administratieve functies die gaan eraan dat geloof ik directquote:Op donderdag 22 januari 2026 11:08 schreef nostra het volgende:
Het aantal vacatures voor de beroepsgroepen die het meest in aanmerking komen voor automatisering door GenAI is de laatste jaren gaan achterlopen op de rest van de arbeidsmarkt (figuur 2). Tot 2023, en dus vóór de grootschalige populariteit van ChatGPT, hield het aantal ontstane en openstaande vacatures in de meest voor GenAI vatbare beroepsgroepen ongeveer gelijke tred met andere beroepsgroepen. Maar sindsdien is zowel het aantal ontstane vacatures als het aantal openstaande vacatures aanzienlijk sneller gedaald.
Zo lag het aantal openstaande vacatures in de meest vatbare beroepsgroepen in het tweede kwartaal van 2025 – het jongste kwartaal waarvoor langjarige UWV-cijfers beschikbaar zijn – bijna 25 procent lager dan eind 2022. In de 102 overige beroepsgroepen daalde het aantal vacatures in dezelfde periode met minder dan 10 procent. Bij elkaar gaat het om een daling van ruim 19.000 vacatures in de GenAI-beroepsgroepen.
[ afbeelding ]
Zie voor een uitgebreide analyse:
https://esb.nu/dalende-we(...)ncurreren-met-genai/
Waaronder ook de lijst met meest vatbare beroepen om door AI vervangen te worden.
Een te verwachten ontwikkeling, maar het lijkt wel erg snel te gaan. Voor seniors is er vooralsnog niets aan de hand, maar dat kan natuurlijk ook gaan verantwoorden. Maken jullie je zorgen?
Iedereen is er bovenop gesprongen en verwachtte wonderen, in de praktijk is het toch allemaal niet zo makkelijk. Vooral het verzamelen en normaliseren van de benodigde data is meestal een groot probleem. Dus verder dan de klantenservice vervangen door een AI (met veel boze klanten als gevolg) komen die initiatieven zelden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:08 schreef nostra het volgende:
Het aantal vacatures voor de beroepsgroepen die het meest in aanmerking komen voor automatisering door GenAI is de laatste jaren gaan achterlopen op de rest van de arbeidsmarkt (figuur 2). Tot 2023, en dus vóór de grootschalige populariteit van ChatGPT, hield het aantal ontstane en openstaande vacatures in de meest voor GenAI vatbare beroepsgroepen ongeveer gelijke tred met andere beroepsgroepen. Maar sindsdien is zowel het aantal ontstane vacatures als het aantal openstaande vacatures aanzienlijk sneller gedaald.
Zo lag het aantal openstaande vacatures in de meest vatbare beroepsgroepen in het tweede kwartaal van 2025 – het jongste kwartaal waarvoor langjarige UWV-cijfers beschikbaar zijn – bijna 25 procent lager dan eind 2022. In de 102 overige beroepsgroepen daalde het aantal vacatures in dezelfde periode met minder dan 10 procent. Bij elkaar gaat het om een daling van ruim 19.000 vacatures in de GenAI-beroepsgroepen.
[ afbeelding ]
Zie voor een uitgebreide analyse:
https://esb.nu/dalende-we(...)ncurreren-met-genai/
Waaronder ook de lijst met meest vatbare beroepen om door AI vervangen te worden.
Een te verwachten ontwikkeling, maar het lijkt wel erg snel te gaan. Voor seniors is er vooralsnog niets aan de hand, maar dat kan natuurlijk ook gaan verantwoorden. Maken jullie je zorgen?
Zoals?quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:53 schreef Hexagon het volgende:
Dit is natuurlijk niet verwonderlijk want AI neemt een hoop tijdrovende taken over.
Veel developmentwerk bijvoorbeeld.quote:
Ook wel gezond, voor die beroepsgroep. Teveel pipo's die met een waardeloos diplomatje na een interne cursus aan het code kloppen werden gezet. Als we die er efficient uit kunnen trappen dan wordt iedereen daar beter van.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veel developmentwerk bijvoorbeeld.
Als ik 5 jaar geleden een script moest maken om data uit een bepaalde XML naar tabellen weg te schrijven, dan was ik uren aan het schrijven en debuggen.
Nu geef ik AI de input en de verwachte output en laat hem rammelen. En het resultaat test ik, en verbeter ik waar nodig. Scheelt uren werk.
Maar dat gaat ook niet gebeuren. We hebben ook niet massa's werkloze scheppers sinds de shovel er is.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:44 schreef Twiitch het volgende:
Als iedereen werkeloos is dan is niemand werkeloos.
Dat denk ook ook niet. Wel een gevaar voor loon. Dat heb ik in de enginering ook meegemaakt toen men Acad en andere applicaties introduceerde. Waar in het verleden een hoofdconstructeur(achter een tekentafel) een zeer goed salaris had is dat nu een stuk minder.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dat gaat ook niet gebeuren. We hebben ook niet massa's werkloze scheppers sinds de shovel er is.
Je vraagt het aan de AI en dan vertrouw je die klakkeloos? Ik heb nog niet veel AI analyses gezien die ook kloppen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:42 schreef Hexagon het volgende:
Maar het zal ook bij finaniele instellingen de nodige impact hebben. Het maakt een hele hoop handmatig werk voor bijvoorbeeld risicoberekeningen of controles onnodig.
Een helpdeskticket wordt bijvoorbeeld automatisch gelogd, samengevat, genotuleerd. Alle handelingen die zijn verricht ook.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je vraagt het aan de AI en dan vertrouw je die klakkeloos? Ik heb nog niet veel AI analyses gezien die ook kloppen.
Een poosje geleden kreeg ik een of andere geldgerelateerde brief die abracadabra was voor me. Maar er moest dus van alles ingevuld worden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je vraagt het aan de AI en dan vertrouw je die klakkeloos? Ik heb nog niet veel AI analyses gezien die ook kloppen.
De AI luistert naar het gesprek? Of heeft hij zelf via een chat contact met de klant? Die chatbots waarbij je vragen kunt stellen die ze steeds verkeerd begrijpen? Kan die klant dan ook aangeven of hij er blij mee is of een mens wil spreken?quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Een helpdeskticket wordt bijvoorbeeld automatisch gelogd, samengevat, genotuleerd. Alle handelingen die zijn verricht ook.
AI legt ook jouw handelingen vast om het ticket af te handelen. Luistert mee naar het gesprek en vat het samen. Categoriseert (triage), koppelt het aan de SLA, prioriteert (bijvoorbeeld op basis van sentimentanalyse) etc. Ik zit zelf niet aan de helpdesk- of businesskant maar was als staf verbonden aan een aantal MSP's en heb me laten vertellen dat het zo een kwartier aan tijd kan schelen, die je dus waardevoller kan inzetten. De gestandaardiseerde/repetitieve taken neem je dus weg, dus het raakt vooral de onderkant van werkzaamheden c.q. functies.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De AI luistert naar het gesprek? Of heeft hij zelf via een chat contact met de klant? Die chatbots waarbij je vragen kunt stellen die ze steeds verkeerd begrijpen? Kan die klant dan ook aangeven of hij er blij mee is of een mens wil spreken?
De meeste bedrijven hebben een FAQ waar de meest voorkomende antwoorden in staan. Als je via de chat contact opneemt gaat die er van uit, dat je te lui was om daar naar te kijken en het antwoord daar tussen staat. Als je dus niet te lui was en jouw vraag er niet tussen stond, wordt je met een kluitje in het riet gestuurd en wordt je vraag niet beantwoord. En dan moet je een uur wachten, tot de enige overgebleven mens tijd voor je heeft.
Dat? Maar dan wel netjes genotuleerd?
Hij schrijft dat hij het nog controleert.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
O jee. Dan moet je oppassen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 18:19 schreef nostra het volgende:
bijvoorbeeld op basis van sentimentanalyse
Zoals blijkt kun je hartstikke leuke cartoons / foto's van users genereren totdat dat ook weer de keel uitkomt. Verder die dingen van "tickets" genereren en afhandelen... Lijkt me pure luiheid omdat het vervelend werk is.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij schrijft dat hij het nog controleert.
Ik heb wel mn twijfel bij language models. Ik heb zowel Deepseek als ChatGPT lang gebruikt en ik merk dat er klad in komt, tot een punt dat ik betwijfel of beide al niet in de eigen staart aan het bijten zijn.
In China brouwen ze een drankje en ziet men wel wat het uiteindelijk werkelijk waard blijkt te zijn. Amerikanen bewieroken het alsof het een goddelijk elixer is.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoals blijkt kun je hartstikke leuke cartoons / foto's van users genereren totdat dat ook weer de keel uitkomt. Verder die dingen van "tickets" genereren en afhandelen... Lijkt me pure luiheid omdat het vervelend werk is.
Ik vertrouw de resultaten voor geen cent. Ik denk dat het niet zo lang zal duren om te beseffen dat mensen die helemaal niet kunnen programmeren maar daar toch "leuke" dingen mee maken door de mand gaan vallen. Het is m.i. echt de kleren van de Keizer.
Die onnozelheid kan nooit zoveel geld waard zijn als de beurswaarde impliceert. Het is ook zo dat AI gerelateerde bedrijven de waarde opblazen omdat ze gigantische bedragen (die ze eigenlijk niet echt hebben) in elkaar "investeren". Dit gaat crashen als een malle en dan horen we er nooit meer iets van.
Ik zou zeggen Goddank.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:09 schreef Telefoonvork het volgende:
Callcenters zullen wel een snel slachtoffer worden
Het punt is denk ik dat je leken onder de indruk kan laten zijn. Als je ze ondervraagt over dingen waar je wel verstand van hebt blijkt het pure bagger. Het is toch al met al ouderlijke bewondering voor een iets voorlijke kleuter.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:08 schreef Beathoven het volgende:
Die hele synthese is soms meer alchemie dan wetenschap.
Ze zijn vooral afgericht op pleasen en slijmen. Daardoor wordt het wereldwijd zo breed omarmd. En wat ze NOOIT mogen doen is zeggen: ik weet het niet, geen idee, vraag het aan iemand anders.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:18 schreef Beathoven het volgende:
< sorry voor de vergissing! Je hebt weer gelijk. Blabla
Vermoeidend soms.
Ik heb het idee dat ChatGPT bij diabetes-gerelateerde vragen de laatste tijd vaker iets zegt in de trant van 'het is niet aan mij om daarop te antwoorden, ik ben geen dokter'.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze zijn vooral afgericht op pleasen en slijmen. Daardoor wordt het wereldwijd zo breed omarmd. En wat ze NOOIT mogen doen is zeggen: ik weet het niet, geen idee, vraag het aan iemand anders.
Dat is een "patch" zeg maar sinds ze mensen actief aanmoedigden om zelfmoord te plegen. Is om rechtszaken te ontlopen. Verder is het gewoon pure evil natuurlijk.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:24 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ChatGPT bij diabetes-gerelateerde vragen de laatste tijd vaker iets zegt in de trant van 'het is niet aan mij om daarop te antwoorden, ik ben geen dokter'.
Nee, maar het doet wel heel veel voorwerk dat niet meer handmatig hoeft te worden gedaan.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat of je moet chatgpt corrigeren.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:18 schreef Beathoven het volgende:
ChatGPT doet examens in kwantummechanica blijkbaar goed, maar voor gewone consumentenvragen.
< "Ik kan je volledig informeren over merk y, product x, blabla.. tabelletje met functies"
Check..check.
> maar dat en dat zit er helemaal niet in
< daar heb je helemaal gelijk in!!! Ik haalde het door elkaar met dat andere product.
> Maar in dat andere product die je noemt zit het ook niet
< sorry voor de vergissing! Je hebt weer gelijk. Blabla
Vermoeidend soms.
Domme MBO'ers blijvenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:43 schreef HSG het volgende:
AI gaan bijna al het werk vervangen voor dikke winsten.En je kunt eindelijk al die domme mbo'ers uit je bedrijf knikkeren.
Net zo 'klakkeloos' als de informatie die ik via Google vergaar. Je valideert wat je krijgt. Je krijgt alleen je informatie 100x sneller.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
mensen die fysiek atomen voortbewegen die beroepen die blijven bestaanquote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Domme MBO'ers blijven
Het zijn juiste de hoger opgeleiden die moeten vrezen.
Dikke winsten als niemand meer geld heeft om je product of dienst te kopen?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:43 schreef HSG het volgende:
AI gaan bijna al het werk vervangen voor dikke winsten.En je kunt eindelijk al die domme mbo'ers uit je bedrijf knikkeren.
Ik merk wel dat ik luier wordt en sommige kennis die ik paraat had versloft nu beetje. Dan kijk ik naar een stuk code en dan wil ik daar wat statements/refactors aan toe voegen. Dan denk ik pfff, hoe zat dat ook alweer. En vraag ik het co-pilot wel ff en pas daarna de uitkomst wel even aan naar wat ik echt in gedachten had. Voorheen had ik die kennis paraat.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:05 schreef Hexagon het volgende:
Nu geef ik AI de input en de verwachte output en laat hem rammelen. En het resultaat test ik, en verbeter ik waar nodig. Scheelt uren werk.
Tegenwoordig prompt ik dan ook altijd 'geef 2 redenen waarom het handig is en 2 redenen waarom het niet zo handig is'. Dan dwing je chatGPT beetje neutraal te blijven. Want ook als ik mijn vraag neutraal stel, merk je dat chatGPT toch graag probeert te achterhalen wat het gewenste antwoord isquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze zijn vooral afgericht op pleasen en slijmen. Daardoor wordt het wereldwijd zo breed omarmd. En wat ze NOOIT mogen doen is zeggen: ik weet het niet, geen idee, vraag het aan iemand anders.
Je weet dat steeds meer landbouwmachines hun werk kunnen doen zonder dat er een chauffeur in zit? Zelf hun rondjes rijden en de werktuigen aan en uit zetten? Meestal zit er nu nog een boer in de bestuurdersstoel, maar het is meer net zoals met een Tesla, dat hij soms domme dingen kan doen. Ze hoeven alleen in te grijpen als het fout gaat. En meestal kan dat ook via afstandsbediening. Dus of je in de bestuurdersstoel zit of aan het zwembad ligt en af en toe eens op het schermpje van je afstandsbediening kijkt, maakt steeds minder verschil.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen die fysiek atomen voortbewegen die beroepen die blijven bestaan
straatmakers, monteurs ,schilders , veehouders , landbouw
we hebben toch toeslagen?/quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dikke winsten als niemand meer geld heeft om je product of dienst te kopen?
Refactoren is ook nogal suf werk. Dan is de verleiding om te zeggen "hee bot, hoe kan dit beter" ook groot.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:22 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik merk wel dat ik luier wordt en sommige kennis die ik paraat had versloft nu beetje. Dan kijk ik naar een stuk code en dan wil ik daar wat statements/refactors aan toe voegen. Dan denk ik pfff, hoe zat dat ook alweer. En vraag ik het co-pilot wel ff en pas daarna de uitkomst wel even aan naar wat ik echt in gedachten had. Voorheen had ik die kennis paraat.
De kantoor MBO'ers en HBO'ers die vooral zoek en controleerwerk moeten doen, zonder zelf iets te moeten toevoegen die hebben het het moeilijkst.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Domme MBO'ers blijven
Het zijn juiste de hoger opgeleiden die moeten vrezen.
"bot, hoe kan dit beter?" is vaak ook een leermomentje. Want het kan vaak inderdaad beter als je niet het type persoon bent dat die elegante oplossingen geeft op stack-overflowquote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Refactoren is ook nogal suf werk. Dan is de verleiding om te zeggen "hee bot, hoe kan dit beter" ook groot.
Het is meer een kwestie dat veel dingen niet of nauwelijks gedocumenteerd zijn, of dat je niet weet waar je moet zoeken. Goede documentatie maken is niet iets wat een programmeur graag doet. En de meest gebruikte programmeertalen (C syntaxis) zijn erg moeilijk leesbaar.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
"bot, hoe kan dit beter?" is vaak ook een leermomentje. Want het kan vaak inderdaad beter als je niet het type persoon bent dat die elegante oplossingen geeft op stack-overflow
Alleen programmeurs die code moeten kloppen vanuit totaal voorgekauwde opdrachten. En die verder niet met het bouwen van de structuur bezig zijn, of het vertalen van klantsituaties.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:03 schreef HowardRoark het volgende:
De programmeurs mogen toch onderhand ook wel gaan vrezen, dat weet ook dit onderzoek weer te bevestigen.
Nee joh, ik zit in de test-automatisering, dat binnen ons bedrijf ook veel gedaan wordt door testers met niet al teveel scriptkennis. Die prutsten maar wat aan zonder veel controle van developers. En dan moet je het toch echt strakker,consistenter en stabieler maken. Dan kunnen heel veel falende uitgezette testen ineens weer aangezet worden en onderhoud is ook ineens een stuk eenvoudiger.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is meer een kwestie dat veel dingen niet of nauwelijks gedocumenteerd zijn, of dat je niet weet waar je moet zoeken. Goede documentatie maken is niet iets wat een programmeur graag doet. En de meest gebruikte programmeertalen (C syntaxis) zijn erg moeilijk leesbaar.
Als je al denkt dat refactoring nodig is, dan zeg je eigenlijk dat het een grote spaghetti is, waar iedereen gewoon deed wat ze het gemakkelijkste leek. Wat inderdaad door SCRUM wel enorm in de hand wordt gewerkt. (Ja, ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat ze wel agile werken, maar toch eerst altijd een degelijk ontwerp maken, maar dat ben ik in de praktijk nog nooit tegen gekomen. Maar dat kan aan mijn definitie daarvan liggen.)
Voor documentatie is AI ook ideaal. Scheelt ook heel veel werk dat niemand wilde doen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is meer een kwestie dat veel dingen niet of nauwelijks gedocumenteerd zijn, of dat je niet weet waar je moet zoeken. Goede documentatie maken is niet iets wat een programmeur graag doet. En de meest gebruikte programmeertalen (C syntaxis) zijn erg moeilijk leesbaar.
Als je al denkt dat refactoring nodig is, dan zeg je eigenlijk dat het een grote spaghetti is, waar iedereen gewoon deed wat ze het gemakkelijkste leek. Wat inderdaad door SCRUM wel enorm in de hand wordt gewerkt. (Ja, ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat ze wel agile werken, maar toch eerst altijd een gestructureerd en modulair ontwerp maken, maar dat ben ik in de praktijk nog nooit tegen gekomen. Maar dat kan aan mijn definitie daarvan liggen.)
Interessant.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen programmeurs die code moeten kloppen vanuit totaal voorgekauwde opdrachten. En die verder niet met het bouwen van de structuur bezig zijn, of het vertalen van klantsituaties.
Maar over het algemeen blijft er werk genoeg over. In plaats van zelf mijn vingers blauw te typen aan code, ben ik nu meer bezig met het in elkaar schroeven van componenten die ik door AI laat maken. Als een soort IKEA kast onderdelen die op mijn instructie worden gemaakt. Daarbij doet AI het vervelende werk, en pas ik de onderdelen in elkaar en test ik het resultaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |