https://www.headliner.nl/(...)en-telegraaf-2212078quote:Nederlandse chemiesector stort in: 'We zijn voor vitamines en medicijnen afhankelijk van China en India'
De Telegraaf | woensdag, 28 januari 2026
De Nederlandse chemiesector krimpt momenteel sneller dan in de rest van Europa: fabrieken sluiten en kapitaal wordt vaker naar Azië verplaatst, met directe gevolgen voor werkgelegenheid en economische activiteit in Nederland. Dit speelt nu en heeft al geleid tot banenverlies en verzwakking van productiecapaciteit in belangrijke chemiegebieden.
Oorzaken zijn onder meer de internationale concurrentiedruk, lagere productiekosten in Azië en factoren zoals hogere energie- en CO2-kosten hier, die productie in Nederland duurder maken. Voor bedrijven betekent dit een gedwongen heroriëntatie: sommige verschuiven productie naar goedkopere locaties, andere proberen zich te verdiepen in hoogwaardiger, duurzamer of niche‑productie om concurrerend te blijven.
Voor regio’s en beleidsmakers ligt de uitdaging in het voorkomen van verdere uittocht door investeringsklimaat, energiekosten en innovatiebeleid aan te pakken — denk aan stimuleringsmaatregelen, investeringen in groene technologieën (zoals waterstof en CO2‑afvang) en steun voor omscholing van personeel.
Als Nederland zijn sterke punten — kennisintensieve chemie, haveninfrastructuur en R&D‑clusters — weet te benutten, kan de sector transformeren in plaats van alleen krimpen. Zonder gerichte actie blijft echter het risico bestaan dat meer productie en banen uiteindelijk naar Azië verdwijnen.
De Telegraaf is "zwaar bedenkelijk"?quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:43 schreef Simmertje het volgende:
Aldus een user geregistreerd in september 2024 met een zwaar bedenkelijke link. Ook weer de gebruikelijke users die reageren.
Maar het Fok forum is niet geïnfiltreerd hoor
AI-overzichtquote:Op donderdag 29 januari 2026 00:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Telegraaf is "zwaar bedenkelijk"?
Ja leuk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:54 schreef Simmertje het volgende:
[..]
AI-overzicht
Ja, De Telegraaf wordt historisch gezien als "fout" in de Tweede Wereldoorlog. De krant bleef tijdens de bezetting verschijnen door zich te schikken naar de Duitse censuur en plaatste gaandeweg pro-Duitse en anti-Joodse artikelen. Na de oorlog kreeg de krant een (in 1949 opgeheven) verbod van 30 jaar vanwege collaboratie.
Geef nou maar toe dat een "bericht" als dit je rechts populistische gedachtegoed een harde plasser bezorgt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk.
Geef nou maar toe dat je zelf niet verder dan "headliner.nl" keek en op basis daarvan je ging mekkeren.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:58 schreef Simmertje het volgende:
Geef nou maar toe dat een "bericht" als dit je rechts populistische gedachtegoed een harde plasser bezorgt.
Je weet precies wat ik bedoel engnek.quote:Op donderdag 29 januari 2026 01:00 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Meer kan ik er echt niet van maken.
Ik heb niets (meer) met die engnekken, maar de VVD is wel de laatste partij die je hier de schuld van kan geven.quote:Op donderdag 29 januari 2026 01:03 schreef Radegast het volgende:
Blijf vooral op de VVD (en alle politieke avonturiers deze eeuw die de VVD rechts in wilden halen) stemmen..
You reap what you sow.
Nee, leg eens uit?quote:Op donderdag 29 januari 2026 01:20 schreef Simmertje het volgende:
Je weet precies wat ik bedoel engnek.
Ik heb wel heel veel met fetamine en dat is mijn medicijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:44 schreef Interloper het volgende:
"Ik heb niets met vitamines en medicijnen, dus mij kan het niets schelen"
- De gemiddelde Fokker.
Je lijkt me best een gezellig persoon. Vooral in Duitsland als je iedereen gaat vertellen dat ze allemaal verantwoordelijk zijn voor de holocaust.quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:54 schreef Simmertje het volgende:
[..]
AI-overzicht
Ja, De Telegraaf wordt historisch gezien als "fout" in de Tweede Wereldoorlog. De krant bleef tijdens de bezetting verschijnen door zich te schikken naar de Duitse censuur en plaatste gaandeweg pro-Duitse en anti-Joodse artikelen. Na de oorlog kreeg de krant een (in 1949 opgeheven) verbod van 30 jaar vanwege collaboratie.
Hoe lang blijft dit gezeur daarover nog?quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:54 schreef Simmertje het volgende:
[..]
AI-overzicht
Nog iets inhoudelijks bij te dragen of blijft het bij complottheorieën en verdachtmakingen?quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:43 schreef Simmertje het volgende:
Aldus een user geregistreerd in september 2024 met een zwaar bedenkelijke link. Ook weer de gebruikelijke users die reageren.
Maar het Fok forum is niet geïnfiltreerd hoor
Je loopt 40 jaar achter. Tegenwoordig worden ze coach.quote:Op donderdag 29 januari 2026 06:19 schreef Joppiez het volgende:
Prima toch. Al die (toekomstige) werklozen kunnen als ambtenaar aan de slag. Dat willen we en dat is goed voor Nederland.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |