abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219952325
quote:
Nederlandse chemiesector stort in: 'We zijn voor vitamines en medicijnen afhankelijk van China en India'
De Telegraaf | woensdag, 28 januari 2026

De Nederlandse chemiesector krimpt momenteel sneller dan in de rest van Europa: fabrieken sluiten en kapitaal wordt vaker naar Azië verplaatst, met directe gevolgen voor werkgelegenheid en economische activiteit in Nederland. Dit speelt nu en heeft al geleid tot banenverlies en verzwakking van productiecapaciteit in belangrijke chemiegebieden.

Oorzaken zijn onder meer de internationale concurrentiedruk, lagere productiekosten in Azië en factoren zoals hogere energie- en CO2-kosten hier, die productie in Nederland duurder maken. Voor bedrijven betekent dit een gedwongen heroriëntatie: sommige verschuiven productie naar goedkopere locaties, andere proberen zich te verdiepen in hoogwaardiger, duurzamer of niche‑productie om concurrerend te blijven.

Voor regio’s en beleidsmakers ligt de uitdaging in het voorkomen van verdere uittocht door investeringsklimaat, energiekosten en innovatiebeleid aan te pakken — denk aan stimuleringsmaatregelen, investeringen in groene technologieën (zoals waterstof en CO2‑afvang) en steun voor omscholing van personeel.

Als Nederland zijn sterke punten — kennisintensieve chemie, haveninfrastructuur en R&D‑clusters — weet te benutten, kan de sector transformeren in plaats van alleen krimpen. Zonder gerichte actie blijft echter het risico bestaan dat meer productie en banen uiteindelijk naar Azië verdwijnen.
https://www.headliner.nl/(...)en-telegraaf-2212078

nou lekker dan. nog een kritieke afhankelijkheid opgebouwd.

vroeger had europa 50% van de productie van generieke medicijnen (antibiotica, paracetamol, etc) in handen. nu is dat nog maar zo'n 5-7%. voor sommige chemokuren zijn we zelfs 100% afhankelijk van china.

bah, al die vieze industrie, dat moeten wij hier niet :6

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 29-01-2026 00:45:55 ]
pi_219952381
We zijn zo voor de gek gehouden door het CO2 sprookje. Enfin, nu mag je op de blaren zitten. Die banen zijn voor goed verdwenen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219952383
Slechte ontwikkeling natuurlijk. China is een vijandige mogendheid waar we juist steeds minder afhankelijk van zouden moeten worden. Kwestie van tijd voordat het CCP regime Taiwan probeert te annexeren en dan zitten we met exact hetzelfde probleem als aan het begin van de Oekraïne oorlog met de afhankelijkheid van russisch gas.
pi_219952396
Hier hebben we zelf voor gekozen
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_219952491
Aldus een user geregistreerd in september 2024 met een zwaar bedenkelijke link. Ook weer de gebruikelijke users die reageren.

Maar het Fok forum is niet geïnfiltreerd hoor :')
  donderdag 29 januari 2026 @ 00:44:14 #7
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_219952493
"Ik heb niets met vitamines en medicijnen, dus mij kan het niets schelen"

- De gemiddelde Fokker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Interloper op 29-01-2026 00:53:06 ]
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_219952510
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:43 schreef Simmertje het volgende:
Aldus een user geregistreerd in september 2024 met een zwaar bedenkelijke link. Ook weer de gebruikelijke users die reageren.

De Telegraaf is "zwaar bedenkelijk"?
pi_219952511
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Telegraaf is "zwaar bedenkelijk"?
AI-overzicht
Ja, De Telegraaf wordt historisch gezien als "fout" in de Tweede Wereldoorlog. De krant bleef tijdens de bezetting verschijnen door zich te schikken naar de Duitse censuur en plaatste gaandeweg pro-Duitse en anti-Joodse artikelen. Na de oorlog kreeg de krant een (in 1949 opgeheven) verbod van 30 jaar vanwege collaboratie.
pi_219952514
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:54 schreef Simmertje het volgende:

[..]
AI-overzicht
Ja, De Telegraaf wordt historisch gezien als "fout" in de Tweede Wereldoorlog. De krant bleef tijdens de bezetting verschijnen door zich te schikken naar de Duitse censuur en plaatste gaandeweg pro-Duitse en anti-Joodse artikelen. Na de oorlog kreeg de krant een (in 1949 opgeheven) verbod van 30 jaar vanwege collaboratie.
Ja leuk.

Geef nou maar toe dat je zelf niet verder dan "headliner.nl" keek en op basis daarvan ging je mekkeren.
pi_219952517
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja leuk.

Geef nou maar toe dat je zelf niet verder dan "headliner.nl" keek en op basis daarvan je ging mekkeren.
Geef nou maar toe dat een "bericht" als dit je rechts populistische gedachtegoed een harde plasser bezorgt.
pi_219952526
Blijf vooral op de VVD (en alle politieke avonturiers deze eeuw die de VVD rechts in wilden halen) stemmen..

You reap what you sow.
pi_219952551
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 01:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
:')

Meer kan ik er echt niet van maken.
Je weet precies wat ik bedoel engnek.
pi_219952563
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 01:03 schreef Radegast het volgende:
Blijf vooral op de VVD (en alle politieke avonturiers deze eeuw die de VVD rechts in wilden halen) stemmen..

You reap what you sow.
Ik heb niets (meer) met die engnekken, maar de VVD is wel de laatste partij die je hier de schuld van kan geven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 29 januari 2026 @ 05:12:28 #17
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219952789
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:44 schreef Interloper het volgende:
"Ik heb niets met vitamines en medicijnen, dus mij kan het niets schelen"

- De gemiddelde Fokker.
Ik heb wel heel veel met fetamine en dat is mijn medicijn.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219952846
Prima toch. Al die (toekomstige) werklozen kunnen als ambtenaar aan de slag. Dat willen we en dat is goed voor Nederland.
pi_219952853
Data bij de Amerikanen, medicijnen uit China. :')
pi_219952858
quote:

[..]
AI-overzicht
Je lijkt me best een gezellig persoon. Vooral in Duitsland als je iedereen gaat vertellen dat ze allemaal verantwoordelijk zijn voor de holocaust.
pi_219953285
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2026 23:58 schreef Mortaxx het volgende:
Hier hebben we zelf voor gekozen
Ik niet...
pi_219953308
quote:

[..]
AI-overzicht
Hoe lang blijft dit gezeur daarover nog?
Is gdv 80 jaar geleden...
:')

Ook geen Ford, VW rijden, Hugo Boss dragen,Fanta drinken?
pi_219953425
Een sector die tot de hoogst betaalde van Nederland behoort, en waar kritieke grondstoffen worden geproduceerd. Voorgoed verdwenen, en weer iets waarmee we afhankelijk van het buitenland zijn geworden.

En dit is slechts het begin.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_219953430
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 00:43 schreef Simmertje het volgende:

Nog iets inhoudelijks bij te dragen of blijft het bij complottheorieën en verdachtmakingen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_219953495
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 06:19 schreef Joppiez het volgende:
Prima toch. Al die (toekomstige) werklozen kunnen als ambtenaar aan de slag. Dat willen we en dat is goed voor Nederland.
Je loopt 40 jaar achter. Tegenwoordig worden ze coach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')