abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 28 januari 2026 @ 13:16:57 #1
485843 crew  Jippie
pi_219947248
De ambities van de overheid om statushouders sneller aan het werk te krijgen in sectoren met een tekort aan arbeidskrachten sluiten totaal niet aan op de realiteit. In een kritisch rapport concludeert de Algemene Rekenkamer dat tegenstrijdige regels en een gebrek aan regie ervoor zorgen dat talent verloren gaat. De instantie spreekt zelfs van 'wensdenken'.

Hoewel de nieuwe inburgeringswet uit 2022 heeft gezorgd voor intensievere begeleiding en meer taallessen, blijven de resultaten achter. De overheid hoopt dat nieuwkomers de gaten vullen in de bouw, zorg en techniek, maar de praktijk is weerbarstig: inburgering duurt langer dan gepland, het taalniveau is lager dan gehoopt en de gewenste sectoren worden nauwelijks bereikt.

Volgens de Rekenkamer wordt de inburgering door diverse factoren vertraagd. De trage afhandeling van asielaanvragen en het tekort aan vaste woonruimte vormen de eerste drempels. Daarnaast kampen gemeenten met een tekort aan taaldocenten en plekken in de kinderopvang.

Een opvallend knelpunt is de combinatie van werk en school. Statushouders moeten verplichte taallessen volgen, wat in de praktijk vaak onmogelijk blijkt te combineren met een betaalde baan. Bovendien heeft de overheid geen inzicht in de aanwezige expertise: van veel statushouders wordt de werkervaring en het opleidingsniveau simpelweg niet geregistreerd.

De cijfers over arbeidsparticipatie schetsen een somber beeld.

Slechts 28% van de statushouders die drie jaar geleden startten, heeft een vorm van betaald werk gevonden. Het gaat hierbij bijna uitsluitend om laagbetaalde flexbanen. Er is nauwelijks sprake van werk 'op niveau'. "Zo werkt de verpleegkundige in de horeca en de universitair docent informatica als flitsbezorger," aldus de Rekenkamer.

Nederland loopt achter op buurlanden

De Rekenkamer wijst erop dat de huidige Participatiewet — die focust op een zo snel mogelijke uitstroom uit de bijstand — duurzame scholing in de weg staat. In landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden vluchtelingen met een medische achtergrond sneller bijgeschoold. De Rekenkamer meldt zelfs dat Syrische artsen vanuit Nederland naar Duitsland vertrekken omdat zij daar wel hun beroep mogen uitoefenen.

Reactie ministerie

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat in een reactie weten de aanbevelingen te onderzoeken. Zo wordt er gekeken naar het versoepelen van taaleisen, waarbij taalontwikkeling op de werkvloer zwaarder mee kan tellen voor het inburgeringsdiploma. Ook wil het ministerie met gemeenten in gesprek om te voorkomen dat inburgeraars te snel op een te laag taalniveau worden ingeschat.

Bron

Belachelijk dat gekwalificeerd personeel in de 'bijbaantjes' sector belanden, betrokkenen laten in ieder geval zien te willen werken.
pi_219947285
De taaleisen worden toch verlaagd op basis van een IQ test, of is dat alleen bij naturalisatie het geval?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:34:13 #3
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947341
quote:
De trage afhandeling van asielaanvragen en het tekort aan vaste woonruimte vormen de eerste drempels.
Hier gaan de statushouders nochtans vanuit hun doorstroomlocatie gewoon naar het werk. Daar leren ze ook meer Nederlands want in de praktijk gaat dat 10x zo snel als in de schoolbanken omringd door andere anderstaligen.

Het lijkt mij dus een zaak van wel goed in beeld brengen wat iemand al kan en dan in dat vakgebied stages regelen of een proefbetrekking. Het is dus een bureaucratische kwestie.

Een aantal jaar geleden bleek toch dat het UWV ze allemaal onder het kopje "zanger lichte muziek" wegschreef of zo? Dat is echt een kwestie van er niet serieus mee aan de slag gaan.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:34:58 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219947347
Nederland is eeuwenlang een immigratieland geweest. Maar al die mensen moesten het allemaal zelf uitzoeken en kregen niks voor niks.

Dus dat geleuter dat het weer onze schuld is, is volstrekt misplaats.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:36:01 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219947352
Als ik naar een ander land zou emigreren, zou ik dan niet vooral zelf mijn best moeten doen om mijn eigen succes op te bouwen of is het verstandiger om vooral afhankelijk te blijven van de overheid en instanties van zo'n land.

Hoe deden die mensen dat eigenlijk die destijds naar Amerika of Canada vertrokken.

Tegenwoordig heb je daarnaast ook internet en kun je eigenlijk alles leren en vragen wat je wil.

Hoeveel initiatief mag je van mensen eigenlijk vragen. Of is het gewoon gemakkelijker om vanuit een slachtofferrol de schuld bij de overheid te leggen.
pi_219947382
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:36 schreef Tengano het volgende:
Als ik naar een ander land zou emigreren, zou ik dan niet vooral zelf mijn best moeten doen om mijn eigen succes op te bouwen of is het verstandiger om vooral afhankelijk te blijven van de overheid en instanties van zo'n land.

Ja en nee.
Zelf ben ik ook geemigreerd, dus ken het gevoel wel. En dan ben ik dat binnen de EU gaan doen, laat staan als je vanuit een oorlog ineens ergens komt.

Moet de overheid helpen? Redelijkerwijs wel, om iemand goede kansen te geven en dat is goed voor beide partijen.
Maar de overheid hoeft inderdaad niet geld uit te delen als iemand niets wil doen.

Zoals ik het hier lees zijn er factoren die de buitenlanders niet kunnen veranderen, zoals bv die verplichte taallessen.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:44:21 #7
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947397
quote:

Hoe deden die mensen dat eigenlijk die destijds naar Amerika of Canada vertrokken.

Tegenwoordig heb je daarnaast ook internet en kun je eigenlijk alles leren en vragen wat je wil.

Hoeveel initiatief mag je van mensen eigenlijk vragen. Of is het gewoon gemakkelijker om vanuit een slachtofferrol de schuld bij de overheid te leggen.
Ja, je mag initiatief verwachten maar de praktijk is dat dit wordt afgestraft of onmogelijk gemaakt. Het is geen toeval dat een hoop hoogopgeleide voormalige asielzoekers ver onder hun niveau moesten beginnen (maar het maar mooi deden) zonder enige gerichte hulp behalve een vrijwilliger hier en daar met de beste bedoelingen en hopeloos taalonderwijs.

En dan heb je het nog over gemotiveerde mensen met skills en niet over de hopen mensen die eigenlijk niet zoveel gaan kunnen hier omdat ze het daar ook niet konden. Het is geen toeval dat die hun weg naar de kleine criminaliteit wel kunnen vinden maar hier geen patat zouden kunnen bakken of zo.

De werkprocessen zijn eenvoudigweg niet toegesneden op de aantallen en de aard van de dagelijkse realiteit.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:47:02 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219947416
quote:
In een kritisch rapport concludeert de Algemene Rekenkamer dat tegenstrijdige regels en een gebrek aan regie ervoor zorgen dat talent verloren gaat.
Talent :')
pi_219947418
Wat een racistisch land is Nederland toch
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:48:57 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219947433
En dat terwijl al die witte mensen het hier allemaal kado krijgen :r
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:49:48 #11
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219947437
Het is me inmiddels wel duidelijk in welk kamp jij zit - dat verklaart een hoop.
"Hoka Hey!"
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:49:49 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947438
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Talent :')
Ja, talent. Die rekenkamer heeft het niet over die overlastgevende veiligelanders want die krijgen geen status maar over mensen die al een asielstatus hebben. Dat is een andere categorie dan die rotjong. Nee, het zijn niet allemaal apothekers, ja ze zijn verder gewoon mensen van stratenmakers tot tandartsen.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:50:18 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219947444
quote:
"Waiting for the perfect moment to take control of my own life."

pi_219947452
quote:

Hoe deden die mensen dat eigenlijk die destijds naar Amerika of Canada vertrokken?
Die hebben de lokale bevolking vermoord en verjaagd zodat ze hun eigen taal, cultuur en gebruiken konden behouden. Uiteindelijk hebben er zelfs een eigen land van gemaakt.
pi_219947464
quote:
Statushouders moeten verplichte taallessen volgen, wat in de praktijk vaak onmogelijk blijkt te combineren met een betaalde baan.
Maar hoezo niet dan? Tig mensen die werk combineren met een studie.
  woensdag 28 januari 2026 @ 13:56:54 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219947497
quote:

Als je elke maand een zak geld krijgt zonder de taal te leren en je zelfs als je de taal wel spreekt door gebrek aan scholing en iq alleen baantjes kan krijgen die marginaal beter betalen, waarom zou je dan moeite doen?

We hebben in Nederland gewoonweg niet zo veel geitenhoeders en qat-telers nodig.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219947509
Oh, is het de overheid die faalt.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219947561
quote:
2s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:16 schreef Jippie het volgende:

Hoewel de nieuwe inburgeringswet uit 2022 heeft gezorgd voor intensievere begeleiding en meer taallessen, blijven de resultaten achter.

Dit heeft echt enkel als bijwerking dat er weer baantjes met veel te dure salarissen worden gecreëerd die werkelijk niks zullen toevoegen (een enkeling daargelaten)
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 28 januari 2026 @ 14:11:18 #19
485843 crew  Jippie
pi_219947571
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:50 schreef Tengano het volgende:

[..]

Selfie? :P
pi_219947689
quote:
Belachelijk dat gekwalificeerd personeel in de 'bijbaantjes' sector belanden, betrokkenen laten in ieder geval zien te willen werken.
Dat is natuurlijk onzin.

Zou jij als je gekwalificeerd was een baan als flitsbezorger aannemen? Natuurlijk niet. Dat zal een gekwalificeerde kinderarts of ingenieur dus ook niet doen, die zal zorgen dat hij met zijn papieren hier wel aan de slag kan.

Als hier een ervaren ingenieur aanklopt, kan hij morgen beginnen en betalen wij zonodig zijn taalcursus of de kosten die nodig zijn om hem hier inzetbaar te maken.

Nadat eerst leugen op leugen is gestapeld dat het allemaal apothekers, kinderartsen en ingenieurs waren, word je nu een nieuwe leugen op de mouw gespeld alsof jouw maaltijdbezorger eigenlijk een kinderarts is. Tegelijkertijd zegt men dat het opleidingsniveau niet wordt geregistreerd. Met andere woorden: ze kletsen maar wat want ze weten het niet.

De reden dat veel statushouders niet aan werk komen is heel simpel: het meerendeel heeft een opleidingsniveau vergelijkbaar met basisschool en is op geen enkele wijze in te zetten op de Nederlandse arbeidsmarkt behalve voor laagbetaalde onzinbanen zoals flitsbezorger of verkeersregelaar.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 28 januari 2026 @ 14:34:33 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947690
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 13:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Maar hoezo niet dan? Tig mensen die werk combineren met een studie.
Omdat de taallessen op schooltijden zijn en mensen dan werken?

Begrijp me niet verkeerd, helemaal prima dat er taallessen zijn, maar als die in de weg gaan zitten van zelfredzaamheid door werk dan gaat er iets niet helemaal goed, net zoals het tekenend is dat artsen naar andere landen vertrekken omdat ze daar wel hun vak mogen uitoefenen maar hier niet.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 28 januari 2026 @ 14:39:12 #22
485843 crew  Jippie
pi_219947724
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin.

Zou jij als je gekwalificeerd was een baan als flitsbezorger aannemen? Natuurlijk niet. Dat zal een gekwalificeerde kinderarts of ingenieur dus ook niet doen, die zal zorgen dat hij met zijn papieren hier wel aan de slag kan.

Als hier een ervaren ingenieur aanklopt, kan hij morgen beginnen en betalen wij zonodig zijn taalcursus of de kosten die nodig zijn om hem hier inzetbaar te maken.

Nadat eerst leugen op leugen is gestapeld dat het allemaal apothekers, kinderartsen en ingenieurs waren, word je nu een nieuwe leugen op de mouw gespeld alsof jouw maaltijdbezorger eigenlijk een kinderarts is. Tegelijkertijd zegt men dat het opleidingsniveau niet wordt geregistreerd. Met andere woorden: ze kletsen maar wat want ze weten het niet.

De reden dat veel statushouders niet aan werk komen is heel simpel: het meerendeel heeft een opleidingsniveau vergelijkbaar met basisschool en is op geen enkele wijze in te zetten op de Nederlandse arbeidsmarkt behalve voor laagbetaalde onzinbanen zoals flitsbezorger of verkeersregelaar.
Als je ergens als immigrant wil blijven vind ik het niet gek dat je elke baan aanpakt om te tonen dat je wil integreren. Ik vind het verhaal plausibel, dat jij daar anders over denkt doet daar niets aan af.
  woensdag 28 januari 2026 @ 14:40:18 #23
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947736
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin.

Behalve als hij hier aankomt als vluchteling. Dat is een niet heel gecontroleerd traject.
quote:
Als hij aanklopt als vluchteling dus aantoonbaar niet, hè. Dat blijkt uit dit rapport.
quote:
Niemand doet alsof het allemaal raketgeleerden zijn. Wat nu blijkt uit het rapport is dat het niet goed geregistreerd of ingezet wordt.
quote:
De reden dat veel statushouders niet aan werk komen is heel simpel: het meerendeel heeft een opleidingsniveau vergelijkbaar met basisschool
Dit klopt, een groot gedeelte heeft een enorme achterstand te overbruggen.
quote:
en is op geen enkele wijze in te zetten op de Nederlandse arbeidsmarkt behalve voor laagbetaalde onzinbanen zoals flitsbezorger of verkeersregelaar.
Desondanks doen ze het maar. Laagbetaald is trouwens natuurlijk niet allemaal "onzin". Dat vind ik wat denigrerend gedacht. Een voormalig Eritrees taalmaatje van me staat elke ochtend 4:30 naast zijn bed om kranten rond te brengen voor een kutsalaris. Daarnaast vult hij vakken, loopt post, doet magazijnwerk en in zijn vrije tijd vrijwilligert hij bij een dagbestedingscentrum voor gehandicapten.

Hij is van oorsprong namelijk verpleegkundige maar kwam hier rond zijn 50e dus dat leren van de taal ging niet meer zo lekker. Hij wist zelf ook dat het dit werd en niet meer. Dus nu werkt hij allemaal laagbetaalde parttime-baantjes en ziet zijn 4 dochters leven zoals hij voor ze wilde want die waren wel jong genoeg om aan te kunnen haken.
pi_219947752
quote:
2s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:39 schreef Jippie het volgende:

[..]
Als je ergens als immigrant wil blijven vind ik het niet gek dat je elke baan aanpakt om te tonen dat je wil integreren. Ik vind het verhaal plausibel, dat jij daar anders over denkt doet daar niets aan af.
Jij vind het plausibel dat ze aan de ene kant zeggen we hebben geen idee van opleidingsniveau want we leggen het niet vast en aan de andere kant zeggen ze wel te weten dat "gekwalificeerde" statushouders aan de onderkant van de arbeidsmarkt terechtkomen.

Dat kan natuurlijk niet allebei waar zijn. Of je houdt het opleidingsniveau bij en dan kun je wat zeggen over elke gekwalificeerde personen waar op de arbeidsmarkt terechtkomen of je houdt het niet bij, maar dan kan je ook niet zeggen dat kinderartsen als maaltijdbezorger aan de slag gaan. Je hebt immers de opleidingen niet geregistreerd dus hoe weet je wat het opleidingsniveau is van de maaltijdbezorger.

Het is bullshit. Net zoals het bullshit was dat er zogenaamd allemaal apothekers en ingenieurs onder de Syriërs zaten. De realiteit was dat dat erg tegenviel.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_219947766
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:34 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Omdat de taallessen op schooltijden zijn en mensen dan werken?

Begrijp me niet verkeerd, helemaal prima dat er taallessen zijn, maar als die in de weg gaan zitten van zelfredzaamheid door werk dan gaat er iets niet helemaal goed, net zoals het tekenend is dat artsen naar andere landen vertrekken omdat ze daar wel hun vak mogen uitoefenen maar hier niet.
Dat is niet praktisch inderdaad. Toen ik een avondopleiding deed zaten daar ook zat fulltimers tussen die overdag werkten en dan in de avond studeerden. Zoiets lijkt me dan beter aan te sluiten.
pi_219947768
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:40 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Behalve als hij hier aankomt als vluchteling. Dat is een niet heel gecontroleerd traject.
[..]
Als hij aanklopt als vluchteling dus aantoonbaar niet, hè. Dat blijkt uit dit rapport.
[..]
Niemand doet alsof het allemaal raketgeleerden zijn. Wat nu blijkt uit het rapport is dat het niet goed geregistreerd of ingezet wordt.
[..]
Dit klopt, een groot gedeelte heeft een enorme achterstand te overbruggen.
[..]
Desondanks doen ze het maar. Laagbetaald is trouwens natuurlijk niet allemaal "onzin". Dat vind ik wat denigrerend gedacht. Een voormalig Eritrees taalmaatje van me staat elke ochtend 4:30 naast zijn bed om kranten rond te brengen voor een kutsalaris. Daarnaast vult hij vakken, loopt post, doet magazijnwerk en in zijn vrije tijd vrijwilligert hij bij een dagbestedingscentrum voor gehandicapten.

Hij is van oorsprong namelijk verpleegkundige maar kwam hier rond zijn 50e dus dat leren van de taal ging niet meer zo lekker. Hij wist zelf ook dat het dit werd en niet meer. Dus nu werkt hij allemaal laagbetaalde parttime-baantjes en ziet zijn 4 dochters leven zoals hij voor ze wilde want die waren wel jong genoeg om aan te kunnen haken.
Een vluchteling mag sowieso niet werken, dus we hebben het over statushouders.

En erg vervelend van je taalmaatje, maar 2 dingen:

- hij kost ons als samenleving een godsvermogen want met zijn laag betaalde baantjes kost hij ons geld (toeslagen, inburgering, ziektekosten, aow). Wij als samenleving gaan er niets op vooruit.

- er is echt geen enkele valide reden te geven waarom wij iemand uit Afrika die tientallen veilige landen heeft doorkruist moeten voorzien in zijn levensonderhoud en de kosten voor zijn uit de kluiten gewassen gezin.
  woensdag 28 januari 2026 @ 14:50:59 #27
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_219947775
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Jij vind het plausibel dat ze aan de ene kant zeggen we hebben geen idee van opleidingsniveau want we leggen het niet vast en aan de andere kant zeggen ze wel te weten dat "gekwalificeerde" statushouders aan de onderkant van de arbeidsmarkt terechtkomen.

Dat kan natuurlijk niet allebei waar zijn. Of je houdt het opleidingsniveau bij en dan kun je wat zeggen over elke gekwalificeerde personen waar op de arbeidsmarkt terechtkomen of je houdt het niet bij, maar dan kan je ook niet zeggen dat kinderartsen als maaltijdbezorger aan de slag gaan. Je hebt immers de opleidingen niet geregistreerd dus hoe weet je wat het opleidingsniveau is van de maaltijdbezorger.

Het is bullshit. Net zoals het bullshit was dat er zogenaamd allemaal apothekers en ingenieurs onder de Syriërs zaten. De realiteit was dat dat erg tegenviel.
Was er iemand die in dat verhaaltje van die apothekers trapte dan?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 28 januari 2026 @ 14:51:07 #28
485843 crew  Jippie
pi_219947776
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik geef mijn mening over bovenstaand artikel, waar baseer jij je mening op?
pi_219947778
quote:
De ambities van de overheid om statushouders sneller aan het werk te krijgen in sectoren met een tekort aan arbeidskrachten sluiten totaal niet aan op de realiteit. In een kritisch rapport concludeert de Algemene Rekenkamer dat tegenstrijdige regels en een gebrek aan regie ervoor zorgen dat talent verloren gaat. De instantie spreekt zelfs van 'wensdenken'.

Hoewel de nieuwe inburgeringswet uit 2022 heeft gezorgd voor intensievere begeleiding en meer taallessen, blijven de resultaten achter. De overheid hoopt dat nieuwkomers de gaten vullen in de bouw, zorg en techniek, maar de praktijk is weerbarstig: inburgering duurt langer dan gepland, het taalniveau is lager dan gehoopt en de gewenste sectoren worden nauwelijks bereikt.

Volgens de Rekenkamer wordt de inburgering door diverse factoren vertraagd. De trage afhandeling van asielaanvragen en het tekort aan vaste woonruimte vormen de eerste drempels. Daarnaast kampen gemeenten met een tekort aan taaldocenten en plekken in de kinderopvang.

Een opvallend knelpunt is de combinatie van werk en school. Statushouders moeten verplichte taallessen volgen, wat in de praktijk vaak onmogelijk blijkt te combineren met een betaalde baan. Bovendien heeft de overheid geen inzicht in de aanwezige expertise: van veel statushouders wordt de werkervaring en het opleidingsniveau simpelweg niet geregistreerd.

De cijfers over arbeidsparticipatie schetsen een somber beeld.

Slechts 28% van de statushouders die drie jaar geleden startten, heeft een vorm van betaald werk gevonden. Het gaat hierbij bijna uitsluitend om laagbetaalde flexbanen. Er is nauwelijks sprake van werk 'op niveau'. "Zo werkt de verpleegkundige in de horeca en de universitair docent informatica als flitsbezorger," aldus de Rekenkamer.

Nederland loopt achter op buurlanden

De Rekenkamer wijst erop dat de huidige Participatiewet — die focust op een zo snel mogelijke uitstroom uit de bijstand — duurzame scholing in de weg staat. In landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden vluchtelingen met een medische achtergrond sneller bijgeschoold. De Rekenkamer meldt zelfs dat Syrische artsen vanuit Nederland naar Duitsland vertrekken omdat zij daar wel hun beroep mogen uitoefenen.

Reactie ministerie

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat in een reactie weten de aanbevelingen te onderzoeken. Zo wordt er gekeken naar het versoepelen van taaleisen, waarbij taalontwikkeling op de werkvloer zwaarder mee kan tellen voor het inburgeringsdiploma. Ook wil het ministerie met gemeenten in gesprek om te voorkomen dat inburgeraars te snel op een te laag taalniveau worden ingeschat.

Bron

De overheid heeft het weer niet goed genoeg gedaan en moet er dus nog meer geld tegenaan gooien?

Wat een absurde, absurde berichtgeving. Komt dit rechtstreeks van de NOS ofzo? Die mensen hebben gewoon zo'n bizar, vertekend beeld van de werkelijkheid, daar kun je met je normale hoofd gewoon niet bij.

We moeten helemaal niks. Maar we moeten die mensen vooral niet binnenlaten en als we ze al binnenlaten, vooral geen geld geven. Want als we ze niks geven, gaan ze vanzelf wel meedoen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219947782
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:50 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Was er iemand die in dat verhaaltje van die apothekers trapte dan?
Jij volgt de NPO denk ik niet?
pi_219947789
quote:
2s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:51 schreef Jippie het volgende:

[..]
Ik geef mijn mening over bovenstaand artikel, waar baseer jij je mening op?
Op logica.

Je kan niet zeggen dat je het opleidingsniveau niet bijhoudt en tegelijkertijd claimen dat hoogopgeleide mensen in flutbaantjes terechtkomen.

Of je houdt het bij, dan kun je er wat zinnigs over zeggen of je houdt het niet bij, dan roep je blijkbaar maar wat.
  woensdag 28 januari 2026 @ 14:59:02 #32
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947822
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat is niet praktisch inderdaad. Toen ik een avondopleiding deed zaten daar ook zat fulltimers tussen die overdag werkten en dan in de avond studeerden. Zoiets lijkt me dan beter aan te sluiten.
Ik gok dat die er ook wel zijn, maar dan vooral voor expats die het geld en de voorbereiding hebben gehad en dat ze zo minder bereikbaar zijn door mensen die hier aan zijn gespoeld zeg maar.

Mijn ervaring is trouwens dat de mensen met potentie en een achtergrond waar onderwijs deel van is al snel boven komen drijven omdat ze zelf keihard aan de studie gaan, al is het maar om iets te doen te hebben en niet gek te worden.

Keyvan Shahbazi kwam hier in de jaren '80 uit Iran, voor hem was niks opgetuigd en die nam alle colleges op en schreef ze woord voor woord uit thuis. Heel arbeidsintensief natuurlijk, maar zo haalde hij zijn studie en nu schrijft hij Nederlandse boeken. Zoals hem zijn er duizenden anonieme nieuwkomers die het gelukt is.

Maar goed, daar staat tegenover dat Ali met de pet van driehoog achter die nauwelijks kan lezen en schrijven ook gefaciliteerd moet worden terwijl hij zijn kutbaantje moet zien te houden.
  woensdag 28 januari 2026 @ 15:01:05 #33
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219947837
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Een vluchteling mag sowieso niet werken, dus we hebben het over statushouders.
Die zijn eerst aangekomen als vluchteling, of niet?
quote:
En erg vervelend van je taalmaatje, maar 2 dingen:

- hij kost ons als samenleving een godsvermogen want met zijn laag betaalde baantjes kost hij ons geld (toeslagen, inburgering, ziektekosten, aow). Wij als samenleving gaan er niets op vooruit.
Je gaat er sowieso op vooruit als hij iets doet, toch? En hij trekt echt niet meer toeslagen dan de rest van de wijk hier :D
quote:
- er is echt geen enkele valide reden te geven waarom wij iemand uit Afrika die tientallen veilige landen heeft doorkruist moeten voorzien in zijn levensonderhoud en de kosten voor zijn uit de kluiten gewassen gezin.
Dat is een andere (en valide) discussie. Als ze hier eenmaal zijn, dan wil je toch echt dat ze gaan inburgeren en werken toch?
pi_219947856
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 14:59 schreef Qarrad het volgende:
Mijn ervaring is trouwens dat de mensen met potentie en een achtergrond waar onderwijs deel van is al snel boven komen drijven omdat ze zelf keihard aan de studie gaan, al is het maar om iets te doen te hebben en niet gek te worden.
Bedoel jij met de mensen met potentie, de mensen die een pretstudie hebben genoten?
pi_219947894
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 15:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Die zijn eerst aangekomen als vluchteling, of niet?
Ja, maar dat lijkt me volstrekt irrelevant aangezien we het over arbeid en statushouders hebben.
quote:
Je gaat er sowieso op vooruit als hij iets doet, toch? En hij trekt echt niet meer toeslagen dan de rest van de wijk hier :D
Dat is dus een misvatting. Lees de migratimagneet. Een gemiddelde asiel migrant kost de Nederlandse samenleving ¤300.000,-.

Wanneer we hem inzetten op flutbaantjes gaat daar misschien ¤10.000,- vanaf. Kost hij de samenleving nog steeds een godsvermogen. Nog los van de druk op de woningmarkt, het (speciaal) onderwijs, gezondheidszorg, kortom: alles waar we in Nederland tekort aan hebben.

quote:
Dat is een andere (en valide) discussie. Als ze hier eenmaal zijn, dan wil je toch echt dat ze gaan inburgeren en werken toch?
Nee, als ze hier eenmaal zijn wil ik dat de overheid er werk van maakt hem zo snel mogelijk het land uit te werken.
pi_219948844
quote:

[..]
Dat is natuurlijk onzin.

Er zijn genoeg ingenieurs die als bezorgers werken. Locatie waar ze wonen is niet altijd in de buurt van het werk. taal is toch vaak een probleem, hoe goed ze ook engels spreken. Veel werkgevers willen ze niet. Je zou voor de grap eens moeten rondkijken bij het Kruidvat distributiecentrum in Heteren. Daar lopen heel wat hoogopgeleide mensen rond.
Je kunt je natuurlijk altijd melden bij de diverse balie's bij COA locaties. Daar kennen ze de mensen die er wonen en weten ook vaak wel wat die mensen voor opleiding hebben. Best wel wat ingenieurs te vinden. Zowel de bewoners als het COA zal je dankbaar zijn.
We have far more in common than that which devides us..
pi_219949134
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 17:45 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Er zijn genoeg ingenieurs die als bezorgers werken.
en hoe weet jij dat?
quote:
Locatie waar ze wonen is niet altijd in de buurt van het werk. taal is toch vaak een probleem, hoe goed ze ook engels spreken.
Veel werkgevers willen ze niet.
Sorry dit is echt totale kolder. Ik werk al 25 jaar in de techniek en ben nog nooit op een engineering afdeling geweest waar er niet minstens een aantal Engels sprekende mensen waren. Waar ik nu zit spreekt 60% van de ingenieurs geen woord Nederlands. Turkije, Roemenië, India, Oekraïne overal komen ze vandaan.

Meldt vandaag zich een gebrekkig Engels sprekende Syrische ingenieur kan hij morgen aan de slag.

quote:
Je zou voor de grap eens moeten rondkijken bij het Kruidvat distributiecentrum in Heteren. Daar lopen heel wat hoogopgeleide mensen rond.
Je kunt je natuurlijk altijd melden bij de diverse balie's bij COA locaties. Daar kennen ze de mensen die er wonen en weten ook vaak wel wat die mensen voor opleiding hebben. Best wel wat ingenieurs te vinden. Zowel de bewoners als het COA zal je dankbaar zijn.
Het zal per vakgebied verschillen, een Syrische pedagoog zal het lastiger hebben dan een Syrische programmeur.

Maar de mythe dat het allemaal hoogopgeleide mensen zijn mag echt wel eens doorgeprikt worden.
pi_219949268
Ze zijn zeker niet allemaal hoog opgeleid maar een flink aantal wel. Zeg maar waar ze zich kunnen melden. Moet je ook even tegen COA zeggen dat de mensen niet steeds overgeplaatst moeten worden, van Zuid LImburg (net een baan) naar Amsterdam, krijgen ze status, mogen ze naar Rotterdam. Is de persoon gekoppeld aan Enschede mag hij/zij vervolgens daar naar toe, maar is de kamer nodig voor een ander, kan hij zomaar overgeplaatst worden naar Leeuwarden.
Ik werk in een AZC en het is schrikbarend hoe vaak de mensen worden rondgestuurd door Nederland. Velen hebben meer van Nederland gezien dan de gemiddelde Nederlander.
En dat is een van de voornaamste reden waarom werkgevers liever geen asielzoeker (en momenteel ook geen statushouder) wil. Die kan binnen 2 dagen verdwenen zijn.

Pedagogen (die heb ik nog niet meegemaakt, weet ook niet of die opleiding in Syrië bestaat ;) ze hebben daar wel wat anders aan hun hoofd) maar ook psychologen (die ken ik dan wel weer) , dierenartsen, tandartsen mogen niet hier werken tenzij ze de opleiding hier overnieuw doen.

En lees dit, er gebeurt echt wel wat met hoger opgeleiden, maar nog lang niet genoeg (een van deze 13 is een kennis van mij die met dit idee naar het ministerie is gegaan)

https://www.nvwa.nl/over-(...)3/werken-bij-de-nvwa
In mei 2023 zijn 13 dierenartsen uit Syrië gestart met een leerwerktraject in het Instapteam. Hiermee bieden we statushouders met een achtergrond als dierenarts de mogelijkheid om aan het werk te gaan. Inmiddels zijn 7 van hen aangenomen op verschillende vaste functies binnen de NVWA. Dit initiatief is genomineerd voor beste overheidsinnovatie van het jaar.
pi_219949415
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 18:42 schreef Kaatje1 het volgende:
Ze zijn zeker niet allemaal hoog opgeleid maar een flink aantal wel. Zeg maar waar ze zich kunnen melden. Moet je ook even tegen COA zeggen dat de mensen niet steeds overgeplaatst moeten worden, van Zuid LImburg (net een baan) naar Amsterdam, krijgen ze status, mogen ze naar Rotterdam. Is de persoon gekoppeld aan Enschede mag hij/zij vervolgens daar naar toe, maar is de kamer nodig voor een ander, kan hij zomaar overgeplaatst worden naar Leeuwarden.
Ik werk in een AZC en het is schrikbarend hoe vaak de mensen worden rondgestuurd door Nederland. Velen hebben meer van Nederland gezien dan de gemiddelde Nederlander.
En dat is een van de voornaamste reden waarom werkgevers liever geen asielzoeker (en momenteel ook geen statushouder) wil. Die kan binnen 2 dagen verdwenen zijn.

Pedagogen (die heb ik nog niet meegemaakt, weet ook niet of die opleiding in Syrië bestaat ;) ze hebben daar wel wat anders aan hun hoofd) maar ook psychologen (die ken ik dan wel weer) , dierenartsen, tandartsen mogen niet hier werken tenzij ze de opleiding hier overnieuw doen.

En lees dit, er gebeurt echt wel wat met hoger opgeleiden, maar nog lang niet genoeg (een van deze 13 is een kennis van mij die met dit idee naar het ministerie is gegaan)

https://www.nvwa.nl/over-(...)3/werken-bij-de-nvwa
In mei 2023 zijn 13 dierenartsen uit Syrië gestart met een leerwerktraject in het Instapteam. Hiermee bieden we statushouders met een achtergrond als dierenarts de mogelijkheid om aan het werk te gaan. Inmiddels zijn 7 van hen aangenomen op verschillende vaste functies binnen de NVWA. Dit initiatief is genomineerd voor beste overheidsinnovatie van het jaar.
Zeg jij hier nu met heel veel woorden dat het asielsysteem niet functioneert en volledig vastloopt en dat de meeste asielzoekers op geen enkele wijze inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt en gedoemd zijn tot een bestaan aan de onderkant van de sociale ladder?
pi_219949550
Het werkt in ieder geval niet optimaal. Het rondpompen van asielzoekers/statushouders is niet het beste (zeker ook niet voor kinderen die zich zo nergens kunnen hechten. En zodra een eigen plek hebben kunnen ze ook wat opbouwen. Wanneer jij iedere paar maanden (soms zelfs paar weken) moet verhuizen is het ook niet makkelijk om wat op te bouwen. Op de ene locatie is er les, op de ander niet of nauwelijks. De ene locatie ligt midden in de stad, de ander op 30 minuten lopen van een bushalte waar de bus 4x per dag komt.
Je mag blij zijn wanneer je je kamergenoten kunt verstaan.
pi_219949595
De overheid faalt helemaal niet met inburgering.

De overheid faalt met het veels te makkelijk verstrekken van asiel, woningen en uitkeringen aan Jan en alleman die hier op kosten van werkend Nederland geen zak hoeven uit te voeren terwijl de eigen bevolking de middelvinger krijgt als ze een woning zoeken.
pi_219949609
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 19:24 schreef Kickinalfa het volgende:
De overheid faalt helemaal niet met inburgering.

De overheid faalt met het veels te makkelijk verstrekken van asiel, woningen en uitkeringen aan Jan en alleman die hier op kosten van werkend Nederland geen zak hoeven uit te voeren terwijl de eigen bevolking de middelvinger krijgt als ze een woning zoeken.
Lekker je onderbuik kunnen legen?
De overheid eist inburgering (logisch) maar levert geen docenten. Asielinwilliging is 30%, da's ook geen jan en alleman
pi_219949637
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 19:27 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Lekker je onderbuik kunnen legen?
De overheid eist inburgering (logisch) maar levert geen docenten. Asielinwilliging is 30%, da's ook geen jan en alleman
Je hoeft maar te zeggen je dat uit Syrië kwam en je krijgt automatisch een verblijfsvergunning, huis, uitkering, inboedel.

De overheid eist helemaal geen inburgering.
pi_219949727
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2026 19:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je hoeft maar te zeggen dat uit Syrië kwam en je krijgt automatisch een verblijfsvergunning, huis, uitkering, inboedel.

De overheid eist helemaal geen inburgering.
Ik heb al in geen maanden (sinds medio december 2023) een positieve beschikking voor een Syrier gezien. Een huis is ook onzin, ook zij moeten (ook soms jaren wachten), uitkering pas wanneer ze in een huis/op een kamer in de gemeente wonen en inboedel is over het algemeen een lening. Plaatsen waar dat geen lening is, gelden dezelfde regels als voor normale bijstandsgerechtigden.

En de overheid eist wel inburgering. https://www.rijksoverheid(...)ers-nederlands-leren

Misschien moet je eens jezelf informeren ipv opruiende onzin voor waar aan te nemen. Het is allemaal zo makkelijk op te zoeken wanneer je niet op Telegraaf etc zoekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')