quote:
Op zondag 25 januari 2026 18:57 schreef Discombobulate het volgende:[..]
[..]
Leer mij nou eens wat ik moet gaan doen om daarin een beetje te grasduinen. En wat bedoel je van rente-op-rente? Ik heb dusdanig veel geld dat het bij mij om de rente echt niet te doen is hoor.
Rente op rente, ofwel samengestelde rente (in het Engels: compound interest), is het proces waarbij de rente die je op je kapitaal verdient, wordt toegevoegd aan het oorspronkelijke bedrag. Hierdoor wordt de rente in de volgende periodes berekend op zowel het oorspronkelijke kapitaal als de reeds opgebouwde rente. Dit kan leiden tot een aanzienlijke groei van je vermogen op de lange termijn.
Simpel gezegd:
stel jij hebt aandelen ter waarde van 100¤. In jaar 1 stijgen deze met 5%, wat dus een waarde geeft van 105¤.
In jaar 2 stijgen deze aandelen verder met 10%. Dat wordt dan 105 * 1,10 = 115,5¤.
In jaar 3 stijgen ze weer met 5%, oftewel 115,5 * 1,05 = 121,275¤. Etc. Etc.
Dit is natuurlijk niet alleen van toepassing op aandelen, maar ook op andere investeringen. Zelfs spaarrente werkt ook op die manier (maar levert tegenwoordig weinig op wegens de lage spaarrente). Het is dus wel een proces voor de lange termijn, maar met geduld kan je dat kapitalen opleveren zonder dat je er zelf wat voor hoeft te doen.
Mijn advies: begin
gewoon met beleggen. Investeer in een aandelenpakket (
ETF's) dat jou interessant lijkt (en in jouw ogen voldoende zou opleveren). Persoonlijk zou ik kijken naar
edelmetalen,
wapenindustrie,
grondstoffen, etc.
Maar goed, belangrijkste advies is: lees je goed in voordat je ergens instapt. En ga niet uit van een onbekende op een forum. ^^
[ Bericht 20% gewijzigd door Mutsaers__78 op 26-01-2026 07:51:37 ]