quote:Klaas Knot staat bekend als een zuinig man.
Toch moet hij het peperdure project met de Lelylijn weer tot leven wekken. .
quote:De luchthaven is technisch al lang klaar.
De startbaan ligt er, de terminal staat er en de wegen zijn aangelegd.
Vlak voor de jaarwisseling besloot het huidige kabinet wel dat Defensie de luchthaven kan gebruiken voor F-35-gevechtsvliegtuigen.
Maar toestemming voor vakantievluchten kwam er niet en dus bleef Lelystad Airport dicht.
Eén belangrijke voorwaarde
De nieuwe coalitie (D66, CDA en VVD) is daar nu stellig over: 'Lelystad Airport wordt in gebruik genomen als luchtmachtbasis voor Defensie en voor civiel medegebruik.'
quote:Lelylijn niet in coalitieakkoord, maar gezant wil dat Rijk wel elk jaar 400 miljoen uittrekt voor de lijn
Deel dit artikel
Om de Lelylijn aan te leggen en het gebied langs het tracé te ontwikkelen, kan het Rijk het beste 25 jaar lang elk jaar minstens 400 miljoen euro sparen in een apart gebiedsfonds.
Dat is de kern van het advies dat Lelylijn-gezant Klaas Knot vrijdagmiddag presenteerde in Den Haag.
Knot verwacht dat de 125 kilometer lange spoorlijn van Lelystad via Heerenveen en Drachten naar Groningen 14,5 miljard gaat kosten.
Knot gaat ervan uit dat ook de regio en private partijen zullen bijdragen aan de nieuwe spoorlijn.
Om de 14,5 miljard op tafel te krijgen, is eigenlijk 600 miljoen euro per jaar nodig. Maar nu de aanleg nog een poos zal duren, is in deze fase 400 miljoen voldoende.
https://www.omropfryslan.(...)-is-niet-van-de-baanquote:Commissaris van de Koning René Paas van Groningen zegt in een eerste reactie dat hij uitkijkt naar 'vruchtbare gesprekken' met het nieuwe kabinet over de financiering van de Lelylijn.
quote:Nederland heeft volgens Knot op dit moment onvoldoende financiële middelen om een lange nieuwe spoorlijn als de Lelylijn aan te leggen. Het mobiliteitsfonds is daar te klein voor.
Ook de regel van het Rijk dat 75 procent van het geld er moet liggen, voordat er groen licht mag worden gegeven, staat een ambitieus nieuw project als de Lelylijn in de weg. Knot geeft daarom het advies om voor de Lelylijn te sparen en daar meteen mee te beginnen.
Het is van belang dat ook de regionale overheden snel over de brug komen en hun commitment concreet maken.
Lelylijn-gezant Klaas Knot
Het ligt volgens Knot voor de hand dat het Rijk de Lelylijn voor het grootste deel betaalt. In andere Europese landen gaat het niet anders met nieuwe infrastructuur. Knot vindt tegelijk dat de betrokken regio's ook hun bijdrage aan de nieuwe spoorlijn moeten uitspreken en vastleggen.
Ook kan worden gekeken naar steun van Europa en private financiering. Knot denkt dat geld uit andere bronnen maximaal 10 tot 20 procent aan de kosten kan bijdragen. "Het is van belang dat ook de regionale overheden snel over de brug komen en hun commitment concreet maken."
0,04 procent van de rijksbegroting
"De meeste kosten voor de Lelylijn hoef je pas tussen 2040 en 2050 te maken.
Dat geeft je de mogelijkheid om voor het project te sparen en de kosten over flinke tijd uit te smeren."
Een doorsnee storting van 400 miljoen per jaar door de Rijksoverheid is volgens de oud-bankdirecteur voldoende om het project te realiseren.
Dan gaat Airport Lelystad een hele belangrijke luchthaven worden en kan aanvliegroutes van Schiphol overnemenquote:
Dat doen ze met de Nedersaksenlijn, daar zou ik volgens alle raadsleden e.d. hier heel enthousiast over moeten zijn, maar ik zie het niet. Wat is nou werkelijk de winst (buiten die voor Stadskanaal om)?quote:Op zondag 1 februari 2026 07:55 schreef halfway het volgende:
Het is daar al druk zat, investeer in het noorden en oosten!
De Lelylijn is vooral een speeltje voor de stad Groningen. Friesland en Flevoland mogen blij zijn als ze elk een stop krijgen (anders haal je de gewenste snelle verbinding niet). En die derde noordelijke provincie heeft er eerder last van dan profijt.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze met de Nedersaksenlijn, daar zou ik volgens alle raadsleden e.d. hier heel enthousiast over moeten zijn, maar ik zie het niet. Wat is nou werkelijk de winst (buiten die voor Stadskanaal om)?
De Lelylijn is er juist als investering voor het noorden.
andersom bedoel jequote:Op zondag 1 februari 2026 09:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De Lelylijn is vooral een speeltje voor de stad Groningen. Friesland en Flevoland mogen blij zijn als ze elk een stop krijgen (anders haal je de gewenste snelle verbinding niet).
De Nedersaksenlijn is wel een stuk eenvoudiger te realiseren en zou een heel slecht ontsloten gebied (boven Almelo zijn de grotere kernen vooral met veredelde karrensporen ontsloten) wel wat kunnen helpen.
quote:AI-overzicht
In het Masterplan Lelylijn (2025) is Drachten opgenomen als een mogelijke halte op de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en het noorden (Leeuwarden/Groningen).
Dit station biedt de regio en het innovatieve bedrijfsleven in Drachten een langverwachte aansluiting op het spoornetwerk.
Drachten als station: Onderzoek toont aan dat Drachten, momenteel de grootste plaats van Nederland zonder station, profiteert van de Lelylijn.
Het is vooral een speeltje van Friesland hoor, de Lelylijn. Leeuwarden en Drachten zijn essentieel in het plan. Friesland is ook de grote kartrekker.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De Lelylijn is vooral een speeltje voor de stad Groningen. Friesland en Flevoland mogen blij zijn als ze elk een stop krijgen (anders haal je de gewenste snelle verbinding niet). En die derde noordelijke provincie heeft er eerder last van dan profijt.
De Nedersaksenlijn is wel een stuk eenvoudiger te realiseren en zou een heel slecht ontsloten gebied (boven Almelo zijn de grotere kernen vooral met veredelde karrensporen ontsloten) wel wat kunnen helpen. En dat lokt ook weer investeringen uit.
Groningen bedoel je en Emmeloord en Drachten ,quote:Op zondag 1 februari 2026 12:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is vooral een speeltje van Friesland hoor, de Lelylijn. Leeuwarden en Drachten zijn essentieel in het plan. Friesland is ook de grote kartrekker.
De Nedersaksenlijn is vooral leuk voor Stadskanaal, de verbinding Enschede-Groningen wordt met de trein zelfs exact even lang als met de nu al rijdende snelbus.
quote:De Lelylijn is een voorgestelde Nederlandse spoorlijn tussen Lelystad en Groningen met mogelijk stations in Emmeloord, Heerenveen en Drachten met treinen die een snelheid tot 200 kilometer per uur kunnen bereiken.[2] Het plan heeft enkele overeenkomsten met de Zuiderzeelijn, die in 2007 werd geannuleerd.[3]
Het idee is dat er bij Heerenveen een aftakking Drachten/Groningen en een aftakking Leeuwarden komt.quote:Op zondag 1 februari 2026 12:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor Groningen bedoel je en Emmeloord en Drachten ,
Leeuwarden heeft er weinig aan, die moeten nog met de bus of auto naar Heereveen
Aanleggen die handel!quote:Op zondag 1 februari 2026 12:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het idee is dat er bij Heerenveen een aftakking Drachten/Groningen en een aftakking Leeuwarden komt.
[ afbeelding ]
Ook hier: https://www.trouw.nl/binn(...)aardigheid~b8e70aef/
Sowieso is er al een treinverbinding Heerenveen-Leeuwarden, dus waar je auto of bus vandaan haalt is weer eens een compleet raadsel.
Leeuwarden is een groeikern op basis van de Lelylijn. Klaas Knot noemt expliciet Leeuwarden ook: https://lc.nl/friesland/k(...)r-jaar-48405344.html
De ene trein gaat naar Groningen, de ander naar Leeuwarden. Dat is altijd het idee geweest.
Juist , de VVD heeft 25 jaar Noord-Nederland beschouwd als wingewest van de Randstad en het gooiquote:
De VVD laat het noorden in de steek, de VVD laat Zeeland in de steek, de VVD laat het Caribisch gebied in de steek. Wat laat de VVD eigenlijk niet in de steek?quote:Op zondag 1 februari 2026 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist , de VVD heeft 25 jaar Noord-Nederland beschouwd als wingewest van de Randstad en het gooi
Het noorden waar vooral geen woningbouw mocht plaatsvinden ,
Heel veel gas pompen en de woningen mochten wel ineen zakken daar
PVV en BBB zetten die politiek onverminderd voort, door de Lelylijn te schrappen ten gunst van de Carolijn
Het Gooi , Den Haag en de Zuidas laten ze nooit in de steekquote:Op zondag 1 februari 2026 12:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De VVD laat het noorden in de steek, de VVD laat Zeeland in de steek, de VVD laat het Caribisch gebied in de steek. Wat laat de VVD eigenlijk niet in de steek?
Drenthe heeft er inderdaad geen bal aan.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De Lelylijn is vooral een speeltje voor de stad Groningen. Friesland en Flevoland mogen blij zijn als ze elk een stop krijgen (anders haal je de gewenste snelle verbinding niet). En die derde noordelijke provincie heeft er eerder last van dan profijt.
De Nedersaksenlijn is wel een stuk eenvoudiger te realiseren en zou een heel slecht ontsloten gebied (boven Almelo zijn de grotere kernen vooral met veredelde karrensporen ontsloten) wel wat kunnen helpen. En dat lokt ook weer investeringen uit.
Ter Apel wel, Groningen kan de lol op straks , allemaal gratis naar Groningen om drugs te dealenquote:Op zondag 1 februari 2026 12:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Drenthe heeft er inderdaad geen bal aan.
Slaat nergens op. Lees je eens in als je ergens over wil praten.quote:Op zondag 1 februari 2026 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ter Apel wel, Groningen kan de lol op straks , allemaal gratis naar Groningen om drugs te dealen
Maar dat kan de PVV en de BBB niet schelen
[ afbeelding ]
Toch wel. Met de bouw van de Lelylijn zal de lijn Zwolle-Groningen beduidend minder druk worden. Daarmee ontstaat wellicht ruimte om op het traject Zwolle-Groningen meer stoptreinen te laten rijden.quote:
In dat opzicht is er wel wat winst te boeken, daar heb je gelijk in.quote:Op zondag 1 februari 2026 13:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toch wel. Met de bouw van de Lelylijn zal de lijn Zwolle-Groningen beduidend minder druk worden. Daarmee ontstaat wellicht ruimte om op het traject Zwolle-Groningen meer stoptreinen te laten rijden.
Die heeft tegen die tijd minstens 40 jaar kunnen functionerenquote:Op zondag 1 februari 2026 13:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En als de Lelylijn er komt, dan is de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle eigenlijk een beetje weggegooid geld.
ben je moe?quote:
Dat lijkt misschien lang, maar voor een spoorlijn reken je er gauw op dat hij toch zeker honderd jaar blijft functioneren.quote:Op zondag 1 februari 2026 13:19 schreef KareldeStoute het volgende:
Die heeft tegen die tijd minstens 40 jaar kunnen functioneren
quote:Op zondag 1 februari 2026 01:43 schreef Richestorags het volgende:
We hebben de laagste staatsschuld in 30 jaar. Het systeem gaat een keer onhoudbaar worden door de andere landen en wij houden maar braaf de hand op de knip. Ik zeg lekker aanleggen dat ding. Die 1 procent staatsschuld erbij is ook niet zo'n ramp.
juistquote:Ook kan worden gekeken naar steun van Europa en private financiering. Knot denkt dat geld uit andere bronnen maximaal 10 tot 20 procent aan de kosten kan bijdragen. "Het is van belang dat ook de regionale overheden snel over de brug komen en hun commitment concreet maken."
ga jij nooit met de trein?quote:
jij moet bij de planning gaanquote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:20 schreef BlaZ het volgende:
Waarom niet gewoon Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg-Kopenhagen. Dat lijkt me relevanter dat het verbinden van een stel tussenliggende dorpen.
Leeuwarden heeft nog geen 100.000 inwoners, dan is een verbeterde snelweg veel efficienter.
Het HSL-station bij Groningen kan gewoon buiten de stad liggen met voldoende parkeergelegenheid.
Er is natuurlijk al een goede (trein)verbinding met Lelystad, los van het feit dat het Airport daar in zijn geheel niet in de buurt van het treinstation is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het mooie is dat met de opening van Lelystad , Schiphol gerust wat kan minderen , en de lelylijn is voor een gezonde groei van Airport Lelystad essentieel
Als je in Groningen woont dan wil je ook graag snel naar de plane hequote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Er is natuurlijk al een goede (trein)verbinding met Lelystad, los van het feit dat het Airport daar in zijn geheel niet in de buurt van het treinstation is.
Met het OV is dat nu sneller vanaf Groningen naar Schiphol dan naar Lelystad.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je in Groningen woont dan wil je ook graag snel naar de plane he
en een selfdriving busje naar de airport is wel mooi dan
Maar Schiphol moet krimpen toch ?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Met het OV is dat nu sneller vanaf Groningen naar Schiphol dan naar Lelystad.
Meerdere vliegvelden is altijd een goed idee. Maar het is geen goed idee om je blind te staren op treinverbinding, die zeker voor vliegreizen, onbetrouwbaar zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij moet bij de planning gaan
het mooie is dat met de opening van Lelystad , Schiphol gerust wat kan minderen , en de lelylijn is voor een gezonde groei van Airport Lelystad essentieel
[ afbeelding ]
Een directe overstap op Zwolle is zwaar.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je in Groningen woont dan wil je ook graag snel naar de plane he
en een selfdriving busje naar de airport is wel zo mooi dan
Zou ik aan mijn moeder moeten vragen.quote:
er zijn toch ook nog bussen en autos??quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Meerdere vliegvelden is altijd een goed idee. Maar het is geen goed idee om je blind te staren op treinverbinding, die zeker voor vliegreizen, onbetrouwbaar zijn.
Een probleem met Lelystad is dat er geen fatsoenlijk snelweg verbinding richting zuidoosten/oost is.
Voor Groningers zou het met name beter zijn als de locale vliegvelden, inclusief Eelde, meer vluchten zouden verwerken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Met het OV is dat nu sneller vanaf Groningen naar Schiphol dan naar Lelystad.
Uiteraard, en voor bussen en auto's zou een snelweg Lelystad-Apeldoorn een verbetering zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn toch ook nog bussen en autos??
hebben jullie allemaal je somber pilletje geslikt vandaag
ja maar dat zal TUI voor problemen stellen , Eelde staat nu niet in hun lijstje en komt er ook niet inquote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor Groningers zou het met name beter zijn als de locale vliegvelden, inclusief Eelde, meer vluchten zouden verwerken.
Ok, maar als algemeen principe is het meer gebruiken van locale vliegvelden wel beter. Het is, wat mij betreft in ieder geval, ook een stuk prettiger. Schiphol vind ik persoonlijk maar een onpraktisch vliegveld.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja maar dat zal TUI voor problemen stellen , Eelde staat nu niet in hun lijstje en komt er ook niet in
Ja lieve jongen maar dat doet TUI en Corendon niet, Lelystad moet juist een vakantievlucht vliegveld wordenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ok, maar als algemeen principe is het meer gebruiken van locale vliegvelden wel beter. Het is, wat mij betreft in ieder geval, ook een stuk prettiger. Schiphol vind ik persoonlijk maar een onpraktisch vliegveld.
Nee, maar als ik naar NL vlieg ga ik meestal via Brussel of Düsseldorf aangezien dat een stuk dichterbij is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja lieve jongen maar dat doet TUI en Corendon niet, Lelystad moet juist een vakantievlucht vliegveld worden
tenzij jij een privé vliegtuig hebt, dat weet ik niet , maar dan kun jij vanaf Eelde vliegen of Soesterberg of Hilversum
Dat geloof ik niet echt. Dergelijke vliegvelden blijft toch hobbymatig geklooi.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor Groningers zou het met name beter zijn als de locale vliegvelden, inclusief Eelde, meer vluchten zouden verwerken.
Over hobbymatig geklooi gesproken: daar leek het op Schiphol inderdaad wel op met een paar sneeuwvlokken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet echt. Dergelijke vliegvelden blijft toch hobbymatig geklooi.
voor mij niet , , ik ben wel eens van Dortmund gevlogen , ik denk dat Lelystad een stuk goedkoper zal zijn dan Schipholquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, maar als ik naar NL vlieg ga ik meestal via Brussel of Düsseldorf aangezien dat een stuk dichterbij is.
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:37 schreef Hawk234 het volgende:
Dat ook dit kabinet met het oliedomme idee komt om toch weer te proberen om Lelijkstad airport te openen bewijst wel weer waarom ik ben geëmigreerd. Meer lawaai, meer Co2 uitstoot, meer natuurverwoesting, ga zomaar door.
Maar ik hoop dat ook hier het kabinet weer tegen de lamp aan loopt gezien het juridisch gelukkig meestal niet haalbaar is.
Tja, weer moet er gedoneerd worden aan partijen als Greenpeace / SATL etc. om het minderheidskabinet te laten struikelen.
Lelylijn, ja prima. Maar als je het mij vraagt zou het zinvol zijn als Schiphol krimpt en alle kleinere luchthavens: Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Eelde etc gewoon dicht. Oprotten met al die luchtvaart. En zeg niet: "Dan kan Lelystad vluchten van Schiphol overnemen" want dat gebeurt toch nooit. De vrijgekomen 'slots' worden weer opgevuld met nieuwe vluchten, zo gaat dat altijd.
ja de luchtvaart groeit, vooruitgang heet dat, het aantal auto's neemt ook toe en men vreet ook meerquote:Op vrijdag 13 februari 2026 23:37 schreef Hawk234 het volgende:
Meer lawaai, meer Co2 uitstoot, meer natuurverwoesting, ga zomaar door.
Maar als je het mij vraagt zou het zinvol zijn als Schiphol krimpt en alle kleinere luchthavens: Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Eelde etc gewoon dicht.
Oprotten met al die luchtvaart
En zeg niet: "Dan kan Lelystad vluchten van Schiphol overnemen" want dat gebeurt toch nooit.
De vrijgekomen 'slots' worden weer opgevuld met nieuwe vluchten, zo gaat dat altijd.
quote:Hier zijn de belangrijkste trends en feiten over de groei van de luchtvaart (stand van zaken 2025-2026):
Sterke groei in 2025 en 2026: Na een sterke 2024, wordt voor 2025 een toename van het internationale vliegverkeer met 5,3% verwacht. Voor 2026 wordt een verdere groei van 5,8% voorspeld.
Historische mijlpalen: De wereldwijde luchtvaartomzet zal in 2025 naar verwachting voor het eerst de grens van 1 biljoen dollar overschrijden.
Passagiersaantallen: Het aantal passagiers groeit aanzienlijk, waarbij de verwachting is dat in 2025 de 5 miljard reizigers wereldwijd worden overschreden.
Snelste groeiers: India is een van de snelst groeiende luchtvaartmarkten ter wereld. Ook de regio Asia-Pacific laat een sterke groei zien.
Groei in Nederland: De Nederlandse luchtvaart groeit eveneens; in het tweede kwartaal van 2025 reisden 20,7 miljoen passagiers via de vijf grote Nederlandse luchthavens, een stijging van 3,1% ten opzichte van 2024.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |