Ik heb zelf buitenlandse roots, dus dit standpunt komt niet voort uit vreemdelingenhaat of een gebrek aan begrip voor migratie. Juist daarom vind ik het belangrijk om dit scherp te benoemen. Op het moment dat iemand naar Nederland komt zonder Nederlands paspoort en hier een ernstig misdrijf pleegt, dan moet daar een duidelijke consequentie aan verbonden zijn. Bij geweldsmisdrijven, zware mishandeling, structurele criminaliteit of delicten met langdurige maatschappelijke schade zoals grootschalige fraude, hoort uitzetting naar het land van herkomst of het land waar iemand het laatst legaal verbleef.
Ik begrijp oprecht niet waarom mensen zonder Nederlands paspoort herhaaldelijk geweldsmisdrijven kunnen plegen en hier toch mogen blijven. Dat is niet alleen onrechtvaardig richting slachtoffers, maar ook richting de samenleving als geheel. Wie hier geen nationaliteit heeft en geen duurzaam verblijfsrecht, is hier te gast. Gast zijn betekent dat je je aan de regels houdt. Wie dat niet doet, verspeelt dat recht.
Mijn laatste ex-partner was Brits, en het Verenigd Koninkrijk maakt sinds enkele jaren geen deel meer uit van de Europese Unie. Hij heeft zijn eigen kind mishandeld, een kind met een Nederlands paspoort, en daarnaast ook mij mishandeld, eveneens iemand met een Nederlands paspoort. Ondanks dit alles is hij niet uitgeprocedeerd. Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand die aantoonbaar een gevaar vormt voor anderen, hier mag blijven.
In mijn geval mocht ik niet eens aangifte doen, omdat er volgens de autoriteiten geen direct bewijs was dat de verwondingen op foto’s door hem waren veroorzaakt. Dat terwijl geweld zich juist vaak afspeelt buiten het zicht van getuigen. Het gevolg is dat daders beschermd worden door bewijsdrempels, terwijl slachtoffers met lege handen achterblijven. En gezien zijn eerdere gedrag is het slechts een kwestie van tijd voordat hij opnieuw over de schreef gaat.
Voor mij is het principe eenvoudig. Wie geen Nederlands paspoort heeft en ernstige delicten pleegt, hoort hier niet te blijven. Wie wél Nederlander is, kan uiteraard niet worden uitgezet, maar valt dan volledig onder het nationale strafrecht. Dat onderscheid is logisch en rechtvaardig. Wat ik niet begrijp, is waarom we toestaan dat mensen die hier geen nationaliteit hebben, geen duurzame verblijfsstatus hebben en structureel schade toebrengen, toch bescherming krijgen van het systeem.
Dit gaat niet over afkomst, maar over verantwoordelijkheid. Het recht om hier te wonen is geen automatisch of onvoorwaardelijk recht. Het is gekoppeld aan gedrag. En wie dat fundamenteel schendt, hoort te vertrekken.