Onbetaalbaar wordt het natuurlijk nooit. Als de koers steeds hoger wordt dan koop je niet meer per hele bitcoin maar per 100mbtc of per 10 mbtc of zelfs 1 mbtc of ooit wellicht zelfs per 1 dmbtc. Je kan altijd Bitcoin kopen en de percentages stijging blijven gelijk of je nou 1 btc of 1dmbtc koopt.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
“Mijn enige angst is dat BTC onbetaalbaar wordt.
En
Rode candles zijn je vriend”
Dat sloeg dus gezien je denkwijze in november ook toen al nergens op. Geef toe
De tulpenmanie ontstond vooral door intrede van afgeleide producten waarmee men ging speculeren, dat zou je dan ook van goud kunnen beweren, overigens hebben we dit al met crypto gezien in de vorige crash waar met name Altcoins de bietenbrug op gingen, tjah als iemand je 20% maandelijkse rente beloofd in ruil voor je crypto dan kan het hard gaan. Zo is de papieren goudvoorraad 100/200 keer zo hoog dan er fysiek goud is.quote:Op woensdag 25 februari 2026 09:04 schreef Perrin het volgende:
Het is pure speculatie. De tulpenmanie van tegenwoordig. En die bollen kan je tenminste nog eten.
Ik veronderstel dat Thijs bedoelt dat het steeds lastiger zal worden om veel sats te kopen. Wat correct is.quote:Op donderdag 26 februari 2026 22:23 schreef ThijsTH het volgende:
[..]
Onbetaalbaar wordt het natuurlijk nooit. Als de koers steeds hoger wordt dan koop je niet meer per hele bitcoin maar per 100mbtc of per 10 mbtc of zelfs 1 mbtc of ooit wellicht zelfs per 1 dmbtc. Je kan altijd Bitcoin kopen en de percentages stijging blijven gelijk of je nou 1 btc of 1dmbtc koopt.
Hoezo lijkt bereikt?quote:Op zondag 29 maart 2026 01:10 schreef Elan het volgende:
De bodem lijkt wel bereikt nu. En de beurzen krijgen inmiddels ook correcties voor hun kiezen die we in jaren niet hebben gezien.
Toch maar weer een tasje BTC terug gekocht
Dus het bitcoin-algoritme heeft zijn langste tijd gehad. Wordt het niet 2029 dan wel 2035. De block chain an sich blijft gewoon bestaan natuurlijk. Je zou deze ook gewoon door een centrale instantie kunnen laten beheren, zonder crypto. Maar daarmee ondermijn je het hele principe. Of je zou een ander, quantum-ongevoelig algoritme kunnen gebruiken. Maar is het dan nog wel decentraal etc?quote:Natuurlijk, ik leg het simpel uit.
Hier is een **korte, begrijpelijke samenvatting** van wat er in dit whitepaper staat.
# ✅ **Simpel uitgelegd: wat staat er in dit document?**
Dit whitepaper gaat over **hoe kwantumcomputers een gevaar vormen voor cryptocurrencies zoals Bitcoin en Ethereum**, en wat daaraan gedaan kan worden.
## 1. **Waarom zijn kwantumcomputers een probleem?**
Kwantumcomputers kunnen bepaalde wiskundige problemen supersnel oplossen.
Cryptocurrencies gebruiken precies die problemen als beveiliging — zoals het Elliptic Curve Discrete Logarithm Problem (ECDLP).
→ **Een krachtige kwantumcomputer zou dus privé-sleutels kunnen kraken** en daarmee geld stelen.
## 2. **Wat is de nieuwe ontdekking?**
De schrijvers laten zien dat:
### 🔓 Een kwantumcomputer met:
* **1200–1450 logische qubits**
* **70–90 miljoen Toffoli‑gates**
→ genoeg is om de beveiliging van Bitcoin/Ethereum te breken.
Dat is **veel minder** dan wat eerdere onderzoeken dachten.
Ze bewijzen dit met een **zero‑knowledge proof** (dus zonder het recept openbaar te maken).
## 3. **Hoe snel kan zo’n aanval gaan?**
Er zijn twee soorten kwantumcomputers:
* **Snel (“fast‑clock”)** → superconducting / photonic
* **Langzaam (“slow‑clock”)** → ion traps / neutral atoms
### Alleen snelle kwantumcomputers kunnen dit:
### ⚠️ **“On‑spend” aanvallen**
Binnen enkele minuten een sleutel kraken **terwijl een transactie onderweg is.**
Voorbeeld:
Je verstuurt BTC → hacker vangt de transactie op → kraakt je sleutel → stuurt het geld naar zichzelf → vóórdat de transactie in een block komt.
### Langzame kwantumcomputers kunnen alleen:
### ⚠️ **“At‑rest” aanvallen**
Bijvoorbeeld oude wallets waarvan de publieke sleutel al jaren zichtbaar is.
## 4. **Welke blockchains lopen risico?**
Vooral blockchains die **elliptic curve cryptografie** gebruiken, zoals:
* Bitcoin
* Ethereum
* Privacy coins zoals Zcash
* Veel smart‑contract chains
Sommigen hebben extra risico’s door complexe systemen zoals:
* smart contracts
* proof‑of‑stake
* data availability sampling
* tokenization (stablecoins, echte activa op de chain)
## 5. **Het grote probleem: oude, verlaten wallets**
Veel oude Bitcoin‑adressen (P2PK) laten hun **publieke sleutel volledig zien**.
Die zijn straks makkelijk te kraken zodra kwantumcomputers sterk genoeg zijn.
Het gaat om **rond 2,3 miljoen BTC** die dan kwetsbaar kan worden.
## 6. **Wat zijn mogelijke oplossingen?**
### Korte termijn
* Geen public key hergebruik
* Private mempools
* Commit–reveal transacties
* Updates aan smart contracts
### Lange termijn
* Migreren naar **Post‑Quantum Cryptografie (PQC)**
Sommige blockchains (QRL, Mochimo, Abelian) gebruiken al PQC.
## 7. **Wat met ‘vergeten’ wallets?**
Dit is een beleidsprobleem:
Moet een overheid of community een soort **“digitale bergingswet”** maken om verlaten crypto te behandelen als wrakgoed/schatvondst?
Denk aan:
* vernietigen (“burnen”)
* reguleren
* nationaal‑veiligheidsbeleid
* digitale salvage
Dat wordt een groot debat.
# 📌 **Ultrakorte samenvatting**
**Kwantumcomputers worden snel sterk genoeg om de huidige crypto‑beveiliging te breken.
Bitcoin, Ethereum en andere coins moeten overstappen op post‑quantum beveiliging.
Als dat niet gebeurt, kunnen transacties live worden gekaapt en oude wallets worden leeggehaald.**
Wil je dat ik het nóg korter maak, of wil je dat ik een presentatie/stroomschema voor je maak?
Als je heel puur kijkt is dit geen zwakte van bitcoin of blockchain maar de manier waarop je private keys gebruikt die nu te zwak zijn, ik denk dat het uiteindelijk gaat gebeuren maar binnen 3 jaar lijkt me stug. Kortom er moet gewoon een fork gemaakt worden waarbij de beveiliging van de keys omhoog moet. Overigens ondermijn je geen enkel principe als jij vind dat er gebruik gemaakt moet worden van een centrale partij dan staat het je geheel vrij morgen de blockchain te forken, en iedere wallethouder te onboarden met zijn private key.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:58 schreef LXIV het volgende:
Ik zag een artikel waarin Google aantoonde binnen drie jaar al met behulp van quantum-computers de blockchain te kunnen kraken:
https://research.google/b(...)ilities-responsibly/
Een simpele uitleg hier:
[..]
Dus het bitcoin-algoritme heeft zijn langste tijd gehad. Wordt het niet 2029 dan wel 2035. De block chain an sich blijft gewoon bestaan natuurlijk. Je zou deze ook gewoon door een centrale instantie kunnen laten beheren, zonder crypto. Maar daarmee ondermijn je het hele principe. Of je zou een ander, quantum-ongevoelig algoritme kunnen gebruiken. Maar is het dan nog wel decentraal etc?
De echte energiecrisis moet nog beginnen, de aardbeving is al geweest maar de tsunami rolt nog naar de kust en dan pas komt de echte schade.quote:Op zondag 29 maart 2026 01:10 schreef Elan het volgende:
De bodem lijkt wel bereikt nu. En de beurzen krijgen inmiddels ook correcties voor hun kiezen die we in jaren niet hebben gezien.
Toch maar weer een tasje BTC terug gekocht
Ach, als quantum computers zo goed worden dan gaan ze eerst staatsgeheimen stelen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:58 schreef LXIV het volgende:
Ik zag een artikel waarin Google aantoonde binnen drie jaar al met behulp van quantum-computers de blockchain te kunnen kraken:
https://research.google/b(...)ilities-responsibly/
Een simpele uitleg hier:
[..]
Dus het bitcoin-algoritme heeft zijn langste tijd gehad. Wordt het niet 2029 dan wel 2035. De block chain an sich blijft gewoon bestaan natuurlijk. Je zou deze ook gewoon door een centrale instantie kunnen laten beheren, zonder crypto. Maar daarmee ondermijn je het hele principe. Of je zou een ander, quantum-ongevoelig algoritme kunnen gebruiken. Maar is het dan nog wel decentraal etc?
Hier ook, al had ik de harde crisis al veel eerder verwacht, ik heb nu 60K spaargeld om de bank staan, maar geen zin om nu in te stappen en binnen jaar 40 procent down te zijn, dat het nu tegen de inflatie niet opweegt qua rente is jammer maar dat neem ik maar voor lief.quote:Op maandag 6 april 2026 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De echte energiecrisis moet nog beginnen, de aardbeving is al geweest maar de tsunami rolt nog naar de kust en dan pas komt de echte schade.
Ik blijf nog even aan de kant staan voor ik wat inkoop, zowel aandelen als bitcoin.
Klopt, en dat moet allemaal kwantum-proof gemaakt worden. Zullen we waarschijnlijk als klant niks van merken.quote:Op maandag 6 april 2026 11:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ach, als quantum computers zo goed worden dan gaan ze eerst staatsgeheimen stelen.
Encryptie als geheel (dus ook het internet) zou gevaar lopen, niet alleen bitcoin.
Je verwacht dat bitcoin eigenaren even $1.400.000.000.000 aan waarde weggooien en dan opnieuw beginnen?quote:Op maandag 6 april 2026 11:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, en dat moet allemaal kwantum-proof gemaakt worden. Zullen we waarschijnlijk als klant niks van merken.
Maar als nu het algoritme van btc compleet anders moet, dan ga je eigenlijk met een heel nieuw iets aan de slag, waarbij je de ‘oude’ blockchain meeneemt. De vraag is dan waarom ze die oude blockchain überhaupt zouden willen meenemen, vooral leuk voor de wales.
Natuurlijk willen de bestaande eigenaren dat niet! Maar als er een geheel nieuw algoritme of systeem komt, wat geeft dan de waarde aan de blockchain precies? Die, zoals je zelf zegt, onbeperkt aangemaakt kunnen worden..quote:Op maandag 6 april 2026 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je verwacht dat bitcoin eigenaren even $1.400.000.000.000 aan waarde weggooien en dan opnieuw beginnen?
Niet meer dan logisch dat het algoritme met een hardfork wordt aangepast en we weer decennia vooruit kunnen.
Je kan iets "de nieuwe bitcoin" noemen en met een nieuwe blockchain starten maar daar hebben we er al tienduizenden van en dat noemen we "altcoins"
Omdat het nog steeds "PoW", ofwel "Proof of Work" is en op de oude chain voortborduurt.quote:Op maandag 6 april 2026 13:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk willen de bestaande eigenaren dat niet! Maar als er een geheel nieuw algoritme of systeem komt, wat geeft dan de waarde aan de blockchain precies?
Nieuwe coins kunnen al sinds 2012 (sinds Namecoin) onbeperkt aangemaakt worden. We zijn duizenden coins verder en toch is er nog niet 1 zo populair of bekend als bitcoin.quote:Die, zoals je zelf zegt, onbeperkt aangemaakt kunnen worden..
Satoshi is echt bizar succesvol geweest in het verhullen van zijn identiteit. Zo goed zelfs dat er een stuk of 5-10 personen als serieuze kandidaten worden gezien en voor elk van hun wat te zeggen valt maar er geen enkele echt bovenuit steekt. Een aantal van die gasten leven ook niet meer wat het extra lastig en mysterieus maakt.quote:
Ik geloof ook helemaal niet dat het één persoon is geweest.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Satoshi is echt bizar succesvol geweest in het verhullen van zijn identiteit. Zo goed zelfs dat er een stuk of 5-10 personen als serieuze kandidaten worden gezien en voor elk van hun wat te zeggen valt maar er geen enkele echt bovenuit steekt. Een aantal van die gasten leven ook niet meer wat het extra lastig en mysterieus maakt.
Dat kan ook nog inderdaad.quote:Op woensdag 8 april 2026 16:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik geloof ook helemaal niet dat het één persoon is geweest.
Zal wel weer een Mossad ipos zijn of iets in die richting.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Satoshi is echt bizar succesvol geweest in het verhullen van zijn identiteit. Zo goed zelfs dat er een stuk of 5-10 personen als serieuze kandidaten worden gezien en voor elk van hun wat te zeggen valt maar er geen enkele echt bovenuit steekt. Een aantal van die gasten leven ook niet meer wat het extra lastig en mysterieus maakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |