abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219972570
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:25 schreef ISVV het volgende:

[..]
Wellicht inderdaad.

Maar om dan sowieso op iemand van kleur of het andere geslacht te stemmen, tja. Ik denk dat iemand met een andere huidskleur of van het andere geslacht, of afkomstig uit een andere provincie, mij prima zou kunnen vertegenwoordigen. Ik zou me op ideeën en visie focussen en hoe deze overgebracht worden. Is dat zo lastig te bedenken dan?

Nee, maar wellicht moet je niet steeds uitgaan van je eigen uitgangspunt.
pi_219972633
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:27 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Nee, maar wellicht moet je niet steeds uitgaan van je eigen uitgangspunt.
Ik laat me doorgaans graag overtuigen. Ik belicht nu gewoon de andere kant. Daar hebben we dit soort fora toch ook voor?

In deze houd ik vast aan mijn eigen principes en vind ik het standpunt van mensen die het dus op de eerder besproken manier bekijken vreemd (ook na de discussie met jullie) en ik denk niet dat we er als samenleving veel verder mee komen.
  zondag 1 februari 2026 @ 23:08:50 #53
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219981930
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:25 schreef ISVV het volgende:

[..]
Wellicht inderdaad.

Maar om dan sowieso op iemand van kleur of het andere geslacht te stemmen, tja. Ik denk dat iemand met een andere huidskleur of van het andere geslacht, of afkomstig uit een andere provincie, mij prima zou kunnen vertegenwoordigen. Ik zou me op ideeën en visie focussen en hoe deze overgebracht worden. Is dat zo lastig te bedenken dan?

Er zegt toch niemand dat je dat niet mag doen? :? Het wordt pas ongemakkelijk en fout als je meent voor anderen te moeten bepalen wie hen zou moeten vertegenwoordigen. Als jij nou lekker stemt op wie jij wil stemmen met welke redenen je dan ook wil en je laat de ander ook lekker stemmen op wie hij wil, dan zijn we er.
Laffe huichelaar
pi_219983260
Woensdag moeten de Beckhammetjes even plaatsmaken, want dan wordt VanGelderGate besproken in Vandaag Inside:
https://www.mediacourant.nl/2026/02/waarom-praat-vandaag-inside-niet-over-ontslag-jack-van-gelder/

Waarom iemand die pratende kamerplant mist is mij een raadsel, maar dat terzijde.
  maandag 2 februari 2026 @ 11:24:44 #55
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_219983907
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 09:31 schreef ISVV het volgende:

[..]
_O-. Veelzeggend weer, deze Pavlov-reactie.
Geef eens gewoon antwoord in plaats van je gebruikelijke act op te voeren. Je verwijt mensen van kleur dat ze het doen, terwijl het andersom net zo geldt. Maar dat mag niet aangehaald worden, want jij hebt je punt eerder gemaakt. Wat een onzin. Zo werkt het gewoon.

Het enige grote verschil wordt gemaakt door mannen. Die stemmen meestal niet op een vrouw, terwijl vrouwen wel vaak stemmen op een man. Daardoor is de vertegenwoordiging wat scheef op dat vlak. Maar voor het overige zie je in alle rangen/standen/kleuren dat mensen veelal stemmen op iemand die in grote trekken op hem of haar lijkt. Of dat goed of fout is is een tweede, maar zo werkt het wel vaak.
Rini dankjewel.
  maandag 2 februari 2026 @ 11:30:11 #56
466281 WismutVeilchen83
pi_219983939
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 10:41 schreef ISVV het volgende:

[..]
Je snapt er niet veel van hè :'). Ik zal het even voor je uitleggen: Willie was bezig met kleurtjes tellen (ook van het publiek). Nog even voor de extra woke-puntjes geslacht erbij betrekken, tja.

Stem gewoon op degene met de meeste kwaliteiten, klaar. Geslacht als criterium meenemen is net zo triest.

Die dubbele standaard is wel een beetje vermoeiend, stel je voor dat een Victor Vlam zou roepen dat ie altijd op een jonge blanke man zou stemmen omdat zij door positieve discriminatie achtergesteld worden? Hoe groot zou de fophef dan zijn?

En die suggestieve vraag van je is een beetje laf.
Geloof mij nu maar dat Victor Vlam op een blanke man stemt.
Rini dankjewel.
  maandag 2 februari 2026 @ 11:31:05 #57
466281 WismutVeilchen83
pi_219983942
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:16 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Het is toch niet lastig te bedenken dat iemand van kleur wellicht jou als iemand van kleur beter begrijpt en je wensen kan uitdragen, of dat je denkt dat diegene dat beter kan? Of als vrouw een vrouw, als gehandicapte een gehandicapte, als Limburger Geert Wilders.
Die laatste gaat niet op kan ik je vertellen.
Rini dankjewel.
  maandag 2 februari 2026 @ 11:39:54 #58
466281 WismutVeilchen83
pi_219983988
Om toch nog even inhoudelijk te reageren: ik vind het volstrekt normaal dat iemand met een donkere huidskleur op iemand met een donkere huidskleur stemt. Jou valt het misschien niet op, maar mensen met een donkere huidskleur hebben nog steeds een achterstand in de samenleving. Het blijft zo dat ze vaker gecontroleerd worden door politie, minder vaak uitgenodigd worden voor sollicitaties en dus geen gelijke kansen krijgen.

Net als dat vrouwen in veel gevallen beter weten dan mannen wat voor vrouwen belangrijk is en daar dus ook eerder voor pleiten geldt dat voor mensen met kleur ook. Een blanke man of vrouw zal minder snel genegen zijn om te pleiten voor rechten van minderheden met kleur. Zo eenvoudig is het nu eenmaal. Emancipatie van de vrouw is ook alleen maar op gang gekomen omdat vrouwen daar massaal voor zijn gaan strijden.

Wanneer die gelijke rechten voor jou van belang zijn dan begrijp ik zo’n stem dus heel goed.
Rini dankjewel.
pi_219984001
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 11:24 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Geef eens gewoon antwoord in plaats van je gebruikelijke act op te voeren. Je verwijt mensen van kleur dat ze het doen, terwijl het andersom net zo geldt. Maar dat mag niet aangehaald worden, want jij hebt je punt eerder gemaakt. Wat een onzin. Zo werkt het gewoon.

Het enige grote verschil wordt gemaakt door mannen. Die stemmen meestal niet op een vrouw, terwijl vrouwen wel vaak stemmen op een man. Daardoor is de vertegenwoordiging wat scheef op dat vlak. Maar voor het overige zie je in alle rangen/standen/kleuren dat mensen veelal stemmen op iemand die in grote trekken op hem of haar lijkt. Of dat goed of fout is is een tweede, maar zo werkt het wel vaak.
Ik verwijt het Willie Wartaal, niet donkere mensen in het algemeen. Ik geloof juist dat veel donkere mensen net zo in de wedstrijd zitten als ik en dus veel meer/uitsluitend waarde hechten aan kwaliteit dan aan afkomst of geslacht.

Ongetwijfeld geldt andersom dat een groep blanke Nederlanders per se op een andere blanke wil stemmen, maar nogmaals, ik vind het opvallend dat wanneer WW het op tv roept dat het geen probleem is en als Victor Vlam hetzelfde zou doen er hoogstwaarschijnlijk (f)ophef zou ontstaan.
  maandag 2 februari 2026 @ 13:44:47 #60
466281 WismutVeilchen83
pi_219984745
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 11:42 schreef ISVV het volgende:

[..]
Ik verwijt het Willie Wartaal, niet donkere mensen in het algemeen. Ik geloof juist dat veel donkere mensen net zo in de wedstrijd zitten als ik en dus veel meer/uitsluitend waarde hechten aan kwaliteit dan aan afkomst of geslacht.

Ongetwijfeld geldt andersom dat een groep blanke Nederlanders per se op een andere blanke wil stemmen, maar nogmaals, ik vind het opvallend dat wanneer WW het op tv roept dat het geen probleem is en als Victor Vlam hetzelfde zou doen er hoogstwaarschijnlijk (f)ophef zou ontstaan.
Zie je echt de nuance niet dat een donker persoon het in dit land moeilijker heeft dan Victor Vlam? Voor Victor Vlam hoeft niemand op te komen, voor een donker persoon is er nog een wereld te winnen in Nederland op het gebied van gelijke kansen en gelijke behandeling. Dat die strijd bij een donker iemand in betere handen is dan bij een blank iemand lijkt me logisch. Om exact dezelfde reden dat strijden voor gelijke kansen tussen mannen en vrouwen in veel gevallen eerder door vrouwen op de agenda zal worden gezet dan door mannen.
Rini dankjewel.
pi_219984896
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 13:44 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Zie je echt de nuance niet dat een donker persoon het in dit land moeilijker heeft dan Victor Vlam? Voor Victor Vlam hoeft niemand op te komen, voor een donker persoon is er nog een wereld te winnen in Nederland op het gebied van gelijke kansen en gelijke behandeling. Dat die strijd bij een donker iemand in betere handen is dan bij een blank iemand lijkt me logisch. Om exact dezelfde reden dat strijden voor gelijke kansen tussen mannen en vrouwen in veel gevallen eerder door vrouwen op de agenda zal worden gezet dan door mannen.
Er zullen ongetwijfeld nuances zijn, maar ik vind dat dus minder logisch dan jij inderdaad.

Ik denk echt dat de visie/ideeën/plannen van een politicus moeten prevaleren boven zijn of haar afkomst, geslacht of seksuele oriëntatie. Nogmaals, sowieso op een donkere vrouw (of blanke man, of getinte homoseksueel) stemmen vind ik echt een verkeerde insteek en anno 2026 heb ik moeite om daar veel begrip voor op te brengen ja. Uiteraard mag iedereen dat zelf weten, het is inderdaad een vrij land.

Dat 'kleurtjes tellen', om het maar even plat te zeggen, mag wel eens ophouden. Ik denk dat er genoeg blanke mensen zijn die het geluid van bepaalde minderheden perfect kunnen verwoorden en daar intrinsiek voor willen gaan (en andersom ook).
  maandag 2 februari 2026 @ 15:40:36 #62
466281 WismutVeilchen83
pi_219985742
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 14:09 schreef ISVV het volgende:

[..]
Er zullen ongetwijfeld nuances zijn, maar ik vind dat dus minder logisch dan jij inderdaad.

Ik denk echt dat de visie/ideeën/plannen van een politicus moeten prevaleren boven zijn of haar afkomst, geslacht of seksuele oriëntatie. Nogmaals, sowieso op een donkere vrouw (of blanke man, of getinte homoseksueel) stemmen vind ik echt een verkeerde insteek en anno 2026 heb ik moeite om daar veel begrip voor op te brengen ja. Uiteraard mag iedereen dat zelf weten, het is inderdaad een vrij land.

Dat 'kleurtjes tellen', om het maar even plat te zeggen, mag wel eens ophouden. Ik denk dat er genoeg blanke mensen zijn die het geluid van bepaalde minderheden perfect kunnen verwoorden en daar intrinsiek voor willen gaan (en andersom ook).
Misschien moet je ophouden voor anderen te denken. Jouw (belevings)wereld is totaal anders dan die van veel mensen en je bezig duidelijk niet het vermogen en de empathie om je in anderen te verplaatsen, hetgeen vandaag de dag helaas voor veel mensen geldt. ‘Het probleem komt niet voor in mijn omgeving, dus is het ook niet belangrijk. We hebben het er nu al 3 jaar over, kunnen we niet eens ophouden met dat gezeur?’ Zo redeneert een deel van de bevolking. Maar daarmee is het probleem niet opgelost en mensen blijven er terecht aandacht voor vragen. En jouw houding en insteek laat ook exact zien waarom het probleem niet zo makkelijk opgelost kan worden.
Rini dankjewel.
pi_219985961
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 15:40 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Misschien moet je ophouden voor anderen te denken. Jouw (belevings)wereld is totaal anders dan die van veel mensen en je bezig duidelijk niet het vermogen en de empathie om je in anderen te verplaatsen, hetgeen vandaag de dag helaas voor veel mensen geldt. ‘Het probleem komt niet voor in mijn omgeving, dus is het ook niet belangrijk. We hebben het er nu al 3 jaar over, kunnen we niet eens ophouden met dat gezeur?’ Zo redeneert een deel van de bevolking. Maar daarmee is het probleem niet opgelost en mensen blijven er terecht aandacht voor vragen. En jouw houding en insteek laat ook exact zien waarom het probleem niet zo makkelijk opgelost kan worden.
Nogmaals, ik denk niet dat je problemen oplost door je stem (grotendeels) te baseren op huidskleur of geslacht. Ik zou gewoon graag zien dat we dat niet of nauwelijks mee laten spelen bij zoiets belangrijks als je stem op een politieke partij / op een politicus (en nog tig andere zaken).

Ik denk zelfs dat het polarisatie in de hand werkt en mijn insteek zou juist zijn om dat terug te dringen door naar de kwaliteiten en daden van mensen te kijken, niet naar factoren waar ze geen invloed op hebben.

Maar goed, we dwalen wellicht wat af en lijken in een cirkel te gaan praten. Ik waardeer de standpunten van anderen, maar ik ben in dit geval niet overtuigd.

[ Bericht 2% gewijzigd door ISVV op 02-02-2026 16:11:39 ]
  maandag 2 februari 2026 @ 16:20:02 #64
466281 WismutVeilchen83
pi_219986181
Nog een laatste woord van mij dan: ik denk dat het een illusie is om te vooronderstellen dat uitsluitend gestemd wordt op visie/standpunten. Om de doodeenvoudige reden dat het voor een simpele stemmer totaal onmogelijk is om in volledig te kunnen overzien wat een politicus echt vindt, laat staan dat je kunt inschatten welke kwaliteiten iemand heeft. Tel daarbij op dat er vandaag de dag 4 of 5 partijen nodig hebben om een meerderheid te vormen en veruit de meeste standpunten worden dus helemaal niet gerealiseerd.

Veruit de meeste mensen stemmen op een partij of politicus vanwege 1 of 2 standpunten of ze stemmen in verband met idealen of overtuigingen (zoals partij voor de dieren, SGP). Dat er dan ook nog een groep is die daarbij onderscheid maakt naar geslacht of huidkleur omdat die betrekking hebben op bovengenoemde standpunten of idealen (achterstand als gevolg van of ervaren discriminatie, feminisme) lijkt me dan toch nauwelijks een issue.
Rini dankjewel.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 16:30:16 #65
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219986236
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 11:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Wie de witte puntmuts past...
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 11:29 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Je gaat totaal niet in op mijn post om je eigen puntmutsideetjes verder te spuien, dan heeft een gesprek verder weinig zin
Eigenlijk een zware schande dat je hem neerzet als een KKK'er. Wat je ook vindt van zijn standpunten.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219986244
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 16:20 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Nog een laatste woord van mij dan: ik denk dat het een illusie is om te vooronderstellen dat uitsluitend gestemd wordt op visie/standpunten. Om de doodeenvoudige reden dat het voor een simpele stemmer totaal onmogelijk is om in volledig te kunnen overzien wat een politicus echt vindt, laat staan dat je kunt inschatten welke kwaliteiten iemand heeft. Tel daarbij op dat er vandaag de dag 4 of 5 partijen nodig hebben om een meerderheid te vormen en veruit de meeste standpunten worden dus helemaal niet gerealiseerd.

Veruit de meeste mensen stemmen op een partij of politicus vanwege 1 of 2 standpunten of ze stemmen in verband met idealen of overtuigingen (zoals partij voor de dieren, SGP). Dat er dan ook nog een groep is die daarbij onderscheid maakt naar geslacht of huidkleur omdat die betrekking hebben op bovengenoemde standpunten of idealen (achterstand als gevolg van of ervaren discriminatie, feminisme) lijkt me dan toch nauwelijks een issue.
Ik snap echt wat je zegt Wismut, maar het is ook gebaseerd op wat aannames. Je kan je zeker afvragen hoeveel tijd de gemiddelde kiezer vrijmaakt om zich in de materie te verdiepen, maar dan nog vind ik het kortzichtig om altijd op iemand met een specifieke kleur of van een bepaalde sekse te stemmen.

Dat je voor iemand kiest met dezelfde geloofsovertuiging kan ik wat beter begrijpen, omdat de kans dan reeel is dat je op cruciale punten toch overeenkomstige denkbeelden hebt (als je streng in de leer bent). Maar dat overstijgt biologische factoren als geslacht en huidskleur.

Ik vind het gewoon zonde dat toch een publiek figuur als Willie Wartaal voor deze insteek kiest en dat op nationale tv roept, ik hoop niet dat hij mensen daarmee inspireert.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 21:53:06 #67
pi_219988735
lol Vlugge Japie
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 2 februari 2026 @ 22:33:17 #68
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219989023
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 16:30 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
[..]
Eigenlijk een zware schande dat je hem neerzet als een KKK'er. Wat je ook vindt van zijn standpunten.
Als iemand een racistisch standpunt heeft, is het een schande als je hem als racist wegzet. Staat genoteerd, doen we niks mee
Laffe huichelaar
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 22:35:33 #69
pi_219989031
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als iemand een racistisch standpunt heeft, is het een schande als je hem als racist wegzet. Staat genoteerd, doen we niks mee
Hij zegt niks racistisch.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 2 februari 2026 @ 22:36:36 #70
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219989036
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:35 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Dat mag jij vinden
Laffe huichelaar
pi_219989044
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:35 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Thanks!

Zo was het ook zeker niet bedoeld, fijn dat het door jou ook zo gezien wordt.
  maandag 2 februari 2026 @ 22:53:11 #72
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_219989107
Johan ziet er wel echt tip top uit vandaag hoor. Eerlijk is eerlijk.
pi_219989981
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:53 schreef GwaiLow het volgende:
Johan ziet er wel echt tip top uit vandaag hoor. Eerlijk is eerlijk.
Hij zou een leuk duo vormen met Ronald McDonald.
pi_219990537
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 07:39 schreef Tasmaniak het volgende:

[..]
Hij zou een leuk duo vormen met Ronald McDonald.

Zelfde haararchitect?
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219990894
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 22:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als je te pas en te onpas het woord racisme gebruikt, dan verliest het zijn waarde. Dit is een mooi voorbeeld.
Het ligt aan de instanties zelf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')