Lang geleden? De wereld verandert in rap tempo.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
Pfff toen ik dit riep werd ik uitgelachen door die Noren. Ze zoeken 't maar uit.
quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:21 schreef LXIV het volgende:
Ik heb weinig met die natte en koude Scandinaviërs zonder enige humor en altijd bloedserieus.
Laten wij liever met Italië en Griekenland samenwerken.
Ergens op het moment dat ik me realiseerde dat de EU de kar niet kan en niet wil trekken. Heb er goede telepathische gesprekken over gevoerd.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:30 schreef Jippie het volgende:
[..]
Lang geleden? De wereld verandert in rap tempo.
Hoe dan? Continental drift? Lul niet. De wereld ziet er nog steeds hetzelfde uit. Wellicht bedoel je geopolitiek gezien?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:30 schreef Jippie het volgende:
[..]
Lang geleden? De wereld verandert in rap tempo.
quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:02 schreef YoopY het volgende:
[..]
Hoe dan? Continental drift? Lul niet. De wereld ziet er nog steeds hetzelfde uit. Wellicht bedoel je geopolitiek gezien?
Een versplintering van de EU? Goed idee.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:16 schreef Jippie het volgende:
De Scandinavische en Baltische landen zoeken intensievere samenwerking met Nederland. CDA-Kamerlid Derk Boswijk stelt voor om een vaste 'Noord-Europese contactgroep' op te richten om sneller beleid af te stemmen op het gebied van veiligheid, energie en grondstoffen. De noodzaak hiervoor is volgens de landen versneld door de recente politieke onrust rondom Groenland.
Het voorstel komt op "nadrukkelijk verzoek" van de zogenaamde Nordic Plus. Deze groep, bestaande uit de Scandinavische landen, de Baltische staten, IJsland, Schotland en Duitsland, ziet in Nederland een cruciale partner op het Europese vasteland.
Volgens Boswijk is een dergelijke contactgroep noodzakelijk omdat de besluitvorming binnen de Europese Unie te traag verloopt. "Het tempo van de EU wordt vaak bepaald door landen als Spanje of Hongarije," aldus het Kamerlid. Hij pleit voor een 'kopgroep' van landen die op specifieke thema's nauwer samenwerken.
"Wanneer het gaat over de veiligheid op de Noordzee of windparken, heeft de mening van landen als Griekenland of Italië weinig toegevoegde waarde. We bewegen naar een wereld waarin we samenwerken op goed afgebakende thema's."
De beoogde contactgroep moet een afspiegeling worden van de Tweede Kamer, met woordvoerders van Economische Zaken, Buitenlandse Zaken en Defensie. Naast harde veiligheidscijfers moet de groep ook dienen voor:
• Bestrijding van nepnieuws: Directe lijnen om desinformatie te ontkrachten.
• Grondstoffenzekerheid: De Scandinavische landen beschikken over grondstoffen, terwijl Nederland de logistieke kennis en infrastructuur biedt.
• Economische toegang: Vergelijkbaar met de bestaande contactgroep met de VS, die laagdrempelig toegang biedt tot parlementariërs en het bedrijfsleven.
Momenteel ontbreekt het op parlementair niveau aan een structurele link met de noordelijke buren, terwijl hun strategisch belang juist toeneemt. Door de "gedoe rond Groenland" voelen de Nordic-landen de urgentie om de banden met betrouwbare partners zoals Nederland te verstevigen om de eigen weerbaarheid te vergroten.
Bron
Klinkt eigenlijk als vanzelfsprekend
quote:Op dinsdag 27 januari 2026 18:31 schreef Since2003 het volgende:
Dit voorstel is gewoon een Amerikaans/Britse proxy.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
Pfff toen ik dit riep werd ik uitgelachen door die Noren. Ze zoeken 't maar uit.
Ik begrijp waarom de Noordelijke landen er belang bij hebben om Nederland voor hun lobby te winnen. Andersom snap ik niet wat het Nederland oplevert, zeker niet als de Noordelijke landen gevaarlijke politieke spelletjes willen spelen met veel sterkere reeds bestaande handelspartners. Het is misschien leuk voor een Mette Frederiksen dat ze zo carriere kan maken, maar waarom zou Nederland daar haar (economische) belangen voor moeten opgeven?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:16 schreef Jippie het volgende:
Momenteel ontbreekt het op parlementair niveau aan een structurele link met de noordelijke buren, terwijl hun strategisch belang juist toeneemt. Door de "gedoe rond Groenland" voelen de Nordic-landen de urgentie om de banden met betrouwbare partners zoals Nederland te verstevigen om de eigen weerbaarheid te vergroten.
dit heeft "ik ben tegen zomertijd afschaffen omdat ik niet het hele jaar koud weer wil" vibesquote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:21 schreef LXIV het volgende:
Ik heb weinig met die natte en koude Scandinaviërs zonder enige humor en altijd bloedserieus.
Laten wij liever met Italië en Griekenland samenwerken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |