abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 januari 2026 @ 23:32:38 #1
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219920469
We kennen het allemaal:

Wat voor hogedrukreiniger zouden jullie aanraden? Kan dit met een relatief goedkoop model zoals deze?
https://www.praxis.nl/tui(...)0-l-u-1400w/10025031
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 24 januari 2026 @ 23:34:26 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219920493
Ik zou dat niet met een hogedrukreiniger doen. Daar krijg je een ruwere bestrating van met als gevolg dat groene aanslag zich in het vervolg makkelijker kan hechten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 24 januari 2026 @ 23:43:42 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219920585
Keramiek tegels + hogedrukreiniger.
Betontegels... eruit gooien en keramiek erin :+ .

Ben je een anti-woke, lhbtqi, milieu enz. (Retorische opmerking). Met natuurazijn al het leven in je tuin vermoorden. Maar die aanslag is ook weg.
pi_219920678
In de lente in een droge periode tegels inborstelen (harde bezem) met natuurazijn gemengd met water. Paar dagen later nog een keer er overeen en je tegels zijn helemaal schoon. Gif kan ook natuurlijk of je gebruikt de tijd dat je in de tuin werkt ook meteen als ontspanning
  zaterdag 24 januari 2026 @ 23:58:37 #5
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_219920725
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 23:53 schreef opgebaarde het volgende:
In de lente in een droge periode tegels inborstelen (harde bezem) met natuurazijn gemengd met water. Paar dagen later nog een keer er overeen en je tegels zijn helemaal schoon. Gif kan ook natuurlijk of je gebruikt de tijd dat je in de tuin werkt ook meteen als ontspanning
Helemaal niks met azijn….
Borstel en water, meer niet.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  zondag 25 januari 2026 @ 00:11:30 #6
36431 bleiblei
pi_219920830
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 23:53 schreef opgebaarde het volgende:
Natuurazijn is wel echt serieus de hel. Dan interesseert het je echt niet dat er over 100 jaar nog leven mogelijk is op aarde als je dat soort zooi in je tuin gooit :') .
pi_219921569
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
We kennen het allemaal:

[ afbeelding ]

Wat voor hogedrukreiniger zouden jullie aanraden? Kan dit met een relatief goedkoop model zoals deze?
Alstublieft ook 110 bar.

https://www.lidl.nl/p/par(...)sEAQYASABEgKFtvD_BwE
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219921570
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 00:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Natuurazijn is wel echt serieus de hel. Dan interesseert het je echt niet dat er over 100 jaar nog leven mogelijk is op aarde als je dat soort zooi in je tuin gooit :') .
Het heet toch niet voor niets natuurazijn?
U MAD?
pi_219921592
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 00:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Je zou in eerste instantie denken dat dit een natuurlijke oplossing is die niet slecht voor het milieu is.

Wij hebben veel groen en minimaal bestraat. maar echt de rest van de straat heeft alles helemaal dicht bestraat met betontegels die idd allemaal groen worden.
pi_219921608
Groene aanslag reiniger sprayen.
Dat is een enzym die de algen weghaalt, en ook zorgt dat ze langer wegblijft.
Sprayen minimaal een dag droog en zon daarna.
Vakman pur sang
pi_219922110
Gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Je kunt het wel helemaal schoon gaan schrobben, maar binnen een half jaar is toch weer helemaal groen.

We moeten als mens niet alle natuurlijke processen verstoren, alleen maar omdat het er niet helemaal uitziet zoals je zelf in gedachten had. Scheelt je een hoop werk en kopzorgen als je je niet druk maakt om dit soort dingen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyaenidae op 25-01-2026 11:01:26 ]
pindazakje
pi_219922318
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 07:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Groene aanslag reiniger sprayen.
Dat is een enzym die de algen weghaalt, en ook zorgt dat ze langer wegblijft.
Sprayen minimaal een dag droog en zon daarna.
De meeste varianten hiervan zijn ontzettend giftig voor (wilde) dieren. Dus wil je het leven (van insect tot egel en vogel) om je heen niet helemaal kapotmaken, dan blijf je van dat spul weg.

Gewoon af en toe water en schrobben. En niet van die lelijke betonplaten in je tuin flikkeren. Dat helpt ook.
pi_219922383
Ik heb een DeWalt. Ben ff kwijt wat voor eentje maar het is wel een flink sterke en was vorig jaar spotgoedkoop in de aanbieding.
Maar deze tegels zou ik idd niet met een hogedrukreiniger doen vanwege de al genoemde redenen.
Buiten dat het oppervlak ruwer zal worden heb je ook kans dat je de randjes lelijk beschadigt; daar knappen echt stukken van af met die kracht. Zonde!
pi_219922466
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:02 schreef Candaasje het volgende:

[..]
De meeste varianten hiervan zijn ontzettend giftig voor (wilde) dieren. Dus wil je het leven (van insect tot egel en vogel) om je heen niet helemaal kapotmaken, dan blijf je van dat spul weg.

Gewoon af en toe water en schrobben. En niet van die lelijke betonplaten in je tuin flikkeren. Dat helpt ook.
Euh nee?
Natuurlijke enzymen?
Totaal veilig voor je tuintje
Vakman pur sang
pi_219922622
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Euh nee?
Natuurlijke enzymen?
Totaal veilig voor je tuintje
Zeker niet vanzelfsprekend. Er zijn echt veel varianten die zeer giftig zijn, zorgen voor brandwonden in de bek.
Bij katten en ook honden veel gezien (omdat dat dan wordt opgemerkt door het baasje en ze dan in de spoed terechtkomen). Als je verwijderaar de stof DDAC bevat, is het giftig voor dier en milieu.
pi_219922720
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Zeker niet vanzelfsprekend. Er zijn echt veel varianten die zeer giftig zijn, zorgen voor brandwonden in de bek.
Bij katten en ook honden veel gezien (omdat dat dan wordt opgemerkt door het baasje en ze dan in de spoed terechtkomen). Als je verwijderaar de stof DDAC bevat, is het giftig voor dier en milieu.
Dan koop je toch zonder
Vakman pur sang
  zondag 25 januari 2026 @ 11:07:28 #17
36431 bleiblei
pi_219923228
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 07:33 schreef 111210 het volgende:

[..]
Je zou in eerste instantie denken dat dit een natuurlijke oplossing is die niet slecht voor het milieu is.

Wij hebben veel groen en minimaal bestraat. maar echt de rest van de straat heeft alles helemaal dicht bestraat met betontegels die idd allemaal groen worden.
https://www.rivm.nl/nieuw(...)ag-in-kaart-gebracht
pi_219923324
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan koop je toch zonder
Want dat weet natuurlijk iedereen, als het gewoon bij veel winkels mét op de planken staat en andere onwetenden het als tip geven (en eerst ronduit ontkennen) :')
pi_219923457
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 11:12 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Want dat weet natuurlijk iedereen, als het gewoon bij veel winkels mét op de planken staat en andere onwetenden het als tip geven (en eerst ronduit ontkennen) :')
Maar denk je nou echt dat er in NL iets verkocht mag worden wat zwaar giftig is?

Behalve natuurazijn, dat mag je bij wet niet gebruiken in tuin of op bestrating, omdat het alles afbreekt in de bodem en het grondwater bereikt.

Wist je dat natuurazijn verboden is en Roundup
Niet? Roundup is veel minder schadelijk dan azijn namelijk, omdat het afgebroken is voordat grondwater wordt bereikt.
Maar Roundup mag niet verkocht worden aan particulieren en natuurazijn staan hele pallets van in de winkels voor ¤3 per jerrycan.
Vakman pur sang
pi_219923601
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 11:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar denk je nou echt dat er in NL iets verkocht mag worden wat zwaar giftig is?
Zolang het voor de consument niet direct dodelijk is, ja. En in dit geval is het niet zozeer dat je als mens gelijk dood neervalt vanwege de dampen, maar dieren krijgen het op hun poten (die ze wassen), ademen het wel meer in (lager bij de grond) en krijgen zo brandwonden in o.a. de bek/slokdarm/etc. En dan verhongeren ze. Ik werk in de spoed, ik heb te vaak de gevolgen gezien.

Slakkenkorrels en rattengif mogen ook worden verkocht, dat is natuurlijk ook puur gif en zeer dodelijk voor (wilde) dieren.

Maar als je het dus toch echt wil gebruiken, kijk dan even goed naar de stoffen. Het zijn vaak de Axion’s in mijn ervaring die de meeste troep nog verkopen, wellicht heeft een tuincentrum al een iets minder schadelijke variant op de plank.
pi_219923629
Ik doe 1 x per jaar de Kärcher erover heen. Uurtje werk.
  zondag 25 januari 2026 @ 11:56:01 #22
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219923649
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Kut, ik gebruikte de afgelopen jaren (naast de Kärcher) de HG groene aanslag reiniger omdat ik dacht dat die oke was.

Zie nu dat die de DDAC bevat die je noemt.

Heb je diervriendelijke alternatieven?
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_219923840
quote:
17s.gif Op zondag 25 januari 2026 11:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Kut, ik gebruikte de afgelopen jaren (naast de Kärcher) de HG groene aanslag reiniger omdat ik dacht dat die oke was.

Zie nu dat die de DDAC bevat die je noemt.

Heb je diervriendelijke alternatieven?
https://www.hevutools.nl/(...)ninger-3-liter-64278
Vakman pur sang
pi_219926668
quote:
Ja ik weet het, maar goo dat een groot deel van de mensen dit niet weet. Je kan het ook gewoon overal kopen zonder enige vorm van waarschuwing.
pi_219929591
Leuke vraag; ik gebruik ook wel eens natuurazijn in combinatie met een beetje afwasmiddel en zout tegen begroeiing in mijn pad en terras en werkt als een malle, ik weet dat het niet super goed is maar een beter alternatief heb ik niet gevonden tegen onkruid.. :@

Qua schoonmaken heb ik het zelfde probleem als de TS, ik heb een tegelpad rondom mijn huis met een mooie harde coating, maar daarop groeit als een malle algen... en nu het nat is rondom mijn zomerhuisje is het daarom super glad ~:) [insert: slee smilie: 🛷]

Dus had de hoop hier een gouden tip te vinden, en helaas is dat borstelen geworden blijkbaar. Ik heb zelf ook een hogedrukreiniger maar geen zin om m'n tegels naar de klote te helpen! :Y

Trouwens dit vind AI van natuurazijn:
quote:
Natuurazijn is weliswaar biologisch afbreekbaar, maar zeker niet onschadelijk voor de natuur. Het is een sterk zuur dat de pH-waarde van de bodem drastisch verandert, nuttige insecten en bodemleven doodt en planten kan beschadigen. Het gebruik van azijn tegen onkruid is schadelijk voor het milieu.

Schadelijk voor bodem en water:
- Azijn verzuurt de bodem, wat schadelijk is voor planten, wortels en micro-organismen.
- Het kan via regenwater in het grondwater terechtkomen, wat negatieve effecten heeft.

Schadelijk voor biodiversiteit:
- Wormen, mieren en andere nuttige insecten gaan dood door de inwerking van het zuur.

Geen onkruidbestrijder:
- Het gebruik van azijn (en schoonmaakazijn) als bestrijdingsmiddel in de tuin is niet toegestaan, aldus de NVWA en RIVM.

Terras:
- Azijn kan kalk in natuursteen en beton aantasten.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219930471
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
We kennen het allemaal:

[ afbeelding ]

Je kunt dan beter deze nemen:

https://www.conrad.nl/nl/(...)ALw_wcB&refresh=true

Hier zit een roterende borstel bij.
Deze beschadigd de tegel niet.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:49:43 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219962275
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 07:23 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Het heet toch niet voor niets natuurazijn?
In de natuur komen ook giftige paddenstoelen voor of mineralen met kwik of uranium. ;)
quote:
Staar je niet blind op de druk alleen, 230 bar met maar 5L/min heb je niets aan. De grotere modellen op krachtstroom hebben niet per se een veel hogere druk, wel meer liters.

Dat gezegd hebbende, met een hogedrukspuit maak je het oppervlak van de tegels ruw waardoor groene aanslag makkelijker blijft kleven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:00:05 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219962355
Gebruik van zout en azijn als herbicide is overigens verboden ze zijn daarvoor niet toegelaten door het Ctgb.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219964685
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:00 schreef derLudolf het volgende:
Gebruik van zout en azijn als herbicide is overigens verboden ze zijn daarvoor niet toegelaten door het Ctgb.
Deze winter ruim 134 miljoen kilo zout gestrooid in Nederland. Tis goed _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219965005
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:55 schreef halfway het volgende:

[..]
Deze winter ruim 134 miljoen kilo zout gestrooid in Nederland. Tis goed _O-
Op asfalt ja, niet in de tuin.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:38:03 #31
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219965084
Waarom moet dat schoonspuiten met water? Prachtig helder, loepzuiver drinkwater? Gebruik zand bijvoorbeeld. Ik vind dit echt waterverspilling.
pi_219968338
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Waarom moet dat schoonspuiten met water? Prachtig helder, loepzuiver drinkwater? Gebruik zand bijvoorbeeld. Ik vind dit echt waterverspilling.
Water kost echt geen reet kwam ik laatst achter. Het duurste zijn de vaste aansluitkosten (85% van mijn rekening). Dus je bent gek als je er dan geen gebruik van maakt. Mijn streven is om dit jaar mijn waterverbruik minimaal te verdriedubbelen en dat kost me amper meer. Ik doe de moeite ook niet meer om de kraan dichte te draaien tijdens tandenpoetsen bv.

Als de verhouding tussen vaste kosten en daadwerkelijk verbruik gaan aanpassen ben ik weer bereid om wat zuiniger aan te doen.

KLB / Zuinig doen met water is een hoax
pindazakje
  zaterdag 31 januari 2026 @ 10:20:44 #33
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219968445
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 09:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Water kost echt geen reet kwam ik laatst achter. Het duurste zijn de vaste aansluitkosten (85% van mijn rekening). Dus je bent gek als je er dan geen gebruik van maakt. Mijn streven is om dit jaar mijn waterverbruik minimaal te verdriedubbelen en dat kost me amper meer. Ik doe de moeite ook niet meer om de kraan dichte te draaien tijdens tandenpoetsen bv.

Als de verhouding tussen vaste kosten en daadwerkelijk verbruik gaan aanpassen ben ik weer bereid om wat zuiniger aan te doen.

KLB / Zuinig doen met water is een hoax
Ik blijf het zonde vinden, wat het ook kost.
pi_220004614
quote:
7s.gif Op zondag 25 januari 2026 11:45 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Zolang het voor de consument niet direct dodelijk is, ja. En in dit geval is het niet zozeer dat je als mens gelijk dood neervalt vanwege de dampen, maar dieren krijgen het op hun poten (die ze wassen), ademen het wel meer in (lager bij de grond) en krijgen zo brandwonden in o.a. de bek/slokdarm/etc. En dan verhongeren ze. Ik werk in de spoed, ik heb te vaak de gevolgen gezien.

Slakkenkorrels en rattengif mogen ook worden verkocht, dat is natuurlijk ook puur gif en zeer dodelijk voor (wilde) dieren.

Maar als je het dus toch echt wil gebruiken, kijk dan even goed naar de stoffen. Het zijn vaak de Axion’s in mijn ervaring die de meeste troep nog verkopen, wellicht heeft een tuincentrum al een iets minder schadelijke variant op de plank.
Balen, want dat spul van de action werkt als een tierelier en kost geen drol. Schaamteloos dat dat nog verkocht wordt...

https://radar.avrotros.nl(...)ijk-voor-katten-2724

Net als de jerrycans azijn die in het voorjaar in de supermarkten staan, want die hoeveelheden zijn maar voor één toepassing nodig...

[ Bericht 3% gewijzigd door Wiedanwel op 04-02-2026 22:19:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')