Hier gaan de statushouders nochtans vanuit hun doorstroomlocatie gewoon naar het werk. Daar leren ze ook meer Nederlands want in de praktijk gaat dat 10x zo snel als in de schoolbanken omringd door andere anderstaligen.quote:De trage afhandeling van asielaanvragen en het tekort aan vaste woonruimte vormen de eerste drempels.
Ja en nee.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:36 schreef Tengano het volgende:
Als ik naar een ander land zou emigreren, zou ik dan niet vooral zelf mijn best moeten doen om mijn eigen succes op te bouwen of is het verstandiger om vooral afhankelijk te blijven van de overheid en instanties van zo'n land.
Ja, je mag initiatief verwachten maar de praktijk is dat dit wordt afgestraft of onmogelijk gemaakt. Het is geen toeval dat een hoop hoogopgeleide voormalige asielzoekers ver onder hun niveau moesten beginnen (maar het maar mooi deden) zonder enige gerichte hulp behalve een vrijwilliger hier en daar met de beste bedoelingen en hopeloos taalonderwijs.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:36 schreef Tengano het volgende:
Als ik naar een ander land zou emigreren, zou ik dan niet vooral zelf mijn best moeten doen om mijn eigen succes op te bouwen of is het verstandiger om vooral afhankelijk te blijven van de overheid en instanties van zo'n land.
Hoe deden die mensen dat eigenlijk die destijds naar Amerika of Canada vertrokken.
Tegenwoordig heb je daarnaast ook internet en kun je eigenlijk alles leren en vragen wat je wil.
Hoeveel initiatief mag je van mensen eigenlijk vragen. Of is het gewoon gemakkelijker om vanuit een slachtofferrol de schuld bij de overheid te leggen.
Talentquote:In een kritisch rapport concludeert de Algemene Rekenkamer dat tegenstrijdige regels en een gebrek aan regie ervoor zorgen dat talent verloren gaat.
Ja, talent. Die rekenkamer heeft het niet over die overlastgevende veiligelanders want die krijgen geen status maar over mensen die al een asielstatus hebben. Dat is een andere categorie dan die rotjong. Nee, het zijn niet allemaal apothekers, ja ze zijn verder gewoon mensen van stratenmakers tot tandartsen.quote:
Die hebben de lokale bevolking vermoord en verjaagd zodat ze hun eigen taal, cultuur en gebruiken konden behouden. Uiteindelijk hebben er zelfs een eigen land van gemaakt.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:36 schreef Tengano het volgende:
Hoe deden die mensen dat eigenlijk die destijds naar Amerika of Canada vertrokken?
Maar hoezo niet dan? Tig mensen die werk combineren met een studie.quote:Statushouders moeten verplichte taallessen volgen, wat in de praktijk vaak onmogelijk blijkt te combineren met een betaalde baan.
Als je elke maand een zak geld krijgt zonder de taal te leren en je zelfs als je de taal wel spreekt door gebrek aan scholing en iq alleen baantjes kan krijgen die marginaal beter betalen, waarom zou je dan moeite doen?quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:36 schreef Tengano het volgende:
Hoe deden die mensen dat eigenlijk die destijds naar Amerika of Canada vertrokken.
Tegenwoordig heb je daarnaast ook internet en kun je eigenlijk alles leren en vragen wat je wil.
Hoeveel initiatief mag je van mensen eigenlijk vragen. Of is het gewoon gemakkelijker om vanuit een slachtofferrol de schuld bij de overheid te leggen.
Dit heeft echt enkel als bijwerking dat er weer baantjes met veel te dure salarissen worden gecreëerd die werkelijk niks zullen toevoegen (een enkeling daargelaten)quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:16 schreef Jippie het volgende:
Hoewel de nieuwe inburgeringswet uit 2022 heeft gezorgd voor intensievere begeleiding en meer taallessen, blijven de resultaten achter.
Dat is natuurlijk onzin.quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:16 schreef Jippie het volgende:
Belachelijk dat gekwalificeerd personeel in de 'bijbaantjes' sector belanden, betrokkenen laten in ieder geval zien te willen werken.
Omdat de taallessen op schooltijden zijn en mensen dan werken?quote:Op woensdag 28 januari 2026 13:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar hoezo niet dan? Tig mensen die werk combineren met een studie.
Als je ergens als immigrant wil blijven vind ik het niet gek dat je elke baan aanpakt om te tonen dat je wil integreren. Ik vind het verhaal plausibel, dat jij daar anders over denkt doet daar niets aan af.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin.
Zou jij als je gekwalificeerd was een baan als flitsbezorger aannemen? Natuurlijk niet. Dat zal een gekwalificeerde kinderarts of ingenieur dus ook niet doen, die zal zorgen dat hij met zijn papieren hier wel aan de slag kan.
Als hier een ervaren ingenieur aanklopt, kan hij morgen beginnen en betalen wij zonodig zijn taalcursus of de kosten die nodig zijn om hem hier inzetbaar te maken.
Nadat eerst leugen op leugen is gestapeld dat het allemaal apothekers, kinderartsen en ingenieurs waren, word je nu een nieuwe leugen op de mouw gespeld alsof jouw maaltijdbezorger eigenlijk een kinderarts is. Tegelijkertijd zegt men dat het opleidingsniveau niet wordt geregistreerd. Met andere woorden: ze kletsen maar wat want ze weten het niet.
De reden dat veel statushouders niet aan werk komen is heel simpel: het meerendeel heeft een opleidingsniveau vergelijkbaar met basisschool en is op geen enkele wijze in te zetten op de Nederlandse arbeidsmarkt behalve voor laagbetaalde onzinbanen zoals flitsbezorger of verkeersregelaar.
Behalve als hij hier aankomt als vluchteling. Dat is een niet heel gecontroleerd traject.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin.
Zou jij als je gekwalificeerd was een baan als flitsbezorger aannemen? Natuurlijk niet. Dat zal een gekwalificeerde kinderarts of ingenieur dus ook niet doen, die zal zorgen dat hij met zijn papieren hier wel aan de slag kan.
Als hij aanklopt als vluchteling dus aantoonbaar niet, hè. Dat blijkt uit dit rapport.quote:Als hier een ervaren ingenieur aanklopt, kan hij morgen beginnen en betalen wij zonodig zijn taalcursus of de kosten die nodig zijn om hem hier inzetbaar te maken.
Niemand doet alsof het allemaal raketgeleerden zijn. Wat nu blijkt uit het rapport is dat het niet goed geregistreerd of ingezet wordt.quote:Nadat eerst leugen op leugen is gestapeld dat het allemaal apothekers, kinderartsen en ingenieurs waren, word je nu een nieuwe leugen op de mouw gespeld alsof jouw maaltijdbezorger eigenlijk een kinderarts is. Tegelijkertijd zegt men dat het opleidingsniveau niet wordt geregistreerd. Met andere woorden: ze kletsen maar wat want ze weten het niet.
Dit klopt, een groot gedeelte heeft een enorme achterstand te overbruggen.quote:De reden dat veel statushouders niet aan werk komen is heel simpel: het meerendeel heeft een opleidingsniveau vergelijkbaar met basisschool
Desondanks doen ze het maar. Laagbetaald is trouwens natuurlijk niet allemaal "onzin". Dat vind ik wat denigrerend gedacht. Een voormalig Eritrees taalmaatje van me staat elke ochtend 4:30 naast zijn bed om kranten rond te brengen voor een kutsalaris. Daarnaast vult hij vakken, loopt post, doet magazijnwerk en in zijn vrije tijd vrijwilligert hij bij een dagbestedingscentrum voor gehandicapten.quote:en is op geen enkele wijze in te zetten op de Nederlandse arbeidsmarkt behalve voor laagbetaalde onzinbanen zoals flitsbezorger of verkeersregelaar.
Jij vind het plausibel dat ze aan de ene kant zeggen we hebben geen idee van opleidingsniveau want we leggen het niet vast en aan de andere kant zeggen ze wel te weten dat "gekwalificeerde" statushouders aan de onderkant van de arbeidsmarkt terechtkomen.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:39 schreef Jippie het volgende:
[..]
Als je ergens als immigrant wil blijven vind ik het niet gek dat je elke baan aanpakt om te tonen dat je wil integreren. Ik vind het verhaal plausibel, dat jij daar anders over denkt doet daar niets aan af.
Dat is niet praktisch inderdaad. Toen ik een avondopleiding deed zaten daar ook zat fulltimers tussen die overdag werkten en dan in de avond studeerden. Zoiets lijkt me dan beter aan te sluiten.quote:Op woensdag 28 januari 2026 14:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Omdat de taallessen op schooltijden zijn en mensen dan werken?
Begrijp me niet verkeerd, helemaal prima dat er taallessen zijn, maar als die in de weg gaan zitten van zelfredzaamheid door werk dan gaat er iets niet helemaal goed, net zoals het tekenend is dat artsen naar andere landen vertrekken omdat ze daar wel hun vak mogen uitoefenen maar hier niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |