Helemaal niks met azijn….quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:53 schreef opgebaarde het volgende:
In de lente in een droge periode tegels inborstelen (harde bezem) met natuurazijn gemengd met water. Paar dagen later nog een keer er overeen en je tegels zijn helemaal schoon. Gif kan ook natuurlijk of je gebruikt de tijd dat je in de tuin werkt ook meteen als ontspanning
Natuurazijn is wel echt serieus de hel. Dan interesseert het je echt niet dat er over 100 jaar nog leven mogelijk is op aarde als je dat soort zooi in je tuin gooitquote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:53 schreef opgebaarde het volgende:
In de lente in een droge periode tegels inborstelen (harde bezem) met natuurazijn gemengd met water. Paar dagen later nog een keer er overeen en je tegels zijn helemaal schoon. Gif kan ook natuurlijk of je gebruikt de tijd dat je in de tuin werkt ook meteen als ontspanning
Alstublieft ook 110 bar.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
We kennen het allemaal:
[ afbeelding ]
Wat voor hogedrukreiniger zouden jullie aanraden? Kan dit met een relatief goedkoop model zoals deze?
https://www.praxis.nl/tui(...)0-l-u-1400w/10025031
Het heet toch niet voor niets natuurazijn?quote:Op zondag 25 januari 2026 00:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Natuurazijn is wel echt serieus de hel. Dan interesseert het je echt niet dat er over 100 jaar nog leven mogelijk is op aarde als je dat soort zooi in je tuin gooit.
Je zou in eerste instantie denken dat dit een natuurlijke oplossing is die niet slecht voor het milieu is.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Natuurazijn is wel echt serieus de hel. Dan interesseert het je echt niet dat er over 100 jaar nog leven mogelijk is op aarde als je dat soort zooi in je tuin gooit.
De meeste varianten hiervan zijn ontzettend giftig voor (wilde) dieren. Dus wil je het leven (van insect tot egel en vogel) om je heen niet helemaal kapotmaken, dan blijf je van dat spul weg.quote:Op zondag 25 januari 2026 07:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Groene aanslag reiniger sprayen.
Dat is een enzym die de algen weghaalt, en ook zorgt dat ze langer wegblijft.
Sprayen minimaal een dag droog en zon daarna.
Euh nee?quote:Op zondag 25 januari 2026 10:02 schreef Candaasje het volgende:
[..]
De meeste varianten hiervan zijn ontzettend giftig voor (wilde) dieren. Dus wil je het leven (van insect tot egel en vogel) om je heen niet helemaal kapotmaken, dan blijf je van dat spul weg.
Gewoon af en toe water en schrobben. En niet van die lelijke betonplaten in je tuin flikkeren. Dat helpt ook.
Zeker niet vanzelfsprekend. Er zijn echt veel varianten die zeer giftig zijn, zorgen voor brandwonden in de bek.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Euh nee?
Natuurlijke enzymen?
Totaal veilig voor je tuintje
Dan koop je toch zonderquote:Op zondag 25 januari 2026 10:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Zeker niet vanzelfsprekend. Er zijn echt veel varianten die zeer giftig zijn, zorgen voor brandwonden in de bek.
Bij katten en ook honden veel gezien (omdat dat dan wordt opgemerkt door het baasje en ze dan in de spoed terechtkomen). Als je verwijderaar de stof DDAC bevat, is het giftig voor dier en milieu.
https://www.rivm.nl/nieuw(...)ag-in-kaart-gebrachtquote:Op zondag 25 januari 2026 07:33 schreef 111210 het volgende:
[..]
Je zou in eerste instantie denken dat dit een natuurlijke oplossing is die niet slecht voor het milieu is.
Wij hebben veel groen en minimaal bestraat. maar echt de rest van de straat heeft alles helemaal dicht bestraat met betontegels die idd allemaal groen worden.
Want dat weet natuurlijk iedereen, als het gewoon bij veel winkels mét op de planken staat en andere onwetenden het als tip geven (en eerst ronduit ontkennen)quote:
Maar denk je nou echt dat er in NL iets verkocht mag worden wat zwaar giftig is?quote:Op zondag 25 januari 2026 11:12 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Want dat weet natuurlijk iedereen, als het gewoon bij veel winkels mét op de planken staat en andere onwetenden het als tip geven (en eerst ronduit ontkennen)
Zolang het voor de consument niet direct dodelijk is, ja. En in dit geval is het niet zozeer dat je als mens gelijk dood neervalt vanwege de dampen, maar dieren krijgen het op hun poten (die ze wassen), ademen het wel meer in (lager bij de grond) en krijgen zo brandwonden in o.a. de bek/slokdarm/etc. En dan verhongeren ze. Ik werk in de spoed, ik heb te vaak de gevolgen gezien.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar denk je nou echt dat er in NL iets verkocht mag worden wat zwaar giftig is?
Kut, ik gebruikte de afgelopen jaren (naast de Kärcher) de HG groene aanslag reiniger omdat ik dacht dat die oke was.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Zeker niet vanzelfsprekend. Er zijn echt veel varianten die zeer giftig zijn, zorgen voor brandwonden in de bek.
Bij katten en ook honden veel gezien (omdat dat dan wordt opgemerkt door het baasje en ze dan in de spoed terechtkomen). Als je verwijderaar de stof DDAC bevat, is het giftig voor dier en milieu.
https://www.hevutools.nl/(...)ninger-3-liter-64278quote:Op zondag 25 januari 2026 11:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Kut, ik gebruikte de afgelopen jaren (naast de Kärcher) de HG groene aanslag reiniger omdat ik dacht dat die oke was.
Zie nu dat die de DDAC bevat die je noemt.
Heb je diervriendelijke alternatieven?
Ja ik weet het, maar goo dat een groot deel van de mensen dit niet weet. Je kan het ook gewoon overal kopen zonder enige vorm van waarschuwing.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:07 schreef bleiblei het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/nieuw(...)ag-in-kaart-gebracht
quote:Natuurazijn is weliswaar biologisch afbreekbaar, maar zeker niet onschadelijk voor de natuur. Het is een sterk zuur dat de pH-waarde van de bodem drastisch verandert, nuttige insecten en bodemleven doodt en planten kan beschadigen. Het gebruik van azijn tegen onkruid is schadelijk voor het milieu.
Schadelijk voor bodem en water:
- Azijn verzuurt de bodem, wat schadelijk is voor planten, wortels en micro-organismen.
- Het kan via regenwater in het grondwater terechtkomen, wat negatieve effecten heeft.
Schadelijk voor biodiversiteit:
- Wormen, mieren en andere nuttige insecten gaan dood door de inwerking van het zuur.
Geen onkruidbestrijder:
- Het gebruik van azijn (en schoonmaakazijn) als bestrijdingsmiddel in de tuin is niet toegestaan, aldus de NVWA en RIVM.
Terras:
- Azijn kan kalk in natuursteen en beton aantasten.
Je kunt dan beter deze nemen:quote:Op zaterdag 24 januari 2026 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
We kennen het allemaal:
[ afbeelding ]
Wat voor hogedrukreiniger zouden jullie aanraden? Kan dit met een relatief goedkoop model zoals deze?
https://www.praxis.nl/tui(...)0-l-u-1400w/10025031
In de natuur komen ook giftige paddenstoelen voor of mineralen met kwik of uranium.quote:Op zondag 25 januari 2026 07:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het heet toch niet voor niets natuurazijn?
Staar je niet blind op de druk alleen, 230 bar met maar 5L/min heb je niets aan. De grotere modellen op krachtstroom hebben niet per se een veel hogere druk, wel meer liters.quote:Op zondag 25 januari 2026 07:22 schreef halfway het volgende:
[..]
Alstublieft ook 110 bar.
https://www.lidl.nl/p/par(...)sEAQYASABEgKFtvD_BwE
Deze winter ruim 134 miljoen kilo zout gestrooid in Nederland. Tis goedquote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:00 schreef derLudolf het volgende:
Gebruik van zout en azijn als herbicide is overigens verboden ze zijn daarvoor niet toegelaten door het Ctgb.
Op asfalt ja, niet in de tuin.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:55 schreef halfway het volgende:
[..]
Deze winter ruim 134 miljoen kilo zout gestrooid in Nederland. Tis goed
Water kost echt geen reet kwam ik laatst achter. Het duurste zijn de vaste aansluitkosten (85% van mijn rekening). Dus je bent gek als je er dan geen gebruik van maakt. Mijn streven is om dit jaar mijn waterverbruik minimaal te verdriedubbelen en dat kost me amper meer. Ik doe de moeite ook niet meer om de kraan dichte te draaien tijdens tandenpoetsen bv.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Waarom moet dat schoonspuiten met water? Prachtig helder, loepzuiver drinkwater? Gebruik zand bijvoorbeeld. Ik vind dit echt waterverspilling.
Ik blijf het zonde vinden, wat het ook kost.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Water kost echt geen reet kwam ik laatst achter. Het duurste zijn de vaste aansluitkosten (85% van mijn rekening). Dus je bent gek als je er dan geen gebruik van maakt. Mijn streven is om dit jaar mijn waterverbruik minimaal te verdriedubbelen en dat kost me amper meer. Ik doe de moeite ook niet meer om de kraan dichte te draaien tijdens tandenpoetsen bv.
Als de verhouding tussen vaste kosten en daadwerkelijk verbruik gaan aanpassen ben ik weer bereid om wat zuiniger aan te doen.
KLB / Zuinig doen met water is een hoax
Balen, want dat spul van de action werkt als een tierelier en kost geen drol. Schaamteloos dat dat nog verkocht wordt...quote:Op zondag 25 januari 2026 11:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Zolang het voor de consument niet direct dodelijk is, ja. En in dit geval is het niet zozeer dat je als mens gelijk dood neervalt vanwege de dampen, maar dieren krijgen het op hun poten (die ze wassen), ademen het wel meer in (lager bij de grond) en krijgen zo brandwonden in o.a. de bek/slokdarm/etc. En dan verhongeren ze. Ik werk in de spoed, ik heb te vaak de gevolgen gezien.
Slakkenkorrels en rattengif mogen ook worden verkocht, dat is natuurlijk ook puur gif en zeer dodelijk voor (wilde) dieren.
Maar als je het dus toch echt wil gebruiken, kijk dan even goed naar de stoffen. Het zijn vaak de Axion’s in mijn ervaring die de meeste troep nog verkopen, wellicht heeft een tuincentrum al een iets minder schadelijke variant op de plank.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |