abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219977113
Beste fokkers,

Ik open dit topic over verlossingsleer in de bijbel.

In allerlei topics wordt over allerlei onderwerpen gesproken. Maar wat is nu eigenlijk de kern van de verlossingsleer in de bijbel?

Daar wordt al twee millennia over gedebatteerd. Een sluitend antwoord waar iedereen zich in kan vinden en dat iedereer zal geloven, zal dan ook hier vast niet gevonden worden. Toch kunnen we onze kijk hierop geven en via discussie tot meer inzicht komen.

Ik denk dat het redelijk is om te stellen dat velen, zowel niet-geloven als gelovigen, verlossing ongeveer als volgt zien:

Als je in God gelooft ga je naar de hemel, en als je niet in God gelooft ga ja naar de hel.

Dat is de meest compacte en ongenuanceerde versie van hoe de Christelijke boodschap vaak wordt gezien.

En toegegeven, daar zit wat in. Maar deze uitspraak heeft een aantal problematische elementen waar men zich terecht tegen verzet:

1. Geloven is iets wat je 'moet doen', terwijl veel mensen zich daar niet toe kunnen bewegen. Daarvoor gestraft worden lijkt oneerlijk en onterecht.
2. 'Hemel' en 'hel' zijn allebei eeuwigdurend. Dus je wordt of eeuwig beloond voor iets waar je zelf misschien helemaal niet zoveel invloed op hebt, of eeuwig gestraft. Dat maakt de boodschap nog oneerlijker, want je krijgt een leven lang de tijd om tot iets te komen wat misschien nooit lukt, en betaalt daar mogelijk eeuwig een prijs voor.
3. God kun je niet zien, voelen, horen, of ruiken. De natuurlijke wereld wel. Het is daarom logischer om in de natuurlijke wereld te geloven, maar niet in God. Dat maakt de eis om te moeten geloven op straffe van eeuwig lijden in de hel nog absurder.
4. Er is een impliciete boodschap dat degenen die geloven 'goed' zijn en degenen die niet geloven 'slecht', want waarom zou de ene groep anders naar de hemel gaan, en de andere naar de hel?
5. Om welke God gaat het überhaupt? Er zijn een heleboel goden. Hoe weet je welke de juiste is? En wat als je per ongeluk in de verkeerde gelooft? Ga je dan ook naar de hel?
6. En zelfs als je in de 'juiste God' gelooft, hoe weet je dan of je alle andere dingen juist gelooft of niet? Kun je ook gestraft worden als je dan toch nog de verkeerde dingen gelooft?
7. Waarom zou je überhaupt naar de hemel willen? Misschien zou je de hemel wel heel vervelend vinden. Dus wat is dan het nut van verlossing?
8. En als je jezelf al die vragen hebt gesteld, kun je tot de conclusie komen dat je helemaal niet in een God wilt geloven die zo'n eis aan je stelt.

Kortom: elke kritische geest zal zo'n stelling naast zich leggen als absurd, onredelijk, onrechtvaardig en verwerpelijk.

Maar: in mijn overtuiging stelt de bijbel verlossing niet op zo'n ongenuanceerde, simplistische, onmenselijke, onredelijke manier voor. Daarin is verlossing een kwestie van genade oftewel barmhartigheid vanuit liefde.

Enkele vragen om de discussie op gang te brengen:

Herkennen je je in bovenstaand idee van wat verlossing betekent en de problematische vragen die het oproept?

Spelen deze vragen een rol in je verzet tegen het geloof of de mate waarin je ervoor openstaat?

Of ben je juist van je geloof gevallen omdat je jezelf dit soort vragen zou stellen?

Onder welke omstandigheden zou je wél willen geloven of op zijn minst er meer voor openstaan?

Of zijn er nog andere kwesties die dwarszitten?

Hoe zie jij de verslossingsleer? Waar baseer je dat op?

Welke bijbelverzen zijn leidend voor je begrip van de verlossingsleer? Waarom ondersteunen die juist je geloof erin, of hoe zijn ze problematisch?

Veel plezier.
  maandag 2 februari 2026 @ 05:52:52 #2
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219982469
De verlossingsleer volgens de christelijke traditie heeft voor mij geen enkele waarde omdat als er een God bestaat, hetgeen ik ernstig betwijfel, hij zeer kleine kinderen laat lijden met de meest afschuwelijke ziektes. Immoreel is het juiste woord dus voor mijn persoonlijke zingeving hoef ik het dus niet te zoeken in christelijke richting. Er wordt in ieder geval niet van "Hogerhand" ingegrepen en artsen staan vaak machteloos. Het gebeurt gewoon: "God" laat kleine kinderen creperen, bidden heeft geen zin.

De enige verlossing die wij als mens ten volle kunnen ervaren, is het besef dat we allemaal alleen zijn, ook "God".
pi_219982678
Laat ik het vertalen naar dat als je het goede doet, je meer 'peace of mind' hebt als je komt te overlijden dan wanneer je het slechte doet.

En dat het niet uitmaakt of je naar de kerk gaat of niet of zelfs niet uitmaakt of je religieus en gelovig bent of niet.
pi_219984600
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 07:12 schreef Beathoven het volgende:
Laat ik het vertalen naar dat als je het goede doet, je meer 'peace of mind' hebt als je komt te overlijden dan wanneer je het slechte doet.

En dat het niet uitmaakt of je naar de kerk gaat of niet of zelfs niet uitmaakt of je religieus en gelovig bent of niet.
Genoeg hypocriet tuig wat netjes in de kerk zit. Die zouden dan wel in de hemel komen maar ik, die niet naar de kerk ga, moet naar de hel?

Geloof zit in jezelf en in je daden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219984770
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 13:19 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Genoeg hypocriet tuig wat netjes in de kerk zit. Die zouden dan wel in de hemel komen maar ik, die niet naar de kerk ga, moet naar de hel?

Geloof zit in jezelf en in je daden.
Ik denk dat iedereen ergens wel hypocriet in is. Ook als je niet netjes in de kerk zit.
pi_219984856
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 13:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat iedereen ergens wel hypocriet in is. Ook als je niet netjes in de kerk zit.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel kloppen ja.
Maar het was 1 van je puntjes in de OP. Of je er iets voor moet doen. En ik dacht aan kerkgangers op de eerste rij terwijl ze in het echte leven halve monsters zijn. Of van die dictators die zweren bij god maar tegelijk complete volkeren laten afslachten.
pi_219985274
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 14:00 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel kloppen ja.
Maar het was 1 van je puntjes in de OP. Of je er iets voor moet doen. En ik dacht aan kerkgangers op de eerste rij terwijl ze in het echte leven halve monsters zijn. Of van die dictators die zweren bij god maar tegelijk complete volkeren laten afslachten.
Oké, maar dan is mijn vraag aan jou: waar baseer je op dat dat 'hypocriete tuig' dat 'netjes in de kerk zit' wel in de hemel zou komen?

Is 'netjes in de kerk zitten' een ticket om in de hemel te komen?
pi_219985327
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 14:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar dan is mijn vraag aan jou: waar baseer je op dat dat 'hypocriete tuig' dat 'netjes in de kerk zit' wel in de hemel zou komen?

Stoort het jou als iemand goed probeert te doen, maar niet bezig is met een hemel of een hel?
pi_219985605
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 14:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee dat baseer ik nergens op en ik denk dit zelfs niet.
Ik baseer mij op de mogelijke gedachtegang van mensen uit 1 van jouw punten dat je iets moet doen voor in de hemel te geraken. Net zoals mensen vroeger aflaten moesten kopen voor hun plaatsje in de hemel. Deed je dit niet , nuja dat werd dan branden he?
Mijn punt: vaak werd/wordt gekeken naar uiterlijke daden.
Maar die kunnen dus behoorlijk hypocriet zijn en die mensen veroordelen mensen die niet naar de kerk gaan als goddeloos. Terwijl zo iemand 1000 keer puurder kan zijn.

(Vervang kerk door wat je ook maar wil als religie/gebedsplaats)
pi_219986772
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 15:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee dat baseer ik nergens op en ik denk dit zelfs niet.
Ik baseer mij op de mogelijke gedachtegang van mensen uit 1 van jouw punten dat je iets moet doen voor in de hemel te geraken. Net zoals mensen vroeger aflaten moesten kopen voor hun plaatsje in de hemel. Deed je dit niet , nuja dat werd dan branden he?
Mijn punt: vaak werd/wordt gekeken naar uiterlijke daden.
Maar die kunnen dus behoorlijk hypocriet zijn en die mensen veroordelen mensen die niet naar de kerk gaan als goddeloos. Terwijl zo iemand 1000 keer puurder kan zijn.

(Vervang kerk door wat je ook maar wil als religie/gebedsplaats)
Dat ben ik helemaal met je eens.

Hoe zie je verslossing als genadegift in deze context?
pi_219986777
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 15:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Stoort het jou als iemand goed probeert te doen, maar niet bezig is met een hemel of een hel?
Nee, waarom zou me dat storen?
pi_219987275
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, waarom zou me dat storen?
Jouw God stoort het wel. Want die wil aanbeden worden. En zo niet? Koppie eraf..
Lees Openbaring maar eens, zoals het er staat.

Nog een erger boekwerk dan de Koran. Hoe daar met ongelovigen en andersgelovigen gaat worden omgegaan.

En die Godheid moet je dan aanbidden?
Ik peins er niet over.
pi_219987300
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens.

Hoe zie je verslossing als genadegift in deze context?
Het probleem met "genadegift" is dat je eerst moet geloven dat je niet deugd. En dat je dus niet uit eigen werken maar uit genade iets moet krijgen. Maar als je neit gelooft in de zondeval, niet in "je moet perfect zijn, anders verdien je niks dan de dood" dan is dat genadegift er ook af.
En dan nog wel genade van een Godheid die in de PR boeken (moet je nagaan, in de PR boeken) er niet zo goed vanaf komt.

Beetje alsof Ghadaffi jou vergeving gaat schenken.
pi_219987802
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 19:22 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Het probleem met "genadegift" is dat je eerst moet geloven dat je niet deugd. En dat je dus niet uit eigen werken maar uit genade iets moet krijgen. Maar als je neit gelooft in de zondeval, niet in "je moet perfect zijn, anders verdien je niks dan de dood" dan is dat genadegift er ook af.
En dan nog wel genade van een Godheid die in de PR boeken (moet je nagaan, in de PR boeken) er niet zo goed vanaf komt.

Beetje alsof Ghadaffi jou vergeving gaat schenken.
Waarom zouden we perfect moeten worden denk je? Wat is het nut daarvan?
  maandag 2 februari 2026 @ 21:42:27 #15
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219988665
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In het christendom is God de bron van alles wat goed, rechtvaardig en liefdevol is. Omdat de mens is geschapen naar het beeld van God is het doel van een christen om die oorspronkelijke "gelijkenis" te herstellen. Perfectie is hier niet een lijstje regels afvinken maar het weerspiegelen van Gods karakter. Althans, zo denken christenen (dus niet ik) over de realiteit die zij trachten te verklaren op hun tamelijk bijzondere manier.
pi_219988673
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:42 schreef EsserS het volgende:

[..]
In het christendom is God de bron van alles wat goed, rechtvaardig en liefdevol is. Omdat de mens is geschapen naar het beeld van God is het doel van een christen om die oorspronkelijke "gelijkenis" te herstellen. Perfectie is hier niet een lijstje regels afvinken maar het weerspiegelen van Gods karakter. Althans, zo denken christenen (dus niet ik) over de realiteit die zij trachten te verklaren op hun tamelijk bijzondere manier.
Oké, maar wat is het nut daarvan? Wat voor belang zou God erbij hebben dat wij Zijn karakter weerspiegelen?
pi_219989599
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat je geen spijt meer hebt van fouten die je hebt gemaakt.
pi_219989650
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 01:20 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat je geen spijt meer hebt van fouten die je hebt gemaakt.
Wat hebben die fouten allemaal voor gevolgen gehad?

Wat zou er gebeuren als we ze niet opnieuw begaan?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-02-2026 02:47:51 ]
  dinsdag 3 februari 2026 @ 07:49:05 #19
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219990007
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar wat is het nut daarvan? Wat voor belang zou God erbij hebben dat wij Zijn karakter weerspiegelen?
Dat zal je aan je God moeten vragen. Het is tamelijk hovaardig om te denken te weten wat er exact 'in het hoofd' van God omgaat.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 09:18:33 #20
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219990484
Maar dit is wel een interessante vraag. Vind je het niet tegenstrijdig om over het 'belang' van God te spreken? Als we uitgaan van een God die spiritueel en rationeel boven de mens staat dan impliceert 'belang' een tekort: je hebt pas een belang bij iets als je er zelf beter van wordt of als je iets nodig hebt. Een volmaakt opperwezen dat iets van ons nodig heeft (zoals het weerspiegelen van Zijn karakter) is logisch gezien eigenlijk niet meer volmaakt omdat Hij dan afhankelijk is van ons handelen.

In mijn optiek maak je God hiermee juist heel menselijk en kwetsbaar terwijl de religieuze gedachte vaak is (jij weet dat beter dan ik want ik ben "ongelovig") dat Hij boven onze behoeften staat. Is het niet logischer dat die weerspiegeling puur een menselijk proces is waar God zelf verder geen winst uit haalt? Ik ben benieuwd hoe jij die paradox ziet: kan een verheven God wel een agenda of belang hebben zonder Zijn eigen verhevenheid te verliezen?

Het kan natuurlijk ook gewoon een psychologisch te verklaren fenomeen zijn, die drang naar het toekennen van menselijke eigenschappen aan "God".
pi_219990663
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 09:18 schreef EsserS het volgende:
In mijn optiek maak je God hiermee juist heel menselijk en kwetsbaar terwijl de religieuze gedachte vaak is (jij weet dat beter dan ik want ik ben "ongelovig") dat Hij boven onze behoeften staat.
Als je de Thora leest, lees je ook precies een behoeftige, grillige en menselijke God. Mozes' strubbelingen met JHWH's behoeften lezen zelfs als een klucht.

Dat is ook de paradox van het christelijke godsbeeld: de "perfecte verhevenheid" valt niet te rijmen met het Bijbelse godsbeeld, tenzij je dat al te zeer als menselijk beperkte interpretatie opvat. En dan komt de christelijke theologie weer op losse schroeven te staan. Het is vergelijkbaar met Russels paradox uit de verzamelingenleer: te gretige definities leiden tot inconsistenties.
pi_219991698
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 07:49 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dat zal je aan je God moeten vragen. Het is tamelijk hovaardig om te denken te weten wat er exact 'in het hoofd' van God omgaat.
Ik denk niet dat we dat 'aan God moeten vragen'. Ik denk dat het niet zo heel moeilijk is om dit te begrijpen.

Als ouders hun kinderen opvoeden, proberen ze doorgaans hun eigen normen en waarden door te geven. Waarom doen ze dat? Omdat ze willen dat hun kinderen een evenbeeld van zichzelf zijn, of om andere redenen? In wiens belang doen ze dat?
pi_219991724
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 09:18 schreef EsserS het volgende:
Maar dit is wel een interessante vraag. Vind je het niet tegenstrijdig om over het 'belang' van God te spreken? Als we uitgaan van een God die spiritueel en rationeel boven de mens staat dan impliceert 'belang' een tekort: je hebt pas een belang bij iets als je er zelf beter van wordt of als je iets nodig hebt. Een volmaakt opperwezen dat iets van ons nodig heeft (zoals het weerspiegelen van Zijn karakter) is logisch gezien eigenlijk niet meer volmaakt omdat Hij dan afhankelijk is van ons handelen.

In mijn optiek maak je God hiermee juist heel menselijk en kwetsbaar terwijl de religieuze gedachte vaak is (jij weet dat beter dan ik want ik ben "ongelovig") dat Hij boven onze behoeften staat. Is het niet logischer dat die weerspiegeling puur een menselijk proces is waar God zelf verder geen winst uit haalt? Ik ben benieuwd hoe jij die paradox ziet: kan een verheven God wel een agenda of belang hebben zonder Zijn eigen verhevenheid te verliezen?

Het kan natuurlijk ook gewoon een psychologisch te verklaren fenomeen zijn, die drang naar het toekennen van menselijke eigenschappen aan "God".
Heb ik gezegd dat God er een belang bij heeft dan? Ik vroeg alleen welk belang jij denkt dat God erbij heeft. Ik zei niet dat God er een belang bij heeft. Die vraag stellen is geen impliciete affirmatie van mij dat God er een belang bij heeft.

Dus nogmaals:

Als God er geen belang bij zou hebben, zoals jij hier lijkt te impliceren (want een God heeft niet zulke belangen), wie heeft er dan wel belang bij en waarom?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 11:48:04 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219991729
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 13:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar: in mijn overtuiging stelt de bijbel verlossing niet op zo'n ongenuanceerde, simplistische, onmenselijke, onredelijke manier voor. Daarin is verlossing een kwestie van genade oftewel barmhartigheid vanuit liefde.
Dus ik neem aan dat vanuit jouw perspectief barmhartigheid een soort uitdraging is van "het goede werk van de heer" of "in de geest van de heer leven en doen".

De vraag van mij is dan al snel: Geloof jij dat er niet-christenen (atheisten, moslims, hindu's, etc..) zijn die (wellicht zelfs zonder het echt door te hebben) een invulling hebben van hun leven waar barmhartelijkheid centraal staat maar dan zonder dat geloof in jezus. En denk jij dat die mensen dan ook gewoon naar de hemel gaan?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 3 februari 2026 @ 11:51:37 #25
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219991749
Eyeopener; er bestaat helemaal geen God, Almachtige of wat dan ook. De mens is niets en stelt niets voor. Verdiep je eens in het universum of de universa - het menselijk brein is veel te simpel om daar iets van te begrijpen.
"Hoka Hey!"
pi_219991773
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dus ik neem aan dat vanuit jouw perspectief barmhartigheid een soort uitdraging is van "het goede werk van de heer" of "in de geest van de heer leven en doen".
Bij mensen bedoel je? Barmhartigheid zie ik (heel simpel gesteld) als iemand kunnen veroordelen, maar dat niet doen vanuit compassie, liefde en goodwill jegens de ander.

Barmhartigheid van God wordt in de bijbel ook zo voorgesteld: er is een wet die iedereen overtreden heeft, en God heeft dus alle reden om de hele wereld te veroordelen. Maar dat doet Hij niet, Hij kiest in plaats daarvan voor genade.

quote:
De vraag van mij is dan al snel: Geloof jij dat er niet-christenen (atheisten, moslims, hindu's, etc..) zijn die (wellicht zelfs zonder het echt door te hebben) een invulling hebben van hun leven waar barmhartelijkheid centraal staat maar dan zonder dat geloof in jezus. En denk jij dat die mensen dan ook gewoon naar de hemel gaan?
Dat geloof ik wel degelijk ja.

Er zijn meer dan genoeg mensen die goed proberen te leven volgens hun kennis en geweten.

Zou een rechtvaardige God je veroordelen voor iets waar je niets aan kunt doen? Dat lijkt me niet en dat stellen de geschriften ook niet: de tijden van onwetendheid ziet God door de vingers (Handelingen 17:30-31) en het geweten dient ook als gids (Romeinen 2:15).
pi_219991812
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:51 schreef matspontius het volgende:
Eyeopener; er bestaat helemaal geen God, Almachtige of wat dan ook. De mens is niets en stelt niets voor. Verdiep je eens in het universum of de universa - het menselijk brein is veel te simpel om daar iets van te begrijpen.
Ik denk niet dat we het in de kosmos hoeven te zoeken om zin (of het gebrek daaraan) in het menselijke bestaan te vinden. Mijn ervaring als mens is reëler dan een of andere komeet of ster die nooit mijn leven zal beïnvloeden. Maar menselijke relaties, liefde, pijn, ziekte, dood, leed, plezier, schoonheid, emotie, en al die andere dingen, die definiëren mijn bestaan hier op aarde. En die stellen genoeg voor mij voor om daar iets mee te doen.
pi_219991817
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 09:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als je de Thora leest, lees je ook precies een behoeftige, grillige en menselijke God. Mozes' strubbelingen met JHWH's behoeften lezen zelfs als een klucht.

Dat is ook de paradox van het christelijke godsbeeld: de "perfecte verhevenheid" valt niet te rijmen met het Bijbelse godsbeeld, tenzij je dat al te zeer als menselijk beperkte interpretatie opvat. En dan komt de christelijke theologie weer op losse schroeven te staan. Het is vergelijkbaar met Russels paradox uit de verzamelingenleer: te gretige definities leiden tot inconsistenties.
Welke behoeften verwijs je naar?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:57 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219991824
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bij mensen bedoel je? Barmhartigheid zie ik (heel simpel gesteld) als iemand kunnen veroordelen, maar dat niet doen vanuit compassie, liefde en goodwill jegens de ander.

Barmhartigheid van God wordt in de bijbel ook zo voorgesteld: er is een wet die iedereen overtreden heeft, en God heeft dus alle reden om de hele wereld te veroordelen. Maar dat doet Hij niet, Hij kiest in plaats daarvan voor genade.
[..]
Dat geloof ik wel degelijk ja.

Er zijn meer dan genoeg mensen die goed proberen te leven volgens hun kennis en geweten.

Zou een rechtvaardige God je veroordelen voor iets waar je niets aan kunt doen?
Geloof jij dat ongeloof dan ook iets is waar iemand niets aan kan doen? In de zin van ... je kan dingen willen maar je kan niet jezelf dwingen om iets te willen. In dezelfde zin... je kan iets geloven maar je kan jezelf niet bewegen om iets te geloven [het valt buiten vrije wil].

In de zin van.. iemand zoekt oprecht naar de waarheid, weegt de claims af... maar kan niks vinden wat overtuigt. Die persoon leidt vervolgens een goed doch niet-gelovig leven.

Staat de hemelpoort open voor die persoon?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:02:59 #30
287741 matspontius
pi_219991831
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk niet dat we het in de kosmos hoeven te zoeken om zin (of het gebrek daaraan) in het menselijke bestaan te vinden. Mijn ervaring als mens is reëler dan een of andere komeet of ster die nooit mijn leven zal beïnvloeden. Maar menselijke relaties, liefde, pijn, ziekte, dood, leed, plezier, schoonheid, emotie, en al die andere dingen, die definiëren mijn bestaan hier op aarde. En die stellen genoeg voor mij voor om daar iets mee te doen.
Droom maar lekker verder dan - succes ^O^
"Hoka Hey!"
pi_219991840
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Geloof jij dat ongeloof dan ook iets is waar iemand niets aan kan doen? In de zin van ... je kan dingen willen maar je kan niet willen om iets te willen. In dezelfde zin... je kan iets geloven maar je kan jezelf niet bewegen om iets te geloven [het valt buiten vrije wil].

In de zin van.. iemand zoekt oprecht naar de waarheid, weegt de claims af... maar kan niks vinden wat overtuigt. Die persoon leidt vervolgens een goed doch niet-gelovig leven.

Staat de hemelpoort open voor die persoon?
Alleen God kan oordelen over die oprechtheid en de mate waarin iemand Gods genade heeft geaccepteerd of zich ertegen heeft verzet.

Dus iemand kan van zichzelf denken dat die oprecht naar de waarheid heeft gezocht en een goed leven probeert te leiden, en tegelijkertijd in het verleden Gods genade hebben geweigerd wanneer de waarheid iets te ongelegen was om erin te geloven en ernaar te leven.

Hoe dat precies in het leven van elk individu is gegaan, weet alleen God.
pi_219991846
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:02 schreef matspontius het volgende:

[..]
Droom maar lekker verder dan - succes ^O^
Gezien je aanwezigheid hier, denk ik dat je er misschien meer interesse in hebt dan je hier laat zien ;)
pi_219991874
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Alleen God kan oordelen over die oprechtheid en de mate waarin iemand Gods genade heeft geaccepteerd of zich ertegen heeft verzet.

Dus iemand kan van zichzelf denken dat die oprecht naar de waarheid heeft gezocht en een goed leven probeert te leiden, en tegelijkertijd in het verleden Gods genade hebben geweigerd wanneer de waarheid iets te ongelegen kwam om te geloven en ernaar te leven.

Dan heeft iedere vorm van discussie eigenlijk geen zin en moet iemand die van alles goed doet de "strijd" aangaan met de seriemoordenaar die een last minute (hallelujah!) bekering krijgt.

Was een leuke poging tot een topic

~fin~
pi_219991879
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dan heeft iedere vorm van discussie eigenlijk geen zin en moet iemand die van alles goed doet de strijd aan met de seriemoordenaar die een last minute (hallelujah!) bekering krijgt.
Maar dat is nu juist de kern van de verlossingsleer: 'goed doen' is geen ticket om in de hemel te komen. God heeft genade of niet.

Maar er zijn wel condities voor die genade. Die is niet arbitrair.
pi_219991883
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welke behoeften verwijs je naar?
De behoefte tot erkenning.
pi_219991888
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
De behoefte tot erkenning.
Dan dezelfde vraag: welk belang zou God daarbij hebben? Als Hij er al een belang bij heeft?

En als Hij er geen belang bij heeft, wie dan wel?
pi_219991951
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar dat is nu juist de kern van de verlossingsleer: 'goed doen' is geen ticket om in de hemel te komen. God heeft genade of niet.

Maar er zijn wel condities voor die genade. Die is niet arbitrair.

Ik ga een cake bakken voor je kerk. Toedels.
pi_219992057
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ik ga een cake bakken voor je kerk. Toedels.
Klopt het dat wat ik zeg tegen je eigen gevoel van rechtvaardigheid ingaat?

Maar wat als niemand ooit ter wereld goed genoeg zou doen om in de hemel te komen? Omdat mensen simpelweg op eigen houtje niet aan die standaard kunnen voldoen? Wat dan? Iedereen maar naar de hel?
pi_219992117
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Klopt het dat wat ik zeg tegen je eigen gevoel van rechtvaardigheid ingaat?

Maar wat als niemand ooit ter wereld goed genoeg zou doen om in de hemel te komen? Omdat mensen simpelweg op eigen houtje niet aan die standaard kunnen voldoen? Wat dan? Iedereen maar naar de hel?
hoe dat precies gaat weet alleen God
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:35:35 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219992146
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus iemand kan van zichzelf denken dat die oprecht naar de waarheid heeft gezocht en een goed leven probeert te leiden, en tegelijkertijd in het verleden Gods genade hebben geweigerd wanneer de waarheid iets te ongelegen was om erin te geloven en ernaar te leven.

Afgezien van wat god wel of niet doet. Wat vind jij dat god zou moeten doen in de situatie die ik schets. Laten we zeggen:

1. Een barmhartig goed persoon die gewoon ondanks oprecht zoeken nooit tot het christendom komt
2. Een regelmatig biddende kerkelijke christen die ondanks de boodschap zich slecht richting andere gedraagt.

Wat zou volgens jouw gevoel een rechtvaardige god kiezen te dien per situatie
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:57 #41
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_219992162
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 11:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Heb ik gezegd dat God er een belang bij heeft dan? Ik vroeg alleen welk belang jij denkt dat God erbij heeft. Ik zei niet dat God er een belang bij heeft. Die vraag stellen is geen impliciete affirmatie van mij dat God er een belang bij heeft.

Dus nogmaals:

Als God er geen belang bij zou hebben, zoals jij hier lijkt te impliceren (want een God heeft niet zulke belangen), wie heeft er dan wel belang bij en waarom?
Ik impliceer niks, ik wijs alleen op logische hobbels in je argumentatie. Ik heb de term 'God's belang' niet gebezigd, jij wel.
pi_219992168
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]
hoe dat precies gaat weet alleen God
Is dat geen redelijke uitspraak denk je?

Ik weet toch niet elk detail van elke seconde van het leven van iemand anders? Of zelfs maar van mijn eigen leven?
pi_219992173
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:37 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik impliceer niks, ik wijs alleen op logische hobbels in je argumentatie. Ik heb de term 'God's belang' niet gebezigd, jij wel.
Deze reactie is niet logisch, want ik heb geen dingen 'beargumenteerd', ik stelde jou een vraag die je nog steeds niet hebt beantwoord.

Die vraag was:

Wat voor belang zou God erbij hebben dat wij Zijn karakter weerspiegelen?

En daarop voortbordurend: als God er geen belang bij heeft, wie dan wel?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:41:26 #44
287741 matspontius
pi_219992187
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Gezien je aanwezigheid hier, denk ik dat je er misschien meer interesse in hebt dan je hier laat zien ;)
Zeker wel maar dan meer vanuit het perspectief van het universum, niet vanuit de mens, want die stelt in mijn ogen helemaal niets voor en is ook veel te simpel van geest om dit soort vraagstukken te begrijpen. Confronterend maar ja, het is niet anders.

Een God, almachtige is een farce, een sprookje om je eigen gemoedstoestand en/of angst te onderdrukken. Overigens mag iedereen uiteraard geloven wat ie wil - zo lang je anderen maar in hun waarde laat!!.

Ik bedoel het zeker niet denigrerend maar het klakkeloos aanhangen van een God, almachtige of iets dergelijks stuit me tegen de borst en brengt/bracht enorm veel ellende op deze aardkloot
"Hoka Hey!"
pi_219992189
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Is dat geen redelijke uitspraak denk je?

Ik weet toch niet elk detail van elke seconde van het leven van iemand anders? Of zelfs maar van mijn eigen leven?
We slaan onze herinneringen meestal in blokken op en niet in secondes. Ik neem aan dat je nog wel een redelijk beeld van je eigen leven hebt.
pi_219992207
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Afgezien van wat god wel of niet doet. Wat vind jij dat god zou moeten doen in de situatie die ik schets. Laten we zeggen:

1. Een barmhartig goed persoon die gewoon ondanks oprecht zoeken nooit tot het christendom komt
2. Een regelmatig biddende kerkelijke christen die ondanks de boodschap zich slecht richting andere gedraagt.

Wat zou volgens jouw gevoel een rechtvaardige god kiezen te dien per situatie
Een rechtvaardige God oordeelt op basis van de kennis die iemand heeft, of had kunnen hebben als diegene eerdere kennis niet verworpen had.

Iemand kan in de kerk zitten en tegelijkertijd in de praktijk elk aspect van het geloof verwerpen. Die mensen zijn er genoeg.

Iemand kan nooit van Jezus hebben gehoord en tegelijkertijd naar zijn geweten proberen te leven.

Heeft de ene nu wel een ticket om naar de hemel te gaan, en de andere niet?

Nee, want de hemel kom je niet binnen met een ticket op basis van wat je doet.

Dat is nu juist het hele eieren eten. Niemand kan 'goed genoeg' doen om de hemel binnen te gaan. Dat is een kwestie van Gods genade.
pi_219992209
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:41 schreef matspontius het volgende:

[..]
Zeker wel maar dan meer vanuit het perspectief van het universum, niet vanuit de mens, want die stelt in mijn ogen helemaal niets voor en is ook veel te simpel van geest om dit soort vraagstukken te begrijpen. Confronterend maar ja, het is niet anders.

Een God, almachtige is een farce, een sprookje om je eigen gemoedstoestand en/of angst te onderdrukken. Overigens mag iedereen uiteraard geloven wat ie wil - zo lang je anderen maar in hun waarde laat!!.

Ik bedoel het zeker niet denigrerend maar het klakkeloos aanhangen van een God, almachtige of iets dergelijks stuit me tegen de borst en brengt/bracht enorm veel ellende op deze aardkloot
Welke gemoedstoestand en/of angst onderdruk je zelf?
pi_219992216
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We slaan onze herinneringen meestal in blokken op en niet in secondes. Ik neem aan dat je nog wel een redelijk beeld van je eigen leven hebt.
Je begrijpt het principe denk ik prima. Ik kan niet over anderen oordelen of bepalen of zij 'waardig genoeg' zijn of iets dergelijks. Daar houd ik me ook niet mee bezig.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:49:21 #49
287741 matspontius
pi_219992229
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welke gemoedstoestand en/of angst onderdruk je zelf?
Alleen dat ik te simpel ben om de universa te doorgronden - daar moet ik dan maar mee leren leven :)
"Hoka Hey!"
pi_219992240
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:49 schreef matspontius het volgende:

[..]
Alleen dat ik te simpel ben om de universa te doorgronden - daar moet ik dan maar mee leren leven :)
Waar zou je de universa voor moeten doorgronden?

Is het gewone leven van dag tot dag niet voldoende en al complex genoeg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')