abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2026 @ 18:38:52 #76
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219995224
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 18:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
De Gereformeerde kerk zelf was een breed spectrum aan opvattingen, van zeer streng tot aan zeer gematigd. Wij zaten aan de zeer strenge kant. De kerk zelf gaf veel vrijheid. Bij ons ging de leer, het letterlijk nemen van de bijbel en alles wat je doet in het leven in het teken van geloof en god mee naar huis. Zo was ons gezin. Er was niets anders dan dat. Je ging ook naar de school met de bijbel, naar de gereformeerde groenteboer en naar de kraampjes op markt van gereformeerden. De rest waren heidenen. Op een gegeven moment, als andere ideeën hebt in je hoofd, kom je met jezelf in de problemen. Als je sterren kijkt en je weet dat het licht soms miljoenen jaren onderweg was, had je een probleem met het weten dat het heelal maar 6.000 jaar oud is. Of als je denkt dat de mens van apen afstammen hetzelfde. Je krijgt binnen in jezelf problemen. Gedachten die automatisch in je opkomen, waar je geen Darwin of Marx voor nodig hebt. Te vergelijken met Sinterklaas ("Hoe kan die man nou in één avond 5 miljoen huizen langsgaan, waarom alleen Nederland en hoe kan een paard op een dak lopen"), dat soort dingen. Het ergste vond ik toen ik in de wijde wereld kwam toen ik begon te werken, niet-gereformeerden tegenkwam en ik besefte dat er helemaal niets mis was met die mensen.
Mooi persoonlijk verhaal. Dank.

Religie zorgt ervoor dat mensen gaan slapen. Gelukkig worden sommigen op tijd wakker.
pi_219995375
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 18:38 schreef EsserS het volgende:

[..]
Mooi persoonlijk verhaal. Dank.

Religie zorgt ervoor dat mensen gaan slapen. Gelukkig worden sommigen op tijd wakker.
Nou het heeft mij tot nadenken gezet. Ik ben enigszins wel blij dat ik zo ben opgevoed, zo heb ik de kans gekregen om zaken van meerdere kanten te bekijken. Zo kun je ook nadenken over de gedachte dat je niet sterfelijk bent, dat vind ik een aanwinst. Ik heb meerdere culturen gezien, meerdere opvattingen en meningen. Bij mensen die roepen, dood is dood en je gedachten zijn alleen maar chemische processen, heb ik sterk het idee dat ze iets gemist hebben en dat vind ik jammer. Misschien hebben ze gelijk, maar dat moet nog blijken. Die oude 19e eeuwse leer van het Gereformeerde (die trouwens nu ook anders denken) heeft voor mij afgedaan. Maar die zie ik nu weer terug bij Ali en nog sommigen hier. Dan denk ik, hoe is het mogelijk dat bij hun nog een 19e eeuwse leer leeft. Christen zijn kan ook als je liberaal denkt. En ik denk ook vaak: De God van het Oude testament kan nog niet eens in de schaduw staan van ons democratisch Nederland. Dan ga je toch denken dat er iets anders aan de hand is met het OT dan veel mensen denken.
pi_219996059
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 17:25 schreef -Sigaartje het volgende:
Dit is dus wat ik tegen het christelijk geloof heb:
Ali zegt dat iedereen heeft gezondigd. Dat niemand zich aan de wet heeft gehouden. De wet is de 10 geboden. Ok, laten we die eens bekijken.

Vereer naast Mij geen andere goden.
Ik heb nog nooit een god vereerd.

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw. Als ouders Mij haten en zondigen, roep Ik hun kinderen daarvoor ter verantwoording, tot in het derde en vierde geslacht; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik mijn trouw tot in het duizendste geslacht.
Ik kan niet eens beelden maken.

Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
Ik vloek nooit en ik doe nooit iets in naam van God.

Houd de sabbat in ere als een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is de sabbat, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en geheiligd.
De zaterdag is voor mij weekend. Dan werk ik niet. Ik heb trouwens sowieso een hekel aan werken.

Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Altijd gedaan. Ik financier ze zelfs.

Pleeg geen moord.
Ik moordenaar? Kom op zeg....

Pleeg geen overspel.
Ik ben niet in trek bij vrouwen, dus nooit vreemd gegaan.

Steel niet.
Ik heb nog nooit in mijn leven iets gestolen.

Leg over een ander geen vals getuigenis af.
Waarom zou ik dat doen? Nooit gedaan.

Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Ik huur een prachtig huis, ik heb een fantastische vriendin, slaven en slavinnen zijn hier niet, runderen of ezels, sorry hoor, wat moet ik daarmee?

Dus alles bij elkaar genomen heb ik de wet niet overtreden. Toch wordt er beweerd door Ali dat ik dat wel heb gedaan en dan word ik gedwongen om een man te volgen uit een boek. Ik speel even advocaat van de duivel (ik ben wel gelovig). Als je het realistisch bekijkt kennen we Jezus alleen maar van een boek en doorgeven. Voor hetzelfde geld was hij een ordinaire opstandeling.
Mijn overgrootvader heeft een beeldje gemaakt voor zijn altaar. Ik ondervind er nog de consequenties van. Maar Ali's verre voorouders in 22.974 BCE hadden geen beeldje gemaakt. Dus die zit er beter voor.

Maar wacht ff.. de aarde was maar een paar duizend jaar oud toch?

Anyway..
  dinsdag 3 februari 2026 @ 21:26:39 #79
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219996547
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 20:15 schreef Beathoven het volgende:

Maar wacht ff.. de aarde was maar een paar duizend jaar oud toch?
Volgens het geschiedenisboek, genaamd de Bijbel, werden er 6.000 jaar geleden op een voorheen ledige Aarde ineens uit het niets een witte man en een vrouw neergezet.

And the rest is history .....
pi_220000054
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 16:52 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Je beaqtwoord die vragen altijd met wedervragen. En altijd met "wat als..."..
Dus je gaat al van iets uit dat nog niet zeker is.
Zo kan je geen discussies aan uiteraard.

En stel dat die wet er wel is, wie heeft die wet dan bedacht? God toch zelf? Dus die God kan die wet dan ook gewoon afdoen als "dat is een foute wet, de mens kan zich niet aan perfectie houden".. En dan is het hele idee van verlossing ook weer weg.

Of je moet denken dat die wet er is buiten God. Kijk, dan spreken we van "genade". Niet als God die Wet zelf zo heeft ingesteld.
Maar een wet buiten God om, dat kan niet want dat doet af aan het idee dat God almachtig is en ALLES is of heeft gemaakt.
De wet is niet 'bedacht', maar weerspiegelt Gods karakter in een voor ons begrijpelijk formaat.
pi_220000078
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 17:25 schreef -Sigaartje het volgende:
Dit is dus wat ik tegen het christelijk geloof heb:
Ali zegt dat iedereen heeft gezondigd. Dat niemand zich aan de wet heeft gehouden. De wet is de 10 geboden. Ok, laten we die eens bekijken.

Vereer naast Mij geen andere goden.
Ik heb nog nooit een god vereerd.

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw. Als ouders Mij haten en zondigen, roep Ik hun kinderen daarvoor ter verantwoording, tot in het derde en vierde geslacht; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik mijn trouw tot in het duizendste geslacht.
Ik kan niet eens beelden maken.

Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
Ik vloek nooit en ik doe nooit iets in naam van God.

Houd de sabbat in ere als een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is de sabbat, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en geheiligd.
De zaterdag is voor mij weekend. Dan werk ik niet. Ik heb trouwens sowieso een hekel aan werken.

Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Altijd gedaan. Ik financier ze zelfs.

Pleeg geen moord.
Ik moordenaar? Kom op zeg....

Pleeg geen overspel.
Ik ben niet in trek bij vrouwen, dus nooit vreemd gegaan.

Steel niet.
Ik heb nog nooit in mijn leven iets gestolen.

Leg over een ander geen vals getuigenis af.
Waarom zou ik dat doen? Nooit gedaan.

Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Ik huur een prachtig huis, ik heb een fantastische vriendin, slaven en slavinnen zijn hier niet, runderen of ezels, sorry hoor, wat moet ik daarmee?

Dus alles bij elkaar genomen heb ik de wet niet overtreden. Toch wordt er beweerd door Ali dat ik dat wel heb gedaan en dan word ik gedwongen om een man te volgen uit een boek. Ik speel even advocaat van de duivel (ik ben wel gelovig). Als je het realistisch bekijkt kennen we Jezus alleen maar van een boek en doorgeven. Voor hetzelfde geld was hij een ordinaire opstandeling.
Ben je bekend met de bergrede en de manier waarop de geest van de wet daar wordt beschreven ipv de letter vd wet?
pi_220000105
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 17:46 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dat is geen persoonlijke aanval maar een mededeling dat ik jouw aparte wijze van argumenteren niet interessant vind. Het leidt namelijk tot niks.
En ik begrijp niet waarom je een simpele vraag blijft ontwijken.

Als het niet in Gods belang is dat we Gods karakter weerspiegelen, in wiens belang zou dat dan wel kunnen zijn?
pi_220000135
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 18:09 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat bedoel ik. Dat had ik zo op tegen de kerk van 60 jaar geleden. Toen werd ook gezegd dat je elke zondag naar de kerk moest. Onzin vond ik.

Het verhaal van rijke jongeling vind ik ook een belangrijke. De jongeling vroeg aan Jezus hoe hij in de hemel kon komen. Het antwoord was: de tien geboden doen. En dat had hij gedaan. "Wat kan ik nog meer doen?". Ah, zei Jezus, je wilt dus volmaakt zijn. Dan moet je alles wat je hebt aan de armen geven.
De tien geboden volgen is peanuts. Daar staan allemaal dingen in die je normaal ook navolgt.

De kers op de taart is een hart van goud hebben. Ook die mensen zijn er te vinden. Het dogma dat iedereen zondig wordt geboren is ook weer zoiets. Jezelf schuldig voelen voor iets wat je nooit hebt gedaan. Dit zijn dingen die veel kapot maken. Ik denk zelf dat er een andere uitleg in zit. Iets van: je bent niet voor niets op aarde, je bent hier om te leren.

Wat Ali betreft vind ik het jammer dat ik niet de stem van Ali hoor, maar die van een Zevende dagsadventist, precies dezelfde stem als die van mijn ouders. Niet de stem van mijn ouders, maar van de Gerefomeerde Kerk uit 1960. Dat is de reden waarom ik wel eens behoorlijk fel uit de hoek kom, want het haalt herinneringen bij me naar boven uit die zwarte en zware tijd van toen. Ik heb het toen verschrikkelijk moeilijk gehad. En ze zijn er nog steeds van overtuigd dat ik zal branden. Aan de ene kant negeer ik het, aan de andere kant doet het pijn. Nog steeds als ik af en toe door Kampen rijd of loop, voel ik die zware somberheid van het gereformeerde en voel ik overal pijn.
Met alle respect voor je persoonlijke ervaringen, vind ik het jammer dat je het in een debat over theologie altijd over de sentimentele boeg gooit en niet gewoon bij de inhoud blijft.

Ook vind ik het jammer dat je steeds over mijn persoon begint te klagen in de derde persoon. Terwijl ik gewoon mijzelf ben hier.

Ik ben niet 'je ouders', of de 'doempredikant' of wat dan ook. Ik vertegenwoordig mijzelf en mijn denkbeelden. Ik heb nooit maar dan ook nooit tegen jou gezegd dat je 'zal branden' of dat je iets 'moet geloven want anders....' of wat dan ook. Ik zou dus zeggen: als je aan dit soort discussies deelneemt, probeer je dan op zijn minst open te stellen voor anderen en een beetje bij de inhoud te blijven, in plaats van anderen (mij in dit geval) meteen te categoriseren als 'dogmatisch', 'als mijn ouders', 'als de doempredikanten van het verleden', 'als degenen die mij hebben gekwetst in het verleden'. Ik heb jou namelijk helemaal niets aangedaan, ik voer simpelweg een discussie over theologie.

Afgezien daarvan vind ik het jammer dat het geloof voor jou zo'n slechte ervaring heeft opgeleverd. Dat klinkt meer als hersenspoeling en dwang dan een daadwerkelijk authentiek in jezelf ontwikkeld geloof. De schade die dat veroorzaakt is reëel en moet serieus worden genomen. Wat mij betreft moeten kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen denkbeelden te ontwikkelen, zonder hen schaamte of schuld aan te praten. Voor mij draait het geloof uiteindelijk om het herstel van een gebroken relatie met God via Jezus Christus. Weer toegang krijgen tot de liefdevolle Vader over ons allen. Dat is voor mij de mooiste en meest zinnige ervaring in dit leven, geen kwestie van dwang, dogma of onderdrukking. En in tegenstelling tot jou voel ik mij volledig vrij. Ik kan doen wat ik wil. Maar ik doe niet alles, omdat ik weet dat het niet goed voor mijzelf is. Gods liefde uit zich ook door zelf te kiezen voor dingen die goed voor jezelf zijn, en die goed voor anderen zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-02-2026 12:23:02 ]
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:33:41 #84
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220000410
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En ik begrijp niet waarom je een simpele vraag blijft ontwijken.

Als het niet in Gods belang is dat we Gods karakter weerspiegelen, in wiens belang zou dat dan wel kunnen zijn?
Nogmaals, jouw manier van doen leidt tot helemaal niks. Probeer dat eerst maar eens te begrijpen dan zien we wel verder.
  woensdag 4 februari 2026 @ 11:59:49 #85
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220000575
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Afgezien daarvan vind ik het jammer dat het geloof voor jou zo'n slechte ervaring heeft opgeleverd. Dat klinkt meer als hersenspoeling en dwang dan een daadwerkelijk authentiek in jezelf ontwikkeld geloof. Wat mij betreft moeten kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen denkbeelden te ontwikkelen, zonder hen schaamte of schuld aan te praten. Voor mij draait het geloof uiteindelijk om het herstel van een gebroken relatie met God via Jezus Christus. Weer toegang krijgen tot de liefdevolle Vader over ons allen. Dat is voor mij de mooiste en meest zinnige ervaring in dit leven, geen kwestie van dwang, dogma of onderdrukking. En in tegenstelling tot jou voel ik mij volledig vrij. Ik kan doen wat ik wil. Maar ik doe niet alles, omdat ik weet dat het niet goed voor mijzelf is. Gods liefde uit zich ook door zelf te kiezen voor dingen die goed voor jezelf zijn, en die goed voor anderen zijn.
Waarom is jouw relatie gebroken?

Wat voor vreselijke dingen heb je gedaan dat je een tussenpersoon nodig hebt?

Hoe kun jij je vrij voelen terwijl je blijkbaar gruwelijke dingen hebt gedaan? Heb je geen geweten?
pi_220000717
quote:

[..]
Met alle respect voor je persoonlijke ervaringen, vind ik het jammer dat je het in een debat over theologie altijd over de sentimentele boeg gooit en niet gewoon bij de inhoud blijft.

Ook vind ik het jammer dat je steeds over mijn persoon begint te klagen in de derde persoon. Terwijl ik gewoon mijzelf ben hier.

Ik ben niet 'je ouders', of de 'doempredikant' of wat dan ook. Ik vertegenwoordig mijzelf en mijn denkbeelden. Ik heb nooit maar dan ook nooit tegen jou gezegd dat je 'zal branden' of dat je iets 'moet geloven want anders....' of wat dan ook. Ik zou dus zeggen: als je aan dit soort discussies deelneemt, probeer je dan op zijn minst open te stellen voor anderen en een beetje bij de inhoud te blijven, in plaats van anderen (mij in dit geval) meteen te categoriseren als 'dogmatisch', 'als mijn ouders', 'als de doempredikanten van het verleden', 'als degenen die mij hebben gekwetst in het verleden'. Ik heb jou namelijk helemaal niets aangedaan, ik voer simpelweg een discussie over theologie.

Afgezien daarvan vind ik het jammer dat het geloof voor jou zo'n slechte ervaring heeft opgeleverd. Dat klinkt meer als hersenspoeling en dwang dan een daadwerkelijk authentiek in jezelf ontwikkeld geloof. Wat mij betreft moeten kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen denkbeelden te ontwikkelen, zonder hen schaamte of schuld aan te praten. Voor mij draait het geloof uiteindelijk om het herstel van een gebroken relatie met God via Jezus Christus. Weer toegang krijgen tot de liefdevolle Vader over ons allen. Dat is voor mij de mooiste en meest zinnige ervaring in dit leven, geen kwestie van dwang, dogma of onderdrukking. En in tegenstelling tot jou voel ik mij volledig vrij. Ik kan doen wat ik wil. Maar ik doe niet alles, omdat ik weet dat het niet goed voor mijzelf is. Gods liefde uit zich ook door zelf te kiezen voor dingen die goed voor jezelf zijn, en die goed voor anderen zijn.
Lees eens een keer goed. Ik heb je nergens persoonlijk aangevallen, ik heb je nog nooit beticht van dat je mij iets hebt aangedaan, ik heb nog nooit het woord doempredikant gebruikt, dat schuif jij me allemaal in mijn schoenen. Ik heb ook nooit gezegd dat jij mijn ouders bent.
pi_220000751
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:19 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Lees eens een keer goed. Ik heb je nergens persoonlijk aangevallen, ik heb je nog nooit beticht van dat je mij iets hebt aangedaan, ik heb nog nooit het woord doempredikant gebruikt, dat schuif jij me allemaal in mijn schoenen. Ik heb ook nooit gezegd dat jij mijn ouders bent.
Edit laat maar zitten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-02-2026 12:41:44 ]
pi_220000779
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:59 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Waarom is jouw relatie gebroken?

Wat voor vreselijke dingen heb je gedaan dat je een tussenpersoon nodig hebt?

Hoe kun jij je vrij voelen terwijl je blijkbaar gruwelijke dingen hebt gedaan? Heb je geen geweten?
Waarom is mijn relatie gebroken? De hele mensheid heeft een gebroken relatie met God. Daarom is het zo'n puinhoop hier op aarde...

Wat bedoel je met 'dat je een tussenpersoon nodig hebt'?

Ik voel me vrij omdat ik vergeven ben en niet gedwongen word tot wat dan ook.

Ik weet niet waarom je denkt dat ik 'gruwelijke dingen heb gedaan' of waarom ik 'geen geweten' zou hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-02-2026 13:03:47 ]
pi_220000808
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 11:33 schreef EsserS het volgende:

[..]
Nogmaals, jouw manier van doen leidt tot helemaal niks. Probeer dat eerst maar eens te begrijpen dan zien we wel verder.
En nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Dan komen we niet verder nee.
  woensdag 4 februari 2026 @ 14:42:38 #90
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220001791
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom is mijn relatie gebroken? De hele mensheid heeft een gebroken relatie met God. Daarom is het zo'n puinhoop hier op aarde...

Ik weet niet waarom je denkt dat ik 'gruwelijke dingen heb gedaan' of waarom ik 'geen geweten' zou hebben.
Aha, god heeft ons in de steek gelaten! Wat een kutgod, eerst onvolmaakte wezens creëren en ze dan in de steek laten. Millennia aan ellende, moord, verkrachting, baby’s die de meest gruwelijke dood sterven omdat een almachtig wezen beledigd is. Bijzonder.

Jij hebt jezus nodig toch? Oh wacht dat is ook God. Sorry mijn vergissing.

Je bent vergeven zeg je zelf. Dat betekent dus dat jij iets heel vreselijks hebt gedaan. Anders is het nogal onzinnig tenslotte
pi_220002038
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 12:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus jij wil vergeving van Iemand die in de PR boeken er zelf niet zo goed vanaf komt? Lijkt een beetje alsof je vergeving wilt van Kadhaffi of Saddam Hoessein.. Al zou ik 10 levens hebben dan zou ik niet zoveel erge dingen doen of tegen mensen zeggen dat ze moeten doen.

Dat het een puinhoop is komt meer omdat wij dieren zijn en niet volmaakt. En in de hele lange historie van alles dat leeft is het ene puinhoop.

Eten of gegeten worden, das the question.

Ik vergelijk jullie gelovigen altijd met gijzelaars die aan het Stockholm Syndroom lijden. Als je maar vaak genoeg zegt "je bent zondig, je bent niet goed genoeg" ga je dat geloven. En dan vervolgens zeggen "maar als je gelooft in Jezus en dien gekruisigd, dan ben je gered!"..

Mensen die snappen waarom de wereld is zoals die is en dat die wereld nooit veranderen gaat en nooit perfect word (wat dat ook moge zijn overigens, dat lijkt me totaal subjectief) die hebben geen verlossing nodig. En dat is een prettige ervaring kan ik je zeggen.

Tevens word de Aarde als de christenen gelijk hebben een theocratie. En dat lijkt me niet de bedoeling. Met allemaal ja en amen knikkers.
pi_220002054
quote:

[..]

Afgezien daarvan vind ik het jammer dat het geloof voor jou zo'n slechte ervaring heeft opgeleverd. Dat klinkt meer als hersenspoeling en dwang dan een daadwerkelijk authentiek in jezelf ontwikkeld geloof. De schade die dat veroorzaakt is reëel en moet serieus worden genomen. Wat mij betreft moeten kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen denkbeelden te ontwikkelen, zonder hen schaamte of schuld aan te praten. Voor mij draait het geloof uiteindelijk om het herstel van een gebroken relatie met God via Jezus Christus. Weer toegang krijgen tot de liefdevolle Vader over ons allen. Dat is voor mij de mooiste en meest zinnige ervaring in dit leven, geen kwestie van dwang, dogma of onderdrukking. En in tegenstelling tot jou voel ik mij volledig vrij. Ik kan doen wat ik wil. Maar ik doe niet alles, omdat ik weet dat het niet goed voor mijzelf is. Gods liefde uit zich ook door zelf te kiezen voor dingen die goed voor jezelf zijn, en die goed voor anderen zijn.
Grappig dat jij het hebt over "jammer van je ervaring" en "gebrek aan authentiek in jezelf ontwikkelde geloof"..

Was jij het niet die de gnostiek afwees en dit deed omdat je in een groep zat dat niet zo goed was en goede dingen deed? Dus je wees iets af door slechte ervaring.

En hoeveel van wat jij gelooft is authentiek en van jouzelf en niet van de zevendedagadvertenties?
pi_220002252
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 14:42 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Aha, god heeft ons in de steek gelaten! Wat een kutgod, eerst onvolmaakte wezens creëren en ze dan in de steek laten. Millennia aan ellende, moord, verkrachting, baby’s die de meest gruwelijke dood sterven omdat een almachtig wezen beledigd is. Bijzonder.

Jij hebt jezus nodig toch? Oh wacht dat is ook God. Sorry mijn vergissing.

Je bent vergeven zeg je zelf. Dat betekent dus dat jij iets heel vreselijks hebt gedaan. Anders is het nogal onzinnig tenslotte
God heeft ons niet in de steek gelaten hoor.
pi_220002298
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat weet alleen God

En van tijd tot tijd weet Ali het ook
  woensdag 4 februari 2026 @ 16:32:58 #95
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220002415
quote:

[..]
Maar wel hele, kleine kinderen die van jouw lieve God aan hersenkanker stierven. En maar bidden die ouders.
pi_220002659
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 15:15 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Grappig dat jij het hebt over "jammer van je ervaring" en "gebrek aan authentiek in jezelf ontwikkelde geloof"..

Was jij het niet die de gnostiek afwees en dit deed omdat je in een groep zat dat niet zo goed was en goede dingen deed? Dus je wees iets af door slechte ervaring.
Nee.

quote:
En hoeveel van wat jij gelooft is authentiek en van jouzelf en niet van de zevendedagadvertenties?
Dat kan allebei.
pi_220002700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee.
[..]
Dat kan allebei.
Dat was jij wel. Dus niet liegen, want dat mag niet van God..

Jij gaf enorm af op de gnostiek, vanwege jouw ervaring met 1 groep.. Je doet alsof jouw ervaring geld voor alles en iederen en de enige waarheid is.
pi_220002707
quote:

[..]
Nee klopt.. Wel eerst 2000 jaar wachten voor Hij Zichzelf vermomd als Zijn Zoon naar de Aarde liet gaan.
En dan gekruisigd worden, want anders kan Hij de mensheid niet vergeven..

Het is zo antiek denken over goden en Goden.. Zonder bloedvergieten geen vergeving.
pi_220002827
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:13 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Dat was jij wel. Dus niet liegen, want dat mag niet van God..

Jij gaf enorm af op de gnostiek, vanwege jouw ervaring met 1 groep.. Je doet alsof jouw ervaring geld voor alles en iederen en de enige waarheid is.
Geen idee waar je het over hebt. Ik heb nooit 1 groep genoemd en ben nooit lid geweest van een gnostische groep.
pi_220002837
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2026 17:15 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Nee klopt.. Wel eerst 2000 jaar wachten voor Hij Zichzelf vermomd als Zijn Zoon naar de Aarde liet gaan.
En dan gekruisigd worden, want anders kan Hij de mensheid niet vergeven..

Het is zo antiek denken over goden en Goden.. Zonder bloedvergieten geen vergeving.
In de tussentijd was Hij er toch ook gewoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')