abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219986724
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 17:47 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik heb niet gezegd dat het het grootste probleem is, maar het is wel vaker voorbij gekomen. Omdat bijvoorbeeld als je alleen bent thuis bent en kleine kinderen hebt, je die niet alleen thuis wil laten terwijl je de auto haalt? En als die dan toevallig ook nog zo klein zijn dat die een luiertas en maxi cosi nodig hebben, dan ben je al snel met spullen aan het sjouwen.
Dat was in ieder geval een voorbeeld wat hier op FOK wel eens voorbij gekomen is, en dat lijkt mij best realistisch.
En vooral zou het een mooie toepassing van zelfrijdende autos kunnen zijn, als die dan voor kan komen rijden. Maar dan moet dat aan en van de oplader hangen dus wel automatisch kunnen, en dat kunnen de huidige auto's nog niet. Dat was mijn hele punt.

En het is erg jammer dat je elke keer als iemand iets over EV zegt wat niet 100% positief is, dat die dat dan volgens jou doet omdat hij per sé tegen wil zijn of jaloers is.
Elk product is een compromis. Zelfs elektrische auto's.
Als je zelf geen oprit hebt, dan loop je het risico dat je auto niet bij huis staat.
Tegenwoordig heb je zelfs woonwijken waarbij je de auto aan de rand van de wijk moet parkeren.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219989999
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, maar een EV hebben én kleine kinderen hebben én zó klein dat je ze niet alleen kunt laten én en en maakt natuurlijk een scenario wat niet de hoofdreden is om geen EV te willen. Het lijkt mij dat er tig redenen zijn om die niet te willen, maar dit scenario zal dan niet boven aan de lijst staan.

Nou, de grootste groep mensen die anti EV is is (niet geheel toevallig) ook de groep die er geen hands on ervaring mee heeft. Er een keer mee gereden hebben is geen hands on ervaring. Als je heel erg graag anti EV wil zijn, dan wil je dat met een reden, helemaal als je er geen hebt. Als een EV je verder geen hol boeit, linksom of rechtsom, dan ben je ('je', niet JIJ) niet druk met scenario's te bedenken waarin je dan kunt zeggen 'zie je, dán is het niet handig, dús het is kut'.
Dan heb je niet goed gelezen. Ik schreef helemaal niet dat EV's kut zijn. Ik schreef dat ik het een gemiste kans vind dat de auto's die zelfstandig moeten kunnen gaan rijden niet zelfstandig kunnen opladen. In het scenario wat VEM2012 beschreef van een hele lange rit is dat essentieel, en in het scenario dat ik beschreef van niet voor de deur kunnen parkeren is dat ook erg handig. Dat is een heel andere discussie en helemaal niet anti-EV.

En dat is precies wat ik bedoel, als ik zeg dat jij elk klein beetje constructief commentaar af doet jaloezie omdat ik het niet zou kunnen betalen... Lees gewoon even.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219990016
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 18:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als je zelf geen oprit hebt, dan loop je het risico dat je auto niet bij huis staat.
Tegenwoordig heb je zelfs woonwijken waarbij je de auto aan de rand van de wijk moet parkeren.
Precies. Dus daar zou een auto die zichzelf gaat parkeren super handig zijn. Maar het zou nog veel handiger zijn, als hij zichzelf ook aan de oplader zou hangen. Dat was mijn punt, dat automatisch kunnen aankoppelen een ontzettend praktische toevoeging zou zijn voor auto's die zelfstandig kunnen rijden. Helaas lijkt nog geen enkele fabrikant daar serieus mee bezig te zijn.
pi_219994074
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 07:50 schreef knoopie het volgende:

[..]
Precies. Dus daar zou een auto die zichzelf gaat parkeren super handig zijn. Maar het zou nog veel handiger zijn, als hij zichzelf ook aan de oplader zou hangen. Dat was mijn punt, dat automatisch kunnen aankoppelen een ontzettend praktische toevoeging zou zijn voor auto's die zelfstandig kunnen rijden. Helaas lijkt nog geen enkele fabrikant daar serieus mee bezig te zijn.
Tesla is er mee bezig, die ontwikkelt draadloos opladen.
En volgens mij zijn enkele Chinese fabrikanten er ook mee bezig.

Zelf rijden naar de lader vereist echter wel level 5 autonomie.
En dat biedt geen enkele autofabrikant.

Ook niet Waymo, die autonoom rond rijdt in Amerikaanse steden.
pi_219994377
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 16:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tesla is er mee bezig, die ontwikkelt draadloos opladen.
En volgens mij zijn enkele Chinese fabrikanten er ook mee bezig.

Zelf rijden naar de lader vereist echter wel level 5 autonomie.
En dat biedt geen enkele autofabrikant.

Ook niet Waymo, die autonoom rond rijdt in Amerikaanse steden.
Voor autonoom opladen is hardware nodig, die nu nog nergens in zit. Dus anders gezegd, iedereen die nu een elektrische auto koopt zal die nooit zelf naar de oplader kunnen laten rijden en aandokken, hoe goed de software ook ooit gaat worden.

