ze 16,25 per kilo dus dan is de Jumbo goedkoper en vallen ze voor mij al af.
quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja die zag ik ook.Misschien op een markt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar die zijn wss als snack bedoeld. Weet niet of je nou gezouten pompoenpitten in je broodjes wilt verwerken... denk zelf van niet.
Daarnaast zijn ze 16,25 per kilo dus dan is de Jumbo goedkoper en vallen ze voor mij al af.We have far more in common than that which devides us..
Ik vind zelf de prijzen op de markt eigenlijk relatief hoog. Zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de Action. Maar heb er vandaag wel naar gekeken bij een notenkraam, maar vond daar ook niks.quote:
Hebben ze bij DM en Aldi Sud pompoenpitten? Niet gezien. Wel:quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik koop mijn pompoenpitten in Duitsland bij DM en Aldi Sued. Maar zo duur is 6,95 voor 500g toch niet? Je kunt daar ontzettend veel notenbollen mee maken. En nog veel meer als je half pompoen en half zonnebloem doet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |