abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219991773
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dus ik neem aan dat vanuit jouw perspectief barmhartigheid een soort uitdraging is van "het goede werk van de heer" of "in de geest van de heer leven en doen".
Bij mensen bedoel je? Barmhartigheid zie ik (heel simpel gesteld) als iemand kunnen veroordelen, maar dat niet doen vanuit compassie, liefde en goodwill jegens de ander.

Barmhartigheid van God wordt in de bijbel ook zo voorgesteld: er is een wet die iedereen overtreden heeft, en God heeft dus alle reden om de hele wereld te veroordelen. Maar dat doet Hij niet, Hij kiest in plaats daarvan voor genade.

quote:
De vraag van mij is dan al snel: Geloof jij dat er niet-christenen (atheisten, moslims, hindu's, etc..) zijn die (wellicht zelfs zonder het echt door te hebben) een invulling hebben van hun leven waar barmhartelijkheid centraal staat maar dan zonder dat geloof in jezus. En denk jij dat die mensen dan ook gewoon naar de hemel gaan?
Dat geloof ik wel degelijk ja.

Er zijn meer dan genoeg mensen die goed proberen te leven volgens hun kennis en geweten.

Zou een rechtvaardige God je veroordelen voor iets waar je niets aan kunt doen? Dat lijkt me niet en dat stellen de geschriften ook niet: de tijden van onwetendheid ziet God door de vingers (Handelingen 17:30-31) en het geweten dient ook als gids (Romeinen 2:15).
pi_219991812
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef matspontius het volgende:
Eyeopener; er bestaat helemaal geen God, Almachtige of wat dan ook. De mens is niets en stelt niets voor. Verdiep je eens in het universum of de universa - het menselijk brein is veel te simpel om daar iets van te begrijpen.
Ik denk niet dat we het in de kosmos hoeven te zoeken om zin (of het gebrek daaraan) in het menselijke bestaan te vinden. Mijn ervaring als mens is reëler dan een of andere komeet of ster die nooit mijn leven zal beïnvloeden. Maar menselijke relaties, liefde, pijn, ziekte, dood, leed, plezier, schoonheid, emotie, en al die andere dingen, die definiëren mijn bestaan hier op aarde. En die stellen genoeg voor mij voor om daar iets mee te doen.
pi_219991817
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 09:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als je de Thora leest, lees je ook precies een behoeftige, grillige en menselijke God. Mozes' strubbelingen met JHWH's behoeften lezen zelfs als een klucht.

Dat is ook de paradox van het christelijke godsbeeld: de "perfecte verhevenheid" valt niet te rijmen met het Bijbelse godsbeeld, tenzij je dat al te zeer als menselijk beperkte interpretatie opvat. En dan komt de christelijke theologie weer op losse schroeven te staan. Het is vergelijkbaar met Russels paradox uit de verzamelingenleer: te gretige definities leiden tot inconsistenties.
Welke behoeften verwijs je naar?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:57 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219991824
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bij mensen bedoel je? Barmhartigheid zie ik (heel simpel gesteld) als iemand kunnen veroordelen, maar dat niet doen vanuit compassie, liefde en goodwill jegens de ander.

Barmhartigheid van God wordt in de bijbel ook zo voorgesteld: er is een wet die iedereen overtreden heeft, en God heeft dus alle reden om de hele wereld te veroordelen. Maar dat doet Hij niet, Hij kiest in plaats daarvan voor genade.
[..]
Dat geloof ik wel degelijk ja.

Er zijn meer dan genoeg mensen die goed proberen te leven volgens hun kennis en geweten.

Zou een rechtvaardige God je veroordelen voor iets waar je niets aan kunt doen?
Geloof jij dat ongeloof dan ook iets is waar iemand niets aan kan doen? In de zin van ... je kan dingen willen maar je kan niet jezelf dwingen om iets te willen. In dezelfde zin... je kan iets geloven maar je kan jezelf niet bewegen om iets te geloven [het valt buiten vrije wil].

In de zin van.. iemand zoekt oprecht naar de waarheid, weegt de claims af... maar kan niks vinden wat overtuigt. Die persoon leidt vervolgens een goed doch niet-gelovig leven.

Staat de hemelpoort open voor die persoon?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:02:59 #30
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219991831
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk niet dat we het in de kosmos hoeven te zoeken om zin (of het gebrek daaraan) in het menselijke bestaan te vinden. Mijn ervaring als mens is reëler dan een of andere komeet of ster die nooit mijn leven zal beïnvloeden. Maar menselijke relaties, liefde, pijn, ziekte, dood, leed, plezier, schoonheid, emotie, en al die andere dingen, die definiëren mijn bestaan hier op aarde. En die stellen genoeg voor mij voor om daar iets mee te doen.
Droom maar lekker verder dan - succes ^O^
"Hoka Hey!"
pi_219991840
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Geloof jij dat ongeloof dan ook iets is waar iemand niets aan kan doen? In de zin van ... je kan dingen willen maar je kan niet willen om iets te willen. In dezelfde zin... je kan iets geloven maar je kan jezelf niet bewegen om iets te geloven [het valt buiten vrije wil].

In de zin van.. iemand zoekt oprecht naar de waarheid, weegt de claims af... maar kan niks vinden wat overtuigt. Die persoon leidt vervolgens een goed doch niet-gelovig leven.

Staat de hemelpoort open voor die persoon?
Alleen God kan oordelen over die oprechtheid en de mate waarin iemand Gods genade heeft geaccepteerd of zich ertegen heeft verzet.

Dus iemand kan van zichzelf denken dat die oprecht naar de waarheid heeft gezocht en een goed leven probeert te leiden, en tegelijkertijd in het verleden Gods genade hebben geweigerd wanneer de waarheid iets te ongelegen was om erin te geloven en ernaar te leven.

Hoe dat precies in het leven van elk individu is gegaan, weet alleen God.
pi_219991846
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:02 schreef matspontius het volgende:

[..]
Droom maar lekker verder dan - succes ^O^
Gezien je aanwezigheid hier, denk ik dat je er misschien meer interesse in hebt dan je hier laat zien ;)
pi_219991874
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Alleen God kan oordelen over die oprechtheid en de mate waarin iemand Gods genade heeft geaccepteerd of zich ertegen heeft verzet.

Dus iemand kan van zichzelf denken dat die oprecht naar de waarheid heeft gezocht en een goed leven probeert te leiden, en tegelijkertijd in het verleden Gods genade hebben geweigerd wanneer de waarheid iets te ongelegen kwam om te geloven en ernaar te leven.

Dan heeft iedere vorm van discussie eigenlijk geen zin en moet iemand die van alles goed doet de "strijd" aangaan met de seriemoordenaar die een last minute (hallelujah!) bekering krijgt.

Was een leuke poging tot een topic

~fin~
pi_219991879
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dan heeft iedere vorm van discussie eigenlijk geen zin en moet iemand die van alles goed doet de strijd aan met de seriemoordenaar die een last minute (hallelujah!) bekering krijgt.
Maar dat is nu juist de kern van de verlossingsleer: 'goed doen' is geen ticket om in de hemel te komen. God heeft genade of niet.

Maar er zijn wel condities voor die genade. Die is niet arbitrair.
pi_219991883
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welke behoeften verwijs je naar?
De behoefte tot erkenning.
pi_219991888
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
De behoefte tot erkenning.
Dan dezelfde vraag: welk belang zou God daarbij hebben? Als Hij er al een belang bij heeft?

En als Hij er geen belang bij heeft, wie dan wel?
pi_219991951
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar dat is nu juist de kern van de verlossingsleer: 'goed doen' is geen ticket om in de hemel te komen. God heeft genade of niet.

Maar er zijn wel condities voor die genade. Die is niet arbitrair.

Ik ga een cake bakken voor je kerk. Toedels.
pi_219992057
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ik ga een cake bakken voor je kerk. Toedels.
Klopt het dat wat ik zeg tegen je eigen gevoel van rechtvaardigheid ingaat?

Maar wat als niemand ooit ter wereld goed genoeg zou doen om in de hemel te komen? Omdat mensen simpelweg op eigen houtje niet aan die standaard kunnen voldoen? Wat dan? Iedereen maar naar de hel?
pi_219992117
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Klopt het dat wat ik zeg tegen je eigen gevoel van rechtvaardigheid ingaat?

Maar wat als niemand ooit ter wereld goed genoeg zou doen om in de hemel te komen? Omdat mensen simpelweg op eigen houtje niet aan die standaard kunnen voldoen? Wat dan? Iedereen maar naar de hel?
hoe dat precies gaat weet alleen God
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:35:35 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219992146
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus iemand kan van zichzelf denken dat die oprecht naar de waarheid heeft gezocht en een goed leven probeert te leiden, en tegelijkertijd in het verleden Gods genade hebben geweigerd wanneer de waarheid iets te ongelegen was om erin te geloven en ernaar te leven.

Afgezien van wat god wel of niet doet. Wat vind jij dat god zou moeten doen in de situatie die ik schets. Laten we zeggen:

1. Een barmhartig goed persoon die gewoon ondanks oprecht zoeken nooit tot het christendom komt
2. Een regelmatig biddende kerkelijke christen die ondanks de boodschap zich slecht richting andere gedraagt.

Wat zou volgens jouw gevoel een rechtvaardige god kiezen te dien per situatie
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:57 #41
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219992162
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Heb ik gezegd dat God er een belang bij heeft dan? Ik vroeg alleen welk belang jij denkt dat God erbij heeft. Ik zei niet dat God er een belang bij heeft. Die vraag stellen is geen impliciete affirmatie van mij dat God er een belang bij heeft.

Dus nogmaals:

Als God er geen belang bij zou hebben, zoals jij hier lijkt te impliceren (want een God heeft niet zulke belangen), wie heeft er dan wel belang bij en waarom?
Ik impliceer niks, ik wijs alleen op logische hobbels in je argumentatie. Ik heb de term 'God's belang' niet gebezigd, jij wel.
pi_219992168
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]
hoe dat precies gaat weet alleen God
Is dat geen redelijke uitspraak denk je?

Ik weet toch niet elk detail van elke seconde van het leven van iemand anders? Of zelfs maar van mijn eigen leven?
pi_219992173
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:37 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik impliceer niks, ik wijs alleen op logische hobbels in je argumentatie. Ik heb de term 'God's belang' niet gebezigd, jij wel.
Deze reactie is niet logisch, want ik heb geen dingen 'beargumenteerd', ik stelde jou een vraag die je nog steeds niet hebt beantwoord.

Die vraag was:

Wat voor belang zou God erbij hebben dat wij Zijn karakter weerspiegelen?

En daarop voortbordurend: als God er geen belang bij heeft, wie dan wel?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:41:26 #44
287741 matspontius
pi_219992187
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Gezien je aanwezigheid hier, denk ik dat je er misschien meer interesse in hebt dan je hier laat zien ;)
Zeker wel maar dan meer vanuit het perspectief van het universum, niet vanuit de mens, want die stelt in mijn ogen helemaal niets voor en is ook veel te simpel van geest om dit soort vraagstukken te begrijpen. Confronterend maar ja, het is niet anders.

Een God, almachtige is een farce, een sprookje om je eigen gemoedstoestand en/of angst te onderdrukken. Overigens mag iedereen uiteraard geloven wat ie wil - zo lang je anderen maar in hun waarde laat!!.

Ik bedoel het zeker niet denigrerend maar het klakkeloos aanhangen van een God, almachtige of iets dergelijks stuit me tegen de borst en brengt/bracht enorm veel ellende op deze aardkloot
"Hoka Hey!"
pi_219992189
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Is dat geen redelijke uitspraak denk je?

Ik weet toch niet elk detail van elke seconde van het leven van iemand anders? Of zelfs maar van mijn eigen leven?
We slaan onze herinneringen meestal in blokken op en niet in secondes. Ik neem aan dat je nog wel een redelijk beeld van je eigen leven hebt.
pi_219992207
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Afgezien van wat god wel of niet doet. Wat vind jij dat god zou moeten doen in de situatie die ik schets. Laten we zeggen:

1. Een barmhartig goed persoon die gewoon ondanks oprecht zoeken nooit tot het christendom komt
2. Een regelmatig biddende kerkelijke christen die ondanks de boodschap zich slecht richting andere gedraagt.

Wat zou volgens jouw gevoel een rechtvaardige god kiezen te dien per situatie
Een rechtvaardige God oordeelt op basis van de kennis die iemand heeft, of had kunnen hebben als diegene eerdere kennis niet verworpen had.

Iemand kan in de kerk zitten en tegelijkertijd in de praktijk elk aspect van het geloof verwerpen. Die mensen zijn er genoeg.

Iemand kan nooit van Jezus hebben gehoord en tegelijkertijd naar zijn geweten proberen te leven.

Heeft de ene nu wel een ticket om naar de hemel te gaan, en de andere niet?

Nee, want de hemel kom je niet binnen met een ticket op basis van wat je doet.

Dat is nu juist het hele eieren eten. Niemand kan 'goed genoeg' doen om de hemel binnen te gaan. Dat is een kwestie van Gods genade.
pi_219992209
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:41 schreef matspontius het volgende:

[..]
Zeker wel maar dan meer vanuit het perspectief van het universum, niet vanuit de mens, want die stelt in mijn ogen helemaal niets voor en is ook veel te simpel van geest om dit soort vraagstukken te begrijpen. Confronterend maar ja, het is niet anders.

Een God, almachtige is een farce, een sprookje om je eigen gemoedstoestand en/of angst te onderdrukken. Overigens mag iedereen uiteraard geloven wat ie wil - zo lang je anderen maar in hun waarde laat!!.

Ik bedoel het zeker niet denigrerend maar het klakkeloos aanhangen van een God, almachtige of iets dergelijks stuit me tegen de borst en brengt/bracht enorm veel ellende op deze aardkloot
Welke gemoedstoestand en/of angst onderdruk je zelf?
pi_219992216
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We slaan onze herinneringen meestal in blokken op en niet in secondes. Ik neem aan dat je nog wel een redelijk beeld van je eigen leven hebt.
Je begrijpt het principe denk ik prima. Ik kan niet over anderen oordelen of bepalen of zij 'waardig genoeg' zijn of iets dergelijks. Daar houd ik me ook niet mee bezig.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:49:21 #49
287741 matspontius
pi_219992229
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welke gemoedstoestand en/of angst onderdruk je zelf?
Alleen dat ik te simpel ben om de universa te doorgronden - daar moet ik dan maar mee leren leven :)
"Hoka Hey!"
pi_219992240
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:49 schreef matspontius het volgende:

[..]
Alleen dat ik te simpel ben om de universa te doorgronden - daar moet ik dan maar mee leren leven :)
Waar zou je de universa voor moeten doorgronden?

Is het gewone leven van dag tot dag niet voldoende en al complex genoeg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')