Wat ik al eerder schreef, volgens mij is er in Europa maar één bedrijf al zo ver dat ze in de praktijk testen: https://easelink.com/ Die hebben een cool systeem bedacht wat fysiek contact maakt.

Wat mij betreft veel logischer dan draadloos opladen, want draadloos is zeker met die afstanden zoals Tesla ze voorstelde extreem inefficiënt. Denk aan 30% max.

De discussie begon met VEM die zei FSD te willen gebruiken om zijn skispullen naar het buitenland te laten rijden (en zelf te vliegen), maar dat is dus nu nog onmogelijk zelfs al zou FSD werken. Tenzij Tesla mensen in gaat huren om langs de snelweg auto's in te pluggen.
pi_219994439
Zoiets.
Alleen niet bukken als hij net ingeschakeld is.

pi_219994555
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 16:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
Voor autonoom opladen is hardware nodig, die nu nog nergens in zit. Dus anders gezegd, iedereen die nu een elektrische auto koopt zal die nooit zelf naar de oplader kunnen laten rijden en aandokken, hoe goed de software ook ooit gaat worden.
Dus je verontwaardiging is onterecht.

quote:
Wat ik al eerder schreef, volgens mij is er in Europa maar één bedrijf al zo ver dat ze in de praktijk testen: https://easelink.com/ Die hebben een cool systeem bedacht wat fysiek contact maakt.

Wat mij betreft veel logischer dan draadloos opladen, want draadloos is zeker met die afstanden zoals Tesla ze voorstelde extreem inefficiënt. Denk aan 30% max.

De discussie begon met VEM die zei FSD te willen gebruiken om zijn skispullen naar het buitenland te laten rijden (en zelf te vliegen), maar dat is dus nu nog onmogelijk zelfs al zou FSD werken. Tenzij Tesla mensen in gaat huren om langs de snelweg auto's in te pluggen.
Het is sowieso onmogelijk, omdat geen enkel merk level 5 autonomie aanbiedt.

Het laden is een obstakel, maar het rijden zelf ook.

Beide zijn toekomstmuziek.
En zolang een auto niet autonoom kan rijden is een automatisch laadstation niet nodig.
pi_220007450
Tesla Outsold BYD in Worldwide EV Sales By a Huge Margin in January
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Tesla surged ahead of BYD in January, delivering a decisive global EV sales lead as price cuts, inventory pushes, and strong demand in key markets paid off. The result reshapes early-2026 momentum and challenges assumptions that BYD’s scale would dominate the start of the year.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_220013708
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_220013746
quote:
Ik zie het al: Tesla is bijna failliet. ;)
pi_220013887
quote:
Nummer 1 en 2 zijn dan Tesla en BYD, met resp. 187072 en 123995 verkochte BEV's.

Dat cijfer is niet helemaal correct natuurlijk, omdat model X en S ontbreken.

Geen idee of BYD nog andere modellen buiten deze top 20 heeft.
pi_220062152
In Noorwegen doen ze elk jaar een range test in de winter. Dit jaar was hij extra heftig, want het was deels -24. De beste auto verloor 29% van zijn range, de slechtste auto verloor zelfs 46% range.
https://insideevs.com/new(...)e-test-el-prix-2026/
Een brandstofauto verliest in de praktijk natuurlijk ook 15% tot 20% range, simpelweg door een hogere luchtweerstand en hogere rolweerstand bij zulke lage temperaturen. Het grootste "voordeel" van een brandstofauto is dat ze geen extra energie nodig hebben voor de verwarming bij zulke lage temperaturen, omdat ze altijd al te veel warmte produceren.
pi_220085646
Tesla FSD heeft een voorlopige goedkeuring gekregen van de RDW.

Tesla’s FSD officieel in Nederland, maar voorlopig ‘meerijden met meerijden

quote:
Tesla’s Full-Self-Driving Capability is een uitgebreid softwarepakket dat voor duizenden euro’s een hele reeks intelligente functies biedt. Zo kunnen auto's met FSD zelf van rijstrook wisselen, stoppen voor verkeerslichten en uit een parkeervak rijden. FSD is echter vooral de belofte op uitbreiding. Die belofte wordt ook wel deels vervuld door de lancering van allerlei extra functies en foefjes, maar echt zelf rijden doet een Tesla zelfs met FSD nog altijd niet. In Amerika is dat al wel het geval, althans enigszins. Daar kun je ‘hands free’ door het verkeer gaan, althans zolang de interieurcamera ziet dat de bestuurder nog oplet.

Nu komt die functie er ook in Europa aan en is Nederland aan de beurt in de uitrol ervan. Denk echter nog niet dat je vanmiddag in de app de functie kunt downloaden, want zo ver is het nog niet. In aanloop naar definitieve goedkeuring wordt het eerst mogelijk om FSD als passagier te ervaren. Je rijdt dus mee met een medewerker die alsnog niet zelf rijdt, maar wel FSD kan demonstreren. Deze medewerkers zijn speciaal goedgekeurd om legaal met FSD de weg op te mogen, voordat dit voor iedereen mogelijk wordt.

De FSD-demonstraties waren al eind 2025 mogelijk in een aantal andere Europese landen, maar nu dus ook bij ons. Het boeken van een ‘meerijproefrit’ kan online en de demonstratieritten vertrekken bij de Tesla Stores in Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam, Tilburg, Zwolle, Groningen, Utrecht en Den Haag.
pi_220086689
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:44 schreef Wantie het volgende:
Tesla FSD heeft een voorlopige goedkeuring gekregen van de RDW.

Tesla’s FSD officieel in Nederland, maar voorlopig ‘meerijden met meerijden
[..]

Ik voel een overboeking a 3700 euro aankomen...
pi_220087182
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik voel een overboeking a 3700 euro aankomen...
Dat is een boel geld voor de facto een taxiritje waarbij je niet eens zelf mag bepalen waar je heen gaat.
quote:
In aanloop naar definitieve goedkeuring wordt het eerst mogelijk om FSD als passagier te ervaren. Je rijdt dus mee met een medewerker die alsnog niet zelf rijdt, maar wel FSD kan demonstreren. Deze medewerkers zijn speciaal goedgekeurd om legaal met FSD de weg op te mogen, voordat dit voor iedereen mogelijk wordt.
pi_220087345
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is een boel geld voor de facto een taxiritje waarbij je niet eens zelf mag bepalen waar je heen gaat.
[..]

Je weet wat voorlopige goedkeuring betekent?
pi_220087666
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je weet wat voorlopige goedkeuring betekent?
Ja ik ken het woord voorlopig en ik weet wat het betekent. Wat ik in het aangehaalde artikel lees is precies wat ik citeerde: voor nu is het enkel dat een speciaal getrainde medewerker je mag laten zien wat het doet. Je mag nog niet zelf rijden, staat er. Voor de rest is het nog een belofte van Tesla dat het in de toekomst helemaal vrijgegeven gaat worden, maar we weten allemaal hoe dat gaat met beloftes van Tesla.

Als dat alles is, dan vind ik E3700 een boel geld ja. Of zie ik iets over het hoofd?
pi_220088016
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja ik ken het woord voorlopig en ik weet wat het betekent. Wat ik in het aangehaalde artikel lees is precies wat ik citeerde: voor nu is het enkel dat een speciaal getrainde medewerker je mag laten zien wat het doet. Je mag nog niet zelf rijden, staat er. Voor de rest is het nog een belofte van Tesla dat het in de toekomst helemaal vrijgegeven gaat worden, maar we weten allemaal hoe dat gaat met beloftes van Tesla.

Als dat alles is, dan vind ik E3700 een boel geld ja. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja dat dit geen belofte van Tesla is, maar een voorlopige goedkeuring van het RDW.
pi_220088170
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
[..]

Het is de aanloop naar FSD zoals in de VS. En als ze dat hier gaan aanbieden, dan maak ik 3700 euro naar ze over voor een upgrade. Want FSD in de VS is echt heel erg goed.
pi_220088566
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 18:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is de aanloop naar FSD zoals in de VS. En als ze dat hier gaan aanbieden, dan maak ik 3700 euro naar ze over voor een upgrade. Want FSD in de VS is echt heel erg goed.
Is al bekend of Tesla FSD als aankooppakket, of als maandelijks abonnement gaat aanbieden in Nederland?
pi_220089849
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 17:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja dat dit geen belofte van Tesla is, maar een voorlopige goedkeuring van het RDW.
Ze hebben toestemming voor een test onder begeleiding van speciaal getraind personeel waarin ze aan moeten tonen dat de software veilig is in de praktijk. Dat ze die test gaan halen en dat het alleen maar een formaliteit is, is weldegelijk een belofte van Tesla.

https://www.rdw.nl/nieuws(...)ing-van-oproep-tesla
pi_220089865
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 18:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Is al bekend of Tesla FSD als aankooppakket, of als maandelijks abonnement gaat aanbieden in Nederland?
Dat zal ook wel een abbo worden, dus daarom snel kopen als het nog kan.
pi_220090310
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:31 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ze hebben toestemming voor een test onder begeleiding van speciaal getraind personeel waarin ze aan moeten tonen dat de software veilig is in de praktijk. Dat ze die test gaan halen en dat het alleen maar een formaliteit is, is weldegelijk een belofte van Tesla.

https://www.rdw.nl/nieuws(...)ing-van-oproep-tesla
Ik lees dat niet in het artikel.
pi_220090373
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik lees dat niet in het artikel.
En ik lees nergens in het artikel dat de RDW het vrijgegeven heeft. Het laatste bericht van de RDW over deze kwestie is volgens mij de link die ik net post.

Ik geloof het pas als ik het zie (bij de RDW). Voor zover ik weet bestaat er wettelijk helemaal niet zoiets als "voorlopige toestemming". Het voldoet aan UN-R171 en is toegelaten, of het voldoet niet aan UN-R171 en is niet toegelaten. Er bestaat geen " voorlopig" toegelaten.
pi_220090402
Ik heb me aangemeld voor een proefrit *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')