abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220207140
Nou dat sociaal plan gaat er dus komen, 81% van de bvpp heeft er mee in gestemd....

pi_220207418
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:49 schreef the_X het volgende:
Nou dat sociaal plan gaat er dus komen, 81% van de bvpp heeft er mee in gestemd....

[
lekker hoopvol plan,niet dus
pi_220207427
https://bvpp.nl/nl/nieuws(...)-steun-en-verbinding

dt bord ziet er ook niet meer uit, ze maken wel veel kapot nu,met al die sluitingen.
pi_220207789
Triest. Ik snap echt niet hoe zo veel BVPP-leden voor zo'n slecht plan kunnen stemmen…
pi_220209896
Omdat veel niet snappen wat het inhoudt. Dus stemmen ze er mee in omdat een autoriteit zegt dat het wel goed zal zijn. En mensen snappen niet dat gele vakbonden als de bvpp gewoon geld verdienen aan het sluiten van zulke akkoorden.

Overigens, hoeveel leden had de bvpp ook al weer?
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_220209998
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 23:09 schreef V__L_N het volgende:
Omdat veel niet snappen wat het inhoudt. Dus stemmen ze er mee in omdat een autoriteit zegt dat het wel goed zal zijn. En mensen snappen niet dat gele vakbonden als de bvpp gewoon geld verdienen aan het sluiten van zulke akkoorden.

Volgens mij worden alle vakbonden waar postbezorgers lid van zijn deels gefinancierd door de werkgever. Zie artikel 10 van de CAO. Het probleem met de BVPP is wel dat zij veel afhankelijker zijn van de bijdrage van PostNL dan CNV en FNV dat zijn. Niet alleen omdat ze landelijk gezien veruit de kleinste bond zijn met vrijwel alleen leden in de postsector, maar ook omdat die leden ook nog eens vrij weinig contributie betalen. Bij de BVPP betaal je als postbezorger EUR 4,25 per maand, bij de FNV is dat tussen de 10 en 20.

Waartoe dat kon leiden konden we zien in 2011 toen tijdens een staking de BVPP al na 1 dag (!) staken de handdoek in de ring gooide, zogenaamd omdat ze dachten dat langer staken geen zin had, maar hoogstwaarschijnlijk omdat de stakingskas al na 1 dag leeg was.

Hoeveel leden de BVPP heeft weet ik niet precies, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er 800 postbezorgers lid zijn van de BVPP (van de 14.000). Dus dat is erg laag, maar nog altijd veel meer dan het aantal postbezorgers dat lid is van CNV en FNV. Sowieso is de organisatiegraad onder postbezorgers erg laag, ruim onder het landelijk gemiddelde. Misschien omdat het voor veel mensen maar een bijbaantje is, of omdat het zo slecht betaalt dat veel mensen de vakbond niet kunnen betalen.

Ik keek voor de grap wat de bijstandsnorm is voor een alleenstaande: dat is gewoon meer dan wat ik maandelijks verdien bij PostNL. Als ik ontslagen zou worden en in de bijstand zou komen, dan zou ik er gewoon financieel op vooruit gaan! 8)7
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_220210484
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 23:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik keek voor de grap wat de bijstandsnorm is voor een alleenstaande: dat is gewoon meer dan wat ik maandelijks verdien bij PostNL. Als ik ontslagen zou worden en in de bijstand zou komen, dan zou ik er gewoon financieel op vooruit gaan!
ja je werkt eigenlijk voor niks,velen zien dat volgens mij niet eens.
Beland je in de bijstand kun je er zo even stiekem wat zwart bij doen :) tijd te over.
Ze hebben het vaak over dat je maar 5,5 p.d. mag rondlopen, nou dat is mooi, betaal dan wel naar een 40uurs job.
Ik kom op dan uit op 25/40e deel dat is 15/40e tekort(3/8e) +/- 37,5% tekort t.o.v. van een 40uurs baan,daarom betaald het ook zo belabberd.,plus de rest die anderen (binnen) wel krijgen.Het pbzverhaal bestaat nu rond de 22,5 jaar ongeveer,en ze bonjouren je er zo uit blijkt wel weer,na al die jaren uitbuiting.
pi_220213262
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 23:09 schreef V__L_N het volgende:

uit de laatste pdf van de Or:

Tijdens de DB OR overleggen zijn de volgende onderwerpen besproken:
• Registratie gewerkte tijd: Donderdag 22 januari heeft er een overleg plaatsgevonden tussen het bedrijf en het
DB OR. Er is een update gegeven door het bedrijf waarbij het bedrijf heeft voorgesteld om het verplicht
registreren van de gewerkte tijd (verplicht plussen en minnen) uit te breiden naar de auto- en scooter
bestellingen. Ook heeft het bedrijf voorgesteld om de tijdelijke instemming te verlengen tot 1 april 2027.
• Evaluatie Realistische looptijden: Ook de evaluatie van de looptijden van 1 september is besproken. Nu nog
op een gewone manier de looptijden evalueren kan niet meer omdat de WTR op 12 juli sowieso weer
helemaal op de schop gaat. Door het indienen van een oranje kaart kan de looptijd veel sneller worden
aangepast. Sommige oranje kaarten lijken niet aan te komen. Het hangt niet aan de functie of het contract
dat het niet aankomt. De OR wil geen ‘workaround’ in de vorm van een mail sturen. Als het bedrijf de oranje
kaart belangrijker wil maken moet de procedure werken.

De NPL geeft dit jaar geen natuurboek cadeau, maar een doe, puzzel en ontdekboek. Deze wordt
gecombineerd met de voordeelgids 2026-2027. De bezorging zal in week 16 en 17 plaatsvinden, verspreid
over 8 bezorgdagen. Het gaat om 1,3 miljoen stuks. Doelgroep: Senioren en empty nesters. Gewicht: 700
gram. De boeken worden apart vertast en passen in een standaard brievenbus. Gemiddeld 20 boeken per
loop per dag. Daarnaast worden nog 80.000 stuks Doeboeken bezorgd voor een andere doelgroep. Zodra
alle details bekend zijn zal er een presentatie met de OR gedeeld worden, zodat de OR in de gelegenheid isom vragen te stellen.
pi_220213455
Weer dat gezeur over verplicht plussen en minnen. En inmiddels is de bezorgcoach ook al aan het telefoneren geslagen met mensen die dit niet of onvoldoende doen. Want je MOET altijd plussen of minnen, want het is niet mogelijk dat je een wijk precies in de basistijd loopt. Waarom dat niet mogelijk zou zijn is mij trouwens niet duidelijk. De gemiddelde lengte van de Nederlandse man is 1.84, en laat ik nou toevallig precies 1.84 lang zijn! Dat kan dan zeker ook niet volgens PostNL. Wie meer dan 10% mint op een loop zou "compensatie mintijd" moeten krijgen, maar dat gebeurt hier totaal niet. Niemand krijgt compensatie, je word besodemieterd waar je bij staat. En ondertussen doet het bedrijf alsof wij de bedriegers zijn als wij het niet braaf rapporteren als we eens een paar minuten eerder klaar zijn.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  vrijdag 27 februari 2026 @ 18:48:30 #135
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_220213518
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:35 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Weer dat gezeur over verplicht plussen en minnen. En inmiddels is de bezorgcoach ook al aan het telefoneren geslagen met mensen die dit niet of onvoldoende doen. Want je MOET altijd plussen of minnen, want het is niet mogelijk dat je een wijk precies in de basistijd loopt. Waarom dat niet mogelijk zou zijn is mij trouwens niet duidelijk. De gemiddelde lengte van de Nederlandse man is 1.84, en laat ik nou toevallig precies 1.84 lang zijn! Dat kan dan zeker ook niet volgens PostNL. Wie meer dan 10% mint op een loop zou "compensatie mintijd" moeten krijgen, maar dat gebeurt hier totaal niet. Niemand krijgt compensatie, je word besodemieterd waar je bij staat. En ondertussen doet het bedrijf alsof wij de bedriegers zijn als wij het niet braaf rapporteren als we eens een paar minuten eerder klaar zijn.
Die compensatie wordt hier ook niet uitgevoerd. Ook niet als tassen niet geleverd worden. Maar volgens mij zijn de meeste ook echt wel gestopt met minnen. Ondanks dat het bizar rustig is want bijna iedereen voelt zich genaaid door het bedrijf op het moment.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_220213645
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 18:35 schreef Kramerica-Industries het volgende:
ja ze blijven maar geld proberen te halen bij de onderste laag,de totaal verkeerde plek om dat te doen, denk eerder aan midden en bovensegment.(tip voor de BC)
pi_220217802
Zelfs mijn vaste bezorger in de wijk stopt ermee. Dat is echt een oudgediende en heeft alle zooi al tig keer meegemaakt. Dat is echt een groot teken aan de wand. Ik snap dat het deels de bedoeling is dat veel mensen zelf vetrekken, maar voor de achterblijvers is het alleen nog maar meer drama. De meeste nieuwe bezorgers zijn inderdaad ook snel weer weg want voor het loon en de omstandigheden is bijna elke andere baan beter. Niemand voelt meer verantwoordelijkheid. Over een paar maanden weer berichten in de media over wijken die weken geen post hebben gehad of ergens in een afvalcontainer worden gevonden.. Ik denk dat we binnen 1-2 jaar echt weer dagelijks veel wijken onbemand hebben. En dan nog harder klagen en janken dat het niet meer lukt om de bezorging te bolwerken en aanspraak maken op een vergoeding voor de UPD.
pi_220219266
De CNV leden zijn ook akkoord met het sociaal plan
pi_220221718
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 07:59 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja je werkt eigenlijk voor niks,velen zien dat volgens mij niet eens.
Beland je in de bijstand kun je er zo even stiekem wat zwart bij doen :) tijd te over.
Ze hebben het vaak over dat je maar 5,5 p.d. mag rondlopen, nou dat is mooi, betaal dan wel naar een 40uurs job.
Ik kom op dan uit op 25/40e deel dat is 15/40e tekort(3/8e) +/- 37,5% tekort t.o.v. van een 40uurs baan,daarom betaald het ook zo belabberd.,plus de rest die anderen (binnen) wel krijgen.Het pbzverhaal bestaat nu rond de 22,5 jaar ongeveer,en ze bonjouren je er zo uit blijkt wel weer,na al die jaren uitbuiting.
Ja, volgens de CAO zou de fulltime postbezorgers functie 2x5.5u en 3x5u in de week zijn. 26 uur in totaal. Zwaarte van het werk laat het niet toe om veel uren te maken, uurloon zou dus stuk hoger moeten zijn. Des te sneuer dat ze dan nu ook nog eens de duimschroeven aan het aandraaien zijn om mensen over te laten gaan tot (extra) minnen.

Maar tot 10% minnen gaat dus van je wel van je uren / salaris af? Waarom zou je dat doen dan, ook al krijg ik de rest erboven terug. Dat laatste is dan in theorie want in de praktijk is dat dus niet zo. Daarnaast heb ik helemaal geen zin om dat nog eens in de gaten te moeten houden en er achteraan te moeten. Het werk kost al genoeg energie voor wat het oplevert.
pi_220221745
En nog steeds geen tijdschriften die normaal donderdag zouden komen. Gaat ook structureel vaak mis dat doorschuiven. Loop je dinsdag met bijna week oude edities en de nieuwe. Je zou haast denken dat ze DPG liever kwijt dan rijk zijn. Laatste jaar is echt hopeloos.
pi_220221747
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:50 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Zelfs mijn vaste bezorger in de wijk stopt ermee. Dat is echt een oudgediende en heeft alle zooi al tig keer meegemaakt. Dat is echt een groot teken aan de wand. Ik snap dat het deels de bedoeling is dat veel mensen zelf vetrekken, maar voor de achterblijvers is het alleen nog maar meer drama. De meeste nieuwe bezorgers zijn inderdaad ook snel weer weg want voor het loon en de omstandigheden is bijna elke andere baan beter. Niemand voelt meer verantwoordelijkheid. Over een paar maanden weer berichten in de media over wijken die weken geen post hebben gehad of ergens in een afvalcontainer worden gevonden.. Ik denk dat we binnen 1-2 jaar echt weer dagelijks veel wijken onbemand hebben. En dan nog harder klagen en janken dat het niet meer lukt om de bezorging te bolwerken en aanspraak maken op een vergoeding voor de UPD.
En dat soort mensen zou je juist wat je best voor moeten doen om die te behouden. Want heel snel nieuw enigszins gemotiveerd personeel zal lastig zijn.

Afgelopen week liep er iemand met een collega mee en die hield het na 3.5 uur voor gezien. Wat voor screening ze erbij de PostNL op nahouden valt ook wat op af te dingen.
pi_220222377
Ik heb ergens ons cadeau voor de dag van de bezorger langs zien komen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220223427
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:06 schreef Semargofni het volgende:

[..]
Ja, volgens de CAO zou de fulltime postbezorgers functie 2x5.5u en 3x5u in de week zijn. 26 uur in totaal. Zwaarte van het werk laat het niet toe om veel uren te maken, uurloon zou dus stuk hoger moeten zijn. Des te sneuer dat ze dan nu ook nog eens de duimschroeven aan het aandraaien zijn om mensen over te laten gaan tot (extra) minnen.

Maar tot 10% minnen gaat dus van je wel van je uren / salaris af? Waarom zou je dat doen dan, ook al krijg ik de rest erboven terug. Dat laatste is dan in theorie want in de praktijk is dat dus niet zo. Daarnaast heb ik helemaal geen zin om dat nog eens in de gaten te moeten houden en er achteraan te moeten. Het werk kost al genoeg energie voor wat het oplevert.
ja iedereen die al sinds het begin dit doet,krijgt zolang al tekort,een massaclaim lijkt me op z'n plaats,en die is hoger dan het gebodene in het "soc. plan" .aanpakken dat zooitje.
pi_220223440
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 18:10 schreef Semargofni het volgende:
Want heel snel nieuw enigszins gemotiveerd personeel zal lastig zijn.
zeker met de de recente en eerdere nare berichten :)
pi_220223456
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 19:27 schreef the_X het volgende:
Ik heb ergens ons cadeau voor de dag van de bezorger langs zien komen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja anders red je het niet met de afstanden vanaf 12-7 a.s. ligt de helft van de overgebleven slaven langs de weg :)
pi_220223500
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 14:29 schreef the_X het volgende:
De CNV leden zijn ook akkoord met het sociaal plan
ze hebben zeker een klap met een zethark gehad?
pi_220223815
Kan de cao voor postbezorgers in principe niet nietig verklaard worden door de rechter? Deze is namelijk op alle punten minder dan de cao beroepsgoederenvervoer (lager salaris, minder vakantie, etc). Althans wanneer de cao beroepsgoederenvervoer algemeen verbindend verklaard wordt, wat met die van 2026 nog niet het geval is, maar natuurlijk wel eraan komt. Waarom is vernietiging van deze cao voor postbezorgers dan eigenlijk nog nooit geprobeerd voor zover ik weet?
pi_220223916
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 21:34 schreef wbwb het volgende:
Kan de cao voor postbezorgers in principe niet nietig verklaard worden door de rechter? Deze is namelijk op alle punten minder dan de cao beroepsgoederenvervoer (lager salaris, minder vakantie, etc). Althans wanneer de cao beroepsgoederenvervoer algemeen verbindend verklaard wordt, wat met die van 2026 nog niet het geval is, maar natuurlijk wel eraan komt. Waarom is vernietiging van deze cao voor postbezorgers dan eigenlijk nog nooit geprobeerd voor zover ik weet?
ja dat is voor mij ook een raadsel,het klopt allemaal van geen kant.Alleen jammer dat maar een kleine groep de ogen open heeft.De "tegenpartij" wil nog wel geld toeleggen, lijkt het soms.
  zondag 1 maart 2026 @ 10:10:47 #149
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_220226932
We blijven met die Cao zitten omdat er te weinig mensen lid zijn van een landelijke bond. Dus dan blijft die <1000 bezorgers die bij de bvpp zitten voor een habbekrats de dienst bepalen. Zolang er daar 51% van de mensen trappen in het verhaal wat ze spinnen wordt er een CAO afgesloten. Zelfs al zijn we daar allemaal de dupe van.

Straks krijgen we ook jus omdat mensen niet snappen wat het betekend...
Loesje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')