abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 januari 2026 @ 11:44:03 #1
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_219954564
Hoi allemaal,

Voor een biologisch-dynamische boer in de omgeving van Emmen (Drenthe) zoeken we een paar extra mensen die deze zomer willen meehelpen op het land.
Het gaat om seizoenswerk zoals wieden, planten, oogsten en andere werkzaamheden buiten. Je werkt in een mooie, rustige omgeving en krijgt een inkijkje in BD-landbouw.

Wat je kunt verwachten:

Werk in de buitenlucht
Afwisselende taken
Klein, vriendelijk team
Flexibele uren in overleg
Gezonde fysieke werkzaamheden
Mogelijkheid om te overnachten op het erf, o.a. in een yurt of andere eenvoudige slaapgelegenheid, ideaal als je van wat avontuurlijker leven houdt

Voor wie?

Voor iedereen die graag buiten werkt
Ervaring is niet nodig
Leeftijd maakt niet uit
Je hoeft geen topconditie te hebben, motivatie is belangrijker

Praktisch:

Periode: zomermaanden
Vergoeding en exacte werktijden in overleg
Overnachtingsplaats beschikbaar voor wie (tijdelijk) wil blijven

Interesse of meer weten? Stuur me even een berichtje, dan breng ik je in contact met de boer.
To BG or not to BG!
pi_219954600
Vele uren werken en dan enkel een tentje boven je hoofd krijgen voor een minimaal salaris (lees: vergoeding, wss ver onder het minimum) , en de biologisch-dynamische boer is de lachende derde _O-

dit is denk ik iets meer foor FHF ipv K&W
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 11:53:54 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219954644
Ik weet niet eens wat een biologisch-dynamische boer is? Wat is daar precies anders aan dan aan een (biologische?) boer?

Maar, dus, je 'mag' in de buitenlucht werken, je hoeft niet echt iets te kunnen, je 'mag' op het erf slapen, en de vergoeding is 'in overleg'. Wat betekent dat? Want het klinkt vooral als 'het liefste gratis'.

Ik weet wel dat dit een of ander alternatief iets is, maar ik weet niet of je hier heel veel gelijkgestemde mensen gaat vinden die ook nog eens langere tijd beschikbaar zijn (want de meeste mensen moeten gewoon werken voor hun geld) om dit te kunnen doen.

Ik wil echter vooral weten wat nou precies een biologisch-dynamische boer is. :P

Edit; ik heb gezocht naar wat het is, maar het wordt al heel snel erg zweverig.

quote:
In de biologisch-dynamische landbouw wordt de maan gezien als een krachtige motor voor de sapstroom en waterhuishouding van planten. De invloed werkt via twee verschillende cycli:
1. De Maanfasen (Wassend en Afnemend)
Deze cyclus van 29,5 dag beïnvloedt vooral de kiemkracht en de verdeling van vocht in de bodem.
Wassende maan (tussen nieuwe en volle maan): De zwaartekracht trekt water en sappen omhoog naar de bovengrondse delen. Dit is het ideale moment voor het zaaien en oogsten van blad- en vruchtgewassen zoals sla en tomaten.
Afnemende maan (tussen volle en nieuwe maan): De energie en sappen trekken zich terug naar de wortels. Boeren gebruiken deze tijd voor het planten van wortel- en knolgewassen (zoals wortels en aardappelen) of voor snoeiwerkzaamheden.

2. De Siderische Maan (Dierenriemtekens)
BD-boeren maken vaak gebruik van de biologisch-dynamische zaaikalender (ontwikkeld door Maria Thun). Hierbij wordt gekeken voor welk sterrenbeeld de maan staat:
Aardetekens (Stier, Maagd, Steenbok): Gunstig voor wortelgewassen.
Luchttekens (Tweelingen, Weegschaal, Waterman): Gunstig voor bloemgewassen.
Watertekens (Kreeft, Schorpioen, Vissen): Gunstig voor bladgewassen.
Vuurtekens (Ram, Leeuw, Boogschutter): Gunstig voor vruchtgewassen.

Wetenschappelijke nuance
Hoewel de maan overduidelijk de getijden van oceanen beïnvloedt, is de directe impact op kleine hoeveelheden water in planten wetenschappelijk gezien omstreden. Veel reguliere landbouwwetenschappers stellen dat factoren zoals bodemkwaliteit, licht en temperatuur een veel grotere rol spelen dan de stand van de maan.
Wil je een voorbeeld zien van zo'n biologisch-dynamische zaaikalender om te ontdekken wat de beste dag is voor jouw favoriete groente?
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 29 januari 2026 @ 11:54:13 #4
335476 oppiedoppie
pi_219954650
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:48 schreef Moonversion het volgende:
Vele uren werken en dan enkel een tentje boven je hoofd krijgen voor een minimaal salaris (lees: vergoeding, wss ver onder het minimum) , en de biologisch-dynamische boer is de lachende derde _O-

Er zijn 2 appartementjes en een vrij comfortabele yurt aanwezig op het terrein.

Je kunt natuurlijk ook gewoon afspreken dat je gewoon 4 of 6 uur per dag wilt werken, je uren bepaal je zelf.
To BG or not to BG!
pi_219954655
Ik zou aanraden om gewoon via wwoof te adverteren.
https://wwoof.net/
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219954670
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:48 schreef Moonversion het volgende:

Heb ik ook gedaan tijdens mijn tussenjaar in Schotland via wwoof.
Is best veel animo voor. Daar kreeg je helemaal geen vergoeding. Alleen een dak, maaltijden en ervaring.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  donderdag 29 januari 2026 @ 11:58:45 #7
335476 oppiedoppie
pi_219954678
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:53 schreef CoolGuy het volgende:
Ik weet niet eens wat een biologisch-dynamische boer is? Wat is daar precies anders aan dan aan een (biologische?) boer?

Maar, dus, je 'mag' in de buitenlucht werken, je hoeft niet echt iets te kunnen, je 'mag' op het erf slapen, en de vergoeding is 'in overleg'. Wat betekent dat? Want het klinkt vooral als 'het liefste gratis'.

Ik weet wel dat dit een of ander alternatief iets is, maar ik weet niet of je hier heel veel gelijkgestemde mensen gaat vinden die ook nog eens langere tijd beschikbaar zijn (want de meeste mensen moeten gewoon werken voor hun geld) om dit te kunnen doen.

Ik wil echter vooral weten wat nou precies een biologisch-dynamische boer is. :P
Om niks te vergeten heb ik het AI gevraagd:

Wat is BD-landbouw (biologisch-dynamische landbouw)?
Biologisch-dynamische (BD) landbouw is een vorm van duurzame landbouw die net een stap verder gaat dan biologisch. Het werkt zonder kunstmest en zonder chemische bestrijdingsmiddelen, maar kijkt daarnaast naar het boerderij‑ecosysteem als één levend geheel.
Een paar kernelementen, heel kort:

De bodem staat centraal
De boer voedt vooral het bodemleven, zodat de grond zelf vruchtbaar en vitaal wordt.

Werk met de natuur, niet ertegen
Er wordt gekeken naar seizoenen, biodiversiteit, kringlopen en natuurlijke processen.

Kringlooplandbouw
Dieren, gewassen, compost, mest en bodem vormen samen één kringloop. Zo min mogelijk externe inputs.

Kosmische ritmes / maan- en zonscycli
Sommige werkzaamheden (zoals zaaien of oogsten) worden op gunstige momenten gepland volgens natuur- en maanritmes.

Dynamische preparaten
Speciale compost- en veldpreparaten (zoals hoornmest en hoornkiezel) worden gebruikt om bodem, planten en ecosysteem te versterken.

Focus op vitaliteit en kwaliteit van voedsel
Het doel is gezond voedsel met een hoge levens- en voedingskracht, niet maximale opbrengst per hectare.

Kort gezegd: BD-landbouw probeert een boerderij zo zelfvoorzienend, gezond en levend mogelijk te maken, in harmonie met mens, plant, dier en natuur.
To BG or not to BG!
  donderdag 29 januari 2026 @ 11:59:07 #8
335476 oppiedoppie
pi_219954680
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:55 schreef Mikeytt het volgende:
Ik zou aanraden om gewoon via wwoof te adverteren.
https://wwoof.net/
Doen ze ook....
To BG or not to BG!
  donderdag 29 januari 2026 @ 12:01:56 #9
335476 oppiedoppie
pi_219954691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:53 schreef CoolGuy het volgende:

Edit; ik heb gezocht naar wat het is, maar het wordt al heel snel erg zweverig.
[..]

Het is ook wel een beetje zweverig, die boeren zijn volledig into die Steiner. Maar het is heel interessant om het eens mee te maken. Het occulte van die Steiner krijg ik verder niks van mee. Maar dat het een gesloten kringloop is vind ik erg goed. Hij verbouwd het voer voor zijn 5 koeien ook zelf. Maar ze zijn inderdaad wel een beetje apart, je komt daar altijd wel bijzondere mensen tegen.
To BG or not to BG!
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 12:03:51 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_219954700
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 11:58 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Om niks te vergeten heb ik het AI gevraagd:

Wat is BD-landbouw (biologisch-dynamische landbouw)?
Biologisch-dynamische (BD) landbouw is een vorm van duurzame landbouw die net een stap verder gaat dan biologisch. Het werkt zonder kunstmest en zonder chemische bestrijdingsmiddelen, maar kijkt daarnaast naar het boerderij‑ecosysteem als één levend geheel.
Een paar kernelementen, heel kort:

De bodem staat centraal
De boer voedt vooral het bodemleven, zodat de grond zelf vruchtbaar en vitaal wordt.

Werk met de natuur, niet ertegen
Er wordt gekeken naar seizoenen, biodiversiteit, kringlopen en natuurlijke processen.

Kringlooplandbouw
Dieren, gewassen, compost, mest en bodem vormen samen één kringloop. Zo min mogelijk externe inputs.

Sommige werkzaamheden (zoals zaaien of oogsten) worden op gunstige momenten gepland volgens natuur- en maanritmes.

Dynamische preparaten
Speciale compost- en veldpreparaten (zoals hoornmest en hoornkiezel) worden gebruikt om bodem, planten en ecosysteem te versterken.

Focus op vitaliteit en kwaliteit van voedsel
Het doel is gezond voedsel met een hoge levens- en voedingskracht, niet maximale opbrengst per hectare.

Kort gezegd: BD-landbouw probeert een boerderij zo zelfvoorzienend, gezond en levend mogelijk te maken, in harmonie met mens, plant, dier en natuur.
Mja, ik heb hier wat moeite mee, want als je dat écht wil, als je doel écht is om een boerderij zo gezond en 'levend' (wat dat ook maar mag betekenen) te maken, dan moet 'je' ook open staan voor de mogelijkheid dat dit:

quote:
misschien niet de beste criteria zijn volgens welke je op het 'gezondst' mogelijke punt komt, want zoals ik net gelezen heb hangt dat ook samen met zgn dierenriemtekens, en dan kom je al snel op door de mens bedachte waarden die worden toegekend daar aan, wat niet gestoeld is op wetenschap per sé.

Dus dan gaat het vooral om wat goed 'voelt' maar dat is niet per sé gelijk aan wat goed ís. Als je dan halsstarrig daar aan blijft vasthouden dan neem je dus op de koop toe dat het daarmee kan zijn dat je afwijkt aan wat het meest gezonde is voor de betreffende gewassen.

Maar goed, ik besef me terdege dat ik niet het publiek ben voor dit soort dingen, dus ik trek me weer stilletjes terug :)
  donderdag 29 januari 2026 @ 12:54:50 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219954967
Biologisch-dynamische landbouw is ooit bedacht door Rudolf Steiner (overleden in 1925), die we kennen van de antroposofie en wiens denkbeelden niet geheel onomstreden zijn omdat hij zich bediende van pseudo-wetenschap.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219955000
Wat schuift dat?
Vakman pur sang
  donderdag 29 januari 2026 @ 13:13:35 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219955063
Laat je hier niet door demotiveren hoor, TS. Genoeg zaken gezien een meegemaakt die ook onmogelijk zouden zijn volgens "de wetenschap". Dat hele gescherm met wetenschap is alleen een leuke stok om mee te slaan om je gek te doen laten voelen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 29 januari 2026 @ 13:24:28 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219955116
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 13:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
Laat je hier niet door demotiveren hoor, TS. Genoeg zaken gezien een meegemaakt die ook onmogelijk zouden zijn volgens "de wetenschap". Dat hele gescherm met wetenschap is alleen een leuke stok om mee te slaan om je gek te doen laten voelen.
TS weet zelf heel goed hoe ‘gek’ ze is.
  donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:48 #15
503714 SebbeSwensje
pi_219955198
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 13:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
TS weet zelf heel goed hoe ‘gek’ ze is.
Ik weet zelf ook prima hoe 'gek' ik ben, maar dat weerhoudt anderen er niet van om, niet gehinderd door enige kennis, hun achterlijke ideeën te spuien.
Appears.
  donderdag 29 januari 2026 @ 13:49:11 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219955230
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 13:42 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik weet zelf ook prima hoe 'gek' ik ben, maar dat weerhoudt anderen er niet van om, niet gehinderd door enige kennis, hun achterlijke ideeën te spuien.
Wie heeft hier welke ‘achterlijke ideeën’ gespuid?
  donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:05 #17
503714 SebbeSwensje
pi_219955456
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 13:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wie heeft hier welke ‘achterlijke ideeën’ gespuid?
We proberen het voor te zijn!
Appears.
  donderdag 29 januari 2026 @ 14:30:12 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219955480
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 14:27 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
We proberen het voor te zijn!
:')
  donderdag 29 januari 2026 @ 14:45:06 #19
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219955570
Ugh, lijkt me heerlijk om te doen. mijn ouders hebben een vakantiehuisje in drenthe, kan ik daar ook wat vaker langs.

Maar het verdient wss niet genoeg, weg van mijn huidige werk en lekker op t platteland werken. ik zou er bijna voor tekenen..
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_219955678
quote:
15s.gif Op donderdag 29 januari 2026 14:45 schreef junkiesietze het volgende:
Ugh, lijkt me heerlijk om te doen. mijn ouders hebben een vakantiehuisje in drenthe, kan ik daar ook wat vaker langs.

Maar het verdient wss niet genoeg, weg van mijn huidige werk en lekker op t platteland werken. ik zou er bijna voor tekenen..
Zoals ik al zei: de boer is de lachende 3de, die heeft nagenoeg gratis personeel, mensen zijn knettergek als ze hier aan mee werken
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 15:06:00 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_219955731
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 14:59 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Zoals ik al zei: de boer is de lachende 3de, die heeft nagenoeg gratis personeel, mensen zijn knettergek als ze hier aan mee werken
Ja, maar als de persoon die dit wel doet dat doet om z'n kop leeg te maken en dat is voor die persoon de pay off, dan doet het er niet toe of die boer de lachende derde is.
  donderdag 29 januari 2026 @ 15:08:36 #22
335476 oppiedoppie
pi_219955757
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 14:59 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Mei en juni werk ik er ook. Naast mijn baan. Kantoorbaan. En ik vind het heerlijk om op mn knieën met mn handen in de aarde te wroeten. Ik wordt met groentes 'betaald', maar omgerekend leverd het inderdaad weinig op. Iets leuk vinden en lekker buiten zijn doet me goed dus ik vind het het wel waard.

Maar gek genoeg zijn er elk jaar weer genoeg gekken die het wel willen doen.
To BG or not to BG!
  Spellchecker donderdag 29 januari 2026 @ 15:09:05 #23
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219955760
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 15:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar als de persoon die dit wel doet dat doet om z'n kop leeg te maken en dat is voor die persoon de pay off, dan doet het er niet toe of die boer de lachende derde is.
Ik denk ook dat dit de categorie waar die boer naar op zoek is.
  donderdag 29 januari 2026 @ 15:27:43 #24
335476 oppiedoppie
pi_219955882
quote:
15s.gif Op donderdag 29 januari 2026 14:45 schreef junkiesietze het volgende:

Je kan naast 'kost en inwoning' zeker nog wel betaald krijgen. Als je niet vastzit aan je werk zou het best een leuke ervaring kunnen zijn om een zomer te doen. Er zijn meerdere projecten betrokken bij die boerderij, pluktuinen maar ook worden er dingen georganiseerd. Er is een ruimte waar voor 100 mensen gekookt kan worden bijvoorbeeld. En er komen mensen uit heel nederland, die allemaal kunnen blijven slapen. Sommigen met campers of tentjes als er veel zijn. Het terrein is 5000m2 groot dus ruimte zat. En dit jaar dus ook WOOFF dus er kunnen dan mensen uit de hele wereld langskomen. Die krijgen alleen kost en inwoning, dat is de deal bij WOOFF.
To BG or not to BG!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')